Mmmwhatever Skrevet 15. juni 2021 #1 Skrevet 15. juni 2021 https://www.dagbladet.no/nyheter/peker-pa-dato---milepael/73904660?fbclid=IwAR02gcZceC9YLLtX7xQ7YsAwhJBKYBoKEy0u-_NXPyGf9Z436DxDB4k53DU Hva i alle dager, alle over 45 skal ha fått tilbud om første dose innen 20. juni eller noen få dager etter? Er det snakk om et slags parallelt univers? Min kommune ligger faktisk langt fremme pga. vi har et sykehus i kommunen, og her håper(!) de å få vaksinert ferdig 55-64 innen utgangen av juni. De har ikke delt noen videre plan. Nabokommunen ligger litt, men ikke mye, etter, og de regner med å være ferdige med >45 år innen slutten av juli! Og de estimatene kom FØR den siste beskjeden fra Pfizer om 900 000 færre doser! Og enda ligger mange kommuner langt bak disse to kommunene, faktisk er de blant de kommunene i fylket mitt som har vaksinert flest! Her stemmer kartet (vaksinasjonskalenderen og FHIs uttalelser) overhode ikke med terrenget (virkeligheten ute i kommunene). Tidligere var de jo så bekymret for folk i 40-årene som kunne bli alvorlig syke. Nå tenker de å lette på restriksjonene siden halvparten(!) av dem snart er ferdig vaksinert, bortsett fra at i den virkelige verden utenfor det sentrale Østlandet er de slett ikke vaksinert. Men nå er det kanskje ikke så farlig med helsa til folk i 40-årene lenger likevel, næringslivet er det viktigste? Eller? Kommunikasjonen rundt dette er virkelig kaotisk til tider. På tide å spørre kommunene hvor langt de faktisk har kommet i vaksineringen, og begynne å justere kartet etter terrenget! 10
Capt. Obvious Skrevet 15. juni 2021 #2 Skrevet 15. juni 2021 Det betyr at man ikke er så opptatt av andre enn de godt etablerte (50+) når det kommer til stykket, alle prioriteringer som har blitt gjort under hele pandemien tyder på det. Man sikrer seg oppslutning av de som oftest stemmer borgerlig først. 4
NorthernLight Skrevet 15. juni 2021 #3 Skrevet 15. juni 2021 (endret) Mmmwhatever skrev (7 minutter siden): Hva i alle dager, alle over 45 skal ha fått tilbud om første dose innen 20. juni eller noen få dager etter? Er det snakk om et slags parallelt univers? Min kommune ligger faktisk langt fremme pga. vi har et sykehus i kommunen, og her håper(!) de å få vaksinert ferdig 55-64 innen utgangen av juni. De har ikke delt noen videre plan. De kommer bare med tullprat. De har tydligvis ikke sett hvordan de forskjellige kommunene ligger an med vaksineringen.. Endret 15. juni 2021 av NorthernLight 2
Mmmwhatever Skrevet 15. juni 2021 Forfatter #4 Skrevet 15. juni 2021 NorthernLight skrev (1 minutt siden): De kommer bare med tullprat. De har tydligvis ikke sett hvordan de forskjellige kommunene ligger an med vaksineringen.. Nei, FHI må være helt uten kontakt med virkeligheten ute i kommunene. Jeg synes det er ganske sjokkerende at mediene (såvidt jeg kan se) ikke har tatt tak i dette. Det er et enormt sprik mellom virkeligheten og vaksinasjonskalenderen, som ikke blir oppdatert på skikkelig vis. 6
Mmmwhatever Skrevet 15. juni 2021 Forfatter #5 Skrevet 15. juni 2021 Capt. Obvious skrev (5 minutter siden): Det betyr at man ikke er så opptatt av andre enn de godt etablerte (50+) når det kommer til stykket, alle prioriteringer som har blitt gjort under hele pandemien tyder på det. Man sikrer seg oppslutning av de som oftest stemmer borgerlig først. Absolutt. På tross av alt pratet om at barn skal prioriteres blir de stadig kastet under bussen, og det samme gjelder 18-24, så lenge de ikke bor i Oslo. Og alle vi stakkaren som er mellom 24 og 44 får vel bare gå i dvale, mens vi håper at ungene våre ikke tar med smitte hjem, slik at vi blir for syke til å ta vare på dem! Småbarnsforeldre (barnefamilier) er den gruppa som i størst grad har blitt neglisjert i denne pandemien. 11
Hodepine Skrevet 15. juni 2021 #6 Skrevet 15. juni 2021 Alt det her er faen meg en vits. Nå har mange friske, sunne 18-åringer fått sitt første stikk i Oslo, og jeg vet av en kreftsyk dame i midten av 60-årene som fikk sin første dose i forrige uke. De evner ikke å se Norge, alt de ser er Østlandet. Jeg kjenner jeg oppriktig talt gruer meg til sommeren, for da skal jo alle fullvaksinerte Østlendinger på ferie til nord og vest, hvor mange av oss er mange uker fra første stikk. Hvordan skal vi, som ikke er vaksinerte, følge smittevernråd, når turistene gjør sitt inntog og tenker at «ja, VI er fullvaksinerte så, da må VI få leve livet vårt, for VI er på ferie, som VI fortjener». De kommer til å drite i meteren, drite i å tenke at det finnes folk som er redde for dette viruset, drite i personen de møter i kassa på butikken eller som serverer dem på et stappfullt utested ikke er vaksinert. Jeg kjenner jeg er forbanna og skuffa over måten de har håndtert det her på. Det som betydde noe for FHI og Oslo da de ble enige om den her strategien, var at Oslos befolkning skulle være vaksinerte før ferieavviklingen for å kunne rekke årets feriesesong. Dritt lei, jeg nå. 20
Capt. Obvious Skrevet 15. juni 2021 #7 Skrevet 15. juni 2021 (endret) Mmmwhatever skrev (28 minutter siden): Absolutt. På tross av alt pratet om at barn skal prioriteres blir de stadig kastet under bussen, og det samme gjelder 18-24, så lenge de ikke bor i Oslo. Og alle vi stakkaren som er mellom 24 og 44 får vel bare gå i dvale, mens vi håper at ungene våre ikke tar med smitte hjem, slik at vi blir for syke til å ta vare på dem! Småbarnsforeldre (barnefamilier) er den gruppa som i størst grad har blitt neglisjert i denne pandemien. Ja, jeg er også bekymret for høsten med tanke på forsinkelser. Det er en åpning der for en bølge med indisk mutasjon gitt tempoet man klarer å vaksinere i nå, så man får bare krysse fingrene for at det går bra. Endret 15. juni 2021 av Capt. Obvious 4
Mmmwhatever Skrevet 15. juni 2021 Forfatter #8 Skrevet 15. juni 2021 Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Ja, jeg er også bekymret for høsten med tanke på forsinkelser. Det er en åpning der for en bølge med indisk mutasjon gitt tempoet man klarer å vaksinere i nå, så man får bare krysse fingrene for at det går bra. Jeg er stygt redd for at du har rett, og at smitten særlig vil spre seg blant de unge. Igjen. Som vil smitte sine stadig uvaksinerte foreldre. Det er bare å forberede ungene på nok et kjipt skoleår... 5
Gjest Føsleguri Skrevet 15. juni 2021 #9 Skrevet 15. juni 2021 I min kommune ligger de i rute til å ha vaksinert alle i gruppe 45 - 54 innen utgang av juni.
rosemarin Skrevet 15. juni 2021 #10 Skrevet 15. juni 2021 Hodepine skrev (46 minutter siden): Alt det her er faen meg en vits. Nå har mange friske, sunne 18-åringer fått sitt første stikk i Oslo, og jeg vet av en kreftsyk dame i midten av 60-årene som fikk sin første dose i forrige uke. De evner ikke å se Norge, alt de ser er Østlandet. Jeg kjenner jeg oppriktig talt gruer meg til sommeren, for da skal jo alle fullvaksinerte Østlendinger på ferie til nord og vest, hvor mange av oss er mange uker fra første stikk. Hvordan skal vi, som ikke er vaksinerte, følge smittevernråd, når turistene gjør sitt inntog og tenker at «ja, VI er fullvaksinerte så, da må VI få leve livet vårt, for VI er på ferie, som VI fortjener». De kommer til å drite i meteren, drite i å tenke at det finnes folk som er redde for dette viruset, drite i personen de møter i kassa på butikken eller som serverer dem på et stappfullt utested ikke er vaksinert. Jeg kjenner jeg er forbanna og skuffa over måten de har håndtert det her på. Det som betydde noe for FHI og Oslo da de ble enige om den her strategien, var at Oslos befolkning skulle være vaksinerte før ferieavviklingen for å kunne rekke årets feriesesong. Dritt lei, jeg nå. Men nå regner man jo med at fullvaksinerte ikke smitter noe særlig da
Illuminatum Skrevet 15. juni 2021 #11 Skrevet 15. juni 2021 Mmmwhatever skrev (1 time siden): Hva i alle dager, alle over 45 skal ha fått tilbud om første dose innen 20. juni eller noen få dager etter? Er det snakk om et slags parallelt univers? Min kommune ligger faktisk langt fremme pga. vi har et sykehus i kommunen, og her håper(!) de å få vaksinert ferdig 55-64 innen utgangen av juni. Om det er sykehus i kommunene eller ikke er vel ikke noe særlig relevant, da sykehusene ikke har noe med fordelingen av vaksiner til kommunen å gjøre.
Fruktninja Skrevet 15. juni 2021 #12 Skrevet 15. juni 2021 I min kommune er de såvidt i gang med de mellom 55-64 år med underliggende sykdommer. Estimatet er at neste gruppe (18-54 med underliggende) kan påbegynnes primo juli. Men sånn er det vel når vi måtte avse vaksiner til Oslo.. dette blir nok en «bygd mot by» kamp, der det (satt på spissen) fremstår som at våre liv er mindre verd... 6
Deterbaremeg Skrevet 15. juni 2021 #13 Skrevet 15. juni 2021 (endret) Mmmwhatever skrev (1 time siden): Absolutt. På tross av alt pratet om at barn skal prioriteres blir de stadig kastet under bussen, og det samme gjelder 18-24, så lenge de ikke bor i Oslo. Og alle vi stakkaren som er mellom 24 og 44 får vel bare gå i dvale, mens vi håper at ungene våre ikke tar med smitte hjem, slik at vi blir for syke til å ta vare på dem! Småbarnsforeldre (barnefamilier) er den gruppa som i størst grad har blitt neglisjert i denne pandemien. Enig. Sånn er det dessverre også i Oslo. Her i min bydel er aldersgruppen 18-24 prioritert over 40-44. Og 25-39 altså helt sist. Dermed ofres barnefamilienes sommerferie også for oss som bor i byen som har vært mest nedstengt i pandemien. Jeg er 39 og bor i Oslo med flere barn og ser foreløpig laaangt etter vaksine. Endret 15. juni 2021 av Deterbaremeg 4
Deterbaremeg Skrevet 15. juni 2021 #14 Skrevet 15. juni 2021 Hodepine skrev (1 time siden): Alt det her er faen meg en vits. Nå har mange friske, sunne 18-åringer fått sitt første stikk i Oslo, og jeg vet av en kreftsyk dame i midten av 60-årene som fikk sin første dose i forrige uke. De evner ikke å se Norge, alt de ser er Østlandet. Jeg kjenner jeg oppriktig talt gruer meg til sommeren, for da skal jo alle fullvaksinerte Østlendinger på ferie til nord og vest, hvor mange av oss er mange uker fra første stikk. Hvordan skal vi, som ikke er vaksinerte, følge smittevernråd, når turistene gjør sitt inntog og tenker at «ja, VI er fullvaksinerte så, da må VI få leve livet vårt, for VI er på ferie, som VI fortjener». De kommer til å drite i meteren, drite i å tenke at det finnes folk som er redde for dette viruset, drite i personen de møter i kassa på butikken eller som serverer dem på et stappfullt utested ikke er vaksinert. Jeg kjenner jeg er forbanna og skuffa over måten de har håndtert det her på. Det som betydde noe for FHI og Oslo da de ble enige om den her strategien, var at Oslos befolkning skulle være vaksinerte før ferieavviklingen for å kunne rekke årets feriesesong. Dritt lei, jeg nå. Slutt!!!!! Oslos befolkning er slett ikke vaksinert før ferien. Barnefamilier i Oslo med foreldre under 45 år er sist i køen og de fleste av oss har verken fått første stikk eller innkalling til dette. Dette etter sju måneder i en nedstengt by. 4
Gjest Ludmilla Skrevet 15. juni 2021 #15 Skrevet 15. juni 2021 Mmmwhatever skrev (53 minutter siden): Jeg er stygt redd for at du har rett, og at smitten særlig vil spre seg blant de unge. Igjen. Som vil smitte sine stadig uvaksinerte foreldre. Det er bare å forberede ungene på nok et kjipt skoleår... Ok så i den sammenhengen fremhever du problemet med kjipt skoleår for ungdommen og ikke faren ved å smitte sine uvaksinerte foreldre.
Gjest Ludmilla Skrevet 15. juni 2021 #16 Skrevet 15. juni 2021 Dette er jo bare tull. Jeg bor i en by på Østlandet. her holder de på med gruppe 5 og 6. Langt frem til den friske befolkningen. Så friske under 65 er ikke vaksinerte. Vet ikke FHI dette, bør de straks sette inn tiltak så resten av landet kan komme ajour med de som har kommet mye lenger. Håper de leser på KG av og til da.
Gjest Ludmilla Skrevet 15. juni 2021 #17 Skrevet 15. juni 2021 Deterbaremeg skrev (16 minutter siden): Enig. Sånn er det dessverre også i Oslo. Her i min bydel er aldersgruppen 18-24 prioritert over 40-44. Og 25-39 altså helt sist. Dermed ofres barnefamilienes sommerferie også for oss som bor i byen som har vært mest nedstengt i pandemien. Jeg er 39 og bor i Oslo med flere barn og ser foreløpig laaangt etter vaksine. Jeg må innrømme at ferie ikke bør være første pri når det kommer til vaksinering av befolkningen. Det er bedre å ofre en ferie, eller ta Norgesferie enda et år enn at folk blir alvorlig syke.
Hodepine Skrevet 15. juni 2021 #18 Skrevet 15. juni 2021 rosemarin skrev (32 minutter siden): Men nå regner man jo med at fullvaksinerte ikke smitter noe særlig da Vaksinasjon og gjennomgått covid-19 beskytter godt, men gir ingen garanti mot å bli smittet og være smittsom. Kilde: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/vaksinert-eller-gjennomgatt-covid-19/ Det er altså ingen garanti. Man må fortsatt ta hensyn til de mange ute i distriktene som fortsatt er langt unna å bli vaksinert. Jeg er redd de som er vaksinerte vil ha skuldrene senket og kanskje ikke tenker seg om to ganger når de kommer på ferie og skal menge seg med uvaksinerte. Deterbaremeg skrev (11 minutter siden): Slutt!!!!! Oslos befolkning er slett ikke vaksinert før ferien. Barnefamilier i Oslo med foreldre under 45 år er sist i køen og de fleste av oss har verken fått første stikk eller innkalling til dette. Dette etter sju måneder i en nedstengt by. Og i resten av landet er det mange kommuner som ikke er ferdige med risikogruppene enda. Distriktene er langt fra at friske 18-åringer får sitt første stikk. Det er ikke bare Oslo som har opplevd nedstengninger, råd om å holde avstand og ikke besøke barnebarn, råd om ikke å reise, å sitte på hjemmekontor osvosv. Det er flere byer som har bedrifter som sliter og ikke vet hvordan de skal klare seg, det er flere byer hvor det har vært utbrudd og tidvis helt nedstengt, det er flere byer hvor mennesker har levd i frykt for villsmitte. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OQwnjO/i-oslo-faar-liv-18-vaksine-i-troms-maa-marit-63-vente 4
Deterbaremeg Skrevet 15. juni 2021 #19 Skrevet 15. juni 2021 Ludmilla skrev (5 minutter siden): Jeg må innrømme at ferie ikke bør være første pri når det kommer til vaksinering av befolkningen. Det er bedre å ofre en ferie, eller ta Norgesferie enda et år enn at folk blir alvorlig syke. Det er vanskelig å planlegge norgesferie også for oss som ikke vet når vi får innkalling til vaksine. Jeg har foreløpig ikke turt å legge planer for meg selv og barna. Uansett var svaret mitt rettet til en person som hevdet at FHI og Oslo hadde en slags plan om at alle i Oslo skulle vaksineres i tide til sommerferien. Og dette stemmer jo ikke.
lurker Skrevet 15. juni 2021 #20 Skrevet 15. juni 2021 1 minutt siden, Hodepine said: Og derfor fortjener Oslo såpass mange vaksiner at friske 18-åringer blir vaksinerte før kreftsyke ute i distriktene? Det kan neppe være mange kreftsyke ute i distriktene som ikke har fått sin første dose, disse er jo i prioriteringsgruppe 4. Kjenner du noen, bør de straks ta kontakt med sin fastlege. 4
Anbefalte innlegg