Pippi Lotta Skrevet 15. juni 2021 #61 Skrevet 15. juni 2021 Grandidosa83 skrev (27 minutter siden): Sakens kjerne er at ved å vente 1 år med å informere om kostnadssprekken har hun praksis stengt dørene for eventuelle handlingsalternativer. Hensikten med informasjonsplikten er nettopp å gi politikerne en fair sjans til å ta informerte beslutninger når det er mulig. Hvis enhver byråd/statsråd eller lignende skal kunne ta subjektive vurderinger rundt dette huler det ut hele den demokratiske prosessen. Det ligger i sakens natur at sympatisører til gjeldende politiker vil tendensere til å være mer ettergivende enn meningsmotstanderne. En byråd må dog evne å ha tilliten til mer enn sine egne. Jeg tror du har misforstått informasjonsplikten, Oslo er alt for stort til at byrådene skal informere om alle budsjetter som sprekker. Det vil derfor alltid måtte foretas en vurdering i hver enkelt sak. Jeg har ikke greid å finne noen klar fasit på hvilke saker som har informasjonsplikt og ikke. Jeg har aldri stemt eller vurdert og stemme på hennes parti. Jeg bor heller ikke i Oslo så jeg har ikke den store interessen for eller innsikten i sakene hun jobber med. Sympatisør for Berg sin politikk er derfor ikke et begrep som passer på meg. Det er mer måten saken blir behandlet og omtalt på som irriterer meg, end det politiske. Igjen det virker jo ikke som det er noen særlig politisk uenighet i at prosjektet skal gjennomføres. Mistilliten handler om vurderingen Berg gjorde når hun ikke vurderte saken som stor nok og alvorlig nok til at hun var pliktig til og informere på det stadiet opposisjonen mener hun var pliktig til og informere. 1
Drizzt Skrevet 15. juni 2021 #62 Skrevet 15. juni 2021 Pippi Lotta skrev (1 time siden): Men hadde det hat noen praktisk betydning om hun informerte tidligere? Alle er jo enige i at Oslo trenger en sikrere vanntilførsel, så det er jo ingen av politikeren som hadde stoppet prosjektet om de ble informert før de ble. Det virker for meg som om opposisjonen henger seg opp i detaljer for og skåre politiske poeng ikke for de det finnes et ekte problem. For meg virker det som hun blir hengt ut like mye på grund av hvem hun er som hva hun har gjort, og da er det jo ikke rart om det blir fremstilt sånn også🤷♀️ Du gjør samme tankefeil som de andre støttespillerne hennes på forumet. Det handler ikke om praktisk betydning. Kritikken mot henne er for at hun brøt sin informasjonsplikt som byråd. Flere ganger. Hun forstår ikke sine plikter og sitt ansvar. I tillegg har hun vist gang på gang at hun ikke styrer ''skipet'' hun er satt til å styre. Hun MÅ informere bystyret om alt av relevant informasjon, også det som setter henne i negativt lys. Både i forrige skandale og i denne gjør hun samme feil - hun velger å bryte sin informasjonsplikt og ikke en gang forstår hva hun gjør galt. Det er fullstendig irrelevant at hun er kvinne og av utenlandsk opprinnelse. Det er ikke det hun kritiseres og felles for selv om det er slik MDG vil fremstille saken. Det er ikke ''detaljer'' å bryte sin informasjonsplikt. Det er meget alvorlig. Hvis Erna ikke informerer Stortinget om noe som setter Erna i dårlig lys, er det ''detaljer''? Hvis Stortinget reagerer, er det fordi Erna er en kvinne og dermed immun mot kritikk? Tenk deg samme situasjon hvor Erna bryter sin informasjonsplikt overfor Stortinget om noe som ikke har noe praktisk betydning, men kan sette henne i dårlig lys som inkompetent å styre. Vil du forsvare Erna da eller vil du kreve at det får konsekvenser for henne? Det er et høyst ekte problem at Berg for andre gang gjør samme alvorlige feil og ikke har lært noe fra første gangen. Det er avsporing å trekke frem hennes kjønn og etnisitet når problemet ligger et helt annet sted - nemlig at hun ikke gjør det som er hennes plikt som byråd. 12
Grandidosa83 Skrevet 15. juni 2021 #63 Skrevet 15. juni 2021 Pippi Lotta skrev (6 minutter siden): eg tror du har misforstått informasjonsplikten, Oslo er alt for stort til at byrådene skal informere om alle budsjetter som sprekker. Det vil derfor alltid måtte foretas en vurdering i hver enkelt sak. Jeg har ikke greid å finne noen klar fasit på hvilke saker som har informasjonsplikt og ikke. Det dyreste prosjektet i norsk kommunehistorie er ikke bagatellmessig eller trivielt. Klart man må ta en realitetsvurdering i det enkelte tilfelle, men hvis ikke dette tilfellet omfattes av informasjonsplikten har den jo absolutt ingen betydning. Å trekke inn budsjettoverskridelser på generelt grunnlag trenger du ikke, for en slik distinksjon sier seg selv. 11
Madame Butterfly Skrevet 16. juni 2021 #64 Skrevet 16. juni 2021 19 hours ago, Pleneier said: Sånn går det når man er en dyktig kvinne med fremmedkulturell bakgrunn og stikker seg fram. Man blir ofret til ulvene av patriarkiet for småting. Tror du det er derfor? Tror du ikke det har noe med milliardoveskridrlsene å gjøre? 9
Uredd Skrevet 16. juni 2021 #67 Skrevet 16. juni 2021 11 hours ago, Pippi Lotta said: Når byråden har informasjonsplikt er en vurdering som må tas fra sak til sak. Da Oslo er for stort til at alle byråder skal ta opp alle budsjetter som sprekker. Jeg kan forstå at Berg vurderte dette som unødvendig da tidspunktet for informasjonen trolig ikke ville påvirket prosjektet. Oslo trenger at prosjektet fullføres uavhengig av prisen, dette er det bred politisk enighet om. Du kan vurdere det annerledes end meg, og det er mulig at Berg har gjort en uheldig vurdering selv. Det fremstår uansett for meg som en politisk motivert overreaksjon fra opposisjonen, og jeg tenker det at hun er den hun er gjør henne til et enklere offer for slikt. Du har tungt for det skjønner jeg. En utsettelse på 14måneder med å fortelle om en overskridelse på 5.4 milliarder! Vi snakker faktisk om den største overskridelsen i kommunenorges historie her! Helt fantastisk å prøve å bagatellisere dette. Fullførelsen av prosjektet er ikke uavhengig av prisen. Det er mange alternative veier til Rom, og her er bystyret fratatt muligheten til å velge hvilken. Det er faktisk bred politisk enighet om at dette ikke er måten å gjøre det på... Det er ikke uten grunn at dette reageres på, og spille offer her og gjøre det til å handle om person og ikke sak er ingen tjent med. Heller ikke du eller Lan... 9
Gjest ABM Skrevet 16. juni 2021 #68 Skrevet 16. juni 2021 Katten.2.0 skrev (44 minutter siden): Merkelig at hun ikke har trukket seg. Hvorfor i all verden skulle Lan trekke seg? Fordi politiske motstandere skal få slå politisk mynt på FRP's mistillitsforslag? Lan er KUN ansvarlig ovenfor de som valgte henne inn! Og MDG sitter på vippen i Oslo og kan utmerket godt komme tilbake...i et borgerlig byråd.. Sannheten er at Lan og MDG har ballegrep på Raymond og at Rødt sitter meg svarteper fordi de nærmest har forpliktet seg til å innsette et borgerlig byråd i Oslo. .. Må faktisk innrømme jeg synes synd på Raymond som skal skape styringsdyktighet ut av denne røra..
Gjest kylling1 Skrevet 16. juni 2021 #69 Skrevet 16. juni 2021 Pippi Lotta skrev (12 timer siden): Når byråden har informasjonsplikt er en vurdering som må tas fra sak til sak. Da Oslo er for stort til at alle byråder skal ta opp alle budsjetter som sprekker. Jeg kan forstå at Berg vurderte dette som unødvendig da tidspunktet for informasjonen trolig ikke ville påvirket prosjektet. Oslo trenger at prosjektet fullføres uavhengig av prisen, dette er det bred politisk enighet om. Du kan vurdere det annerledes end meg, og det er mulig at Berg har gjort en uheldig vurdering selv. Det fremstår uansett for meg som en politisk motivert overreaksjon fra opposisjonen, og jeg tenker det at hun er den hun er gjør henne til et enklere offer for slikt. Dette er jo en gigantisk sprekk da, ikke en million eller to liksom eller prikker på veien til 700k. 5,4 MILLIARDER er fordelt på 697 tusen borgere er nesten 8000 per hode! Vi er fem i familien, da koster det oss 40000, altså 20000 på hver av meg og mannen! Og så har du alle som lever på nav og ikke betaler skatt i det hele tatt - det vil si at det koster meg personlig mye mer enn 20000. Og det er bare sprekkdelen av prosjektet. Synes du virkelig saken bare er en liten bagatell er du like blind som de andre strusene i mdg og sv som står med hodet i sandet i alt som gjelder hva ting koster. Samme lan skulle også legge ned oljeindustrien og ansette alle 240.000 (!) mennesker innen havvind på statens regning, just sayin’. Helt blank når hun ble spirt om prislappen - det hadde hun ikke sett på. Vi trenger ansvarlig politikere til å håndtere såpass store prosjekter - ikke noen som aldri har hørt setningen «hvordan skal dette finansieres?» i livet sitt.
Katten.2.0 Skrevet 16. juni 2021 #70 Skrevet 16. juni 2021 23 minutter siden, ABM said: Hvorfor i all verden skulle Lan trekke seg? Fordi politiske motstandere skal få slå politisk mynt på FRP's mistillitsforslag? Lan er KUN ansvarlig ovenfor de som valgte henne inn! Og MDG sitter på vippen i Oslo og kan utmerket godt komme tilbake...i et borgerlig byråd.. Sannheten er at Lan og MDG har ballegrep på Raymond og at Rødt sitter meg svarteper fordi de nærmest har forpliktet seg til å innsette et borgerlig byråd i Oslo. .. Må faktisk innrømme jeg synes synd på Raymond som skal skape styringsdyktighet ut av denne røra.. Borgerlig byråd er vel mot alt MDG står for. Det riktige er å trekke seg, i denne situasjonen, siden hun uansett mest sannsynlig skal inn på stortinget. Istedenfor kjører hun dette kalaset. Selv om det blir slått politisk mynt på dette, har hun jo bæsjet ganske så heftig på leggen. Det må man ta ansvar for. 6
Hippogriff Skrevet 16. juni 2021 #71 Skrevet 16. juni 2021 Katten.2.0 skrev (1 time siden): Merkelig at hun ikke har trukket seg. Antar det har sammenheng med at Johansen satser på at kabinettspørsmålet hans redder Berg, siden det blir vanskelig å finne et reelt politisk styringsalternativ. Kan ikke være en attraktiv posisjon å overta styringen i for opposisjonen, uten noe styringsdyktig flertall bak seg.
Gjest ABM Skrevet 16. juni 2021 #72 Skrevet 16. juni 2021 Katten.2.0 skrev (14 minutter siden): Borgerlig byråd er vel mot alt MDG står for. Det riktige er å trekke seg, i denne situasjonen, siden hun uansett mest sannsynlig skal inn på stortinget. Istedenfor kjører hun dette kalaset. Selv om det blir slått politisk mynt på dette, har hun jo bæsjet ganske så heftig på leggen. Det må man ta ansvar for. For noe tull! Du mener vel at "Folkeaksjonen nei til mer bompenger" støtter mistillit fordi de er bekymret over brudd på informasjonsplikten og da? En vendetta er det vi ser, og den kommer til å mislykkes!!
Drizzt Skrevet 16. juni 2021 #73 Skrevet 16. juni 2021 (endret) Raymond Johansen did it. Han har bestemt seg for å stille kabinettspørsmål. Han sier han har full tillit til henne. Hva i all verden tenker han? Hva baserer han sin fulle tillit til henne på? Det er jo gavepakke for opposisjonen. Tilliten til henne er fullstendig borte, også i Rødt. Ved å nekte å gå av frivillig når hun ikke har flertallets tillit, drar hun ned i sluket også Ap og SV. Endret 16. juni 2021 av Drizzt 12
Justlooking Skrevet 16. juni 2021 #74 Skrevet 16. juni 2021 Synes det har vært mye rot i Oslo, kanskje greit at både Lan og Raymond forsvinner. 6
Drizzt Skrevet 16. juni 2021 #75 Skrevet 16. juni 2021 Justlooking skrev (Akkurat nå): Synes det har vært mye rot i Oslo, kanskje greit at både Lan og Raymond forsvinner. Helt enig. Bare at Rødt ikke kan støtte et borgerlig alternativ. 2
Katten.2.0 Skrevet 16. juni 2021 #76 Skrevet 16. juni 2021 3 minutter siden, ABM said: For noe tull! Du mener vel at "Folkeaksjonen nei til mer bompenger" støtter mistillit fordi de er bekymret over brudd på informasjonsplikten og da? En vendetta er det vi ser, og den kommer til å mislykkes!! Jeg mener at hun ikke har oppfylt sin informasjonsplikt. Selv om det ikke nødvendigvis ville gitt et annet utfall, så er det fortsatt et av fundamentene i politikken: Informerte valg. Dette er jo den største budsjettsprekken noensinne, innenfor kommuner. Det mest respektable, når man blir tatt i å ikke gjøre jobben sin, er å akseptere ansvaret og ikke la andre lide for egne tabber. Menmen, hun har visst ikke noe problem med det. 10
Gjest Symfonia Skrevet 16. juni 2021 #77 Skrevet 16. juni 2021 ABM skrev (49 minutter siden): Hvorfor i all verden skulle Lan trekke seg? Fordi politiske motstandere skal få slå politisk mynt på FRP's mistillitsforslag? Lan er KUN ansvarlig ovenfor de som valgte henne inn! Og MDG sitter på vippen i Oslo og kan utmerket godt komme tilbake...i et borgerlig byråd.. Sannheten er at Lan og MDG har ballegrep på Raymond og at Rødt sitter meg svarteper fordi de nærmest har forpliktet seg til å innsette et borgerlig byråd i Oslo. .. Må faktisk innrømme jeg synes synd på Raymond som skal skape styringsdyktighet ut av denne røra.. Dette er som sagt en no brainer. Når kabinettspørsmål er stilt, har dagens byrådspartier gjort det de kan for å støtte MDG, og de er dermed sikret MDGs støtte i fortsettelsen. Dersom Rødt fastholder sitt standpunkt, og byrådet går av, blir det nytt byråd fra de samme partiene som idag (men selvsagt uten Lan). At MDG nå skulle støtte den borgerlige siden, som felte Lan, ville jo vært fullstendig sinnsykt, og det kommer naturligvis aldri til å skje.
Gjest ABM Skrevet 16. juni 2021 #79 Skrevet 16. juni 2021 Rødt felte nettopp et sosialistisk Oslobyråd...det er tydeligvis ikke bare velgerne som er idioter i det partiet.
Brud84 Skrevet 16. juni 2021 #80 Skrevet 16. juni 2021 Dette viser bare hvor farlig den dama faktisk er!!! Det eneste rette, og det baste for alle er at hun trekker trekker seg, da er alle fornøyde, bortsett fra hun selv, som uansett slutter i byrådet til høsten… 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå