Diverse Skrevet 15. juni 2021 #1 Del Skrevet 15. juni 2021 Hei! Jeg kikker på en ganske sliten leilighet som trenger en del arbeid for å komme i brukbar stand. Badet må totalrenoveres, kjøkkenet bør byttes ut, det elektriske anlegget må sjekkes og evt byttes. I tillegg trenger alt av innvendige flater å pusses opp. Er det noen her som har vært i gjennom en sånn prosess? Hvor lang tid bør man regne med at det tar? Budsjett? Leiligheten er på rundt 70 kvm. Jeg vil trenge fagfolk til å gjøre jobben, jeg kan evt gjøre enkle ting som å male og legge gulv selv. Noen som har lyst til å dele litt erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 15. juni 2021 #2 Del Skrevet 15. juni 2021 Bad 300'000. Kjøkken 150'000 inkl montering Elektrisk: 50'000 Alle andre overflater: 100-300'000, avhengig av materialkostnad og håndverkerpris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #3 Del Skrevet 15. juni 2021 Hent inn tilbud fra flere håndverkere og sjekk at de har tatt med de samme tingene i tilbudene. Vi holder på å totalrenovere ett hus nå, kan ikke helt sammenlignes, men det var 1 Mill i differanse på billigste og dyreste tilbud. Når du har fått hentet inn alt av tilbud så legger du på 10-20% for det blir alltid dyrere enn planlagt. Hvor lang tid det tar avhenger nok av firmaene du velger. Velger du store firma kan de ha flere personer gående samtidig, da vil det naturligvis gå fortere enn mindre firma som kanskje bare har en eller to personer som arbeider samtidig. Med større firma er nok sannsynligheten større for at de bruker arbeidskraft som ikke snakker like godt norsk, så du må finne ut hva som er viktig for deg. Ellers som skrevet over her tror jeg estimat på bad og kjøkken kan være realistisk, men tror elektro er litt lavt. Hvertfall hvis hele anlegget må byttes. Er det viktig for deg at det blir billigst mulig eller er ferdig så fort som mulig? Du sparer mye på å gjøre ting selv, men det tar som regel mye lengre tid. Anonymkode: 65b91...877 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 15. juni 2021 #4 Del Skrevet 15. juni 2021 newman01 skrev (26 minutter siden): Elektrisk: 50'000 Det er ihvertfall bare å glemme at holder først som sist. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 15. juni 2021 #5 Del Skrevet 15. juni 2021 12 minutter siden, A-hunter said: Det er ihvertfall bare å glemme at holder først som sist. Jeg leste "sjekkes og oppgraderes", ikke byttes. 50k hadde nok vært et mulig overslag dersom man bare skulle supplert med noen kurser. Men ja, om alt skal legges nytt bør man nok forvente rundt dobbelt da, 100k 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 15. juni 2021 #6 Del Skrevet 15. juni 2021 newman01 skrev (4 timer siden): Jeg leste "sjekkes og oppgraderes" Med nytt bad og kjøkken og oppgraderinger ellers til noenlunde 2021-standard, som jo betyr ny tavle, flere kurser, nye kabler med jording, nye brytere og antagelig vesentlig flere stikk. Justert for alminnelig belysning, el-varme og kanskje litt enkel styring/automatikk skal det godt gjøres å komme under 150K på 70 m2 vil nå jeg tro. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 16. juni 2021 #7 Del Skrevet 16. juni 2021 Sjekket med prisstatistikken på boligfiks, og der rapporterte de snittpris på rundt 130'000 for nytt elektrisk anlegg i 100m2 leilighet med prisinnhenting fra 2020. Utdrag fra nettsiden: "Elektrisk anlegg i hus, leilighet eller bygård Med bytte av elektrisk anlegg mener vi i denne sammenheng alle elektriske installasjoner som normalt behøves i en bolig. Dette inkluderer sikringsskap, kurser, stikkontakter, ledninger, brytere, lyspunkter, gulvvarme, mv. Snittprisene beskrevet i denne prisguiden inkluderer både elektrikerarbeidet og nødvendige materialer/produkter knyttet til det nye elektriske anlegget. Prisen for et nytt elektrisk anlegg vil imidlertid variere avhengig av typen bolig og størrelsen på boligen. Snittprisene i denne guiden tar utgangspunkt i en leilighet på ca 100 kvm, som altså ligger på omlag kr 130 000 inkl. mva. Dersom det i stedet er snakk om et hus / en bolig på 200 kvm, ser vi at snittprisen ligger på omlag kr 200 000 inkl. mva. Der er med andre ord normalt visse skalafordeler når leiligheten eller eneboligen blir større. På den andre siden vil typisk prisen for et nytt elektrisk anlegg, delt på antall kvadratmeter, bli noe høyere dersom det er snakk om en liten leilighet eller et lite hus." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diverse Skrevet 16. juni 2021 Forfatter #8 Del Skrevet 16. juni 2021 Takk for råd og innspill! Jeg skjønner at ingen her kan gi meg et eksakt svar, men fint å høre om andres erfaringer. Det er ikke sikkert det elektriske må byttes ut, men jeg tror det er lurt å ta høyde for det i budsjettet. Jeg kan sikkert få litt hjelp av familie og gjøre noe selv, men de store tingene må jeg leie inn fagfolk for å gjøre. Jeg ser for meg at bad og kjøkken bør tas før jeg flytter inn, så da må jeg regne med doble boutgifter en stund. Og da er det fint med et tidsperspektiv. TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #9 Del Skrevet 17. juni 2021 Jeg flyttet inn i en leilighet på ca. 40 kvadrat der sikringsskapet måtte oppgraderes, alle kabler måtte trekkes om (skjult anlegg), og sikringsskap måtte moderniseres og nye sikringer settes inn. I tillegg måtte jeg bytte alle taklamper og panelovner i integrert anlegg, samt nesten alle stikkontakter. Tror jeg er oppe i ca. 30.000 kr as we speak, og da har jeg ikke renovert kjøkken eller bad. Men sikringsskapet skal nå ha nok kapasitet til at det er mulig. Er heldig som bor i en stor by med sterk konkurranse mellom tilbyderne, og er fornøyd med prisen. Alt arbeid er utført av faglærte. Du må nok regne med at det vil koste mer dersom du skal ta kjøkken og bad i tillegg, men det er veldig viktig å innhente flere tilbud. Anonymkode: 6543a...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #10 Del Skrevet 17. juni 2021 Jeg totalrenoverte ca 70 kvadrat for 6-7 år siden. Tok alt elektrisk, kjøkken og bad. Valgte ikke de aller dyreste løsningene (kjøkken fra Ikea for eksempel), men totalprisen havnet på 800 000 (gjorde ingenting selv). Kostnaden i dag ville nok være noe høyere pga. prisstigning. Søstera mi pussa opp et bad på rundt 5 kvadrat nylig, det kom på 400 000 inkl. elektriker og rørlegger. Anonymkode: 1bea3...d90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #11 Del Skrevet 17. juni 2021 Jeg har totalrenovert tre ganger og legger følgende budsjett til grunn: Kjøkken m/hvitevarer 75k (ikea og ikke fancy hvitevarer) Rørlegger 25k for kjøkken Elektrisk 100k, men mer ved spotter etc Bad 350 k Gulv 50k Maling og diverse 20-90k avhengig av omfang og egeninnsats I tillegg kan det komme nye dører, lister og slikt som jeg betegner 30k til m/obs om økte priser. I tillegg kommer andre faktorer som riving, bortkjøring av søppel, små oppgraderinger. Ville generelt tenkt mellom 600 og 850k avhengig av standard. Anonymkode: 2596f...103 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diverse Skrevet 17. juni 2021 Forfatter #12 Del Skrevet 17. juni 2021 Det tok av på budrunden, så det ble ikke noe oppussingsobjekt på meg i denne omgang, men takk for innspillene allikevel. Ts 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #13 Del Skrevet 18. juni 2021 Diverse skrev (10 timer siden): Det tok av på budrunden, så det ble ikke noe oppussingsobjekt på meg i denne omgang, men takk for innspillene allikevel. Ts Erfaringsmessig går tydelige oppussingsobjekt langt over prisantydning. Hvis du vil pusse opp, anbefaler jeg å se på leiligheter som har litt kjedelig kjøkken, gul parkett og litt eldre bad. De faller ofte mellom og går til en hyggeligere pris enn leilighetene alle ser for seg at de skal pusse opp. Anonymkode: 2596f...103 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå