Gå til innhold

Kjøpe et hus som er allerede solgt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg angrer nå på at jeg ikke gav høyere bud på et hus jeg likte veldig godt. Det har gått en stund nå siden den ble solgt, men lurte på om jeg burde spørre selger om han kan gi meg nummeret til vedkommende huset ble solgt til. Ettersom jeg vil gi han et bud. Hva tenker dere om det ? Eller bør jeg la det gå? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest loveli
Skrevet
Qwert123 skrev (2 minutter siden):

Hei, jeg angrer nå på at jeg ikke gav høyere bud på et hus jeg likte veldig godt. Det har gått en stund nå siden den ble solgt, men lurte på om jeg burde spørre selger om han kan gi meg nummeret til vedkommende huset ble solgt til. Ettersom jeg vil gi han et bud. Hva tenker dere om det ? Eller bør jeg la det gå? 

Det er lov å prøve seg. :) Kanskje de ikke har skrevet kontrakt enda? I så fall, og du er heldig så vil den opprinnelige kjøperen "gi" huset til deg dersom du betaler denne personen penger.

Har faktisk opplevd noe lignende og den som ville ha huset etter at den angret seg for å ikke ha gått høyere I budrunden fikk huset. 

Hvis kontrakten er skrevet under så må du kjøpe det av nåværende kjøper hvis den vil selge til deg. Men det kan bli mye dyrere fordi det kan være avgifter på kjøp av privat bolig.

AnonymBruker
Skrevet

Da bør du kontakte kjøper og spørre om de er interessert å selge til deg. Jeg tviler på det, men hvem vet.

Anonymkode: 5f17e...09a

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er en stund siden, er nok boligen overtatt, og da skal det være snakk om et temmelig heftig godt bud for at det skal lønne seg for kjøper. Man må jo betale skatt på salg av bolig man har bodd i under ett år 

Anonymkode: 2b87a...b9b

• Liker 6
Skrevet

Hva gjør huset så attraktivt at du vil legge så mye penger på bordet som det er nødvendig for at eier går i pluss etter at megler, skatt, og alle omkostninger ved flytting til en annen bolig er tatt med?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kontakt selger. Ta i så fall kontakt med kjøper etter overtakelse, men sa bør det budet være ekstremt godt..

Anonymkode: 83196...dd0

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips! Tror jeg lar det ligge, kommer nok noe nytt snart, får bare være litt mer tålmodig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, la det ligge. Måtte vært et sykt høyt bud til de nye eierne tipper jeg!

Anonymkode: f051a...58e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må du nok legge en solid sum på bordet, med mindre kjøper angrer på kjøpet. Denne må jo bli kompensert for flyttekostnader, dokumentavgift, og mer, samt såpass at man er villig til å gi fra seg boligen. 

Om noen hadde kommet med et slikt tilbud til meg her jeg bor nå, og trives veldig godt, så tror jeg det måtte ha vært på 2-3 millioner over prisantydning før jeg i det hele tatt vurderte det. 

Anonymkode: 2f1f8...870

Gjest Blondie65
Skrevet

Så det dere mener er at selger ikke er forpliktet til å selge til den budgiveren som har fått aksept for budet sitt? Dere mener for ramme alvor at et bud - som er bindende for kjøper og akseptert av selger - kan overbys av hvem som helst som har lyst uten risiko for selger?

Jeg har opplevd en kjøper som bød over meg men som trakk seg. Det ble dyrt for vedkommende som måtte betale mellomlegget mellom mitt og hans bud. Hadde det vært omvendt - at jeg hadde fått aksept og deretter fått beskjed om at selger ikke ville selge til meg likevel fordi det nå var kommet et bedre bud, da hadde jeg krevd at selger stod ved sin aksept.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Blondie65 said:

Så det dere mener er at selger ikke er forpliktet til å selge til den budgiveren som har fått aksept for budet sitt? Dere mener for ramme alvor at et bud - som er bindende for kjøper og akseptert av selger - kan overbys av hvem som helst som har lyst uten risiko for selger?

Jeg har opplevd en kjøper som bød over meg men som trakk seg. Det ble dyrt for vedkommende som måtte betale mellomlegget mellom mitt og hans bud. Hadde det vært omvendt - at jeg hadde fått aksept og deretter fått beskjed om at selger ikke ville selge til meg likevel fordi det nå var kommet et bedre bud, da hadde jeg krevd at selger stod ved sin aksept.

Huset har allerede blitt solgt til høyeste budgiver. Et evt nytt salg ville vært mellom høyeste budgiver (kjøper) og TS. 

Anonymkode: e7cfb...f1e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (28 minutter siden):

Jo, forpliktet. Bud er bindende, så. 

Anonymkode: f2ac3...601

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Blondie65 said:

Nei, ingen sier det. Alle påpeker at TS må kontakte den som kjøpte boligen.

Anonymkode: 170e1...bd1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (19 minutter siden):

Det er snakk om kjøp fra den som vant budrunden, og kjøpte boligen. Ny runde med dokumentavgift, og alt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2021 den 7.55):

Det er snakk om kjøp fra den som vant budrunden, og kjøpte boligen. Ny runde med dokumentavgift, og alt. 

Og skatt på evt. gevinst, så det budet bør være bra 🤣

Anonymkode: 4f3c7...99f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...