AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #21 Skrevet 14. juni 2021 De tospråklige barna jeg kjenner (engelsk/norsk) har ikke fått tilrettelegging i engelsktimene, de har synes det var kjedelig og trodd de kunne språket fra før. Det har gjort at grammatikk o.l. ikke kom helt på plass. Ville hatt fokus på at han jobber med det når de kommer dit og ikke bare tenker han kan det. Anonymkode: 6cf31...0cb 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #22 Skrevet 14. juni 2021 Her snakker vår skolestarter engelsk også, morsmålet er også engelsk da jeg og barnefar snakker engelsk, og det er morsmålet vårt. men vi kan snakke norsk barna og, men de foretrekker helst engelsk..så engelsk på skolen blir nok kjedelig og norsk blir vel mer intressant. Anonymkode: ac8db...541
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #23 Skrevet 14. juni 2021 I mine barns klasser har det vært mange barn med britiske/amerikanske/australske foreldre. De første 4-5 årene fikk de mer avanserte oppgaver og tekster, men fra ungdomsskolen har det ikke vært noe. Det har i norsk og matte vært nivåforskjeller på oppgaver også. Anonymkode: bf23d...83f
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #24 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Flytende 😂😆😆😆? Anonymkode: b0b2b...902 Med tanke på alder ja. Anonymkode: 50d84...4af
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #25 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Med tanke på alder ja. Anonymkode: 50d84...4af Alder spiller ingen rolle. Hvis man snakker et språk flytende skal man være ganske stødig. Mine barn snakker spansk flytende fordi de er halvt spanske. Det er litt uvanlig at så små barn tilfeldigvis snakker engelsk flytende, men ikke umulig. Kanskje forteller ikke TS alt i tråden 😄 Anonymkode: 7fdb7...2b9 7
SPOCA Skrevet 14. juni 2021 #26 Skrevet 14. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Nei han kan bare skrive korte ord på norsk. Spørsmålet mitt gikk ut på om han vil få tilrettelagt undervisning, eller om han rett og slett må vente til læreplanen når hans nivå. Det tenker jeg må være demotiverende. Anonymkode: 50d84...4af På skolen der jeg skal være lærer til høsten får alle elever tilrettelagt undervisning, også i engelsk. Det er egne opplegg også for de elevene som ligger en del foran de andre elevene. Men, det kommer helt an på hvordan skolen velger å gjøre dette, selvfølgelig. Hos oss blir dette løst gjennom en blanding av nivådifferensiert lesing og skriving, aktivisertbasert undervisning, m.m. Gud skrev (30 minutter siden): Hugs at alle elevar er på ulikt nivå i alle fag dei har. Kor mange elevar er det i ei klasse på barneskulen? 30? Då blir det ein umenneskleg jobb å skulle nivåtilpasse til kvar enkelt i alle fag. Dessverre. Ikke nødvendigvis, det kommer an på hvordan dette gjøres, og man har funnet nye måter og metoder siden den gang jeg gikk på skolen. På skolen jeg skal jobbe på er det satt inn ekstra ressurser som hjelper kontaktlærer, nettopp for å kunne gi gode og tilpassede opplegg, i tillegg til at man har laget nivådifferensierte opplegg til hjelp for kontaktlærer (slik at man slipper å finne opp kruttet på nytt). Endret 14. juni 2021 av SPOCA 1
Gud Skrevet 15. juni 2021 #27 Skrevet 15. juni 2021 SPOCA skrev (9 timer siden): Ikke nødvendigvis, det kommer an på hvordan dette gjøres, og man har funnet nye måter og metoder siden den gang jeg gikk på skolen. På skolen jeg skal jobbe på er det satt inn ekstra ressurser som hjelper kontaktlærer, nettopp for å kunne gi gode og tilpassede opplegg, i tillegg til at man har laget nivådifferensierte opplegg til hjelp for kontaktlærer (slik at man slipper å finne opp kruttet på nytt). Dette høyrest ut som ein flott måte å følge opp tilpassa opplæring på. Det er jo alle skular lovpålagt å gjere, så eg går ut frå at det som blir etterspurt her er noko meir. Noko som er knytt til føresetnadane til enkeltelevar spesielt, og ikkje «berre» ulike føresetnader generelt.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #28 Skrevet 15. juni 2021 Sønnen min snakket også godt engelsk før han begynte på skolen, men det var han langt fra alene om. Heldigvis gikk undervisningen i engelsk ganske fort fremover, så det var nok sånn at de fleste kunne en del fra før. De begynte ganske tidlig å lære rettskriving og grammatikk, og det kunne han jo ikke. Han har ikke kjedet seg i engelsktimene. Anonymkode: af805...b0b
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #29 Skrevet 15. juni 2021 Hos oss var det nivå-deling i matte, norsk og engelsk fra 2.klasse. På trinnet til mitt ene barn var det såpass mange engelsk-talende at de nivådelte på hele trinnet, slik at det ble en naturlig gruppe med de flytende for seg i engelsk. I det andre barnets klasse var det to som hadde engelsk som morsmål, og foreldrene uttrykte bekymring i første klasse, men ble kontant avfeid med at nivå-forskjellene i norsk var faktisk større innad i gruppen på dette stadiet, og engelsk-undervisningen var max en time i uka med muntlig (sang, enkle fraser), og det løste seg greit, de er nå på egen gruppe med noen av de flinkeste uten engelsk bakgrunn, og det er de uten som utmerker seg på skriftlige prøver. Jeg vet de som hadde engelsk bakgrunn leste bøker og fikk tekster på engelsk istedetfor norsk når det var lesestund ol. Anonymkode: 136be...177
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #30 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet de som hadde engelsk bakgrunn leste bøker og fikk tekster på engelsk istedetfor norsk når det var lesestund ol. Anonymkode: 136be...177 Er ikke det litt uheldig? Jeg har et tospråklig barn (engelsk far) som begynner på skolen til høsten, og hun har absolutt ikke behov for mindre trening i norsk enn andre barn, snarere tvert i mot. Interessant å lese om alle de ulike løsningene skolene kan velge. Vi er spente på hvordan det blir for oss. Anonymkode: 634d8...799
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #31 Skrevet 16. juni 2021 Her er klassen delt i to i engelskundervisningen. Ca halvparten av elevene er veldig sterke i engelsk. Leksene blir også tilrettelagt. Anonymkode: cd853...dc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå