Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er 8 uker på vei. Fikk innkalling til covid vaksinen. Jeg leser at det tilbys til gravide og, men jeg er litt skeptisk... 
Hva ville dere gjort? ..

Anonymkode: bac7a...841

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei, jeg er 8 uker på vei. Fikk innkalling til covid vaksinen. Jeg leser at det tilbys til gravide og, men jeg er litt skeptisk... 
Hva ville dere gjort? ..

Gjør det som kjennes rett for deg! Hadde det vært meg hadde jeg snakket med legen min å hørt på hen sin anbefaling. 

Anonymkode: db899...d7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen din. Selv hadde jeg nok tatt den, gravide er i risikosonen.

Anonymkode: 33de7...104

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke anbefalt å ta før andre/tredje trimester? Prat med lege ja :) Man også kan ringe vaksinekontoret og få en time senere i slike tilfeller. 

Anonymkode: ef4b4...121

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skal jo krysse av på skjemaet om du er gravid... kanskje de da stopper deg?

Anonymkode: afbfd...edc

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke tatt sjansen..

Anonymkode: 0a15e...6f9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skal jo krysse av på skjemaet om du er gravid... kanskje de da stopper deg?

Anonymkode: afbfd...edc

Det er ulike skjemaer i alle kommuner? 

Anonymkode: ef4b4...121

Skrevet

Ingen anbefaler vaksine i første trimester, så du kan trygt takke nei. Man skal ikke ta en vaksine før eventuelt i andre trimester, men det er valgfritt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min søster mistet barnet i magen 2 dager etter vaksine (uke 13, tidlig ultralyd to uker før viste et tilsynelatende friskt foster), og sykehuset sa rett frem at dette var 3. tilfellet de så - siden ikke mange gravide får tilbud om vaksinen så synes jeg dette var helt hårreisende.

Å eksperimentere med gravide er helt sykt, det er med god grunn man ikke skal ta medisiner, spise rått kjøtt eller kjøre på med ikke ferdig utredete vaksiner på gravide kvinner! Jeg ville normalt sagt ditt liv, ditt valg, men her er det enda et liv som gjelder så tenk deg om om du kan leve med det om fosteret ditt blir skadet.

Anonymkode: f2380...0d7

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tatt den og heller ikke min kollega som er gravid. Jeg venter til jeg har født. 

Anonymkode: 06f2b...77a

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fastlegen for en kvalifisert vurdering og anbefaling. Jeg gjorde det og fikk anbefalt å vente av min lege. Jeg er 8+6 i dag, men jeg er også i risikogruppe fordi jeg har ganske alvorlig astma. Legen mente likevel at jeg ikke burde ta den nå i første trimester, så jeg valgte å høre på han. Nå skal det sies at jeg er veldig påpasselig og flink til å regulere min egen astma med pef-måler og medisiner, så legen mente at den er godt kontrollert. Husk at det er lov å være litt ekstra prippen når du er gravid! :blomst:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Min søster mistet barnet i magen 2 dager etter vaksine (uke 13, tidlig ultralyd to uker før viste et tilsynelatende friskt foster), og sykehuset sa rett frem at dette var 3. tilfellet de så - siden ikke mange gravide får tilbud om vaksinen så synes jeg dette var helt hårreisende.

Å eksperimentere med gravide er helt sykt, det er med god grunn man ikke skal ta medisiner, spise rått kjøtt eller kjøre på med ikke ferdig utredete vaksiner på gravide kvinner! Jeg ville normalt sagt ditt liv, ditt valg, men her er det enda et liv som gjelder så tenk deg om om du kan leve med det om fosteret ditt blir skadet.

Kilder. 

Anonymkode: 22493...8fd

• Liker 11
Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo også dessverre vanlig med spontanabort da, selv om man ser tilsynelatende normale funn.

Men, jeg hadde helt klart ventet selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kilder. 

Du er bra teit om du sitter og krever kilder på noe selvopplevd, ingenting av det jeg forteller her er noe annet enn en helt legitim advarsel. Vil gjerne ha kilder fra deg på at vaksinen er trygg for gravide. Hvor mange år er den testet og hvordan vet du den er trygg. Takk og farvel.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er bra teit om du sitter og krever kilder på noe selvopplevd, ingenting av det jeg forteller her er noe annet enn en helt legitim advarsel. Vil gjerne ha kilder fra deg på at vaksinen er trygg for gravide. Hvor mange år er den testet og hvordan vet du den er trygg. Takk og farvel.

Det er bra teit å spre slikt anonymt på et forum. Det er ren propaganda når det ikke kan dokumenteres. 

Anonymkode: b457f...bba

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja og jeg vet om folk som har lange samtaler med tusser og troll, betyr det at de finnes?

Kommer du med slikt for du ha link eller holde det for deg selv. Mange her inne på kg med en slags propaganda mot vaksiner ingenting som tyder på at korona vaksinen utgir noen risiko for fosteret. 

Pfizer og Moderna vaksinene er de som er anbefalt for gravide.

https://www.gov.uk/government/publications/covid-19-vaccination-women-of-childbearing-age-currently-pregnant-planning-a-pregnancy-or-breastfeeding/covid-19-vaccination-a-guide-for-women-of-childbearing-age-pregnant-planning-a-pregnancy-or-breastfeeding

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Da tar jeg det for konspirasjonsteorier og sladder. Gå et annet sted å spre feilinformasjon. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva ville dere gjort? ..

Jeg kommer ikke til å vaksinere meg i graviditeten. De har ikke forsket på barn født med foreldre som har vaksinert seg, alt forskningsgrunnlag er basert på mors fysiske reaksjon under vaksinering og etterpå. Det er bare forsker på påvirkning av morkake etc., men ingen vet om det påvirker babyen.

Anonymkode: 36192...c86

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja og jeg vet om folk som har lange samtaler med tusser og troll, betyr det at de finnes?

Kommer du med slikt for du ha link eller holde det for deg selv. Mange her inne på kg med en slags propaganda mot vaksiner ingenting som tyder på at korona vaksinen utgir noen risiko for fosteret. 

Pfizer og Moderna vaksinene er de som er anbefalt for gravide.

https://www.gov.uk/government/publications/covid-19-vaccination-women-of-childbearing-age-currently-pregnant-planning-a-pregnancy-or-breastfeeding/covid-19-vaccination-a-guide-for-women-of-childbearing-age-pregnant-planning-a-pregnancy-or-breastfeeding

Ingen har forsket på fosteret!

Anonymkode: 36192...c86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde takket nei uten tvil. Du vet ikke hvordan fosteret vil reagere på vaksinen. I verste fall kan det øke risiko for komplikasjoner og spontanabort. Det har blitt forsket lite på. Jeg er prøver og takket også nei fordi jeg er redd det kan påvirke fertiliteten. Godt mulig at det er 0 grunn til bekymring, men velger rett og slett ikke å ta den sjansen på et så tidlig stadium 

Anonymkode: 97a8d...f3e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...