AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #1 Skrevet 15. juni 2021 Er veldig forvirret. Anonymkode: a5a06...1f0
nordicfox Skrevet 15. juni 2021 #2 Skrevet 15. juni 2021 Det er ofte en god del røde flagg som vifter litt i det skjulte fra begynnelsen av, men det er gjerne helst over tid at man lettere kan se et mønster. Det er så enormt mange forskjellige måter et menneske kan manipulere på, så kanskje det er litt enklere å gi råd dersom du forteller litt mer; hva er det som gjør det forvirret? Hva er det du legger merke til som får deg til å undre hvorvidt han/hun er manipulerende?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #3 Skrevet 15. juni 2021 Hvordan type manipulerende mener du? Om du mener en som bare bruker deg, og som omtrent ikke sier noe oppriktig, så må du se på hvordan personen er sammen med andre, og bare med deg. Om små ting blir vridd og vendt på til vedkommendes fordel, eller om personen er oppriktig når ting ikke blir helt ideelt. Likevel er ikke dette så enkelt. De fleste mennesker er mer eller mindre manipulerende. Det kalles sosial intelligens - det er en form for manipulering å ty til hvite løgner, tenke over hvordan man formulerer seg, og ikke alltid være 100 % ærlig, ting alle gjør for å ta hensyn til de rundt seg i tillegg til å verne om seg selv. Og alle har litt ulike grenser for når det blir for mye av slik sosial manipulering. Anonymkode: 7cb43...bea 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #4 Skrevet 15. juni 2021 Føler du deg dårlig etter å ha snakket med vedkommende? jeg blir utsatt for subtile stikk, der jeg ergrer meg i lang tid etterpå😏er veldig utrygg rundt personen. Anonymkode: eb0b0...54d 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #5 Skrevet 15. juni 2021 En som hele tiden skal ha fordeler atter fordeler. F. eks. lommeboken din, noen er interessert i hjernen din, noen er interessert i selvtilliten din, noen er interessert i kroppen din, noen er interessert i å ha makt over andre, noen er interessert i at du skal like holdningene deres, meningene deres og i det hele tatt, at du skal like smaken deres. Mange måter å manipulere på. Noen manipulerer ved at du skal like dem og andre manipulerer ved å pirke. Noen manipulerer ærlig og bevisst, men de fleste gjør det ubevisst. Noen manipulerer sexy og til andres fordel, mens andre igjen manipulerer til egen fordel. Anonymkode: 76879...86b 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #6 Skrevet 15. juni 2021 Riktig som nordicfox sier. Man ser det ofte først i ettertid. Det gjorde hvertfall jeg. I mitt tilfelle så ser jeg hekt klart i senere tid at ting var for godt til å være sant. Personen gjorde meg lykkelig og glad, og ga meg alt jeg trengte. I begynnelsen nølte jeg (siden jeg er en skeptisk person) men etterhvert tillot jeg meg selv å flyte med og stole på han. Og det er gjerne i det øyeblikket de snur og blir sitt virkelige Jeg. Dette er de eksperter på. Og innen du har forstått det så er det for sent. Du er flere mnd på vei med barn, eller har giftet deg med vedkommende, kjøpt hus med vedkommende, lånt penger til vedkommende osv osv. Man sitter i limet. Anonymkode: 6480a...cb9 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #7 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Riktig som nordicfox sier. Man ser det ofte først i ettertid. Det gjorde hvertfall jeg. I mitt tilfelle så ser jeg hekt klart i senere tid at ting var for godt til å være sant. Personen gjorde meg lykkelig og glad, og ga meg alt jeg trengte. I begynnelsen nølte jeg (siden jeg er en skeptisk person) men etterhvert tillot jeg meg selv å flyte med og stole på han. Og det er gjerne i det øyeblikket de snur og blir sitt virkelige Jeg. Dette er de eksperter på. Og innen du har forstått det så er det for sent. Du er flere mnd på vei med barn, eller har giftet deg med vedkommende, kjøpt hus med vedkommende, lånt penger til vedkommende osv osv. Man sitter i limet. Anonymkode: 6480a...cb9 Veldig bra forklart. Noen mennesker føler seg så svake at de må kontrollere andre. Anonymkode: 76879...86b
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #9 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er veldig forvirret. Anonymkode: a5a06...1f0 Det kan være et tegn på at du blir manipulert. Anonymkode: 2c2c3...a86
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #10 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Føler du deg dårlig etter å ha snakket med vedkommende? jeg blir utsatt for subtile stikk, der jeg ergrer meg i lang tid etterpå😏er veldig utrygg rundt personen. Anonymkode: eb0b0...54d Jeg kjenner også en sånn person. Subtile stikk var veldig beskrivende. Det skjer kun når det er oss to. Når andre overhører samtalene våre har vedkommende en helt annen tone. Blir ikke trygg på folk som driver med sånt spill. Anonymkode: 2c2c3...a86
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #11 Skrevet 15. juni 2021 Subtile stikk stemmer ganske bra. Personen gjør det den kan for å tråkke deg ned og løfte seg selv opp. Skal alltid ha oversikt over hva du har drevet med. Vrir og vender på tidligere samtaler for å stille seg selv i et bedre lys, finner på sladder om andre og vil ha deg på deres side. Går også i offerrollen ofte når han/hun blir konfrontert og må stilles til ansvar for sine handlinger.. Kan være ganske skummelt når du har sluppet en slik person tett inn på deg og han/henne kjenner deg ut og inn, det kan personen bruke mot deg bare fordi den kjeder seg, siden den vet hvilke knapper man skal trykke på for å få deg irritert eller bli lei deg. Anonymkode: abdae...17d 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #12 Skrevet 16. juni 2021 De fleste manipulerer. Et annet ord for å manipulere er å påvirke. De fleste ønsker å påvirke sin egen situasjon. De som leser og bærer nag, kommer ofte over artikler med utrykk som manipulasjon med den effekten at fok har onde hensikter. Man finner variasjoner innenfor alvorlighetsgraden også der man sier at man er narsissister eller psykopater. Felles for alle disse artiklene baserer seg på at leseren allerede har en person de mager på, å hekte disse dårlige egenskapene på som utgjør en manipulator/narsisist/psykopat, som i sin tur danner et bilde av en person med onde hensikter, og som med vilje gjør ting for å fremme eller gagne sine egne behov. Men faktisk så er det ganske naturlig at man ivaretar egne behov. Men så kommer paradokset: Det å manipulere virker ofte mot sin hensikt. Fordi voksne mennesker gjennomskuer en oppførsel som dette ganske raskt. Jeg er derfor tvilende, og tror ikke folk manipulerer i onde hensikter. Det gagner dem ikke på sikt. Derfor er det bedre å bare være hyggelig generelr, som også er å manipulere, hvis man er vel vitende om at man får mange goder ved å være en hyggelig person. Det er altså ingen som kommer unna å være manipulerende. Du er vel hyggelig du igså? Og forventer. At da er folk hyggelig tilbake? Anonymkode: 00ab6...744
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå