Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen på en rie i startfasen og en kynner?

Strammer magen seg når man får rie?

Anonymkode: 63de7...f5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer også på dette.

Anonymkode: e3920...72d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er forskjellen på en rie i startfasen og en kynner?

Strammer magen seg når man får rie?

Anonymkode: 63de7...f5f

Rier er jo at magen strammer seg, akkurat som kynnere, men rier kommer regelmessig og tettere og tettere etter hvert og blir sterkere og sterkere.

Anonymkode: ea9e9...348

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ihvertfall veldig mange ulike opplevelser av hvordan rier er, så det er ikke lett å gi en fasit. :)

For meg var det bare plutselig ubestemmelig smerte i mageområdet som kom og gikk jevnlig, samtidig som jeg fikk nedpress-følelse. Jeg lagte også bare plutselig sånne "fødende kvinne" lyder helt ubevisst. Merket ikke til noe sammentrekning i magen og hadde ikke merkbare kynnere. Det var ikke som menssmerter og jeg kjente ikke noe i korsryggen. 

Anonymkode: b8cf1...e6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er sikkert like individuelt som rier er. For min del har jeg skjønt det temmelig greit når riene tok seg opp litt i styrke. Veldig annerledes enn kynnere. Mine kynnere satt øverst i magen og den klemte seg liksom sammen øverst. Riene hos meg startet nederst i magen på hver side. Ved eggstokkene liksom. Dirring først, og mot slutten var det bare vondt overalt... 

Anonymkode: 8ba16...e0d

Skrevet

Magen strammer seg ja, men hvis du er i tvil om at det er noe annet enn rier så er du saaabla heldig med riene dine. 

Et skille er jo at rier blir jo sterkere og sterkere og kommer med kortere og kortere mellomrom.

Unntak for alt men, ut fra min erfaring er det ikke stor fare for å ikke skjønne ar det er rier når det starter: )

Skrevet

Hos meg var det som veldig sterke menssmerter, men det er individuelt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjente det på siden av hoftene og i nedover i lårene. Var helt sikker på at det sikkert bare var bekkenløsning helt frem til det begynte å komme i regelmessige tak og ikke ga seg. 

Måtte ringe føden og spørre for jeg var så usikker. Jeg kjente ingenting i magen, i korsryggen og opplevde det ikke som menssmerter i det hele tatt. 

Anonymkode: 976fd...303

Skrevet

Jeg fikk gradvise tak i ryggen, kunne ikke sammenlignes med rier for min del.

AnonymBruker
Skrevet

Riene mine startet i rompa nå sist 😅 Altså typ rompeballene og nedover lårene. Jeg måtte Google «kan man få rier i rompa?» midt på natta, men etterhvert var det ikke noe tvil, det kom i sånne tak. Last ned rieappen også :) 

Men jeg «lærte» en greie, mellom rompeballene så kommer det en rød/lilla strek ettersom du åpnes. Jeg sto opp kl 5 på mårran å satte tlf på 3 sek-bilde å sjekket, hahaha men man kan jo så klart vekke samboeren også 🤓 Du kan lese om det her: https://www.babyverden.no/fodsel/rumpa-forteller-om-fremgang-i-fodselen/

Anonymkode: ffa70...e03

Skrevet

Det vet dessverre ikke jeg.

AnonymBruker
Skrevet

For meg var det iallfall ingen tvil om når jeg hadde rier!!

Det kjentes ut som kniver i magen og ryggen samtidig som det kjentes som om noen prøvde å dra hoftene mine fra hverandre.

Det var så vondt at tårene trillet og jeg ikke klarte å slutte å skjelve.

Anonymkode: 9a1a6...bce

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde riene i starten var kynnere, for alle hadde masa sånn om vonde kynnere og jeg var innstilt på å gå maks over (fødte før termin). Ble derfor veldig provosert over at de dumme kynnerne ikke ga seg når jeg la meg, for jeg hadde blitt fortalt at de gikk over når man hvilte. Tok kanskje en time eller to før jeg åpnet en rieteller og bare; ah, akkurat. Disse er mer eller mindre tidsmessig like. Ok,dette er kanskje rier 🙈 Ungen var ute ca ni timer etterpå, så det var det 😂😂

Anonymkode: e83ea...25f

Skrevet

For min del så gikk kynnerne/modningsriene gradvis over til ordentlige rier. Kjentes på en måte likt ut, men ble etter hvert mer regelmessig og intenst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kynnere: ikke vondt, mer ubehagelig, går raskt over. Kan oppleves «vondere» mot slutten når baby har dårligere plass er min erfaring. Gir seg oftest når man beveger litt på seg, uansett - raskt forbigående

Rier: kan ligne kynnere.. men mer definert som noe som tar seg opp/ smerte-tak. For meg kjentes det i starten som en blanding av menskrampe og sånn krampe man får i magen når man er matforgiftet.. er liksom «tak». Helt smertefri i mellom. Som de andre sier så kommer de med jevne mellomrom og før eller siden - regelmessig

Anonymkode: f9a23...edb

AnonymBruker
Skrevet

Rierimer-app, da fant jeg ut at det var veldig regelmessige rier og ingen kynnere som kommer i uregelmessige bølger.

Anonymkode: 03e31...778

AnonymBruker
Skrevet

Kynnere for meg var vondt/stramt i magen.

Riene var som om noen prøvde å dra ut korsryggen.

Anonymkode: 74ada...fe8

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Det er nok veldig forskjellig fra kvinne til kvinne, fødsel til fødsel.  Jeg fødte 3 uker for tidlig. Jobbet dagen før og begynte å kjenne littegrann på ettermiddagen. Etterhvert begynte jeg å legge merke til at det skjedde hver halvtime, og slik holdt det på. Jeg kunne ikke sovne, og ved 5-tids om morgenen ringte jeg sykehuset og ba om å komme og snakke med noen. Jeg trodde det var falske rier.  Jeg måtte forklare at det var noe som ble stadig sterkere og kom med under 15 min mellom.  Da lo hun litt og sa at jeg måtte bare komme, for det var nok fødselen som var i gang.  
så gikk det sin gang, og overstått kl 13 på selveste 17.mai😀

AnonymBruker
Skrevet

Her var kynnere og rier ganske like og kjentes ut som menssmerter 😅 skjønte ikke at fødsel var i gang før vannet gikk og pressfølelsen kom🤔

Anonymkode: e5455...5b9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke kynnerne jeg hadde hatt de siste tre ukene før fødsel føltes veldig annerledes enn riene jeg fikk frem til jeg hadde 5 cm åpning. Den eneste forskjellen var at de kom hyppigere og at de var noe vondere. Da jeg kom inn på føden for å få noe å sove på og noe smertestillende var jeg overbevist om at jeg ikke var i fødsel og mannen måtte overtale meg til å ta med fødebagen, fordi alle hadde sagt til meg at har du rier så vet du at du har rier. Og jeg visste jo ikke at det var rier fordi de aldri ble regelmessige slik alle sier rier «skal» være. Men jeg hadde 5 cm åpning og var i aktiv fødsel. Det var først ved 8 cm åpning at jeg virkelig skjønte at det var rier fordi de var så vonde. 

Anonymkode: 7f67c...f19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...