Gå til innhold

Tiden etter vektnedgang.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har brukt et halvt år på å gå ned 12 kg. Er nettopp kommet i mål, såpass nylig at jeg ikke egentlig har begynt å tenke vedlikehold heller enn nedgang. Plutselig kjenner jeg at psyken jobber mot meg, at en del av meg vil drite i alt og bare spise. 
Hele perioden har egentlig gått fint, jeg har spist det jeg har hatt lyst på, men i fornuftige mengder. Og selvfølgelig ikke alt alltid. Sjokolade osv har jeg begrenset til de gangene jeg har ordentlig lyst på og ikke bare fordi det er tilgjengelig. Det har derfor ikke føltes som et stort offer å holde meg til dette kostholdet, selv om jeg naturligvis har spist sunnere enn kanskje drømmen er. 

Nå føles det som om min egen hjerne er iferd med å forræde meg.

Hva er ditt beste tips til å gå fra vektnedgang til vedlikehold? Hva har fungert? 

Anonymkode: 771d2...07a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå må du holde på de gode vanene :) Bra jobba!

I teorien kan og skal du spise mer for å vedlikeholde, ca 500 kcal om dagen, men det kommer jo an på hvor aktiv du er osv. Du må prøve deg frem. Jeg er på vedlikehold nå, og det går fint. Jeg spiser litt større porsjoner til middag, holder på frokost og lunsj, og jeg spiser litt snacks i helger og iblant en ukedag om jeg får lyst på. Jeg går ikke tilbake til gamle vaner om litt snacks eller dessert hver dag, da vet jeg hva som skjer.

Det eneste jeg endrer fra vektnedgang til vedlikehold er altså porsjonsstørrelse, og litt mer løssluppent forhold til snacks i ukedager om jeg får veldig lyst på. Du må finne ut hva som passer for deg, men du vet jo hva som skjer om du går tilbake til gamle vaner. 

Hva frister mest, å holde deg der du er og spise litt kjedelig som du kaller det, eller å gå opp igjen?

Anonymkode: 7b373...95b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har null erfaring, men har hørt at varige livsstilsendringer tar tid. Så du må forsøke å stå i det noen år, og så vil det antagelig gå over av seg selv, tenker jeg. At hjernen din fucker med deg er kroppen din som desperat forsøker å få deg tilbake i vekta den hadde. 

Anonymkode: 68fa2...89b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...