AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #1 Skrevet 15. juni 2021 Ny i jobb, og nyutdannet i 2020. Fast statlig jobb fra 2021. Jeg er satt opp på 3 ukers ferie, nå i første pulje, og har ikke gitt beskjed om at det ikke er ønskelig. Jeg ønsker gjerne ferie, det er en krevende, men interessant jobb jeg har vært utrolig heldig å fått. Som nyutdannet i 2020, og i koronatid har jeg ikke vært i jobb i 2020 i stor grad. Men hadde en sommerjobb/deltidsjobb, som ga meg en liten slump med feriepenger. Nok til cirka en god ukes tid med ferie. Så har jeg fått lov av leder til å opparbeide meg fleksitid, for at de resterende 2 uker ikke skal være helt ubetalt. Jeg spurte hvor mye, og fikk beskjed om 50 timer er lov å ta med i månedsskifte, og at det som er over blir strøket. Jeg flyttet pga denne jobben til et helt nytt sted, og har vært veldig uheldig med bosted, det virket bra og lovende, og jeg var på visning på forhånd. Men når jeg nå var flyttet inn så etter noen måneder ble det tydelig at utleier er virkelig klin gal, og det har virkelig tært på. Så det var vanskelig å jobbe hjemmefra (hjemmekontor i koronatid), og til slutt måtte jeg flytte, og sum summert så har ikke opparbeidelse av fleksitid gått noe bra i det hele tatt. Jeg har siste arbeidsdag før ferie Fredag 25 Juni, det er altså ut neste uke. Jeg bor nå på ny plass, og har kommet meg temmelig OK på plass egentlig, ihvertfall godt nok for nå. Hvor mye fleksitid er det egentlig innafor å klare å opparbeide meg innen Fredag neste uke? Jeg klarer ikke å finne noen lover om dette, såfrem leder ikke ber meg, men dette er på eget initiativ. Opptimalt skulle jeg veldig gjerne hatt 67,5 timer, for å kunne ta 9 dager fleksitid, også vil feriepengene fra sommerjobben nesten dekke de siste 6 dagene. Men innser at det med all sannsynlighet ikke er hverken lov eller OK å jobbe 12,5 time hver dag frem mot ferien. Heller ikke sunt kanskje. Noen som vet hvilke rammer som gjelder? Og noen ledere som kan uttale hva de ville tenkt at var innafor? Anonymkode: aaa16...b07
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #2 Skrevet 15. juni 2021 Vi har maks 12 timer om dagen, og ha 50 timer i pluss og 10 timer i minus. Så her kunne du tatt ut 60 timer dersom du hadde hatt 50 i pluss. Anonymkode: ef0ac...7ee
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 15. juni 2021 #3 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har maks 12 timer om dagen, og ha 50 timer i pluss og 10 timer i minus. Så her kunne du tatt ut 60 timer dersom du hadde hatt 50 i pluss. Anonymkode: ef0ac...7ee Det har vi også, selv om ingen har fått strøket ekstra timer. Det kan opparbeides fleksitid innenfor den ytre kjernetid.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #4 Skrevet 15. juni 2021 Hvor mye fleksitid du kan opparbeide deg er opp til arbeidsplassen. Hvor mye du kan jobbe hver dag er regulert av arbeidsmiljøloven: den alminnelige arbeidstid ikke må overstige ni timer i løpet av 24 timer, og 40 timer i løpet av sju dager. Arbeidsmiljøloven er fravikelig, så om tariffavtalen din sier noe annet er det mulig at andre regler gjelder hos dere. Anonymkode: 28fd7...89c
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #5 Skrevet 15. juni 2021 Hvis du får lov av leder til å opparbeide deg mye fleksitid på kort tid er det vel greit, men husk at det må være fornuftig i forhold til arbeidsmengde da. Spør om ekstraoppgaver du kan gjøre i den ekstra fleksitiden, det er jo ikke sånn at man bare kan opparbeide seg ekstra timer der man strengt tatt ikke jobber. Men er det noe merarbeid som du kan tenke deg å gjøre, så er det mer ryddig at sjefen formelt sett ilegger deg overtid. Da slipper man å styre med mange ekstra timer som det kan bli diskusjon med i etterkant, og gitt overtidstillegg, så trenger man som regel et mindre antall timer for å oppnå det samme beløpet. Men husk å avklare dette med leder, for overtid skal være pålagt, det er ikke noe man kan velge å jobbe selv. Anonymkode: e47db...7a1
Whistler Skrevet 15. juni 2021 #6 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): ............. den alminnelige arbeidstid ikke må overstige ni timer i løpet av 24 timer, og 40 timer i løpet av sju dager. ........... Anonymkode: 28fd7...89c Nå er det jo sånn at fleksitid ikke er alminnelig arbeidstid så da er jo ikke disse grensene noe problem. Fleksitid er arbeidstakerstyrt og kan gå utenpå disee grensene, men ikke utenpå rammeverket arbeidsgiver har gitt for ytre avgrensning. Dog må man alltid ha døgnvhile på 11 timer. Normalen for de fleste arbeidssteder er at det kan utgjøre mellom fire og fem timer hver dag på ukedagene. F. eks fra 0700-2000 som yttergrenser. (5 timer i dette tilfellet) starter du i morra kan du tjene opp 40 timer om du jobber fra 0700-2000 tom neste fredag. (Lørdag og søndag kan du glemme om ikke arbeidsplassen har lør- og søndagsarbeid til vanlig.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #7 Skrevet 15. juni 2021 Du må sjekke personalhåndboka di. Det som gjelder for oss, gjelder ikke nødvendigvis for deg. I min kommune har vi fleksitid fra 06-09 og 14-21. Det vil si at vi kan i teorien jobbe totalt 15 timer om dagen. Anonymkode: adfc4...3cb
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #8 Skrevet 15. juni 2021 Særavtale om fleksitid i staten. https://lovdata.no/dokument/SPH/sph-2021/KAPITTEL_9-15#KAPITTEL_9-15 Anonymkode: 4ecfd...026
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #9 Skrevet 15. juni 2021 Du/leder må forholde deg/dere til Arbeidsmiljølovens paragrafer om arbeidstid og hviletid, gitt at du ikke får ta timer som overtid og søker fritak fra AML gjennom tillitsvalgt. Vanligvis har En tider på døgnet hvor en kan opparbeide fleksitid, dvs utenfor kjernetida. Såvidt jeg vet er deler av det reglementet satt på pause under korona. Dvs at timer arbeidet utover 7.5 gir fleksitid. Anonymkode: 91998...ca5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #10 Skrevet 15. juni 2021 Fra særavtalen om fleksitid i staten: Kjernetiden er fra kl. 0900 til kl. 1430 hele året. Den ytre arbeidstid er fra kl. 0600 til kl. 0900 og fra kl. 1430 til kl. 2100 mandag til fredag hele året. Det kan likevel ikke arbeides mer enn 12 timer pr. dag eller 48 timer pr. uke. Det tillates overført 50 plusstimer eller 10 minustimer til neste avregningsperiode. Tid utover 10 minustimer medfører trekk i lønn. Plusstimer utover 50 blir strøket uten kompensasjon. Kjernetiden er midlertidig opphevet pga korona slik at det er mer fleksibel når man kan jobbe. Anonymkode: 4ecfd...026
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå