Gå til innhold

Får ikke solgt bolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg la ut boligen min for salg i slutten av apri, og jeg har hatt få på visning. Andre tilsvarende objekter i området som er rett utenfor Oslo har gått relativt raskt, og til langt over prisantydning (500 000- 1 000 000 over). Det er en takstmann som har satt verdi hos meg, og det er den jeg har fulgt når jeg la ut boligen.

Jeg tror mulig forklaring er at jeg har opplyst om i egenerklæringskjema at jeg i fjor oppdaget skjeggkre og at jeg hadde skadedyrfirma som sprøytet med gift i boligen kort tid etter observasjonen. Sannheten er at jeg max har sett 5-6 skjeggkre i boligen, og ingen etter at det ble sprøytet i mars ifjor.

Tror dere at dette har så mye å si at folk ikke vil komme på visning, eller er det andre årsaksforklaringer?

Takknemlig for tilbakemeldinger på dette, da jeg gjerne ønsker og selge. Det er ikke pga skjeggkre jeg skal selge.

Anonymkode: 289f1...57a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har eiendomsmegler fulgt opp de som var på visning og spurt om tilbakemelding? Tror du vil finne svaret der.

• Liker 10
Gjest Laffatus
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg la ut boligen min for salg i slutten av apri, og jeg har hatt få på visning. Andre tilsvarende objekter i området som er rett utenfor Oslo har gått relativt raskt, og til langt over prisantydning (500 000- 1 000 000 over). Det er en takstmann som har satt verdi hos meg, og det er den jeg har fulgt når jeg la ut boligen.

Jeg tror mulig forklaring er at jeg har opplyst om i egenerklæringskjema at jeg i fjor oppdaget skjeggkre og at jeg hadde skadedyrfirma som sprøytet med gift i boligen kort tid etter observasjonen. Sannheten er at jeg max har sett 5-6 skjeggkre i boligen, og ingen etter at det ble sprøytet i mars ifjor.

Tror dere at dette har så mye å si at folk ikke vil komme på visning, eller er det andre årsaksforklaringer?

Takknemlig for tilbakemeldinger på dette, da jeg gjerne ønsker og selge. Det er ikke pga skjeggkre jeg skal selge.

Det kan være grunnen eller prisen.

AnonymBruker
Skrevet
Zooey skrev (1 minutt siden):

Har eiendomsmegler fulgt opp de som var på visning og spurt om tilbakemelding? Tror du vil finne svaret der.

Virker ikke som det er megler med i bildet her? 

Anonymkode: ab2d2...a72

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Virker ikke som det er megler med i bildet her? 

Hvis det er tilfellet så vil jeg tenke at det også har en innvirkning. 

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
Zooey skrev (Akkurat nå):

Hvis det er tilfellet så vil jeg tenke at det også har en innvirkning. 

Tenkte jeg og. Ville ALDRI kjøpt bolig direkte fra privatperson uten megler med skjeggkre påvist.

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er megler her? Hvis ikke du har megler, så bør du skaffe en, og hvis den du har ikke er på så bør du vurdere å sjekke vilkårene. De fleste meglere har en klausul der du kun betaler en liten prosentandel om de ikke klarer å selge huset på 6 mnd, men det er ikke sikkert din megler har det.

Anonymkode: 95208...29e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg personlig blir en bolig helt uaktuell når ordet "skjeggkre" dukker opp. 

Anonymkode: e88c8...b32

• Liker 17
Skrevet

Kan bare snakke for meg selv, men vi er på jakt etter bolig nå. Styrer unna hvis skjeggkre er nevnt.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke at det er grunnen, men takk til deg for ærligheten. De fleste "glemmer" å nevne skjeggkre. 

Anonymkode: 6d5b0...e02

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

For meg personlig blir en bolig helt uaktuell når ordet "skjeggkre" dukker opp. 

Anonymkode: e88c8...b32

Wilma89 skrev (21 minutter siden):

Kan bare snakke for meg selv, men vi er på jakt etter bolig nå. Styrer unna hvis skjeggkre er nevnt.

Som regel er det ikke nevnt. Betyr ikke at leiligheten ikke har skjeggkre. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Som regel er det ikke nevnt. Betyr ikke at leiligheten ikke har skjeggkre. 

I know, men er det konstantert skjeggkre er det jo garantert der. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Tenkte jeg og. Ville ALDRI kjøpt bolig direkte fra privatperson uten megler med skjeggkre påvist.

Ser mange deler denne oppfatningen. Lurer bare på hva dere tenker ville være bedre å kjøpe en bolig med skjeggkre fra megler enn selger?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis huset ellers var fint og beliggenhet riktig hadde jeg ikke brydd meg om skjeggkre, ihvertfall om de var borte. 

Men jeg styrer også unna hus som selges uten megler. 

Anonymkode: 281f3...fe8

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg styrer og hus solgt uten megler. Det er bare selger som vinner på det, som kjøper får jeg ikke lavere pris av den grunn.

Anonymkode: d5b78...227

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vi styrte også unna skjeggkre. Men, vi fikk det med på kjøpet uansett;) 

tror ikke det skremmer så mange lenger. Med nye metoder ser du de nesten aldri igjen. 

Anonymkode: 80868...4f2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg styrer og hus solgt uten megler. Det er bare selger som vinner på det, som kjøper får jeg ikke lavere pris av den grunn.

Anonymkode: d5b78...227

Takk for svar, men tenker det er en helt annen diskusjon. Det selger vinner er jo å ikke betale megler for en ganske enkel jobb, og hvor man som selger ofte blir den som holder visninger selv. Forstår ikke helt argumentet ditt for dette. Tenker det viktigste som kjøper, må vel være at det er foretatt en takst av en fagperson som gir korrekt informasjon om boligen og prisvurdering?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser mange deler denne oppfatningen. Lurer bare på hva dere tenker ville være bedre å kjøpe en bolig med skjeggkre fra megler enn selger?

Med megler. En god megler kan gjøre boligen mye mer salgbar. Dessuten så er det en nøytral person - megler - som holder visningen, og ikke eier.

Jeg ville ikke kjøpt bolig uten megler for selger og ville ikke kjøpt bolig hvor skjeggkre er nevnt/påvist. 

Hvis din bolig er den eneste i området hvor skjeggkre er nevnt og selges uten megler, så skjønner jeg at folk ikke er så begeistret å kjøpe og at interessen er labber.

Det er forskjell mellom god megler og dårlig megler. Vi har opplevd begge deler som selgere - en dårlig megler er absolutt noe man ikke skal ha for det forsinker hele prosessen. Jeg klagde megler til firma og slapp å betale. Betalte kun til den nye megleren som faktisk solgte boligen over prisantydning etter bare 1 uke mens den første, dårlige, megleren gjorde ingenting og vi tapte en hel 1 måned.

Du taper mye som selger hvis boligen ligger ute lenge uten å bli solgt. Da må du trekke boligen fra markedet så folk ''glemmer'' den og legge ut på nytt senere. Det er folk som følger med markedet og legger merke til boliger som ikke blir solgt over tid - boliger hvor tilsynelatende alt er i orden, men likevel ikke selger. Da er det alltid en advarsellampe som blinker hos kjøper.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er megleren som har best forutsetninger for å sette verdi på boligen din, ikke takstmannen. Takstmannen setter verdi med bakgrunn i en teknisk gjennomgang av boligen, mens megleren ser på hva tilsvsrende boliger i området har blitt solgt for sett opp mot teknisk tilstand.

De aller fleste boliger i Norge blir solgt gjennom megler, og meglers rolle er å ivareta begge parter interesser, samt sørge for at alle lovpålagte opplysninger blir innhentet og videreformidlet til interessentene på en forståelig måte. Når du som selger velger å inneha denne rollen selv, vil mange kjøpere mangle tillit til at selger (som er opptatt av mest mulig profitt) greier å ivareta også kjøpers interesser. Når du selger selv kan du heller ikke tegne boligselerforsikring og kjøper kan ikke tegne boligkjøperforsikring. 

Hvordan vil du f.eks foreta oppgjøret når den tid kommer? Tror du kjøper vil betale flere millioner direkte til din konto, eller tror du kjøper føler det er tryggest å sette millionene inn på meglers klientkonto? Og hvilken kontrakt vil du bruke? Vet du i det hele tatt hvilken du skal bruke? Det er forskjell på andelsbolig, eierseksjonsbolig og annen fast eiendom.. 

Det er nok det er du prøver å selge selv som er problemet her, ikke nødvendigvis at boligen har hatt skjeggkre. Eiendomsmegling er et eget fag og krever bachelorgrad + 2 års læretid. Det er ikke meningen at hvermansen skal kunne gjøre dette selv.. 

Anonymkode: 070d0...ff6

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...