AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #1 Skrevet 15. juni 2021 Beklager om denne heller skulle ligget et annet sted enn hus og hage, bare flytt tråden om nødvendig. Jeg og mannen ønsker å ta over huset etter mine foreldre (barndomshjemmet mitt). Jeg er enebarn og de vil flytte inn i leilighet. Men hvordan gjør vi det økonomisk her? Foreldrene mine ønsker å gi forskudd på arv så vi får det litt billigere. La oss si huset koster 8 millioner, men vi får det for 7. Skal mannen og jeg betale 3,5 hver eller skal jeg betale 3 og han 4 millioner? Vi er gift men har egne kontoer (og felleskonto til mat og opplevelser). Noen som har vært borti dette før? Anonymkode: a310b...f05
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #2 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Beklager om denne heller skulle ligget et annet sted enn hus og hage, bare flytt tråden om nødvendig. Jeg og mannen ønsker å ta over huset etter mine foreldre (barndomshjemmet mitt). Jeg er enebarn og de vil flytte inn i leilighet. Men hvordan gjør vi det økonomisk her? Foreldrene mine ønsker å gi forskudd på arv så vi får det litt billigere. La oss si huset koster 8 millioner, men vi får det for 7. Skal mannen og jeg betale 3,5 hver eller skal jeg betale 3 og han 4 millioner? Vi er gift men har egne kontoer (og felleskonto til mat og opplevelser). Noen som har vært borti dette før? Anonymkode: a310b...f05 Arv er personlig, hvordan du bruker den millionen er opp til deg: Dere kan velge å eie 50/50 og da går du inn med det som egenkapital og betaler mindre av din 50%, eller dere kan betale likt og skeivfordele eierbrøken så du eier tilsvarende mer. Setter du det bare inn i huset så har du gitt bort halve arven din til mannen, da bør det stå nedkrevet med en avtale om de pengene. Anonymkode: 862aa...f0a 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #3 Skrevet 15. juni 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Arv er personlig, hvordan du bruker den millionen er opp til deg: Dere kan velge å eie 50/50 og da går du inn med det som egenkapital og betaler mindre av din 50%, eller dere kan betale likt og skeivfordele eierbrøken så du eier tilsvarende mer. Setter du det bare inn i huset så har du gitt bort halve arven din til mannen, da bør det stå nedkrevet med en avtale om de pengene. Anonymkode: 862aa...f0a Takk for svar Ble litt usikker på om alt var "vårt" nå som vi er gift men dette forklarte det bra. Anonymkode: a310b...f05
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #4 Skrevet 15. juni 2021 Advokat. Det sikrer deg, dine foreldre og din mann. Anonymkode: df95b...f7c 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #5 Skrevet 15. juni 2021 TS igjen.. men hvordan gjør man dette med lån? Da vi kjøpte nåværende leilighet så søkte vi jo sammen om felles lån. Er det slik at vi da bare søker felles lån om 6 millioner og at han ellers overfører en million direkte til mine foreldre eller hvordan gjør vi det da? Advokat må vi ha så alt går helt rett for seg ja. Bare lurte litt på hvordan andre har gjort det Anonymkode: a310b...f05
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #6 Skrevet 15. juni 2021 Dette kan advokaten. Anonymkode: 603e7...013 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #7 Skrevet 15. juni 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette kan advokaten. Anonymkode: 603e7...013 Den er grei, takker. Anonymkode: a310b...f05
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #8 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Beklager om denne heller skulle ligget et annet sted enn hus og hage, bare flytt tråden om nødvendig. Jeg og mannen ønsker å ta over huset etter mine foreldre (barndomshjemmet mitt). Jeg er enebarn og de vil flytte inn i leilighet. Men hvordan gjør vi det økonomisk her? Foreldrene mine ønsker å gi forskudd på arv så vi får det litt billigere. La oss si huset koster 8 millioner, men vi får det for 7. Skal mannen og jeg betale 3,5 hver eller skal jeg betale 3 og han 4 millioner? Vi er gift men har egne kontoer (og felleskonto til mat og opplevelser). Noen som har vært borti dette før? Anonymkode: a310b...f05 Jeg tenker det er logisk at han skal betale 4 og du 3, siden din del blir 4 med arven. Da skal jo. Han betale mer enn deg i renter og avdrag, og dette må dere justere jevnlig med renteendring. Huset tinglyses 50/50 og så lager dere en avtale på betalingen. Alt vedlikehold deles også 50/50. Anonymkode: cf17b...748
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #9 Skrevet 16. juni 2021 Her må du sikre deg. Lag en avtale på at reduksjon på pris er din arv. Ville hatt en meglervurdering for alles parter. Lykke til 😀 Anonymkode: 0493d...2c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå