Gå til innhold

Overnatting på sfo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er avslutning på sfo denne uken for 4.trinn. Det innebærer at barna skal møtes, lage mat, spise snop og overnatte på sfo.

Mitt barn vil sååå gjerne, men gråter seg nå i søvn fordi han ikke liker å sove borte. Han blir kvalm og får vondt i magen bare av å tenke på kvelden.. Hvordan løser man dette:

1. Sier barnet kun kommer på mat/snop (han syns han er pinglete, og trenger såfall en sykt god unnskyldning for hvorfor han ikke kan sove over.)

2. Satser på at overnatting går greit og henter barnet når han ikke tør (han er redd de andre vil le av han. Stor fare for at han begynner og gråte foran de andre fordi han blir så skuffet over seg selv)

3. Spør om de trenger en ekstra vakt så jeg må være på skolen hele nattfn..

4. Andre forslag?

Anonymkode: 32f13...4dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakke med sfo om hvordan de har pleid å løse dette før? Jeg ville satset på å la han prøve og heller hente om ha  ikke tørr. Får han ha med mobil? Eller så kan du snakke med en av voksene så de vet om situasjonen.

Anonymkode: 77b35...2b6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje lurt å la han prøve. Plutselig er det leirskole. Litt dumt å ikke ha prøvd å overnatte borte før det 

Anonymkode: d3708...62b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt han hva han kan tenke seg? Feks at det er en mulighet for at du kan hente han om det ikke går? Har han egen mobil, får de lov å ha den med? Så kan dere sende noen meldinger med hverandre feks. Jeg tenker det er fint om han får utfordret seg litt, man må jo prøve noen ganger for å våge ting. Hvis det blir slik at han må hjem likevel, så kan dere feks avtale med de voksne at dere skylder på sykdom eller lignende. 

Anonymkode: bea17...26c

• Liker 1
Skrevet

Hadde snakket med de på sfo om problemet. Er vel ikke noe problem at du er der som vakt/assistent og hjelper de ansatte? 

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Ville oppfordret han til å prøve. I verste fall kan han ringe og si at han ikke føler seg bra og du kan hente. 

Kanskje han slapper mer av om han vet at du kommer om det blir for skummelt og at en unnskyldning om at han føler seg uggen og kan bli hentet uten "å miste ansikt" gjør at han slapper mer av og bare koser seg. 

Skrevet

Hadde gått for alternativ 3 her, tenker jeg. De ansatte på Sfo er sikkert med på at de "trenger litt ekstra hjelp" Så eventuelt avtalt med gutten at du går når han har sovnet. - Hvis han er komfortabel med det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde samme problem med speiderovernattinger. Første gang var jeg med, da kom jeg når de skulle legge seg og dro når de stod opp, sånn at han ikke skulle ha mamma rundt seg hele tiden liksom.

Så, før andre gang, så øvde vi med at han overnattet hos en venn som bor i nabohuset. Fortalte foreldrene om problemet, og de foreslo å gjøre det sånn. Da var det kort vei hjem hvis han ikke turte likevel, så terskelen ble ikke så høy for å prøve. Og de var innstilt på å følge ham hjem midt på natten om det trengtes. Det gjorde det ikke, når han først hadde lagt seg gikk det greit.

Det hjalp veldig at han visste at han kunne ombestemme seg når som helst, da tenkte han at det gikk bra en stund til, og plutselig sov han. ;) Han overnattet der et par ganger til for å bli litt vant til å sove borte, og etter det har det ikke vært noe problem. :)

Anonymkode: 1d5d3...5a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med sfo, dette har de garantert håndtert før.

Anonymkode: a152b...83e

• Liker 1
Skrevet

Er det noe spesielt som gjør at han gruer seg? Han har vel overnattet hos venner eller familie før? Går det greit da eller gruer han seg like mye da?

Det pleier jo sjelden å bli så mye søvn når de har slike overnattinger. :P 

Men ja hvis du tror han ikke klarer det selv så ville nok jeg gått for alternativ 3 og holdt meg veldig i bakgrunnen. 

Husker når guttungen skulle overnatte i barnehagen så var det et barn som ikke våget å sove over uten at en av foreldrene var med og da sa de nei for det kunne bare være ansatte i barnehagen. Vet ikke om det er noe som varierer fra sted til sted men på SFO så bryr de seg jo mindre om både det ene og det andre så det er kanskje ikke en problemstilling...

Ta en prat med de.

Skrevet (endret)

Hélt sikkert ikke første gang denne problemstillingen har dukket opp :hjerte: Har han et par gode kompiser han tør å betro seg til? Da kan det være at han opplever støtte. Det viktigste er at han forsøker, for den mestringen vil i seg selv (uavhengig av evt hjemtur) være veldig stor :hjerte: 

Endret av Tradegy
AnonymBruker
Skrevet

Ikke press han. Prøv å snakke med sfo om muligheten for å være der. 

Anonymkode: e646b...f75

Skrevet

Snakk med SFO. 

Kanskje dere kan avtale at du holder deg i et eget rom. Han vet at du er i samme bygg, men han klarer det uten å se deg... Han vet også at han kan komme hvis det er krise. 

Garantert ikke den første som synes sånt kan være vanskelig, men for hans del hadde det vært flott om han fikk til. Det dukker opp flere sånne situasjoner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...