Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

... 

Endret av Abdc
Gjenkjenbart og lite tettsted
Videoannonse
Annonse
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
Abdc skrev (30 minutter siden):

Hører med til historien at sjefen ikke er fan av meg, og jeg er ikke fan av sjefen heller. 

Jeg føler meg diskriminert som nybakt mor. Er ikke rart folk til lands ikke får barn, tenker jeg... 

er bonus prestasjonsbasert eller bare noe alle gis? Om det er førstenevnte virker det rimelig at du ikke får bonus, om det er sistnevnte virker det som diskriminering.

At det er julebord før du er ferdig med permisjon fremstår som urimelig å hevde er diskriminering. 

Om du ikke kommer overens med sjefen overhodet er det mer naturlig å tenke at det er grunnen for måten du behandles på, og ikke at du har fått barn. 

AnonymBruker
Skrevet

Har jobben invitert til julebord allerede nå i juni?

Anonymkode: 5fcd5...844

Skrevet
Kastanjefrø skrev (13 minutter siden):

er bonus prestasjonsbasert eller bare noe alle gis? Om det er førstenevnte virker det rimelig at du ikke får bonus, om det er sistnevnte virker det som diskriminering.

At det er julebord før du er ferdig med permisjon fremstår som urimelig å hevde er diskriminering. 

Om du ikke kommer overens med sjefen overhodet er det mer naturlig å tenke at det er grunnen for måten du behandles på, og ikke at du har fått barn. 

Er aldri klare og konsekvente regler for bonus, går på sjefens humør. 

Prestasjonen min har jo vært over gjennomsnittet for en "vanlig arbeider" , på tross av graviditet. 

Hvordan er det egentlig rimelig at jeg ikke får bare fordi jeg måtte vekk de to siste mndene av året pga fødsel og baby? Hva hvis jeg hadde brukket foten f. eks i juni/juli, kommet tilbake og jobbet videre? Da er jeg nesten 100prosent sikker på at jeg hadde fått. Og hvis ikke, hadde det da vært fair? 

Som sagt, de som har jobbet mindre timer enn meg totalt hele 2020 og har mindre stilling, har fått. Jeg har jo vært der dobbelt så mange timer som dem og hatt mye mer ansvar. 

Tenker du at det også er rimelig? 

Ja, det har du nok rett i. Bemerker meg bare at timing og oppførsel er utenom det normale for tidligere år, derfor jeg stusser. 

Det kan godt være. Tidligere år, har en annen heller ikke fått bonus pga fødsel (faktisk lik permisjonstid som meg), og sa husker jeg begrunnelsen var at hun skulle ut i permisjon. 

Bonusen er jo overskuddet fra året 2020, som vi har jobbet knallhardt for å få til. Jeg har deltatt og lagt i stor innsats. Skulle ikke "slack off" bare fordi jeg var gravid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har jobben invitert til julebord allerede nå i juni?

Nei, dette er for året 2020.

Vi har ikke hatt julebord de siste årene, sjefen har aldri lagt noe innsats i det. Jeg har tilbudt meg flere ganger å organisere pga flere ansatte har savnet det, men har ikke fått lov av sjefen. 

AnonymBruker
Skrevet
Abdc skrev (1 minutt siden):

Nei, dette er for året 2020.

Vi har ikke hatt julebord de siste årene, sjefen har aldri lagt noe innsats i det. Jeg har tilbudt meg flere ganger å organisere pga flere ansatte har savnet det, men har ikke fått lov av sjefen. 

Da hadde jeg bare møtt opp. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Finn deg ny jobb.

Anonymkode: 17476...710

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da hadde jeg bare møtt opp. 

Nei, tør ikke det, er ikke sånn frempå type. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finn deg ny jobb.

Anonymkode: 17476...710

Dessverre er jeg veldig glad i de tingene jeg gjør på jobb, blir gira av arbeidsoppgavene mine

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
Abdc skrev (5 minutter siden):

Hvordan er det egentlig rimelig at jeg ikke får bare fordi jeg måtte vekk de to siste mndene av året pga fødsel og baby? Hva hvis jeg hadde brukket foten f. eks i juni/juli, kommet tilbake og jobbet videre? Da er jeg nesten 100prosent sikker på at jeg hadde fått. Og hvis ikke, hadde det da vært fair? 

Det er rimelig at du ikke får en prestasjonsbasert bonus om du har vært ute i permisjon og ikke jobbet, da du ikke har prestert noe som helst i permisjon. Videre er det jo sjefen som må vurdere hvorvidt du faktisk presterte når du var på jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

Det er rimelig at du ikke får en prestasjonsbasert bonus om du har vært ute i permisjon og ikke jobbet, da du ikke har prestert noe som helst i permisjon. Videre er det jo sjefen som må vurdere hvorvidt du faktisk presterte når du var på jobb. 

Ikke om hun har jobbet 10 av 12 mnd.

TS, det er iht. norsk lov ikke lov å diskriminere noen pga foreldrepermisjon, men du må tørre å ta det opp med sjefen for å få en endring. 

Anonymkode: 0d962...354

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (3 minutter siden):

Hun har jo prestert noe i årets 9/10 første måneder, så det et jo helt feil å si.

I alle store bedrifter (og alle bedrifter med respekt for seg selv) vil man få bonus på lik linje med andre når man er i permisjon- dette gjelder jo for en periode du faktisk har vært på jobb! Og det samme med alle firmafester - man blir jo selvsagt bedt selv om man er i permisjon!! Dette forstår jeg veldig godt at du reagerer på TS. Tror faktisk jeg hadde sett meg etter en annen jobb.

Anonymkode: 24618...49e

• Liker 10
Gjest Kastanjefrø
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS, det er iht. norsk lov ikke lov å diskriminere noen pga foreldrepermisjon, men du må tørre å ta det opp med sjefen for å få en endring. 

Om bonusen er på grunnlag av prestasjon er det irrelevant hvor lenge hun jobbet. Og som jeg skriver i den påfølgende setningen (om du kan lese) så sier jeg at sjefen må vurdere om hun presterte når hun var på jobb de resterende månedene.

Det er ikke diskriminering å ikke gi prestasjonsbasert bonus til ansatte i permisjon, da de ikke har jobbet og følgelig ikke kunne prestert. Det er ulovlig om hun ikke får bonus pga. permisjonen, men om det ikke er klare vilkår er jo det umulig å bevise. 

Endret av Kastanjefrø
Skrevet
Kastanjefrø skrev (5 minutter siden):

Den siste setningen der var skeptisk. Jeg VET at jeg har prestert som bare juling. Innenfor vår kjede, gjør vår bedrift det bla best, og det er pga arbeiderne. Sjefen har skrytt av våre prestasjoner og ikke minst innsats. 

Men bare fordi jeg ikke presterte 2 av 12 mnd?  Misser du det jeg skriver om de med mindre stilling og antall timer? Hadde vi slått timene deres sammen til etterfølgende dager, hadde de bare vært på jobb 6 av 12 mnd, KANSKJE. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Huff, det er det jeg gruer meg til... Håper det på magisk vis skal ordne seg av seg selv. 

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
Abdc skrev (Akkurat nå):

Den siste setningen der var skeptisk. Jeg VET at jeg har prestert som bare juling. Innenfor vår kjede, gjør vår bedrift det bla best, og det er pga arbeiderne. Sjefen har skrytt av våre prestasjoner og ikke minst innsats. 

Men bare fordi jeg ikke presterte 2 av 12 mnd?  Misser du det jeg skriver om de med mindre stilling og antall timer? Hadde vi slått timene deres sammen til etterfølgende dager, hadde de bare vært på jobb 6 av 12 mnd, KANSKJE. 

Hvor lenge du jobber er jo direkte irrelevant for en prestasjonsbasert bonus (om det er det det er, noe som er umulig å vite da du tydeligvis ikke selv vet hvilke kriterier bonusen gis etter). 

Om en boligmegler jobber 5 timer per uke og selger 120 hus i året, og en annen 80 timer men bare selger 5, hvem tror du får størst bonus?

Om du har kvantifiserbar data på at du har prestert bedre enn de andre, har du godt grunnlag for å vinne gjennom med et søksmål, og da er jeg enig i at det er diskriminering. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke diskriminering om det er basert på vilkår. Hos oss må man ha jobbet hele året for å få bonus. Er man i permisjon, syk it over egenmelding og annet fravær får man ikke bonus. 

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (7 minutter siden):

Om bonusen er på grunnlag av prestasjon er det irrelevant hvor lenge hun jobbet. Og som jeg skriver i den påfølgende setningen (om du kan lese) så sier jeg at sjefen må vurdere om hun presterte når hun var på jobb de resterende månedene.

Det er ikke diskriminering å ikke gi prestasjonsbasert bonus til ansatte i permisjon, da de ikke har jobbet og følgelig ikke kunne prestert. Det er ulovlig om hun ikke får bonus pga. permisjonen, men om det ikke er klare vilkår er jo det umulig å bevise. 

«Om du kan lese»…sånne hersketeknikker kan du holde deg for god til.

Dersom alle andre har fått bonus forutenom hun som har vært i permisjon så fremstår jo permisjonen som en direkte årsak. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Abdc skrev (9 minutter siden):

Huff, det er det jeg gruer meg til... Håper det på magisk vis skal ordne seg av seg selv. 

Det hadde jo vært deilig, men er nok ikke slik det funker😉

• Liker 1
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

«Om du kan lese»…sånne hersketeknikker kan du holde deg for god til.

Dersom alle andre har fått bonus forutenom hun som har vært i permisjon så fremstår jo permisjonen som en direkte årsak. 

Er det en hersketeknikk om du i svaret ditt kritiserer meg for noe jeg åpenbart ikke påstår, om du leser hele innlegget? Det er vel heller en hersketeknikk av deg å bevisst se bort ifra en del av innlegget mitt fordi det ikke passer narrativet ditt. 

Om arbeidspresset eks. Har økt betydelig de siste to månedene på en arbeidsplass, og sjefen ønsker å premiere at de ansatte sto på i denne perioden, har jo selvfølgelig ikke noen i permisjon gjort seg fortjent til denne bonusen. 

Skrevet
Kastanjefrø skrev (25 minutter siden):

Hvor lenge du jobber er jo direkte irrelevant for en prestasjonsbasert bonus (om det er det det er, noe som er umulig å vite da du tydeligvis ikke selv vet hvilke kriterier bonusen gis etter). 

Om en boligmegler jobber 5 timer per uke og selger 120 hus i året, og en annen 80 timer men bare selger 5, hvem tror du får størst bonus?

Om du har kvantifiserbar data på at du har prestert bedre enn de andre, har du godt grunnlag for å vinne gjennom med et søksmål, og da er jeg enig i at det er diskriminering. 

Nei, det er det tydeligvis ikke mtp de andre som har jobbet mindre timer enn meg Og hatt mye mindre ansvar. Jeg har flere avdelinger enn de har bla. 

Ene året var det at en spesiell plass på 4x4 meter på lageret skulle holdes ryddig, hvis ikke ble det ikke utbetalt bonus. Et annet år var det innsats og timer (dette går stadig sjefen tilbake til, som jo motsier det du kommenterer angående tid og prestasjon). 

Eneste dataen jeg har, er fornøyde kunder, kunne kalt inn de over 400 daglige som er innom som vitner - ; bevis på flere ansvarsområder, jeg er fortere ferdig med mine arbeidsoppgaver enn de fleste andre, jeg gjør mer på mine skift enn andre med like skift, jeg involverer meg i utarbeiding av nye konsept osv. 

Litt synd at du hele tiden betviler mine prestasjoner. Dette skriver jeg, fordi jeg går ikke å skriker høyt om dem til andre, og når jeg får skryt så avfeier jeg det eller drar med andre kollegaers egne prestasjoner. Jeg prøver å male et realistisk bilde av situasjonen her dumt at jeg må bevise meg for deg. 

Brunello skrev (29 minutter siden):

Det er ikke diskriminering om det er basert på vilkår. Hos oss må man ha jobbet hele året for å få bonus. Er man i permisjon, syk it over egenmelding og annet fravær får man ikke bonus. 

Jeg glemte å nevne at en annen arbeider som ble tatt inn litt utpå nyåret et par år tilbake, fikk bonus "pga innsats," og da var hun til og med under opplæring og ikke halvparten "så god" som oss andre 

Kastanjefrø skrev (24 minutter siden):

Er det en hersketeknikk om du i svaret ditt kritiserer meg for noe jeg åpenbart ikke påstår, om du leser hele innlegget? Det er vel heller en hersketeknikk av deg å bevisst se bort ifra en del av innlegget mitt fordi det ikke passer narrativet ditt. 

Om arbeidspresset eks. Har økt betydelig de siste to månedene på en arbeidsplass, og sjefen ønsker å premiere at de ansatte sto på i denne perioden, har jo selvfølgelig ikke noen i permisjon gjort seg fortjent til denne [å. 

Jeg oppfattet det også som en hersketeknikk. 

Har jo stått på hele året ellers... Arbeidspresset har gått i taket pga korona. 

Jeg forbereder alt før jeg gikk ut i permisjon:ordna alle mine avdelinger best mulig, lærte opp vikar, l ainn bestillinger på ting jeg visste vile selge godt de mndene jeg skulle vekk... Prøvde å gjøre det enklest mulig for som skulle overta min rolle. Dette gjorde ikke forrige kollega som skulle ut i fødselspermisjon. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...