AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #1 Skrevet 15. juni 2021 Jeg er helt blank på dette.. Har fått et jobbtilbud i statlig sektor, som førstekonsulent. Er det noen som vet om det er lurt/mulig å forhandle om lønn i forbindelse med tilbudet, eller er det fastsatt stort sett? Noen som har fått samme tilbud som har gjort det? Hvor mye mer ba dere om og hvordan konkret gjør man det? Vil for all del ikke miste jobbtilbudet, men det gjør man vel ikke selv om man forhandler? Anonymkode: e61c5...ee6
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #2 Skrevet 15. juni 2021 Vanskelig å gi deg råd når du ikke nevner om du kommer fra en annen jobb med erfaring, eller er helt nyutdannet. Hvis du har erfaring så bør du be om mer lønn. Dette er eneste sjansen din til å få en ok lønn i staten. Det er veldig vanskelig å stige senere. Anonymkode: 357c4...463
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #3 Skrevet 15. juni 2021 Jeg har forhandlet flere ganger i staten. Både ved jobbtilbud, men også i særskilte- og lokale forhandlinger. Totalt har jeg vel gått opp i underkant av 200.000 kroner de syv årene jeg har jobbet i offentlig sektor. Stod det noe spenn i stillingsutlysningen? Jeg ville funnet et forhandlingsgrunnlag (hvor mye tjener andre i samme stilling, er det et kjønnsgap, har du spesielle kvalifikasjoner, osv) og forhandlet ut fra det. Anonymkode: edf8b...999 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #4 Skrevet 15. juni 2021 Du kan og bør forhandle ja. Det er egentlig kun nå du har mulighet. Ja du skal kunne forhandle etter ett år (2.5.5) men det er vel egentlig arbeidsgiver som sitter med makta da. Og ja det er lønnsforhandlinger fortløpende hvert år men du er aldri garantert noe. Det er som regel maks 1-2 lønnstrinn man kan få. Lønna er ikke fastsatt, men du har forhandlingsrom innenfor et visst spenn. Noen ganger kan de øke ansienniteten din slik at du får mer lønn før, men vær obs på at du da kan miste automatiske opprykk senere (det er uansett bedre å få det nå enn senere). Du takker for tilbudet og sier du ønsker å forhandle lønn. Vær forberedt og ha argumenter klare. Jeg ville bedt om 5-10 % mer. Kommer vel an på hvor fornøyd du er? Mener du at de har lønna deg helt feil så vær åpen om det. Du bør ikke sammenligne deg med andre enkeltpersoner i samme stilling fordi du vet ikke hvorfor andre har høy lønn. Bruk heller lønnsstatistikk fra fagforeninger. Har de en offentlig tilgjengelig lønnspolitikk? google "institusjon og lønnspolitikk". og argumenter ut i fra den. Anonymkode: 4d278...6b1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #5 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du kan og bør forhandle ja. Det er egentlig kun nå du har mulighet. Ja du skal kunne forhandle etter ett år (2.5.5) men det er vel egentlig arbeidsgiver som sitter med makta da. Og ja det er lønnsforhandlinger fortløpende hvert år men du er aldri garantert noe. Det er som regel maks 1-2 lønnstrinn man kan få. Lønna er ikke fastsatt, men du har forhandlingsrom innenfor et visst spenn. Noen ganger kan de øke ansienniteten din slik at du får mer lønn før, men vær obs på at du da kan miste automatiske opprykk senere (det er uansett bedre å få det nå enn senere). Du takker for tilbudet og sier du ønsker å forhandle lønn. Vær forberedt og ha argumenter klare. Jeg ville bedt om 5-10 % mer. Kommer vel an på hvor fornøyd du er? Mener du at de har lønna deg helt feil så vær åpen om det. Du bør ikke sammenligne deg med andre enkeltpersoner i samme stilling fordi du vet ikke hvorfor andre har høy lønn. Bruk heller lønnsstatistikk fra fagforeninger. Har de en offentlig tilgjengelig lønnspolitikk? google "institusjon og lønnspolitikk". og argumenter ut i fra den. Anonymkode: 4d278...6b1 En ting til: jeg ville tatt kontakt med lokal fagforeningsansvarlig (hvis du er organisert) og bedt om statistikk på avdelingen du jobber på. De kan sikkert også hjelpe deg med å finne den lokale lønnspolitikken hvis den ikke er offentlig tilgjengelig. Anonymkode: 4d278...6b1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #6 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Vanskelig å gi deg råd når du ikke nevner om du kommer fra en annen jobb med erfaring, eller er helt nyutdannet. Hvis du har erfaring så bør du be om mer lønn. Dette er eneste sjansen din til å få en ok lønn i staten. Det er veldig vanskelig å stige senere. Anonymkode: 357c4...463 Jeg har en bachelor, ikke nyutdannet nei. Men ikke direkte jobberfaring i staten. Ferdig utdannet i 2009. Anonymkode: e61c5...ee6
