Gå til innhold

er Koronasertifikatet midlertidig ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller ikke?   har Bent sagt noe om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I teorien, ja. I praksis har man åpnet døren for noe stygt.

• Liker 23
Skrevet

De sier så, men jeg er jammen meg ikke sikker. Gir heldigvis litt håp at andre land som Danmark som vi har fulgt roer ned bruken av koronasertifikat.

• Liker 12
Skrevet (endret)

Jaa! 

Under 2. Verdenskrig, så ble jo melkeprodukter, kjøtt og tobakk rasjonert. Man fikk rasjonerníngskort som gjorde at man fikk kjøpe de varene, slik at alle skulle få tilgang på det. 

Er ikke helt samme eksempel, men likevell kan man sammenligne det litt. 

Dette gjør de for å kunne åpne litt opp. Og jo flere som blir fullvaksinerte jo mer åpner verden opp. 

Men så er det de som ikke kan vaksineres av medisinske saker. Hva er tilbudet dems? Likevel er det så fåtallig at det neppe vil sette i gang en ny pandemi av korona. Men de skal jo få dra etterhvert de også, når man har fått mer kontroll på hele situasjonen. 

Jeg sier ikke det er sånn, og jeg er ingen sikker kilde. Men jeg reflekterte bare veldig høyt :) 

Endret av Traktorlesba96
  • Liker 1
Skrevet

I utgangspunket ja, men siden koronaloven (som også var midlertidig) og andre midlertidige lover blir forlenget stadig vekk så skal du ikke se bort ifra at dette også blir det - i verste fall en permanent ordning. Stoler ikke et kvekk på politikerne. 

• Liker 12
Skrevet

"Nothing is so permanent as a temporary government program"

Sånne ting har en tendens til å være permanente.

• Liker 11
Skrevet
Betasuppe skrev (4 timer siden):

"Nothing is so permanent as a temporary government program"

Sånne ting har en tendens til å være permanente.

Det er jo ingen grunn til at man skal fortsette med dette når det ikke lenger er smitte

• Liker 4
Skrevet (endret)

Om det blir mer kostbart enn nyttig blir det uansett faset ut. Tanken er nok at det er midlertidig for å brukes så lenge det er nødvendig. Vi vet ikke hvordan viruset vil oppføre seg etterhvert. Om det er dette som må til for å holde ting åpnet og alternativet er nedstengning så blir det sikkert brukt.

Siden hurtigtest skal være gratis i dette formålet så ser jeg heller ikke problemet. Ubeleilig, men absolutt å foretrekke over nedstengning og hyppige smitteutbrudd.

Endret av 2ro
  • Liker 1
Skrevet
2ro skrev (44 minutter siden):

Om det blir mer kostbart enn nyttig blir det uansett faset ut. Tanken er nok at det er midlertidig for å brukes så lenge det er nødvendig. Vi vet ikke hvordan viruset vil oppføre seg etterhvert. Om det er dette som må til for å holde ting åpnet og alternativet er nedstengning så blir det sikkert brukt.

Siden hurtigtest skal være gratis i dette formålet så ser jeg heller ikke problemet. Ubeleilig, men absolutt å foretrekke over nedstengning og hyppige smitteutbrudd.

Tid er også en kostnad. Det hjelper ikke at noe er gratis om du ikke har tid til å gjennomføre testen. 

• Liker 2
Skrevet
Ukjent. skrev (9 minutter siden):

Tid er også en kostnad. Det hjelper ikke at noe er gratis om du ikke har tid til å gjennomføre testen. 

Om det ikke er verdt å vente så er man kanskje ikke så interessert i begivenhet i utgangspunktet. 

Om alternativ er at man ikke kan ha konsert i det heletatt, er at uvaksinerte må ta en gratis hurtigtest for å komme inn så er det uansett bedre. De trenger jo ikke å gå om man ikke synes det er verd å vente på. 

Skrevet

Jeg tror det er selvbegrensende. Mange land er mer avhengig av turister og utenlandsk arbeidskraft enn å unngå at hver og en beskyttes mot et virus vi etterhvert lærer å kjenne og dermed ikke frykter så mye som for 15 mnd siden.

Dessuten tror jeg motstanden mot en ganske urimelig forskjellsbehandling vil tvinge frem en gradvis oppmykning. 

Og om man ikke har behov for å reise til utlandet eller delta på store arrangementer av typen flere tusen deltakere,så trenger man det ikke ifølge de nasjonale tiltakene.

Det jeg synes er mer bekymringsfullt,er at det åpnes opp for at enkeltstående kommuner kan ta det i bruk ved stort smittetrykk. Det åpner for misbruk.

• Liker 7
Skrevet
rosemarin skrev (5 timer siden):

Det er jo ingen grunn til at man skal fortsette med dette når det ikke lenger er smitte

Det er heller ingen grunn til å fortsette med drakoniske tiltak nå som de fleste i risikogruppa er vaksinert. Likevel stenges det ned som det er på steder med smitteutbrudd, selv om nesten ingen havner på sykehus eller dør av korona lenger. 

• Liker 7
Skrevet
MorTil2 skrev (15 minutter siden):

Jeg tror det er selvbegrensende. Mange land er mer avhengig av turister og utenlandsk arbeidskraft enn å unngå at hver og en beskyttes mot et virus vi etterhvert lærer å kjenne og dermed ikke frykter så mye som for 15 mnd siden.

Dessuten tror jeg motstanden mot en ganske urimelig forskjellsbehandling vil tvinge frem en gradvis oppmykning. 

Og om man ikke har behov for å reise til utlandet eller delta på store arrangementer av typen flere tusen deltakere,så trenger man det ikke ifølge de nasjonale tiltakene.

Det jeg synes er mer bekymringsfullt,er at det åpnes opp for at enkeltstående kommuner kan ta det i bruk ved stort smittetrykk. Det åpner for misbruk.

Du glemmer at kommuner har fått hjemmel til å vedta strengere lokale regler om bruk av koronapass på kino, badeland og andre mindre steder. Så det blir opp til hver enkel kommune å vurdere dette. Små kommuner har ofte verken testkapasitet ut over det mest nødvendige, har kommet langt med vaksineringen eller har private aktører som kan utføre testing mot betaling. Det kan oppstå situasjon der all barneidrett i praksis blir umuliggjort fordi ingen har kapasitet til å hurtigteste barn flere ganger i uka slik at resultatet foreligger senest 24 timer før hver trening.

• Liker 1
Skrevet
2ro skrev (4 timer siden):

Om det ikke er verdt å vente så er man kanskje ikke så interessert i begivenhet i utgangspunktet. 

Om alternativ er at man ikke kan ha konsert i det heletatt, er at uvaksinerte må ta en gratis hurtigtest for å komme inn så er det uansett bedre. De trenger jo ikke å gå om man ikke synes det er verd å vente på. 

Problemet er at dette bare er teori. Her jeg bor har vi ingen private helseaktører, og helsevesenet i kommunen er allerede hardt presset som det er. Selv om det blir vedtatt at man kan testes gratis før et arrangement, blir det fortsatt bare teori. Praksis er at ingen kan teste disse uvaksinerte deltakere, for vi har verken folk eller kapasitet ellers til å gjennomføre dette. Skal vi omdisponere kreftsykepleiere, barnesykepleiere og fastleger til å teste folk før arrangement? Neppe.

• Liker 2
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå):

Problemet er at dette bare er teori. Her jeg bor har vi ingen private helseaktører, og helsevesenet i kommunen er allerede hardt presset som det er. Selv om det blir vedtatt at man kan testes gratis før et arrangement, blir det fortsatt bare teori. Praksis er at ingen kan teste disse uvaksinerte deltakere, for vi har verken folk eller kapasitet ellers til å gjennomføre dette. Skal vi omdisponere kreftsykepleiere, barnesykepleiere og fastleger til å teste folk før arrangement? Neppe.

Man trenger ikke å være utdannet innen helse for å ta testen. Elever tar den selv flere plasser. Da skal selvsagt voksne være i stand til å gjøre det selv.

• Liker 1
Skrevet
2ro skrev (1 minutt siden):

Man trenger ikke å være utdannet innen helse for å ta testen. Elever tar den selv flere plasser. Da skal selvsagt voksne være i stand til å gjøre det selv.

Testene skal fortsatt analyseres. Noen må observere testingen, passe på at det ikke jukses (at en symptomfri person tester 10 ganger for 9 andre mennesker), at testen gjøres riktig og så videre. Teststasjonene må betjenes, smittevern må overholdes - det er jo ikke slik at man kan bare komme og plukke testene, de må deles ut for å sikre at man overholder smittevern, og det ikke smitter mellom dem som holder på å testes. 

• Liker 2
Skrevet

Var nok ikke for alltid dette tullet her..

• Liker 1
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå):

Testene skal fortsatt analyseres. Noen må observere testingen, passe på at det ikke jukses (at en symptomfri person tester 10 ganger for 9 andre mennesker), at testen gjøres riktig og så videre. Teststasjonene må betjenes, smittevern må overholdes - det er jo ikke slik at man kan bare komme og plukke testene, de må deles ut for å sikre at man overholder smittevern, og det ikke smitter mellom dem som holder på å testes. 

Vi får se. Hurtigtest tar 15 minutter. Er ikke sikkert det er nødvendig med så stort system som du tror. Jeg tror ikke det.

Skrevet

Det må være midlertidig og helst skulle den ikke ha eksistert i det hele tatt. Ikke til innenlandsbruk. For den er diskriminerende mot de som ikke kan ta vaksinen og de som ikke vil. Det er en frivillig vaksine og man har og skal ha lov til å ikke ta den om man ønsker. Det har jo vært mye debatt om andre vaksiner også, de vaksinene som er med i barnevaksinasjonsprogrammet, at vi kan ikke stenge ute de som er imot vaksiner, fordi det er diskrimering. Mens nå så er det plutselig helt OK å diskriminere de som ikke kan eller vil ta en frivillig vaksine. En vaksine som er og har vært en stor risiko, både ukjent og påvist risiko. Vi har hatt folk som har blitt smittet og smittet andre og død av covid-19, selv om at de er fullvaksinerte. Alt dette gjør det så mye verre i tillegg, at man da på toppen skal bli indirekte tvunget til å ta en slik vaksine for å kunne leve normalt i Norge. Friske mennesker med lite nettverk som kun jobber hjemme ifra eller ikke jobber. Folk som har lav risiko for å bli smittet, skal bli straffet og diskriminert, mens de som mingler, reiser, fester og har 200 nærkontakter, de skal prioriteres i vaksinekøen og de skal få reise, feste og mingle enda mer med et sertifikat. Det er så kvalmende bak-frem at jeg har ikke ord! 

Personlig så synes jeg de aldri skulle ha fått lov til å lage en slik koronasertifikat for arrangementer. Det er ikke riktig at vaksinen skal gi slike fordeler, fordi det er diskriminerende. Hurtigtester er det de burde bruke på slike arrangementer, og kun hurtigtester og de bør teste alle, også de som er vaksinerte. Det er stor forskjell på å få reise inn i et annet land midt i en pandemi og å dra på konsert i din egen hjemby. Det kan ikke sammenlignes og det er ingen argumenter som er gode nok til å forsvare et slikt påfunn.

Neste steg nå, er at regjering innfører en ny lov eller endrer loven til sitt favør, slik at dette ikke går under likestillings- og diskrimineringsloven. De vil nok legge inn et unntak eller lagt til et lite notat "Det er ikke diskriminering, det er gjort i en dugnadsånd og fordi jeg sier det er greit, så da blir det sånn - hilsen Erna". Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Denne pandemien har virkelig vist hvor urimelige, egoistiske og ubrukelige den Norske regjeringen er.

Så fort covid-1 ikke kvalifiseres som en pandemi lengre, så må de og bør de slette hele sertifikatet, på dagen!

• Liker 7
  • Opprett ny...