AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #1 Skrevet 14. juni 2021 Folk har jo ofte forskjellig syn på ting. Noen mener at småturer, hytta eller fornøyelsespark er ferieturer/ferieopplevelser, andre mener det kun er tur til utlandet. Vi skal til Hunderfossen, Kristiansand dyrepark, på hytta og Tusenfryd. Ellers skal vi også besøke familie på hver sin kan av landet på disse turene, og litt andre småting som kino osv. Vi har ansett dette som ferieturer. For oss er liksom ferie det å finne på noe utenfor hjemme, reise litt bort hjemmefra og finne på noe annet enn vanlig. Vi har vært noen få ganger i Syden, men er en del år siden siden sist nå. Hva anser dere som å reise på ferie, må det være Syden? Anonymkode: 79d99...510 2
Hedda-78 Skrevet 14. juni 2021 #2 Skrevet 14. juni 2021 Ferie er å gjøre noe annet enn du gjør til vanlig, eller å gjøre mer av det du liker (enn du har tid til til vanlig). 17
Gjest TheCatLady Skrevet 14. juni 2021 #4 Skrevet 14. juni 2021 Ferie, da tenker jeg automatisk på avkobling fra hverdagen og mange klarer nok kanskje ikke å koble av hjemme siden det alltid er et eller annet å gjøre eller mas fra andre om ditt og datt. Jeg tror allikevel ikke at man må reise langt eller til utlandet for å kunne oppnå det. Bare det å komme seg vekk fra hverdagen og mas og kjas kan nok hjelpe. Det er i hvert fall sånn jeg tenker om jeg ikke får eller kan reise noe sted.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #5 Skrevet 15. juni 2021 Å ha ferie er å ha fri fra jobben. I følge arbeidsmiljøloven har alle rett på et visst antall dager ferie per år. Anonymkode: 07114...093 16
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #6 Skrevet 15. juni 2021 Ferie er fri fra jobb, barna fri fra skolen og at vi har tid sammen til å gjøre det vil vil. Men vinterligere å reise bort å se noe annet enn hjemme. Trenger ikke være syden eller utlandet, men å gjøre noe gøy og annerledes sammen Anonymkode: f6fb9...0d7
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #7 Skrevet 15. juni 2021 Gjøre noe annet enn man gjør til vanlig. Anonymkode: 73562...fbe 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #8 Skrevet 15. juni 2021 Det har jeg aldri definert for meg selv. Kaller det weekendtur, langtur, hyttetur, familiebesøk, sommerferie, fridager i forbindelse med jul. Sier ikke "tar en ferietur til London", akkurat. Anonymkode: 26c60...f53
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #9 Skrevet 15. juni 2021 Ferie er å ikke ha vekkerklokke kl 06.00 mer enn tre dager på rad. Reise på ferie er å være et annet sted enn hjemme i mer enn 4 netter. Jeg og jentungen reiser stort sett til foreldrene mine, der vi har lange, late dager, basseng, fjære og brettspill. Er vi heldige så har brors familie også fri til å komme samtidig, da blir det dobbelt så koselig. Anonymkode: 8f6e8...1bb 4
Knirke Skrevet 15. juni 2021 #10 Skrevet 15. juni 2021 Jeg har fri (avspasering) ca 5 måneder i året, men jeg sier ikke at jeg har ferie i 5 måneder. Ferie for meg er å dra et sted som ikke er hjemme, over lengre tid enn bare en helg. Da jeg var liten dro vi alltid på bilferie på sommeren for å besøke bestemor, bestefar og tante. Og så presset vi oss sammen 4 stk i den knøttlille familiehytta, dro på fisketurer og spilte Yatzy. Like spennende hver gang. Det var aldri noen som snakket om Syden, det var et sted gamle folk med masse penger dro til. 1
asterix Skrevet 15. juni 2021 #11 Skrevet 15. juni 2021 Ferie er å ha fri fra jobb og skole. Ser til og med på det som ferie om jeg har fri fra hovedjobben, selv om jeg jobber litt på ekstrajobben. Vi reiste aldri noe sted da jeg var barn fordi foreldrene mine drev gård, men vi hadde da ferie for det når vi ikke var på skolen, selv om vi til og med hjalp til litt på gården. Selv når jeg hadde sommerjobb regnet jeg at jeg hadde ferie. Men folk har veldig ulikt syn på det i hvert fall. Husker fortsatt hva søsteren min svarte meg en gang for mange år siden, da jeg sa i det sommerferien min startet at det var deilig å endelig ha ferie... "Har aldri ferie lenger jeg." sa hun da. Forklaringen? Jo, hun hadde barn...😂 Riktignok hadde hun på det tidspunktet 1 barn og jeg 3 da, men, men... Kanskje det er fordi jeg jobber mye at det er ferie for meg straks det er mindre jobb? 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #12 Skrevet 15. juni 2021 Ferie for meg er at vi har fri over lengre tid. Altså mer enn en (lang)helg. Hvor vi reiser og hva vi gjør har ingenting å si for definisjonen. Anonymkode: a9095...b24
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #13 Skrevet 15. juni 2021 Å ha ferie er å ha fri. Å reise på ferie er å være et annet sted enn hjemme lenger enn en helg. Hvis det kun er utlandet som teller så har sønnen min aldri vært på ferie, men jeg tror neppe han er enig i det. 😛 Vi har hatt mange flotte turer til besteforeldre og campingplasser. Anonymkode: 88686...6ec 3
Pinto2013 Skrevet 15. juni 2021 #14 Skrevet 15. juni 2021 For meg er ferie fravær av jobb og skole, uavhengig av hva man fyller tiden med. 😊 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #15 Skrevet 15. juni 2021 Å ha ferie for oss er å ha fri fra jobb, ikke noe mer hokus pokus enn det. Å dra på ferie er å reise bort samme hvor det er så lenge formålet er å kose seg og være sammen. Vi drar også på ferie på hytta. I år skal vi på hytta noen langhelger utenom min og mannens ferie, men den kjøpte vi jo tross alt før påske så det skulle jo bare mangle 😄 resten av tida skal vi flytte. Anonymkode: 401cd...b99
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #16 Skrevet 15. juni 2021 Ferie, det er å ha fri fra arbeidslivet. Må ikke reise noe sted for å ha "ferie". Jeg liker å være hjemme mye da pga jeg kan trene på dagtid, som jeg elsker. Punktum. Anonymkode: 24e80...b9b
Gjest laPistola Skrevet 15. juni 2021 #17 Skrevet 15. juni 2021 Og ha ferie er og ha fri fra skole eller jobb. og reise på ferie er og reise vekk fra hjemmet over litt tid. Det er ingen regler for hvor en må reise. Det må ikke være « syden», for de som ikke liker « syden” ville det være dumt og bli tvunget til dette « stedet» . En perfekt ferie er og kunne gjøre det en liker best, om det er hytta, telt, « syden», storby, familieparker , what so ever. En god ferie er og gjøre det som står som nummer 2 eller 3 på lista. Og reise på telttur eller camping , som mange gnåler om ,er ikke og reise på ferie for alle , like lite som granca eller « syden» er drømmen for alle. jo da, jeg kunne ha dratt på telt eller campingferie når jeg har fri i sommer. Det har jeg ikke lyst til, så jeg blir hjemme. Jeg blir hjemme fordi jeg sparer til « min» perfekte feriereise neste år ( nei , ikke « syden )
Lamalama Skrevet 15. juni 2021 #18 Skrevet 15. juni 2021 (endret) Å ha ferie for meg, er å ha fri fra jobb. Å reise på ferie for meg, er å være borte fra hjemmet mitt i noen dager. Om det er til en hytte, bilferie eller sydentur har ikke så mye å si. Men dersom jeg går langtur med sekk(overnattingstur i fjellet F.eks.) så tenker jeg kanskje ikke så mye på at det er ferie. Endret 15. juni 2021 av Lamalama
missLynch Skrevet 15. juni 2021 #19 Skrevet 15. juni 2021 Ferie er jobb-fri, hytta, fjellturer, teltliv, null stress på morgenen, «Reiseradioen», myggstikk og bading. Syden er mer stress, og ikke noe jeg trakter voldsomt etter. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #20 Skrevet 15. juni 2021 Det er forskjell på å ha ferie og å reise på ferie. Å ha ferie er å ha fri fra jobb eller skole. Å reise på ferie er å reise på en fornøyelsestur bort fra hjemmet, enten det er 3 dager campingtur og besøk på Hunderfossen eller 2 uker i Spania. For min del har aldri ferie vært synonymt med en flott tur til syden. Jeg var ikke i syden før jeg var 25 år, da med mannen min. Som barn var det camping eller leie av hytte i Norge , Sverige eller Danmark, og kanskje et besøk i Dyreparken eller Tusenfryd. Vi har to barn i barneskolealder nå, og har vært på 3 sydenturer tilsammen med dem. Ellers går feriene til steder i Norge, har vært flere ganger på Hunderfossen og Lilleputthammer. Vi har også hytte og noen somre har vi bare vært der. Anonymkode: 1f867...7dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå