Gå til innhold

Rødt støtter mistillit - flertall for å kaste byråd Lan Marie Berg (MDG)

Anbefalte innlegg

Skrevet
ABM skrev (2 minutter siden):

Og jeg satser på ar de feirer gravøl etter valget

Og hvem skal MDG til slutt samarbeide med..? APs velgere rømmer partiet pga deres støtte til MDG, SP har gått ut og sagt at MDG er helt uaktuelt å samarbeide med..de eneste som egentlig har støttet dere - skyver dere nå fra dere. Det er noe med å se hele bildet som virker vanskelig for MDG - men slik er det gjerne med ideologiske parti. 

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
ABM skrev (1 time siden):

Rødt felte nettopp et sosialistisk Oslobyråd...det er tydeligvis  ikke bare velgerne som er idioter i det partiet.

Kan jo også slå andre veien, for Berg har jo faktisk opptrådt svært kritikkverdig i saken i manges øyne. Om man antar at Rødt og MDG konkurrerer om en del av den samme velgermassen, kan det like gjerne være at Rødt vurderer det fordelaktig å ta avstand fra Berg. De borgerlige vil jo ikke danne noe byråd uten noe styringsdyktig flertall bak seg, så en ikke usannsynlig konklusjon her er jo at temmelig nøyaktig det samme byrådet gjenoppstår, bare uten Berg. 

Justlooking skrev (1 time siden):

En annen ting er at hvorfor er hans ærede høyhet president Raymond alltid i fokus når det gjelder corona i Oslo. I andre byer og kommuner er det ordførerne som uttaler seg feks. Hadde helt glemt at Oslo jo har en ordfører, Marianne Borgen.

De fleste andre byer og kommuner har ikke parlamentarisme, da. Sånn er det jo nasjonalt også - oftest mer interessant å høre hva Erna mener om en sak, enn Tone Trøen. 

Endret av Hippogriff
Irriterende skriveleif.
  • Liker 2
Skrevet
Nicathv skrev (10 minutter siden):

Dette har ingenting med partipolitikk å gjøre, men med én byrådsperson som ikke har gjort jobben sin.

Hvis du virkelig tror at det i det hele tatt er en sjanse for at det neste byrådet blir borgerlig+MDG er din politiske forståelse så svak at at det ikke er så mye mer å diskutere her.

Får du mene hva du vil om, sjansen for et borgerlig byråd er ikke stor, MEN den er der. Hadde dette skjedd i et år uten stortingsvalg..hadde sannsynligheten vært mye større ja...

Skrevet

Har mistet mye respekt for Lan Marie Berg. Hun nektet å trekke seg og nå må byrådet gå av på grunn av henne. Det hadde vært så mye mindre komplisert om hun trakk seg slik at Raymond Johansen hadde sluppet å stille kabinettspørsmål. 

• Liker 9
Skrevet

Helt utrolig frekt av Raymond å forsøke å danne nytt byråd etter han selv stilte kabinettspørsmål.

Enda verre at Marie Lan etter å vist seg fullstendig ubrukelig i bystyret skal videre til Stortinget.  

• Liker 14
Gjest havrekaffe
Skrevet
4 hours ago, Fru Uperfekt said:

Det heter ansvar 

F.eks om en av mine ansatte bestiller et produkt som vi skal levere videre.

Leverandør  gjør alt feil og vi ikke korrigerer og får rett . Vel da er det til syvende og sist mitt ansvar 

Men fortjener du å miste jobben/bedriften pga det?

Skrevet
Pleneier skrev (På 15.6.2021 den 12.20):

Sånn går det når man er en dyktig kvinne med fremmedkulturell bakgrunn og stikker seg fram. Man blir ofret til ulvene av patriarkiet for småting.

Småting?? 

• Liker 7
Skrevet
A-hunter skrev (4 timer siden):

Det gjorde de virkelig ikke. De stemte for mistillit mot en byråd som er 100% ubrukelig. Konsekvensen, at byrådslederen stiller seg bak sin ubrukelige byråd, er ikke Rødts ansvar.

Stina234 skrev (1 time siden):

Helt utrolig frekt av Raymond å forsøke å danne nytt byråd etter han selv stilte kabinettspørsmål.

Enda verre at Marie Lan etter å vist seg fullstendig ubrukelig i bystyret skal videre til Stortinget.  

Dette. Enig med begge to.

Det er virkelig ille at hun kan bli valgt på Stortinget tross for at hun har vist seg på en svært negativ måte over lang tid. Jeg mister fullstendig respekt for Stortinget hvis personer med slike holdninger og egenskaper får plass der. Hun representerer ikke meg - på ingen som helst måte.

Hun er overrasket over at Rødt ikke har tillit til henne. Hun viser fortsatt at hun ikke skjønner hvorfor hun fikk flertall mot seg. Hun viser at hun ikke ser sine egne feil og dermed ikke lærer av dem. https://www.vgtv.no/video/220125/mdg-lan-om-exiten-veldig-overrasket?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row4_pos2

Nå må velgerne våkne, både i Oslo og resten av landet, og straffe både MDG og Ap i høst. 

• Liker 13
Skrevet
Stina234 skrev (1 time siden):

Da må du nesten foreslå en annen kandidat. Lett å kritisere uten å komme opp med en bedre kandidat. 

Forøvrig helt merkelig og kunnskapsløst av Carl I. Hagen og mene at neste byrådsleder bør være fra det største opposisjonspartiet.

Og hva er det med disse som gnåler om at det er så spesielt at Rødt stemte som de gjorde? Rødt stemte på sak/person, som er slik det fungerer. Man freder ikke en byråd som følge av partitilhørighet, fordi Rødt er et støtteparti osv. 

• Liker 3
Skrevet

Nå som vi vet utfallet kan man godt konstatere at Rødt og MDG har dårligere forhold til hverandre enn før og at Rødt og Ap har dårligere forhold til hverandre enn før. Iallefall lokalt i Oslo. Men hvem trengte dette sirkuset. Berg kunne bare gå av frivillig, innrømme feil og komme styrket ut av dette ved å vise seg som en moden politiker som tar ansvar for sine feil. MDG sine utspill i saken var direkte frekke og manglet respekt for demokratiske prinsipper Norge styres av. Både MDG og Berg viser at de mangler forståelse for hva som skjer og hvorfor det skjer. Nå er jeg veldig spent på valget i høst. Jeg håper MDG havner under sperregrensen. Det er et farlig parti for Norge og norsk demokrati. På den andre siden er vi uheldige nok å få Berg på Stortinget, kan vi bare forvente flere skandaler de neste 4 årene. 

• Liker 13
Skrevet
havrekaffe skrev (34 minutter siden):

Men fortjener du å miste jobben/bedriften pga det?

Om jeg hadde opptrådd som en viss politiker i Oslo hadde jeg i aller høyeste grad fortjent å miste jobben ja. Det som forundrer meg er visse menneskers skylapper og manglende evne til å se at feilen ligger hos en selv og ikke hos alle andre

• Liker 9
Skrevet
Drizzt skrev (9 minutter siden):

Nå som vi vet utfallet kan man godt konstatere at Rødt og MDG har dårligere forhold til hverandre enn før og at Rødt og Ap har dårligere forhold til hverandre enn før. Iallefall lokalt i Oslo. Men hvem trengte dette sirkuset. Berg kunne bare gå av frivillig, innrømme feil og komme styrket ut av dette ved å vise seg som en moden politiker som tar ansvar for sine feil. MDG sine utspill i saken var direkte frekke og manglet respekt for demokratiske prinsipper Norge styres av. Både MDG og Berg viser at de mangler forståelse for hva som skjer og hvorfor det skjer. Nå er jeg veldig spent på valget i høst. Jeg håper MDG havner under sperregrensen. Det er et farlig parti for Norge og norsk demokrati. På den andre siden er vi uheldige nok å få Berg på Stortinget, kan vi bare forvente flere skandaler de neste 4 årene. 

Nei, i utgangspunktet ikke. Dette er en enkeltsak og Rødt må nødvendigvis forholde seg til denne saken isolert sett. Forøvrig er nok ingenting endret. 

MDG er overhodet ikke "farlig for demokratiet". Det utsagnet gir null mening. Sleivete og et utsagn du ikke har argumentert for.

• Liker 2
Skrevet
Uredd skrev (7 timer siden):

Du har tungt for det skjønner jeg.

En utsettelse på 14måneder med å fortelle om en overskridelse på 5.4 milliarder! Vi snakker faktisk om den største overskridelsen i kommunenorges historie her! Helt fantastisk å prøve å bagatellisere dette.

Fullførelsen av prosjektet er ikke uavhengig av prisen. Det er mange alternative veier til Rom, og her er bystyret fratatt muligheten til å velge hvilken. Det er faktisk bred politisk enighet om at dette ikke er måten å gjøre det på...

Det er ikke uten grunn at dette reageres på, og spille offer her og gjøre det til å handle om person og ikke sak er ingen tjent med. Heller ikke du eller Lan...

Din kommentar får det til og høres ut som om hun har vist at budsjettet var sprukket med 5,2 milliarder i 14 måneder uten å informere om det, men det er jo på ingen måte det som er skjedd.

Hun fikk et anslag på at budsjettet burde øks med 3,4 milliarder i februar istedenfor og informere om usikre tall satte hun i gang en undersøkelse. Undersøkelsen konkludert med 5,2 milliarder, jeg synes det støter hennes vurdering av at det var fornuftig og vente med og informere til hun hadde mer korrekt informasjon. Hun informerte 10 dager etter hun hadde fått resultatet av undersøkelsen.

Ja det var tidligere indikasjoner på at budsjettet ville spreke, men de indikasjonene var langt under de talla hun fikk i februar. Hun styrer et stort apparat og ting tar tid. Jeg bor i en mye mindre kommune enn Oslo men også her tar kommunale prosesser lang tid. Det er derfor ikke så rart at de trengte noen måneder på og få oversikt over tallene på et så stort prosjekt.

Argumentet med at det er den største budsjett sprekken i kommunens historie er ikke så relevant når hun informerte med en gang (10 dager etter hun fikk sikre tal) hun forsto det kom til å bli en så stor sprek. Hun informerte ikke for 14 måneder siden for de sprekken da ikke så ut til å bli så stor. 

Ingen ting tyder på at hun har forsøkt og gjemme det faktum at prisen ble høyere en forventa, hun hadde heller ikke kunnet gjemme sannheten om hun ønsket det. Det er uansett begrenset hvor mange beslutninger som styre kan ha gått glip av fra februar til mai.  Om de har gått glip av noen i det helle tatt? Jeg har enda ikke sett noen politiker som hevder at tidligere informasjon ville hat en praktisk betydning.

Du kan mene jeg har så tungt for det som du bare vill, men det irriterer meg at folk fremstiller det om hun har bryt en åpenbar regel. Hun har muligens gjort en dårlig vurdering, den vurderingen har ikke gitt noen praktiske konsekvenser.

• Liker 2
Skrevet

Er det mulig å sitte på Dagsnytt 18 helt uanfektet, ingen selvkritikk og kun skylder på andre… For ei dame! 😂

• Liker 10
Skrevet
AllahBallah skrev (5 minutter siden):

Er det mulig å sitte på Dagsnytt 18 helt uanfektet, ingen selvkritikk og kun skylder på andre… For ei dame! 😂

Jepp, intet sjokk. 
Det sier kanskje litt om hvorfor MDGs politikk er så provoserende for mange - null selvinnsikt, og null konsekvenstenking. Farlig kombo.

• Liker 13
Gjest Hipparchia
Skrevet

Flere som har lest denne? https://www.nettavisen.no/okonomi/lans-milliardsprekk-billigere-losning-ble-lagt-i-skuffen-tre-ganger/s/12-95-3424142545

Lan er venstresidens Listhaug. Provoserer med vilje og tar offerrollen ved kritikk. Er overrasket over staheten når hun like vel skulle permitere seg selv om 1 måned for å gå over til stortinget til høsten. En mer egoistisk politiker skal man lete lenge etter. Hun velger å sette hele byrådet på spill kun fordi hun skal ha rett i 1 måned til. Ikke var det første gangen hun driter seg ut. Ta selvkritikk Lan! 

Skrevet (endret)
norw skrev (1 time siden):

Nei, i utgangspunktet ikke. Dette er en enkeltsak og Rødt må nødvendigvis forholde seg til denne saken isolert sett. Forøvrig er nok ingenting endret. 

MDG er overhodet ikke "farlig for demokratiet". Det utsagnet gir null mening. Sleivete og et utsagn du ikke har argumentert for.

Jeg forstår at det er vanskelig for deg å se realiteten gjennom MDG-vennlige briller. 

Det er ikke Rødt som er problemet, men MDG og Ap som er småsure på dem.

For øvrig synes jeg at TV2 traff blink her: https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14064985/

Berg burde absolutt ''tatt en Sylvi'' og satt byrådet foran seg selv. Jeg har mye mer respekt for Sylvi Listhaug enn for Lan Marie Berg etter å ha sett hvordan de håndterer mistillit mot seg. Mens Listhaug satt regjeringen foran seg og tok konsekvensene alene uten å innrømme skyld av den grunn, insisterte Berg på å senke hele skipet og skape kaos i Oslo midt i pandemi i en kritisk fase av gjenåpningen. 

Hipparchia skrev (37 minutter siden):

Flere som har lest denne? https://www.nettavisen.no/okonomi/lans-milliardsprekk-billigere-losning-ble-lagt-i-skuffen-tre-ganger/s/12-95-3424142545

Lan er venstresidens Listhaug. Provoserer med vilje og tar offerrollen ved kritikk. Er overrasket over staheten når hun like vel skulle permitere seg selv om 1 måned for å gå over til stortinget til høsten. En mer egoistisk politiker skal man lete lenge etter. Hun velger å sette hele byrådet på spill kun fordi hun skal ha rett i 1 måned til. Ikke var det første gangen hun driter seg ut. Ta selvkritikk Lan! 

Hvis hun var venstresidens Listhaug, ville hun gått av da det ble klart at det var flertall mot henne. Egoisme er det helt klart. Selvkritikk tar hun ikke - hun ser ikke feilen hun har begått og da er det ingenting hun ser det er å ta selvkritikk for.

Ellers veldig interessant lenke. Hvorfor valgte hun den dyrere metoden med 10% høyere klimagassutslipp? For å skylde på markedet i etterkant? Det blir bare verre og verre jo mer av sannheten kommer ut. 

Endret av Drizzt
  • Liker 11
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (21 minutter siden):

Hvis hun var venstresidens Listhaug, ville hun gått av da det ble klart at det var flertall mot henne. Egoisme er det helt klart. Selvkritikk tar hun ikke - hun ser ikke feilen hun har begått og da er det ingenting hun ser det er å ta selvkritikk for.

Ehem... Nå mener jeg mistillitsforslaget var helt på sin plass, men Lan har jo faktisk tatt selvkritikk for ikke å ha informert. Hun sa det var feil av henne, og at hun burde ha gjort det. Mens Listhaug tok absolutt IKKE selv-kritikk. Tvert imot: da hun gikk av, var det med avskjedsord som bunnet i, "når de skal være så barnslige, da må jeg være voksen" - med sin karakteristiske bitter-sure tone. Så til de grader martyr.

Sitat

Mens Listhaug satt regjeringen foran seg og tok konsekvensene alene uten å innrømme skyld av den grunn

Ja, nettopp - uten å innrømme skyld. Og selvfølgelig måtte hun ta konsekvensene alene: det var jo hun, alene, som hadde trampet i salaten med skitne skaftestøvler.

Endret av K.A.
  • Liker 2
Skrevet
K.A. skrev (28 minutter siden):

Ehem... Nå mener jeg mistillitsforslaget var helt på sin plass, men Lan har jo faktisk tatt selvkritikk for ikke å ha informert. Hun sa det var feil av henne, og at hun burde ha gjort det. Mens Listhaug tok absolutt IKKE selv-kritikk. Tvert imot: da hun gikk av, var det med avskjedsord som bunnet i, "når de skal være så barnslige, da må jeg være voksen" - med sin karakteristiske bitter-sure tone. Så til de grader martyr.

Ja, nettopp - uten å innrømme skyld. Og selvfølgelig måtte hun ta konsekvensene alene: det var jo hun, alene, som hadde trampet i salaten med skitne skaftestøvler.

Nei, hun har ikke tatt selvkritikk. Hun står fast på sitt at hun ikke har gjort noe galt og har håndtert saken riktig. Dette labre forsøket på å vise selvkritikk feilet da hun kort tid etter viste at hun egentlig ikke mente det og fortsatt med den opprinnelige meningen at hun er uskyldig og ikke har gjort noe galt.

Listhaug håndterte mistillitsforslaget mot seg mye bedre enn Berg. Jeg har allerede forklart hvorfor.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...