AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #1 Skrevet 15. juni 2021 Altså er de helt frie fra dere foreldre til å gjøre hva de vil å dra på egen hånd nå? Vi bor ikke i sentrum, men på utsiden av byen. Så i vårt område får 8åringen sykle til venner. Men i fjor kjørte vi til og fra. Hva gjør deres 8åringer - 2013 mod? Anonymkode: 24075...c13
Rotemor Skrevet 15. juni 2021 #2 Skrevet 15. juni 2021 Innenfor et gitt geografisk område og til satte tider, så var de ganske så fri i den alderen. 1
Rotemor Skrevet 15. juni 2021 #3 Skrevet 15. juni 2021 PS: Må legge til at vi foreldre hadde FB-gruppe der vi skrev «Nå er de her»- typ. Gjelder å få det med før bikkjene kommer. 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #4 Skrevet 15. juni 2021 Her får jenta styre seg selv. Det begynte hun egentlig med i fjor sommer ☺️ Men hun har med seg telefon om hun går langt avgårde slik vi kan spore henne på gps 😆 Anonymkode: 90e20...0ca
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #5 Skrevet 15. juni 2021 Min 8-åring får sykle til venner alene. Da får jeg beskjed når hun er kommet frem. Hun har mobil, så kan ringe meg om det skjer noe. Anonymkode: 96c39...dfc 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #6 Skrevet 15. juni 2021 Sønnen min får sykle fritt innenfor et begrenset område, ca 1,5km radius. Der er det kun 30-sone, drar han lenger kommer han til en 50-sone hvor de fleste kjører i 60-80. Han er 9, men hadde samme regel for et år siden. Han har ikke begrep om tid, så hvis vi skal noe så må han ha med telefon. Har vi ingen planer så kommer han hjem når han er sulten. Vi bor i et veldig trygt område da, og de er alltid flere sammen. Og de har noen få faste steder de pleier å dra til, så vi vet hvor vi skal lete hvis han blir lenge borte, men det går sjelden mer enn 2-3 timer uten at han stikker innom. Anonymkode: 82ad7...328
Arkana Skrevet 15. juni 2021 #7 Skrevet 15. juni 2021 Det er 1,5 km til skolen og jeg tenker at hun i teorien kunne beveget seg fritt innenfor den radiusen om hun ville. I praksis gjør hun ikke det. Hun går hjem fra skolen/SFO og går til venner i nærheten, men reker ikke gatelangs uten mål og mening. Hun må si i fra hvor hun går og ta med telefonen hvis vi ikke har en avtale om når hun skal hentes/dra hjem.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #8 Skrevet 15. juni 2021 Jeg fikk i alle fall muligheten til å sykle (eller GÅ hvis jeg heller ønsket det) innenfor cirka fire kilometer, i hver retning fra der jeg bodde som barn / ungdom. Innenfor dette området lå både barneskolen og ungdomsskolen, samt en liten idrettsarena. I tillegg kunne jeg sykle til og fra jobb hvis jeg ønsket dette, og det gikk selvfølgelig gang-og-sykkel vei langs motorveien. Anonymkode: 5c399...7c3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #9 Skrevet 15. juni 2021 Ja, det får han. Han sykler rundt på området med grei radius. De er oftes hos hverandre da, men deilig at de bytter på hvor de henger. Han har explora klokke på armen og vi har messengertråd med de nærmeste mammaene. Så vi har nesten alltid full kontroll og oversikt over hvor de er. Anonymkode: 3d85b...bd1
solmåneogstjerner Skrevet 15. juni 2021 #10 Skrevet 15. juni 2021 Min åtteåring får sykle fritt der hun får lov til å gå fritt. Det er ikke 'hele bygda', men hele nabolaget (som er ganske tydelig avgrenset av trafikkert vei i den ene enden, avgjerdet jernbane i den andre og skog resten. Vanskelig å beregne hvor stort det er men kanskje litt under en kvadratkilometer. Hun får ikke sykle utenfor, og skal hun gå utenfor så må det avtales. Bestevenninna har samme regel og jeg er ganske sikker på at de følger den (foreløpig...)
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #11 Skrevet 15. juni 2021 Nei absolutt ikke, er en grunn til aldersgrense for sykling til skolen også og at de må få stkkelsertifikat.Får lov å sykle på byggefeltet Anonymkode: f321a...afe 1
GammelKaktus Skrevet 15. juni 2021 #12 Skrevet 15. juni 2021 Bor i by og her har han fått sykle rundt innenfor vår bydel og ikke ned mot sentrum alene fra han gikk siste halvår i tredje klasse. Har alltid med telefon så da kan jeg se hvor han er og han kan ringe om det er noe. Han er flink i trafikken, alltid vært det så jeg stoler på at han passer godt på. Her er det for øvrig ikke noe sykkelsertifikat, det droppet de for maaaange år siden. Hjelper ikke med sykkelsertifikat når foreldrene sier barna kan sykle rundt som de vil. Siden jeg er hønemor så hadde jeg jo tenkt å ikke la han få suse rundt på hjul alene før 5 klasse siden det er da vi fikk lov men siden jeg ikke kunne bruke den unnskyldningen så måtte jeg rett og slett bare innse at han takler fint å kjøre rundt uten tilsyn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå