AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #1 Skrevet 15. juni 2021 Jeg og mannen er begge i jobb, dette er vi svært takknemlige for i disse tider. Begge to har jobber med fast arbeidstid, uten mulighet for hjemmekontor. Vi har begge arbeidstid fra kl.08-16. Det innebærer at barnet er i barnehagen fra kl.07.30-16.45. Vi har begge 30 min reisetid inn til jobben. På veien hjem er det ekstra mye trafikk. Barnehagen vår hadde ingen makstid. Vi valgte denne barnehagen nettopp pga åpningstidene,den er åpen fra kl.0700-17.00. Da rekker vi både jobb og å hente med god margin. En ansatt i barnehagen har flere ganger påpekt at vi henter for sent og at barnet har for lange dager her. Samme person måtte nå overta ansvaret for vårt barn, fordi primærkontakt er sykemeldt. I dag fikk jeg epost om at hun vil kalle oss inn til samtale pga dette. Jeg er så stressa? Hva skal vi gjøre? Ingen av oss har muligheten til å jobbe på andre tidspunkter, det går ikke med våre jobber. Hvis en av oss reduserer stillingen innebærer det at vi får en dag fri, ikke at vi kan gå 1-3 timer før hver dag. Dette har vi uansett ikke råd til, da begge er avhengige av å jobbe 100%. Vi har boliglån og utgifter. Det er ikke bare å finne en ny jobb i disse tider, for det første er ingen av oss kvalifisert til å ta andre jobber enn de vi har nå. Og ingen av oss har muligheten til å ta en ny utdanning. Hva gjør vi? Anonymkode: 7b9bb...e4d 10
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #2 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg og mannen er begge i jobb, dette er vi svært takknemlige for i disse tider. Begge to har jobber med fast arbeidstid, uten mulighet for hjemmekontor. Vi har begge arbeidstid fra kl.08-16. Det innebærer at barnet er i barnehagen fra kl.07.30-16.45. Vi har begge 30 min reisetid inn til jobben. På veien hjem er det ekstra mye trafikk. Barnehagen vår hadde ingen makstid. Vi valgte denne barnehagen nettopp pga åpningstidene,den er åpen fra kl.0700-17.00. Da rekker vi både jobb og å hente med god margin. En ansatt i barnehagen har flere ganger påpekt at vi henter for sent og at barnet har for lange dager her. Samme person måtte nå overta ansvaret for vårt barn, fordi primærkontakt er sykemeldt. I dag fikk jeg epost om at hun vil kalle oss inn til samtale pga dette. Jeg er så stressa? Hva skal vi gjøre? Ingen av oss har muligheten til å jobbe på andre tidspunkter, det går ikke med våre jobber. Hvis en av oss reduserer stillingen innebærer det at vi får en dag fri, ikke at vi kan gå 1-3 timer før hver dag. Dette har vi uansett ikke råd til, da begge er avhengige av å jobbe 100%. Vi har boliglån og utgifter. Det er ikke bare å finne en ny jobb i disse tider, for det første er ingen av oss kvalifisert til å ta andre jobber enn de vi har nå. Og ingen av oss har muligheten til å ta en ny utdanning. Hva gjør vi? Anonymkode: 7b9bb...e4d Dere går på møtet, er vennlige og forteller at dere er litt nervøse.. Så forklarer dere årsaken til at barnet deres er så lenge i bhg, at det er barnehagen som oppdrar barnet deres og ikke dere selv. Og var jeg dere, så ville jeg jammen meg jobba hardt for å få en jobb nærmere barnehagen til sønnen deres. Anonymkode: 4aaa2...b26 48
Gjest Skogsalv Skrevet 15. juni 2021 #3 Skrevet 15. juni 2021 Dere betaler for plassen og har full rett til benytte den som dere ønsker. At barnehagen ikke har bemanning er deres problem og ansvar. Så frekt å kalle inn til samtale på den måten. Det er ikke lov.
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 15. juni 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dere går på møtet, er vennlige og forteller at dere er litt nervøse.. Så forklarer dere årsaken til at barnet deres er så lenge i bhg, at det er barnehagen som oppdrar barnet deres og ikke dere selv. Og var jeg dere, så ville jeg jammen meg jobba hardt for å få en jobb nærmere barnehagen til sønnen deres. Anonymkode: 4aaa2...b26 Fikset den Anonymkode: 6df84...a46 223
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 15. juni 2021 § 1 Maksimalgrense for foreldrebetalingen Foreldrebetaling for en plass i barnehage skal ikke settes høyere enn 2.750 kroner per måned og maksimalt 30.250 kroner per år. Betaling for kost kan komme i tillegg. Maksimalgrensen gjelder for et heldags ordinært barnehagetilbud innenfor gjeldende lov og forskrifter. Med heldagstilbud menes avtalt ukentlig oppholdstid på 41 timer eller mer. De kan ikke si noe på tiden barnet er i barnehagen, antar dere betaler for en fulltidsplass Kan du be om at styreren i barnehagener med? Jeg hadde hvert fall kontakta styreren for å høre hva vedkommende mener om den ansattes håndtering av dette. Anonymkode: c3213...5e9 60
Gjest Skogsalv Skrevet 15. juni 2021 #6 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere går på møtet, er vennlige og forteller at dere er litt nervøse.. Så forklarer dere årsaken til at barnet deres er så lenge i bhg, at det er barnehagen som oppdrar barnet deres og ikke dere selv. Og var jeg dere, så ville jeg jammen meg jobba hardt for å få en jobb nærmere barnehagen til sønnen deres. Anonymkode: 4aaa2...b26 De skal unnskylde seg for at barnehagen tråkker over grenser? Det hører ingen stans hjemme. Så merkelig av deg å si noe ifht oppdragelsen på den måten.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #7 Skrevet 15. juni 2021 Skogsalv skrev (Akkurat nå): Dere betaler for plassen og har full rett til benytte den som dere ønsker. At barnehagen ikke har bemanning er deres problem og ansvar. Så frekt å kalle inn til samtale på den måten. Det er ikke lov. Barnet har bare gått i barnehagen i 2 måneder nå. Så dette er nytt for oss. De har ikke makstid i den barnehagen. Hadde vi hatt andre muligheter, så hadde vi selvsagt benyttet oss av det. Vi er begge utenlandske, så foreldrene våre (barnets besteforeldre) bor i utlandet. Selvsagt har vi venner og bekjente her i Norge og i nærmiljøet, men ingen av dem kan passe vårt barn fast flere timer i uka. Det er en grunn til at vi sender barnet i barnehagen, vi har ingen andre muligheter. Anonymkode: 7b9bb...e4d 19
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 Populært innlegg #8 Skrevet 15. juni 2021 Eh, pre-pandemi var det vel ingen barn i Osloområdet som hadde kortere dager enn dette i barnehagen pga pendling og køer. Har dem blitt så bortskjemt av at hjemmekontorforeldre kan ha litt kortere dager at de glemmer hvordan virkeligheten er? Anonymkode: b0141...d90 81
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #9 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): § 1 Maksimalgrense for foreldrebetalingen Foreldrebetaling for en plass i barnehage skal ikke settes høyere enn 2.750 kroner per måned og maksimalt 30.250 kroner per år. Betaling for kost kan komme i tillegg. Maksimalgrensen gjelder for et heldags ordinært barnehagetilbud innenfor gjeldende lov og forskrifter. Med heldagstilbud menes avtalt ukentlig oppholdstid på 41 timer eller mer. De kan ikke si noe på tiden barnet er i barnehagen, antar dere betaler for en fulltidsplass Kan du be om at styreren i barnehagener med? Jeg hadde hvert fall kontakta styreren for å høre hva vedkommende mener om den ansattes håndtering av dette. Anonymkode: c3213...5e9 Ja, vi betaler 3250 kr pluss 400 kr i kostpenger. Det er fulltidsplass. Anonymkode: 7b9bb...e4d 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #10 Skrevet 15. juni 2021 Hva vil "henter for sent" si? Anonymkode: d9473...8dd 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #11 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere går på møtet, er vennlige og forteller at dere er litt nervøse.. Så forklarer dere årsaken til at barnet deres er så lenge i bhg, at det er barnehagen som oppdrar barnet deres og ikke dere selv. Og var jeg dere, så ville jeg jammen meg jobba hardt for å få en jobb nærmere barnehagen til sønnen deres. Anonymkode: 4aaa2...b26 Det er ikke barnehagen som oppdrar barnet 🙄 Foreldrene viser at det er viktig med jobb og at de står på og er gode forbilder for barnet. De har fortsatt mye tid med barnet. Barnehagen har tråkket over grensen her, men møt de vennlig og forklar situasjonen. Anonymkode: f217e...538 35
Kenelz Skrevet 15. juni 2021 #12 Skrevet 15. juni 2021 (endret) Fortell sannheten Trives barnet deres i barnehagen? Trives barnet deres når dere er hjemme? Hva er problemet da? Barnehagen tilbyr og dere benytter det. That’s it. Kommenterer kjerringa igjen om at dere henter barnet «for sent» så spør du bare «Betaler vi ikke for fulltidsplass? Er det ulovlig å benytte fulltidsplass?». Endret 15. juni 2021 av Kenelz 23
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #13 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): § 1 Maksimalgrense for foreldrebetalingen Foreldrebetaling for en plass i barnehage skal ikke settes høyere enn 2.750 kroner per måned og maksimalt 30.250 kroner per år. Betaling for kost kan komme i tillegg. Maksimalgrensen gjelder for et heldags ordinært barnehagetilbud innenfor gjeldende lov og forskrifter. Med heldagstilbud menes avtalt ukentlig oppholdstid på 41 timer eller mer. De kan ikke si noe på tiden barnet er i barnehagen, antar dere betaler for en fulltidsplass Kan du be om at styreren i barnehagener med? Jeg hadde hvert fall kontakta styreren for å høre hva vedkommende mener om den ansattes håndtering av dette. Anonymkode: c3213...5e9 Aldri hørt om så billig barnehage. Vanlig pris idag ligger jo mellom 3000-3500 Anonymkode: e697e...aff 14
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #14 Skrevet 15. juni 2021 Kenelz skrev (2 minutter siden): Fortell sannheten Trives barnet deres i barnehagen? Trives barnet deres når dere er hjemme? Hva er problemet da? Barnehagen tilbyr og dere benytter det. That’s it. Kommenterer kjerringa igjen om at dere henter barnet «for sent» så spør du bare «Betaler vi ikke for fulltidsplass? Er det ulovlig å benytte fulltidsplass?». Mitt inntrykk er at han stortrives i barnehagen og er aldri noe problem å ha med å gjøre når han er hjemme. Anonymkode: 7b9bb...e4d 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #15 Skrevet 15. juni 2021 Kan dere bytte til en barnehage nærmere jobbene deres? Anonymkode: 6e658...a58 16
ops2 Skrevet 15. juni 2021 #16 Skrevet 15. juni 2021 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker said: Barnet har bare gått i barnehagen i 2 måneder nå. Så dette er nytt for oss. De har ikke makstid i den barnehagen. Hadde vi hatt andre muligheter, så hadde vi selvsagt benyttet oss av det. Vi er begge utenlandske, så foreldrene våre (barnets besteforeldre) bor i utlandet. Selvsagt har vi venner og bekjente her i Norge og i nærmiljøet, men ingen av dem kan passe vårt barn fast flere timer i uka. Det er en grunn til at vi sender barnet i barnehagen, vi har ingen andre muligheter. Anonymkode: 7b9bb...e4d Jeg sier aldri "fordommer mot utlendinger", men i akkurat denne saken ble jeg i tvil. Eller at barnehagen bare har foreldre med hjemmekontor, slik at hun er sur fordi hun tenkte å gå hjem tidlig. Uansett, krev at styrer i barnehagen skal være med. Så ikke hun kan gjenfortelle noe dere ikke har sagt. Endret 15. juni 2021 av ops2 skrivefeil 35
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #17 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Aldri hørt om så billig barnehage. Vanlig pris idag ligger jo mellom 3000-3500 Anonymkode: e697e...aff Maksprisen fra 1. januar 2021 er 3230. Så kommer kost i tillegg Anonymkode: ae8ea...9bc 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 Populært innlegg #18 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan dere bytte til en barnehage nærmere jobbene deres? Anonymkode: 6e658...a58 Jeg skjønner ikke hvordan det er bedre for barnet vårt? Da vil han måtte bli drasset med i buss to ganger hver dag? Det er mye bedre for han å være i kjente omgivelser med leker tilgjengelig, versus ombord på buss med fremmede i rushtiden? Jeg skjønner ikke helt hvordan dette er bedre for barnet vårt? Anonymkode: 7b9bb...e4d 74
Populært innlegg ops2 Skrevet 15. juni 2021 Populært innlegg #19 Skrevet 15. juni 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke hvordan det er bedre for barnet vårt? Da vil han måtte bli drasset med i buss to ganger hver dag? Det er mye bedre for han å være i kjente omgivelser med leker tilgjengelig, versus ombord på buss med fremmede i rushtiden? Jeg skjønner ikke helt hvordan dette er bedre for barnet vårt? Anonymkode: 7b9bb...e4d Enig. Lang reisetid er ikke bedre enn å være i barnehagen. Stress og mas på bussen, fulle busser i rushtiden, trengsel, trøtt barn som sutrer og ikke kan tas opp fordi mor ikke kan sitte. 51
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #20 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Aldri hørt om så billig barnehage. Vanlig pris idag ligger jo mellom 3000-3500 Anonymkode: e697e...aff Forskriften er noen år tilbake i tid, men det var ikke poenget. Poenget er at det ikke er en øvre grensen på oppholdstid så lenge barnehagen har åpent og det betales for fulltidsplass. Ts, be styrer om sitt syn på saken. Jeg tviler på at den ansatte har noe lovhjemmel til å innkalle dere på et møte på dette grunnlaget. Anonymkode: c3213...5e9 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå