Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hvilken utdanningsretning jeg må ta etter vgs for å bli finansmegler? Har sett på utdanning, men den viser en haug med forskjellige retninger innen økonomi. Samt snittet til det også :) 

Anonymkode: a51e1...b44

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den Norske ruten: Studer ved NHH / BI / NTNU Ind.Øk, få jævlig gode karakterer, og søk deg til steder som Pareto / ABG Sundal Collier / DNB Markets / Arctic Securities / SpareBank 1 Markets. Først internships under studiene, så stilling som analytiker etter du er ferdig med studiene.

Spiller egentlig ikke så mye rolle hva du studerer, så lenge det er noe mot Økonomi, Realfag, eller Teknologi, og du får gode karakterer. Vil faktisk si at karaktersnittet er viktigere enn hva du studerer, så gå gjerne for noe som øker sjansene dine på det området. 

Bare youtube etter "Investment Banking prep", så finner du masse info på dette. Prosessen i Norge er veldig like den de har i USA, England, Tyskland, osv. 

Anonymkode: d8071...325

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Den Norske ruten: Studer ved NHH / BI / NTNU Ind.Øk, få jævlig gode karakterer, og søk deg til steder som Pareto / ABG Sundal Collier / DNB Markets / Arctic Securities / SpareBank 1 Markets. Først internships under studiene, så stilling som analytiker etter du er ferdig med studiene.

Spiller egentlig ikke så mye rolle hva du studerer, så lenge det er noe mot Økonomi, Realfag, eller Teknologi, og du får gode karakterer. Vil faktisk si at karaktersnittet er viktigere enn hva du studerer, så gå gjerne for noe som øker sjansene dine på det området. 

Bare youtube etter "Investment Banking prep", så finner du masse info på dette. Prosessen i Norge er veldig like den de har i USA, England, Tyskland, osv. 

Takk for svar! Tenker du på karakterene fra videregående eller universitetet? Har 4,8 i snitt nå 😬

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk for svar! Tenker du på karakterene fra videregående eller universitetet? Har 4,8 i snitt nå 😬

Ikke meg du siterer, men begge deler teller. Så klart vil karakterer fra høyskole/uni vektlegges mest, men det er helt vanlig å måtte legge ved vgs karakterer for første fulltidsjobb. 4.8 er nok alt for lavt idag, du bør nok ligger nærmere 5.8 enn 4.8 for å ha sjans, for å si det sånn...

Anonymkode: 70356...763

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men begge deler teller. Så klart vil karakterer fra høyskole/uni vektlegges mest, men det er helt vanlig å måtte legge ved vgs karakterer for første fulltidsjobb. 4.8 er nok alt for lavt idag, du bør nok ligger nærmere 5.8 enn 4.8 for å ha sjans, for å si det sånn...

Det var kjipt å høre, ser ut til at jeg må ta opp fag fra vgs mens jeg studerer...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det var kjipt å høre, ser ut til at jeg må ta opp fag fra vgs mens jeg studerer...

Eller legge ambisjonen på hylla... Å få en fot innenfor nevnte foretak er noe av det vanskeligste du kan gjøre i dette landet. Å komme inn på medisin f.eks er en lek i forhold. 

Du trenger selvsagt ikke ta opp fag fra vgs mens du studerer. Det vil være tilstrekkelig å oppnå nesten et rent A-snitt fra BI eller NHH. 

• Liker 2
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Har ikke hørt om et eneste firma som etterspør VGS karakterer når en søker på jobb med mastergrad hos de. Så med andre ord teller ikke begge deler.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Eller legge ambisjonen på hylla... Å få en fot innenfor nevnte foretak er noe av det vanskeligste du kan gjøre i dette landet. Å komme inn på medisin f.eks er en lek i forhold. 

Du trenger selvsagt ikke ta opp fag fra vgs mens du studerer. Det vil være tilstrekkelig å oppnå nesten et rent A-snitt fra BI eller NHH. 

Legge ambisjonen på hylla? Jeg ligger jo godt an og kan ha suksess som finansmegler i utlandet. Kommer til å velge NHH dersom jeg har gode nok karakterer til det :) 

Endret av Floater
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (2 timer siden):

Har ikke hørt om et eneste firma som etterspør VGS karakterer når en søker på jobb med mastergrad hos de. Så med andre ord teller ikke begge deler.

Å himmel og hav. Dette er snakk om en helt spesiell bransje med helt spesielle krav til prestasjoner for å i det hele tatt bli vurdert. Så at du ikke har vært borti det betyr ikke at det ikke forekommer... :balltre:

Eksempler:

https://www.bindeleddet.no/jobs/6022

Sitat

Vennligst legg ved søknadsbrev med CV, karakterutskrifter fra høyere utdanning samt videregående skole, og eventuelle relevante attester

https://www.bindeleddet.no/jobs/6199

Sitat

Kortfattet søknad med CV, karakterutskrifter fra høyere utdanning samt videregående skole, og eventuelle attester sendes i én PDF-fil til [email protected]. Søknaden merkes  Investment Banking».

AnonymBruker
Skrevet
Floater skrev (1 time siden):

Legge ambisjonen på hylla? Jeg ligger jo godt an og kan ha suksess som finansmegler i utlandet. Kommer til å velge NHH dersom jeg har gode nok karakterer til det :) 

Hvis du ikke klarer bedre enn 4.8 i snitt på vgs har du ikke sjans i havet til å bli "finansmegler" i noe anerkjent finansforetak, hverken i Norge eller utlandet. Jeg sier ikke dette for å være slem, det er bare en hinsides konkurranse om disse jobbene. Har du ikke tilnærmet A i snitt fra NHH/BI/NTNU er sjansen i realiteten 0. 

Gjest Kastanjefrø
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å himmel og hav. Dette er snakk om en helt spesiell bransje med helt spesielle krav til prestasjoner for å i det hele tatt bli vurdert. Så at du ikke har vært borti det betyr ikke at det ikke forekommer.

Spesiell og spesiell, det er nok ingen kvalitativ forskjell i søkerne på slike stillinger og jobb som konsulent i KPMG, McKinsey, PWC etc, og de fleste med økonomiutdannelser har betydelig lavere karakterer enn de som har gått eks. Siv øk. På NTNU eller andre faktiske prestisjestudier. Ser derimot at du har helt rett i at disse to plassene etterspør det, som nok er en god indikator på at det ikke er en spesielt verdifull plass å jobbe.

Endret av Kastanjefrø
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor gidde alt dette jaget? Finansmeglere får ikke noe mer damer enn andre. Skal du ha damer må du bli lege.

Anonymkode: a7c17...e30

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

Spesiell og spesiell, det er nok ingen kvalitativ forskjell i søkerne på slike stillinger og jobb som konsulent i KPMG, McKinsey, PWC etc, og de fleste med økonomiutdannelser har betydelig lavere karakterer enn de som har gått eks. Siv øk. På NTNU eller andre faktiske prestisjestudier. Ser derimot at du har helt rett i at disse to plassene etterspør det, som nok er en god indikator på at det ikke er en spesielt verdifull plass å jobbe.

Er ganske tydelig at du ikke har noe som helst peiling på hva du snakker om når du nevner KPMG og PwC i samme setning som McKinsey. De fleste økonomistudenter i Norge med mastergrad har gått på enten BI eller NHH. Disse to institusjonene produserer over 2/3 av norske siviløkonomer, og snittet blant disse studentene er over B... Derfor blir kravene såpass høye for å nå frem i konkurransen om de beste betalte jobbene. 

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ganske tydelig at du ikke har noe som helst peiling på hva du snakker om når du nevner KPMG og PwC i samme setning som McKinsey. De fleste økonomistudenter i Norge med mastergrad har gått på enten BI eller NHH. Disse to institusjonene produserer over 2/3 av norske siviløkonomer, og snittet blant disse studentene er over B... Derfor blir kravene såpass høye for å nå frem i konkurransen om de beste betalte jobbene. 

Alle tre firmaene ansetter bla. Økonomer som jobber som konsulenter, selv om de har litt ulik profil. Jeg snakket her om snitt fra VGS, det er et allment kjent faktum at det er en ekstrem karakterinflasjon på økonomistudier, og at kravet for en B er å ha puls.

AnonymBruker
Skrevet

Finans- og konsulentbransjen er litt sære på det med karakterer, de er kanskje de eneste som er interesserte i å se dine karakterer fra VGS, selv om du sitter på en Mastergrad. Men de er nok mest interesserte i å se helhetsbildet - har du prestert "stødig", altså konsistent gode karakterer fra VGS til Bachelor / Master, eller har du kanskje hatt stigende progresjon? Eller er det mye varians i bildet? o.l. 

Grunnen til at de er så interessert i karakterer, er egentlig ganske enkel:

- De får veldig mange søkere på hver stilling (høy lønn, ser bra ut på CV, åpner nye dører) 

- Arbeidet er veldig detaljorientert. Det er ikke spesielt krevende, men det er høy krav til korrekthet.

- Arbeidsbelastningen kan være krevende, da det er veldig lange dager. Vil si at nesten samtlige i jr. stillinger jobber minst  60 timer uken, og helt opp til 100 timer i spesielt tunge perioder. Da er det en fordel at du som kandidat mest sannsynlig har brukt 10-12 timer på skolebenken, på daglig basis, under utdanningen din. 

• 2 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2021 den 17.31):

Nei! Du må trenger ikke ta opp noen fag fra videregående. Fokuser heller på å få gode karakterer på mastergraden, det er det som teller. 

AnonymBruker skrev (På 15.6.2021 den 20.14):

Hvis du ikke klarer bedre enn 4.8 i snitt på vgs har du ikke sjans i havet til å bli "finansmegler" i noe anerkjent finansforetak, hverken i Norge eller utlandet. Jeg sier ikke dette for å være slem, det er bare en hinsides konkurranse om disse jobbene. Har du ikke tilnærmet A i snitt fra NHH/BI/NTNU er sjansen i realiteten 0. 

Dette er bare tull. For alt vi vet kan trådstarter ha fått 4,8 i snitt på vgs med minimalt med jobbing. Kan godt være at han som motivert klarer å få tilnærmet A i snitt ved NHH/BI. 

Til trådstarter: Jeg tror du kan klare å få tilnærmet A-snitt på mastergraden. Men det krever selvsagt at du er motivert nok til å legge ned timene som trengs. Om du er såpass motivert vet du ikke før du har prøvd. Det er lett å si at man skal være flittig student, det er vanskeligere å være det. 

Anonymkode: e1454...4db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...