Gå til innhold

Sende barnet (skolestarter) på sfo i aug. selv om jeg er hjemme med baby?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I august begynner eldsten på skolen. Vurderer å la barnet begynne på sfo uken før skolestart, selv om jeg er i permisjon med minsten. Dette for at eldsten ikke skal føle seg utenfor når han/hun begynner på skolen, siden det virker som vennene skal gå der. Burde jeg heller la han være hjemme? Hva er vanlig?  

Anonymkode: 0577d...ba5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja ville absolutt sendt på Sfo, her anbefalte skolen det for alle skolestarterne. Fint å komme litt inn i det og være sammen med de andre før skolen starter 🙂 her var alle på Sfo før skolestart.

Anonymkode: 45efc...5b8

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt! Vi valgte å send vår, tre dager i uken, på sfo de første to ukene før skolestart, selvom vi var hjemme. Han ble kjent med barn, ansatte og skolen mye bedre, og selve første skoledag var ikke så skummel.

Anonymkode: 58cf9...0f3

• Liker 7
Skrevet

Ja, definitivt! Minst en uke før! La dem. Bli litt trygge og kjent før selve skolen begynner. At du har permisjon har ingenting å si i den sammenhengen! 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar folkens 🥰 Nå føler jeg meg tryggere på at det er "lov" å sende skolestarteren på sfo selv om jeg er hjemme 👍

Skrevet

Ja, send på SFO! Det har jeg gjort med begge mine eldste selv om jeg har vært hjemme med baby. De har bare godt av å knytte litt kontakter før skolestart. 😉

Lykke til! Ny epoke med skolebarn ligger fremfor dere. 🤩

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi sendte på SFO selv om jeg hadde ferie, for å la han bli kjent med skolen og medelever. Det ga en fin, myk overgang til skolestart. Vi kommer til å gjøre det i år også, som andreklassing, som en hjelp til å komme tilbake i rutiner. Barnet elsker SFO, så han er veldig fornøyd.

Anonymkode: 0c1c4...e19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi ble anbefalt at de startet på sfo 2-3uker før skolestart. Da blir de kjent med flere på trinnet og er litt kjent ute og inne på skolen. 

Anonymkode: 22065...e53

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er bare positivt, er selv I samme situasjon, så her har vi valgt og sende gullet vårt på AKS og heller hente tidilg I starten, slik at h*n kan bli litt Trygg og bli kjent før skolestart 🙂

Anonymkode: 8e99b...467

• Liker 2
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Superlurt for barnets del.

Skolestartere får en langt bedre og tryggere start av å gå på sommerSFO/AKS.

Vi gjorde det i fjor, og da ble han kjent med de ansatte/skolen og fikk seg venner. Han hadde gruet seg mye i barnehagetiden til skole, men snudde helt etter sommerAKS :) 

Skrevet

Her anbefaler de å sende de på sfo 2 uker før skolestart. Da går de bli kjent med de andre i klassen, skolen, litt rutiner osv. 

Hadde ikke hatt betenkeligheter ang det 😊 Send i vei! Det blir jo korte dager uansett når du er i perm vil jeg tro. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt! Jobber på skole og SFO, og ser at de barna som ikke er på sfo(både til vanlig, og de to første ukene) sliter litt mer med å bli kjent og komme med i leken, bortsett fra de som er veldig sosiale da. Det går seg jo til med tiden, men tar litt lengre tid. 

Anonymkode: 4bfc7...4af

• Liker 1
Skrevet

Såklart! Det er jo en liten tilvenning for barnet . :)

Skrevet

Absolutt send på SFO! Jeg hadde også skolestarter en gang jeg var i permisjon, og sendte henne dit ca. 10 dager før skolestart. Veldig greit å bli kjent med SFO, de voksne og barna der før skolestart - for da er det andre ting igjen å bli kjent med.

Anbefaler også full plass i starten. Vet ikke hvor lenge du har permisjon, men vi startet med redusert plass fordi jeg tenkte det var greit da jeg var hjemme i permisjon, men gikk ikke lang tid før jeg oppgraderte det til full plass. For det første gikk hun glipp av ting med redusert plass, syns det var kjedelig å dra når vennene var igjen. Og for det andre var det slitsomt å forholde seg til de strenge timereglene som ofte følger med redusert plass. Måtte hente kl.14.30 f.eks, som ble stress med babyen som av og til sov blund akkurat da. Men med full plass kan man hente når man vil, før stengetiden sent på ettermiddagen. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Her skal vår på SFO i august. Fikk det anbefalt av både bhg og skole så han ble litt kjent med både skole, barn etc før skolestart. 

Skrevet
On 6/14/2021 at 10:46 PM, AnonymBruker said:

I august begynner eldsten på skolen. Vurderer å la barnet begynne på sfo uken før skolestart, selv om jeg er i permisjon med minsten. Dette for at eldsten ikke skal føle seg utenfor når han/hun begynner på skolen, siden det virker som vennene skal gå der. Burde jeg heller la han være hjemme? Hva er vanlig?  

Send, send, send. Her så anbefalte skolen det på det varmeste. Som andre sier så var det for at barna skulle få litt tid til å bli kjent med skolen, med de voksene på SFO, klassekameratene og at det skulle være litt lek og moro i omgivelsene før alvoret begynner første skoledag. I tillegg, i hvert fall her så har de aldri hatt kjernetid så man kan fint gi korte dager dersom barnet ønsker det. :) Nå er det en stund siden jeg hadde barn i første klasse, men om jeg husker det riktig så var alle der. :ler:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.6.2021 den 22.55):

Ja ville absolutt sendt på Sfo, her anbefalte skolen det for alle skolestarterne. Fint å komme litt inn i det og være sammen med de andre før skolen starter 🙂 her var alle på Sfo før skolestart.

Anonymkode: 45efc...5b8

Støtter denne! Her ble det også anbefalt SFO før skolestart, noe vi gjorde. Det er gull verdt med tanke på bekjentskaper når skolen starter. Dessuten, i hvert fall hos oss, så er det gøy på SFO!

Anonymkode: a759f...8a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...