Gå til innhold

Alene med to små

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det viser seg at samboer må på jobbreise/kurs en uke midt i ferien til barnehagejenta. Det har blitt utsatt i over ett år pga covid-19, så det kom på kort varsel etter at vi hadde satt opp ferie.

Dermed blir jeg alene med en på 5 mnd og ei på 3 år en uke. Da er de fleste vi kjenner på ferie så vi er nødt til å fylle dagene hjemme bare oss tre.

De har så ulike behov så søker derfor tips til hva vi kan finne på for å fylle dagene. Minsten er ikke så glad i vogna og størstejenta trives godt ute, det er ett dilemma..

Har vert alene med de i helger osv flere ganger og det går jo fint men dagene blir lange for storesøster som ikke får gått ut så mye og kun leker korte perioder selv inne. Minsten sover korte dupper (20-30 min) på dagen.

Noen tips?

Anonymkode: 474e6...ba3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd bæresele til minste?

Anonymkode: 9eea0...185

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøvd bæresele til minste?

Ja og han er desverre kun fornøyd når han sitter vendt fremover og det skal man vel helst ikke før 6 mnd og kun i 20 minutter av gangen mener jeg å ha lest.. Vendt mot meg går greit når han skal sove men sover kun korte dupper i sele også..

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke uv-telt til minsten da, så kan dere dra på stranda og til lekeplasser i nærheten? 

Anonymkode: c5a30...900

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja og han er desverre kun fornøyd når han sitter vendt fremover og det skal man vel helst ikke før 6 mnd og kun i 20 minutter av gangen mener jeg å ha lest.. Vendt mot meg går greit når han skal sove men sover kun korte dupper i sele også..

Vil baby være 5mnd når far reiser, eller er han 5mnd nå?

Som den over meg sier, uv telt?

Eller kjøp et baby basseng med solskjerm, koster 399kr på ark blant annet, og ut med parasoll, så kan se åringen leke i hagen, mens baby plasker eller er i babygym?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legg den minste i skyggen på et teppe. Sett frem et plaskebasseng el til den eldste. La den minste se på den eldste. Gå litt turer når den minste skal sove, bruk bæresele. 

Anonymkode: d88ce...eb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vil baby være 5mnd når far reiser, eller er han 5mnd nå?

Som den over meg sier, uv telt?

Eller kjøp et baby basseng med solskjerm, koster 399kr på ark blant annet, og ut med parasoll, så kan se åringen leke i hagen, mens baby plasker eller er i babygym?

Baby vil være 5 mnd når far reiser😊

AnonymBruker
Skrevet

Mannen her er borte på jobb noen uker i strekk, og det å komme seg ut har gjort dagen en god del lettere. Vår yngste var på samme alder med deres baby i fjor. Men hun likte seg greit i vogn, så det gjorde det en del lettere. Jeg tok henne ut av vogna og hadde henne litt på armen og lot henne ligge litt på bakken på lekeplasser eller andre steder vi stoppet litt, ellers protesterte hun. Hun ville ikke ligge i UV-telt eller på et teppe hvis søsteren ikke var rett ved, og storesøsteren var ikke særlig villig til å sitte i ro noe sted. Men plaskebasseng var et godt forslag, og lek med vann generelt. Det kan i hvert fall få mine til å være i ro ei stund 😅

Jeg bar generelt babyen mye på armen når jeg tenker etter. Det var ut og inn av vogn eller bæretøy hver gang vi stoppet for å se på noe og når babyen begynte å protestere der hun var. Ikke det mest behagelige og sikkert ikke det beste for ryggen heller, men jeg har imponerende muskler i høyrearmen nå i hvert fall.

Anonymkode: 6511a...0bd

AnonymBruker
Skrevet

Her kunne 3-åringen sitte lenge med play doh (plastelina) uten å trenge meg, kunne sitte oppslukt over en time i strekk uten å mase på meg. Et tips for aktivitet til 3-åringen din. Og vann som tidligere nevnt, vannkanne, kopper etc. 

Anonymkode: 0c545...40d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er vel et rådfor at de ikke skal bli overstimulert? Om det funker for dingo han/hun er fornøyd, er det vel ikke noe problem?

Anonymkode: ce622...af6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du finner nok ut av det. Var helt alene når minstemann var født og noen år fremover. Den minste tar du med på det den eldste vil, det dere fyller dagene med? Her måtte baby være med på kjøring til og fra skolen hver dag, kamper og treninger, lekeplass, Strand osv osv osv. 

En 5mnd gammel baby er jo i den «enkleste» alderen slik sett, med tanke på at de som oftest ikke kryper enda, man er godt kjent i forhold til behov osv. Ta med et pledd, vogn, noen leker. 

Anonymkode: 585da...fcf

AnonymBruker
Skrevet

Er det ei stund til denne ferieuka? Øv på trilletur med baby fram til da - ting kan endre seg.

Vår begynte ikke å finne roen i vogna før rundt 5-6 mnd alder. Men da hadde vi også byttet ut bag-vogna til en med sittedel - som kunne legges helt flatt da. Fryktelig nysgjerrig, så det funka bedre 

Anonymkode: 6e96e...ccf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...