Gå til innhold

Hatt førerkort 2 mnd og klarte skrape opp en bil. Ta det på forsikringen eller betale selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en trang parkeringsplass og da jeg rygget klarte jeg å sneie i bilen bak så den ble skrapet opp i lakken på ene bildøren. Ingen bulk. Det stod at dersom prisen på reparasjon ble høyere enn 6500-8000 burde jeg betale skaden selv, fordi bonustapet/ den økte prisen på min forsikring ville gjøre at jeg over 5 år ville spare inn utgiften på betale reparasjon selv. Hva er deres erfaring med dette?

Har kun ansvarsforsikring, gammel bil fra 2003, Gjensidige forsikring. Betaler nå ca 580 kr i mnd i forsikring og årsavgift. Blir stivt for meg å betale mer pr måned siden jeg studerer. Men har heller ikke 8000+ å betale ut kæsj. Så vet ikke hva som er den beste løsningen? 

Vet fortsatt ikke hva skaden vil koste å reparere.

Anonymkode: d2941...86b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Få prisoverslag på skaden først. 

Anonymkode: 81366...49c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har en trang parkeringsplass og da jeg rygget klarte jeg å sneie i bilen bak så den ble skrapet opp i lakken på ene bildøren. Ingen bulk. Det stod at dersom prisen på reparasjon ble høyere enn 6500-8000 burde jeg betale skaden selv, fordi bonustapet/ den økte prisen på min forsikring ville gjøre at jeg over 5 år ville spare inn utgiften på betale reparasjon selv. Hva er deres erfaring med dette?

Har kun ansvarsforsikring, gammel bil fra 2003, Gjensidige forsikring. Betaler nå ca 580 kr i mnd i forsikring og årsavgift. Blir stivt for meg å betale mer pr måned siden jeg studerer. Men har heller ikke 8000+ å betale ut kæsj. Så vet ikke hva som er den beste løsningen? 

Først må du få en takst på skaden.  Deretter får du vurdere hvordan du skal løse det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom prisen ikke blir høyere enn 6500-8000,- regner jeg med at du mener.

Anonymkode: bc01e...aec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Siden du bare har ansvarsforsikring dekker vel ikke den skade på eget kjøretøy uansett. Det betyr at du må betale selv, eller droppe reparasjonen.

Anonymkode: 2c39c...ec0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Siden du bare har ansvarsforsikring dekker vel ikke den skade på eget kjøretøy uansett. Det betyr at du må betale selv, eller droppe reparasjonen.

Det står jo at skaden er på den bilen ts sneiet borti.

AnonymBruker
Skrevet

Skade på andres bil tar du på forsikring, det er dyrt å reparere skrap og småbulker. Skader på din egen bil bestemmer du helt selv om du vil koste på å fikse eller ikke evt gjøre tiltak selv men andres biler må du beregne at skal fikses på merkeverksted. 

Men bonus...skal du ikke lære deg å kjøre skadefritt fremover da?

Anonymkode: c604c...955

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det står jo at skaden er på den bilen ts sneiet borti.

Beklager, du har selvfølgelig helt rett. Slurva da jeg leste 🙈

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skade på andres bil tar du på forsikring, det er dyrt å reparere skrap og småbulker. Skader på din egen bil bestemmer du helt selv om du vil koste på å fikse eller ikke evt gjøre tiltak selv men andres biler må du beregne at skal fikses på merkeverksted. 

Men bonus...skal du ikke lære deg å kjøre skadefritt fremover da?

Anonymkode: c604c...955

Erfaringsmessig er lakk og karosseri dyrt å fikse, men vent til takst på skaden foreligger før du bestemmer deg 😊

AnonymBruker
Skrevet

Håper ikke det var en Tesla eller noe annet drit du kom borti, for da kan det fort bli dyrt...

Anonymkode: 565f9...fbb

AnonymBruker
Skrevet

Ja skrapet opp min egen bil og men den tar ikke forsikringen, har kjøpt en billakk på Biltema som får ta det verste på min bil 😬

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...