Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg er litt oppgitt. 
vi har kjørt på som f igjennom hele korona. Stått på som noen idioter. Får beskjed om at skuta går godt med overskudd, og så får vi forbud mot overtid. 
Jobber med kunder, og ledelsen vet meget godt at jeg f. Eks er helt avhengig av å legge inn noen minutter her og noen minutter der på å svare på e- poster, ta en telefon eller overhode sørge for fornøyde kunder. I snitt utgjør dette sikkert 5-6 timer hver eneste uke, og jeg hadde aldri klart å være så effektiv som jeg er om jeg ikke hadde stilt på arbeidsplassen ferdig forberedt. Dvs lest det jeg behøver kvelden førosv. Svart på mailer og sms her og der. Så i praksis leser jeg dette som forbud mot overtid, men nå skal vi altså heller jobbe gratis fordi vi skal gjøre det mer eller mindre umulig å jobbe overtid. 
hvordan løser man dette? Finner seg en annen jobb? Hva tror slik ledelse at de vil oppnå? 
det er forøvrig ikke lønna som plager meg mest  men maset og mangelen på tillit til at vi som er ansatt i nøkkelposisjoner skal måtte detaljkontrolleres ned til minste nivå. De gjør hverdagen så utrolig tungvint. Jeg vil jo få det til å gå opp. Vil pleie kundekontakter, og vinner på bedriftens vegne på at jeg er på. Dette her får ,egtil å ville gi f. Også får det gå som det går. Så får ledelsen ta de misfornøyde kundene som ikke fikk svar påmalt eller fikk en telefon tilbake....

hvordan forholder man seg til sånt? 
noen som har lyst å dele erfaring? Må de nedskalert aktivitet eller har de lov til å presse folk slik. Det blir et samvittighetspress til slutt som skaper unødvendig stress......

Anonymkode: 17dc9...aeb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har noen som har overtidsforbud på den arbeidsplassen jeg jobber også, det er jo fordi de kun er ute etter og heve timer, bruker masse tid på og stå på bakrommet og prate skit, slik at halve arbeidsdagen går. Når halve er passert er det og gå ut og gjøre noe fornuftig, men passe på tiden man skal gå hjem å være midt oppe i *noe* slik at det ikke er mulig og gå hjem i tide.

Sannheten er at hadde de prioritert litt, og ikke detaljstyrt de andre (de som kun er ute etter og heve timer) så hadde de fått gjort mye mer ut av dagen, og hadde ikke hatt bruk for så mye *overtid* som de brukte.

De samme personene kommer gjerne innom på fridagene sine for og gjøre unna det de ikke rekker til vanlig (igjen prioriteringer og delegering)

Noen ganger er overtid nødvendig, men ikke i den utstrekningen som de har brukt den til.

Hva er det du må lese kvelden før som du ikke kan bruke de første minuttene du kommer på jobb.

Anonymkode: a4d21...8a9

AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg ikke gjort noe av det som ellers gjøres på timene utenom. Det er ekstremt viktig at ledelsen blir gjort oppmerksom på hvilket arbeid folk legger ned, og hva årsaken til at skuta går så bra som den gjør er. 

For å sammenligne: det kuttes i stillinger i skole og helse, og de ansatte løper raskere og raskere for å holde standarden oppe. Nå sier de endelig ifra. Arbeidslivet har blitt et jag etter å slite ut folk. Ledelsen må merke hva som skjer når kravene blir så høye at folk blir syke av det. Da kan man ikke dekke over i all evighet. 

Anonymkode: 6b489...005

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til arbeidslivet i 2021, sånn er det over alt. Litt gratis arbeide her og der må man dessverre regne med hvis man skal ha jobbing i dag. Det burde selvfølgelig ikke ha vært sånn, men selv om man slutter og finner en annen jobb, så vil man som regel finne ut at det er likt nesten overalt. 

Anonymkode: db51d...0ae

AnonymBruker
Skrevet

Planlagt overtid er ikke tillatt. Dvs at hvis du hver i uke i gjennomsnitt gjennom året «trenger» 5-6 overtidstimer bryter en loven. Du og ledelsen bør da se på hvordan dette kan løses uten bruk av overtid eller ved endret fordeling av oppgaver. Evt utbetaling av tillegg. 

Anonymkode: e5531...b73

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...