Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Legen min sa til meg at jeg burde vurdere utdanning pga fremtiden min. Jeg har allerde gått et studie, men pga depresjon/sykdom gikk jeg glipp av en del eksamener og henger såppass etter med studiepoeng at jeg ikke kan få støtte fra lånekassen. Legen min sa jeg kanskje kunne søke støtte fra NAV. Noen som har erfaring med dette? Har sykemelding fra det året... Eller usikker, men fikk i hvert fall det for en periode, men er hos en tidligere fastlege (flyttet). Planen min er ellers å studere/jobbe 50/50.

Anonymkode: 34c44...788

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke man får støtte til utdanning hos Nav lenger. Hvis du søker, så vil du sikkert få til svar at du kan ta opp studielån. 

Anonymkode: f0296...f87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke man får støtte til utdanning hos Nav lenger. Hvis du søker, så vil du sikkert få til svar at du kan ta opp studielån. 

Men det kan jeg jo ikke?

AnonymBruker
Skrevet

For å få dekket utdanning må du på AAP. Det er ikke sikkert du får dekket det for det. Kommer an på tidligere utdanning, arbeidsmarkedet ol.

Anonymkode: f2203...f67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du søkt Lånekassen om sykestipend? Tror det heter skjema X (om jeg ikke husker feil. Søk på nettsiden deres.) 

Du får ikke dekket utdanning fra nav fordi du var syk og ligger etter. Når du tar igjen studiepoeng slik at du kommer under 60stp forsinkelse vil du på nytt få støtte fra Lånekassen. Så om du studerer et semester på egen regning får du støtte igjen. 

Du kan søke AAP hos NAV. Da vil du få en veileder som skal hjelpe deg å komme tilbake i jobb. Da kan utdanning være et tiltak, men ofte vil de heller ha deg ut i jobb. Du må i tilfelle klare å bevise hvorfor du skal klare å studere nå, at studiene fører til jobb, og at du kan klare å stå i den jobben. Noen studier gir lav sjanse til jobb så de er det dødfødt å prøve å få som tiltak. 

Uansett hva du ender opp med kan du søke AAP og se hva som skjer. Det verste du kan få er et avslag. Da har du ikke tapt noe som helst. 

Anonymkode: ec3f9...424

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg. Endte opp med å få AAP og fortsatte prøve meg på studier. Å fullføre skole er jo en arbeidsrettet aktivitet

Anonymkode: 1f581...c7d

AnonymBruker
Skrevet

Før så var det sånn at man kunne få dekket noe av lånet hvis man ble syk under studietiden slik at man ikke satt igjen med få studiepoeng og høy gjeld. Om det har blitt endringer på det vet jeg ikke, men det er verdt å sjekke hvis du har gjeld.

Anonymkode: 21b53...8ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Før så var det sånn at man kunne få dekket noe av lånet hvis man ble syk under studietiden slik at man ikke satt igjen med få studiepoeng og høy gjeld. Om det har blitt endringer på det vet jeg ikke, men det er verdt å sjekke hvis du har gjeld.

Anonymkode: 21b53...8ea

Det er om man blir ufør at lånet kan slettes. Mens man er på AAP så kan renter slettes 

Anonymkode: 1f581...c7d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har sykmelding fra det året kan du få slettet den gjelden og forsinkelsen, sjekk med Lånekassen. Ellers er det vanskelig å få NAV til å betale utdanning.

Anonymkode: ae6f8...635

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei!

Legen min sa til meg at jeg burde vurdere utdanning pga fremtiden min. Jeg har allerde gått et studie, men pga depresjon/sykdom gikk jeg glipp av en del eksamener og henger såppass etter med studiepoeng at jeg ikke kan få støtte fra lånekassen. Legen min sa jeg kanskje kunne søke støtte fra NAV. Noen som har erfaring med dette? Har sykemelding fra det året... Eller usikker, men fikk i hvert fall det for en periode, men er hos en tidligere fastlege (flyttet). Planen min er ellers å studere/jobbe 50/50.

Hva har du gjort etter sykemeldingsåret? Gått på AAP? Har du jobb? Isåfall er det deltid eller heltid?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei!

Du kan få det om du går på AAP og det er enighet om at det er helt nødvendig for å komme i arbeid/beholde arbeidet. Om du har jobb ser jeg ikke noen grunn til at du skulle trenge støtte fra NAV til utdannelse. Du kan ta et fag av gangen mens du arbeider og lese hjemmefra evt? 

Anonymkode: 07780...d9f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men det kan jeg jo ikke?

Jo det kan du. Hvis du sender dokumentasjon på at du har vært syk så vil du få lån fra Lånekassen.

Anonymkode: b475e...a34

Skrevet

Du kan jo fint klare deg på 50% lønn som deltidsstudent. Selv tatt fulltidsutdanning mens jeg har arbeidet 38% +100% i ferier uten hjelp fra lånekassen 

AnonymBruker
Skrevet
kristisi skrev (31 minutter siden):

Du kan jo fint klare deg på 50% lønn som deltidsstudent. Selv tatt fulltidsutdanning mens jeg har arbeidet 38% +100% i ferier uten hjelp fra lånekassen 

Ja, det er jeg enig i, fastlegen som foreslo at jeg skulle søke støtte.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var arbeidsledig i noen år, og gikk på Nav. De støttet ikke utdanning. De sa hele tiden at jeg måtte først få meg jobb, slik at jeg selv kunne finansiere utdanning, fordi utdanning skulle ikke være til hinder for at jeg fikk meg jobb.
For to år siden gikk jeg til legen, for å få hjelp med angst/depresjon, og begynte i behandling hos psykolog. Psykologen ba meg søke om arbeidsavklaringspenger (AAP) slik at jeg kunne begynne på skole. Men AAP alene er ikke nok, jeg får jo stipend/lån også. AAP er eneste mulighet for utdanning. 

Anonymkode: 2923b...20a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...