Gå til innhold

Klipper leieboeren plenen i sin egen hage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal nå i gang med utleie av leiligheten i huset vårt, og i den forbindelse dukket det opp noen spørsmål. Klipper leietageren sin egen plen? Vår utleiedel er på 75 m2 og har terrasse og en passe stor usjenert hage med plen. Er det sånn at vi må klippe plenen, eller er det leietagers jobb? 

Anonymkode: 0b2bb...230

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette skal dere avklare i kontrakten. Vanligste er at leietaker selv steller hage de har tilgjengelig, men har også bodd der hvor utleier og jeg delte plen, da byttet vi på klipping. 

Anonymkode: f496e...29b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Om leieboere skal klippe hagen, har i hvert fall vi hatt plenklipper tilgjengelig som utleier er ansvarlig for. Altså at den er i bra stand. Lite vits for leieboere å kjøpe gressklipper når man aldri kan vite hvor lenge man får bo på en plass. Men og - når man legger ansvaret på leieboere, kan man ikke forvente at hagen alltid er nyklippet.

Vil utleier at det skal være en velstelt hage til alle tider, kan utleier ta på seg ansvaret selv. 

Anonymkode: 3af42...1d7

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette skal dere avklare i kontrakten. Vanligste er at leietaker selv steller hage de har tilgjengelig, men har også bodd der hvor utleier og jeg delte plen, da byttet vi på klipping. 

Anonymkode: f496e...29b

Jaok, så bra. Vi kommer ikke til å dele hage på noen måte, siden vi har hage på andre siden av huset. De får strengt talt den beste delen av hagen, så jeg er nesten litt misunnelig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om leieboere skal klippe hagen, har i hvert fall vi hatt plenklipper tilgjengelig som utleier er ansvarlig for. Altså at den er i bra stand. Lite vits for leieboere å kjøpe gressklipper når man aldri kan vite hvor lenge man får bo på en plass. Men og - når man legger ansvaret på leieboere, kan man ikke forvente at hagen alltid er nyklippet.

Vil utleier at det skal være en velstelt hage til alle tider, kan utleier ta på seg ansvaret selv. 

Anonymkode: 3af42...1d7

Vi kommer selvfølgelig til å stille med plenklipper. Den står i boden, og det er bare å ta den frem. Vi ønsker oss langtidsleie, så for vår del må gjerne leieboer bo så lenge vedkommende vil. Men da hadde det jo kanskje vært fint om hagen så OK ut også. Ser for oss å leie til en liten familie, og de vil kanskje prøve å holde hagen fin? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, min erfaring er at de ikke gjør det. Vi har prøvd med diverse leietakere å dele på trappevask, måking, strøing, plenklipping ( fordi vi hadde områder vi brukte felles). Det ble aldri gjort. De føler ikke eierskap til det, og da gidder de ikke.

Mitt råd er å enten tåle at det blir et villniss i den hagen, eller klippe det selv. 

Anonymkode: 8c50e...539

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Altså, min erfaring er at de ikke gjør det. Vi har prøvd med diverse leietakere å dele på trappevask, måking, strøing, plenklipping ( fordi vi hadde områder vi brukte felles). Det ble aldri gjort. De føler ikke eierskap til det, og da gidder de ikke.

Mitt råd er å enten tåle at det blir et villniss i den hagen, eller klippe det selv. 

Anonymkode: 8c50e...539

Tror neppe naboene vil akseptere villniss i den hagen. Vi bor i et veldig pent nabolag, så da hadde det nok blitt klager. Har også brukt mye penger på å planere og legge ferdigplen, så det er veldig dumt om plenen skulle bli ødelagt. Ja, ja. Vi må vel gjøre det selv. Mulig vi kan bake inn bruk av robotgressklipper i leieprisen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tror neppe naboene vil akseptere villniss i den hagen. Vi bor i et veldig pent nabolag, så da hadde det nok blitt klager. Har også brukt mye penger på å planere og legge ferdigplen, så det er veldig dumt om plenen skulle bli ødelagt. Ja, ja. Vi må vel gjøre det selv. Mulig vi kan bake inn bruk av robotgressklipper i leieprisen. 

Ja, se hva dere får bakt inn 🤮

Anonymkode: 3ff4a...7c3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Burde gå helt fint at leietaker selv står for klipping av gresset på det området leietaker disponerer. 

Vi har leid ut forskjellige enheter i flere år, og har delt på alt av gressklipping, måking av snø og slike ting med leietakerne. Aldri noe problem med det. 

Hvis dere er tydlige på at dere ønsker langtidsleietakere, er sjansen stor for at dere får leietakere som ønsker å gjøre stedet til sitt eget, og ha det fint rundt seg. Det innebærer jo bla nødvendig vedlikehold.

Så lenge du leier ut til noen som er litt ordentlig så burde det være uproblematisk. Spesielt hvis dere bor i et finere området, hvor det er åpenbart for leietaker at området vil skille seg sterkt ut, uten vedlikehold. Tror ikke du trenger å problematisere dette ytterligere. Sørg for god dialog med leietaker :)

Anonymkode: 8bc39...02c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ingen avtale på det. Så vi klipper hverandres del av hagen. 

Anonymkode: c7ddc...20f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som om naboene har noe de skulle sagt. Hva skal de gjøre om det blir villnis? Klippe selv? Surmule? Ringe politiet?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

De stedene jeg har leid så har det stått tydelig i kontrakten, og det er veldig greit. Gjerne detaljert som "minst hver uke fra mai til oktober" elns. Da vet alle hva de har å forholde seg til. :) 

Anonymkode: 698ff...bcf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, se hva dere får bakt inn 🤮

Anonymkode: 3ff4a...7c3

Unnskyld meg, de får en stor, privat hage med sjøutsikt og utgang fra egen terrasse. Vi har ikke tilgang til den hagen, så da må vi i så fall labbe gjennom deres inngangsparti og over terrassen foran stua. Hvis det er vanskelig å få til plenklipping av leietager, synes jeg det bare skulle mangle at det betales litt for at vi står for det. Hvis du leier et sted, må du vel betale for felleskostnader om du ikke vil gjøre det selv?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Burde gå helt fint at leietaker selv står for klipping av gresset på det området leietaker disponerer. 

Vi har leid ut forskjellige enheter i flere år, og har delt på alt av gressklipping, måking av snø og slike ting med leietakerne. Aldri noe problem med det. 

Hvis dere er tydlige på at dere ønsker langtidsleietakere, er sjansen stor for at dere får leietakere som ønsker å gjøre stedet til sitt eget, og ha det fint rundt seg. Det innebærer jo bla nødvendig vedlikehold.

Så lenge du leier ut til noen som er litt ordentlig så burde det være uproblematisk. Spesielt hvis dere bor i et finere området, hvor det er åpenbart for leietaker at området vil skille seg sterkt ut, uten vedlikehold. Tror ikke du trenger å problematisere dette ytterligere. Sørg for god dialog med leietaker :)

Anonymkode: 8bc39...02c

Ja, det er det? Vi vil jo gjerne at de skal føle seg som hjemme, og kommer til å legge få restriksjoner på bruken av leiligheten. Vi vil bare ikke at uteområdet skal bli ødelagt eller plage naboene, og det hadde vært fint om leietager ønsket å opprettholde sitt eget uteområde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Perleugla skrev (23 minutter siden):

Som om naboene har noe de skulle sagt. Hva skal de gjøre om det blir villnis? Klippe selv? Surmule? Ringe politiet?

Det står i reguleringsplanen at vi er ansvarlig for å opprettholde et fint uteområde og at det ikke skal være skjemmende for naboene, så jeg antar de kan klage til plan- og bygg for brudd på reguleringsplan. Ellers kan vel sikkert naboloven benyttes. Jeg vet ikke jeg, men jeg er uansett ikke interessert i å ødelegge et godt naboforhold fordi hagen gror seg til. I tillegg er jeg dårlig til beins og mannen er allergisk mot gress, og vi har allerede svært mye gress å klippe på andre siden av huset. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

De stedene jeg har leid så har det stått tydelig i kontrakten, og det er veldig greit. Gjerne detaljert som "minst hver uke fra mai til oktober" elns. Da vet alle hva de har å forholde seg til. :) 

Anonymkode: 698ff...bcf

Ja, kan man gjøre det så detaljert, altså? Jeg føler ikke selv at det er helt urimelig å skrive i kontrakten, men så vet jeg ikke hva som er normalt heller. I området vi bor har stort sett ikke leietagerne egen hage, så det er ingen vi kan sammenligne med. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det er veldig ulik praksis rundt området her jeg bor.

Av de jeg kjenner til:

Hos den ene utleieren har ikke leieboer tilgang til hagen utenfor leiligheten sin, selv om utleier hverken bruker hagen, eller steller den.  (Jeg vet at leieboer har bedt om  få klippet gresset og stelle i hagen siden den er så overgrodd og ser ustelt ut, og at naboen har spurt om å få klippet hekken på sin side, men begge har fått nei)

Hos den andre utleieren skal leietaker selv stå for klipping av plen og kanter.

Hos en tredje utleier vil utleier selv stå for hagestellet, selv om leietaker har bruksrett til hele uteområdet på sin side av boligen.

Anonymkode: f4ea0...306

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ser det er veldig ulik praksis rundt området her jeg bor.

Av de jeg kjenner til:

Hos den ene utleieren har ikke leieboer tilgang til hagen utenfor leiligheten sin, selv om utleier hverken bruker hagen, eller steller den.  (Jeg vet at leieboer har bedt om  få klippet gresset og stelle i hagen siden den er så overgrodd og ser ustelt ut, og at naboen har spurt om å få klippet hekken på sin side, men begge har fått nei)

Hos den andre utleieren skal leietaker selv stå for klipping av plen og kanter.

Hos en tredje utleier vil utleier selv stå for hagestellet, selv om leietaker har bruksrett til hele uteområdet på sin side av boligen.

Anonymkode: f4ea0...306

Det første eksemplet høres jo helt hårreisende ut. Har han gitt noen begrunnelse for hvorfor de ikke får benytte seg av eller stelle hagen? Jeg vet at når man bygger ny bolig nå er det krav om at utleiedelen får et eget uteoppholdsareal, kanskje det kunne blitt brukt mot huseier?

Men det høres ut som det ikke er noen norm for hva man burde gjøre, så jeg tror vi kommer til å føre det på som et punkt i kontrakten, og så kan de heller la være å signere dersom de mener det er urimelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier ut, og mine leietakere har gjort hagearbeid og måking selv. Spesifisert i kontrakt, og snakket om det under signering av kontrakt. De har også utført beising av terrasse og slikt, jeg har dekket utgifter til materialer; og de har gjort jobben. Fungerer veldig fint, kommunikasjon er tingen:-) 

Anonymkode: 08882...074

Skrevet

Robotklipper høres ut som en god idé hvis det er viktig for deg at hagen er velstelt.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...