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #7 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har forhandlet flere ganger i staten. Både ved jobbtilbud, men også i særskilte- og lokale forhandlinger. Totalt har jeg vel gått opp i underkant av 200.000 kroner de syv årene jeg har jobbet i offentlig sektor. Stod det noe spenn i stillingsutlysningen? Jeg ville funnet et forhandlingsgrunnlag (hvor mye tjener andre i samme stilling, er det et kjønnsgap, har du spesielle kvalifikasjoner, osv) og forhandlet ut fra det. Anonymkode: edf8b...999 Lønnes etter stillingskode 1408 førstekonsulent, som er lønnstrinn 44-53 Takk for tips! Anonymkode: e61c5...ee6
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #8 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du kan og bør forhandle ja. Det er egentlig kun nå du har mulighet. Ja du skal kunne forhandle etter ett år (2.5.5) men det er vel egentlig arbeidsgiver som sitter med makta da. Og ja det er lønnsforhandlinger fortløpende hvert år men du er aldri garantert noe. Det er som regel maks 1-2 lønnstrinn man kan få. Lønna er ikke fastsatt, men du har forhandlingsrom innenfor et visst spenn. Noen ganger kan de øke ansienniteten din slik at du får mer lønn før, men vær obs på at du da kan miste automatiske opprykk senere (det er uansett bedre å få det nå enn senere). Du takker for tilbudet og sier du ønsker å forhandle lønn. Vær forberedt og ha argumenter klare. Jeg ville bedt om 5-10 % mer. Kommer vel an på hvor fornøyd du er? Mener du at de har lønna deg helt feil så vær åpen om det. Du bør ikke sammenligne deg med andre enkeltpersoner i samme stilling fordi du vet ikke hvorfor andre har høy lønn. Bruk heller lønnsstatistikk fra fagforeninger. Har de en offentlig tilgjengelig lønnspolitikk? google "institusjon og lønnspolitikk". og argumenter ut i fra den. Anonymkode: 4d278...6b1 Takk for tips! Blir det en lang ekstra prosess når man forhandler om lønn, eller pleier det gå relativt kjapt? Anonymkode: e61c5...ee6
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #9 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Har fått et jobbtilbud i statlig sektor, som førstekonsulent. Er det noen som vet om det er lurt/mulig å forhandle om lønn i forbindelse med tilbudet, eller er det fastsatt stort sett? Det er stort sett fastsatt. Altså innenfor lønnsrammer. Men du kan forhandle innenfor lønnstrinn. Det utgjør ikke mye, men litt. Og det skal mye til for at du har gode forhandlingskort. Ofte er offentlige lønnstilbud et slags "take it or leave it" innenfor lønnsrammene, selv om du kan få et par lønnstrinn ekstra hvis du har en god grunn til det. Anonymkode: 12bf0...abb 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #10 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for tips! Blir det en lang ekstra prosess når man forhandler om lønn, eller pleier det gå relativt kjapt? Anonymkode: e61c5...ee6 Ikke veldig. Det tok en dag sist gang jeg bytta jobb sist (fra et universitet til en anna høgskole (ingeniørstilling)). Men det kommer an hvor effektive HR er og hvem som faktisk sitter på myndigheten. Hva ble du tilbudt innenfor rammen? (44-53)? Med bachelor og så mange erfaring ville jeg nok sikta i toppen av ramma. Du kan gå ut av rammen etter hvert som du arbeider. Du endrer som regel stillingskode etter hvert som du jobber og får mer erfaring. Anonymkode: 4d278...6b1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #11 Skrevet 15. juni 2021 Hvis du er fagorganisert innen en av Akademikerforeningene ved ansettelse vil du bli lønna etter kroner og ikke etter lønnstrinn. Uorganisert/LO/YS/UNIO lønnes fortsatt på trinn. Med en bachelor og erfaring synes jeg at å bli innplassert i en førstekonsulent-stilling er litt lavt, men det varierer sikkert innad i staten. Prøv å forhandle deg inn på en rådgiver-kode i stedet. Det er ikke sikkert lønna blir mye bedre, men du har større utviklingsmuligheter på lønn uten å måtte forhandle på endringen (endring fra førstekonsulent til rådgiver krever særskilte forhandlinger). Ta kontakt med tillitsvalgt for din fagforening der du har fått tilbud, så kan de fortelle deg hvordan du ligger ann. Anonymkode: 9ea31...fba
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #12 Skrevet 15. juni 2021 Alltid forhandle om lønn. Det er noen få stillinger hvor man i liten grad kan forhandle, men førstekonsulent er neppe en av dem. Anonymkode: a6d1a...393
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå