AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #1 Del Skrevet 14. juni 2021 Jeg sliter med mye angst pga barndom/oppvekst, overgrep og trøblete familieforhold. På utsiden er alt «perfekt», jeg har høy utdanning og en god jobb. Jeg innser selv at jeg trenger hjelp, men blir stresset av tanken på at det skal være en journal på meg dersom jeg går til psykolog. Liker ikke tanken på at noen kan skrive vurderinger om meg uten at jeg har innsyn eller kontroll på dette. Hvordan takler dere dette? Anonymkode: a2e0d...cfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #2 Del Skrevet 14. juni 2021 Du har selvfølgelig innsynsrett på journalen! Jeg har gått i behandling i over fem år nå, men har ennå ikke lest journalen behandleren min skriver på meg, det er null stress! Om jeg vil får jeg lese den, men da må hun ha beskjed på forhånd sånn at den kan renskrives litt🙊 Anonymkode: 5d6d6...f8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #3 Del Skrevet 14. juni 2021 Du har jo innsynsrett, men du kan jo selvfølgelig ikke bestemme hva behandler skriver eller over vedkommendes vurderinger. Har du store problemer med tillit, kontroll og/eller paranoia? Anonymkode: 226f5...b47 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #4 Del Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg sliter med mye angst pga barndom/oppvekst, overgrep og trøblete familieforhold. På utsiden er alt «perfekt», jeg har høy utdanning og en god jobb. Jeg innser selv at jeg trenger hjelp, men blir stresset av tanken på at det skal være en journal på meg dersom jeg går til psykolog. Liker ikke tanken på at noen kan skrive vurderinger om meg uten at jeg har innsyn eller kontroll på dette. Hvordan takler dere dette? Anonymkode: a2e0d...cfb Da går du privat! Ikke ta opp offentlige ressurser når du fungerer såpass bra. Med høy utdanning har du vel god råd også. Ingen journal blir lagret. Anonymkode: 35075...74d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #5 Del Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da går du privat! Ikke ta opp offentlige ressurser når du fungerer såpass bra. Med høy utdanning har du vel god råd også. Ingen journal blir lagret. Anonymkode: 35075...74d Altså, HÆ? Alt med dette innlegget er jo bare rart. Anonymkode: ae260...41c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #6 Del Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså, HÆ? Alt med dette innlegget er jo bare rart. Anonymkode: ae260...41c Hva er rart? Du syns det er bedre at en som er såpass velfungerende at hen har klart høyere utdanning og er i jobb skal få gå offentlig enn at en som er så psykisk syk at en er ufør og aldri klart å gått noe skole skal få det? Anonymkode: 35075...74d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #7 Del Skrevet 14. juni 2021 Du har jo innsyn i journalen din? Bare å logge inn på helsenorge. Men obs! det er ikke bare bare å lese de journalføringene. Mistolkninger, vektlegging på ting du kanskje sa i forbifarten, beskrivelser og betraktninger du ikke kjenner deg igjen i . Anonymkode: 07744...833 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #8 Del Skrevet 14. juni 2021 Du kan be om kopi av journalen. Du har full innsynsrett. Om det er lurt p lese er en annen sak. Anonymkode: 3aeae...720 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #9 Del Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du har jo innsyn i journalen din? Bare å logge inn på helsenorge. Men obs! det er ikke bare bare å lese de journalføringene. Mistolkninger, vektlegging på ting du kanskje sa i forbifarten, beskrivelser og betraktninger du ikke kjenner deg igjen i . Anonymkode: 07744...833 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er rart? Du syns det er bedre at en som er såpass velfungerende at hen har klart høyere utdanning og er i jobb skal få gå offentlig enn at en som er så psykisk syk at en er ufør og aldri klart å gått noe skole skal få det? Anonymkode: 35075...74d Det er legen som henviser og som bestemmer hvor pasienten skal søkes til. Er du redd noen tar opp plassen din? Jeg har også utdannelse og god jobb, men gikk 11 år på dps fordi jeg trengte noen å snakke med. Det hjalp meg veldig og jeg har det helt fint i dag. Anonymkode: d5b68...a31 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #10 Del Skrevet 15. juni 2021 TS her. Jeg er høyt utdannet innen helse så jeg kjenner godt til hvordan journalsystemet innen psykiatri fungerer - det er nettopp derfor jeg ikke liker tanken på at det skal være en journal på meg. Er usikker på om privat har sikkert nok system for lagring, noen som har erfaring der? Forøvrig; ja - jeg tjener godt. Jeg betaler også mye i skatt hver mnd, så jeg får absolutt ikke dårlig samvittighet om jeg bruker helsevesenet. Anonymkode: a2e0d...cfb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #11 Del Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Da går du privat! Ikke ta opp offentlige ressurser når du fungerer såpass bra. Med høy utdanning har du vel god råd også. Ingen journal blir lagret. Anonymkode: 35075...74d Men hvis problematikken er alvorlig nok og blir vurdert slik så henvises han til offentlig helsevesen. Uansett; løpende journalnotater er det «ingen» andre enn psykologen stort sett som ser, og psykologer har kunnskap om Journalskriving som går på Å beskrive problematikken / funksjonen uten å utlevere og gå i detalj. Så tror ikke du trenger å bekymre deg. Dersom du får behandling i det offentlige så vil behandlingsplaner og epikriser sendes til fastlege. Men her har du full innsynsrett og disse notatene er oftest på en side ca Anonymkode: c79f3...829 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #12 Del Skrevet 15. juni 2021 Psykologer og annet helsepersonell skriver akkurat hva de selv vil i journalen, så best å holde seg unna! Anonymkode: 06058...8f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #13 Del Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Jeg er høyt utdannet innen helse så jeg kjenner godt til hvordan journalsystemet innen psykiatri fungerer - det er nettopp derfor jeg ikke liker tanken på at det skal være en journal på meg. Er usikker på om privat har sikkert nok system for lagring, noen som har erfaring der? Forøvrig; ja - jeg tjener godt. Jeg betaler også mye i skatt hver mnd, så jeg får absolutt ikke dårlig samvittighet om jeg bruker helsevesenet. Anonymkode: a2e0d...cfb De private har strenge regler for sikkerhet, aldri opplevd det som en problemstilling. Hva er det du er redd for? Anonymkode: 3aeae...720 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #14 Del Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Da går du privat! Ikke ta opp offentlige ressurser når du fungerer såpass bra. Med høy utdanning har du vel god råd også. Ingen journal blir lagret. Anonymkode: 35075...74d Herregud 😐 Ta opp offentlige ressurser? Alle har da lik rett på hjelp om man sliter psykisk. Og selv om man har høy utdanning betyr det ikke at man er rik. TS, jeg skjønner godt at du blir stresset. Jeg gikk igjennom en depresjon for rundt ett år siden, og måtte gå gjennom detaljer fra barndommen, ble møtt med en haug av tester. Journalen ligger på helsenorge og du har tilgang til den. Jeg personlig synes også det er noe herk, og det er noen ganger jeg har blitt ganske sjokkert. Men samtidig er det viktig å ta tak i egen helse. 😊 Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg er gift, har barn, høyere utdanning, hus, bil, barn og hele pakka 😅 Det var rart å plutselig skulle være en pasient. Anonymkode: f1f1f...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå