Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 

Har en 2 åring som til stadighet er forkjølet. Føler i grunn hun er konstant snørrete, og hun kan også hoste flere uker i strekk (ofte ved kveld/nattestid/anstrengelse). Jeg vet det siste kan være tegn på barne astma, men hun har ingen andre symptomer på astma. Hun har snart gått ett år i barnehage. Hvordan er det med dere som har barn på samme alder, er de ofte eller lenge forkjølet/snørrete/hoster? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanlig.

Anonymkode: 3771e...1b0

• Liker 2
Skrevet

Tja, vanskelig å si. Men kan være allergi på gang.  Ville ha fått henvisning til en pediatrisk allergi lege for å ta en sjekk.  Mine allergier har vært voldsomt i år da det kom en del seinere på grunn av den våte kald mai. 

• Liker 2
Skrevet

Kan være pollen som gjør det? Den har jo vært ekstrem i år

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da mine var små synes jeg de var snørrete mer eller mindre hele tiden. Dagene vi hadde til å være hjemme med sykt barn var langt ifra nok.

Min eldste hadde også astma. Da kunne han bli veldig tungpusten, og flere ganger måtte vi ut på altanen og sitte med han til han klarte å puste. Han brukte astma medisin, men vokste det heldigvis av seg.

Anonymkode: e75b6...d45

• Liker 1
Skrevet

Ja pollen kan være synderen, men det er visst ikke så vanlig med pollen allergi i så ung alder, men skal sjekke det ut. Snørret synes jeg veksler mellom blankt og gult (beklager beskrivelsen, men dere med barn tåler forhåpentligvis det). TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en treåring som har det på samme måten med snørr. Og jeg tenker å bestille en legetime med tanke på pollenallergi. I fjor var vi hos legen fordi hun hostet i mange uker hver gang hun hadde hatt en infeksjon, og legen sa det kunne være barneastma, men det kunne også bare være noe med luftveiene som hun snart ville vokse av seg (husker ikke akkurat hva hun sa) eller tilfeldigheter. Vi skulle ta kontakt for henvisning til videre utredning hvis vi opplevde det samme etter en forkjølelse en gang til, men så gjorde vi ikke det. Siden i fjor har det vært lite plager med hoste, men det er altså fortsatt snørr. 

Anonymkode: 96f7e...079

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
*A* skrev (47 minutter siden):

Hei, 

Har en 2 åring som til stadighet er forkjølet. Føler i grunn hun er konstant snørrete, og hun kan også hoste flere uker i strekk (ofte ved kveld/nattestid/anstrengelse). Jeg vet det siste kan være tegn på barne astma, men hun har ingen andre symptomer på astma. Hun har snart gått ett år i barnehage. Hvordan er det med dere som har barn på samme alder, er de ofte eller lenge forkjølet/snørrete/hoster? 

Vårt barn har infeksjonsutløst astma, ikke barneastma. Det viser seg ved natthoste og anstrengelseshoste, ikke på noen andre måter. Denne hosten kommer ved hver forkjølelse/infeksjon og varer i flere uker om den ikke behandles. 

Anonymkode: 55dc0...567

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har en 3 åring som hostet i ca 6 uker i strekk i vår. Legen sa det var vanlig og så fikk hun er hostesaft. Det gikk over, ingen tegn til noe astma e.l her.

Anonymkode: dca8c...d18

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vårt barn har infeksjonsutløst astma, ikke barneastma. Det viser seg ved natthoste og anstrengelseshoste, ikke på noen andre måter. Denne hosten kommer ved hver forkjølelse/infeksjon og varer i flere uker om den ikke behandles. 

Hvor lenge må dere behandle? Med astma medisiner da antar jeg? Er det kun hoste som varer i flere uker eller andre symptomer også? Og ved forkjølelse/infeksjon, ser dere andre typiske astma tegn som problemer med pustingen? 

AnonymBruker
Skrevet

Noen barn er forkjølet og snørrete i lange perioder. 
Jeg ville også sjekket for allergi. 

Anonymkode: cb858...11d

AnonymBruker
Skrevet

Har dere dyr ? Opplevde det samme med min datter. Viste seg å være allergisk mot pelsdyr.

Anonymkode: 16880...a86

AnonymBruker
Skrevet
*A* skrev (4 timer siden):

Hvor lenge må dere behandle? Med astma medisiner da antar jeg? Er det kun hoste som varer i flere uker eller andre symptomer også? Og ved forkjølelse/infeksjon, ser dere andre typiske astma tegn som problemer med pustingen? 

Behandler med medisin til hosten er borte, med astmamedisin. Er hoste som varer i flere uker, høres ut som krupphoste, ekstremt grov. Varer enda lenger uten behandling.

Ingen andre tegn enn tetthet i brystet feks, er ikke vanlig astma, er infeksjonsutløst astma. Så er ikke problemer med pustingen, utenom falsk krupp i perioder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Behandler med medisin til hosten er borte, med astmamedisin. Er hoste som varer i flere uker, høres ut som krupphoste, ekstremt grov. Varer enda lenger uten behandling.

Ingen andre tegn enn tetthet i brystet feks, er ikke vanlig astma, er infeksjonsutløst astma. Så er ikke problemer med pustingen, utenom falsk krupp i perioder. 

Hosten varer ikke flere uker med medisin, dog. Medisinerer morgen og kveld og har en ekstra medisin ved ekstrem nattehoste. hoster mye ved aktivitet, til brekninger. 

AnonymBruker
Skrevet
*A* skrev (4 timer siden):

Beklager tre poster på rad, men må legge til at disse symptomene så vi på barnet vårt fra det var noen måneder gammelt. Så om dette er første gang dere opplever dette vil jeg tro det er helt normalt.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Tror vi skal sjekke ut både pollen allergi og infeksjonsutløst astma. Far har hatt astma som liten, og jeg har pollen allergi. I tillegg har hun matallergier, så hun er typisk disponert for dette dessverre. 

hilsen TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...