AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #1 Skrevet 14. juni 2021 Dere som er samboere (med eller uten barn): har dere skrevet testamente? Hvis ja, hvordan har dere valgt å gjøre det? Har dere skrevet et felles testamente? Arveloven er jo ganske ugunstig for samboere. Anonymkode: 8821d...775
Gjest Melise__87 Skrevet 14. juni 2021 #2 Skrevet 14. juni 2021 (endret) Ja vi har skrevet testament, vi er arvingene til hverandre, siden vi ikke har barn og ikke kommer til å få barn (100% sikker) så hvis en av oss dør så får den andre det som den som døde hadde av verdi som feks leiligheten uten at familien til den avdøde skal kunne blande seg inn. 🙂 og dør begge så går det vi har av verdi til veldedighet. Endret 14. juni 2021 av Melise__87
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #3 Skrevet 15. juni 2021 Selvfølgelig har vi det! Anonymkode: f3a54...31d
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #4 Skrevet 15. juni 2021 Ja, da jeg var samboer hadde vi testamente. Vi hadde hvert vårt som begunstiget den andre. Kommer til å gjøre det samme hvis jeg blir samboer igjen. Anonymkode: b321a...e67
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #5 Skrevet 15. juni 2021 Ja, vi skrev hver vårt der mesteparten av våre verdier går til den andre. Justify er en enkel måte gjøre det på, men du trenger fortsatt 2 vitner (som ikke er i testamentet) Anonymkode: 5b18f...a8e
Carrot Skrevet 15. juni 2021 #6 Skrevet 15. juni 2021 Vi valgte advokat for å få riktig hjelp selv om vi er gift siden den ene har særkullsbarn. Dette for å unngå at den enes del av felleseiet skal ende hos dennes familie dersom vedkommende dør først. Det er ting mange ikke tenker på som gifte også, at man bare arver halvparten som ektefelle mens etterfølgere arver den andre halvparten - noe som kan bety at gjelevende må selge for å betale ut avdødes familie.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #7 Skrevet 15. juni 2021 Takk for svar. Vi skal kjøpe leilighet sammen, og har nå en liste med dokumenter som må på plass Anonymkode: 8821d...775
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #8 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Takk for svar. Vi skal kjøpe leilighet sammen, og har nå en liste med dokumenter som må på plass Anonymkode: 8821d...775 Samboerkontrakt regner jeg også med dere har tenkt å skrive Anonymkode: b321a...e67
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #9 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samboerkontrakt regner jeg også med dere har tenkt å skrive Anonymkode: b321a...e67 Det har vi allerede, men den må nok oppdateres etterhvert ja Anonymkode: 8821d...775 1
Million Skrevet 15. juni 2021 #10 Skrevet 15. juni 2021 (endret) Den gangen jeg var samboer, før vi giftet oss, hadde vi ikke gjensidig testamente. Levde litt farlig der. Men vi hadde gjeldsforsikring på boliglånet, sånn at hvis den ene falt fra, ville dennes halvpart av boliggjelden bli strøket. Den gjenlevende ville da bare sitte igjen med sin halvpart av boliglånet. Men det hadde jo ikke hjulpet stort om samboeren min hadde dødd, for da ville jo broren hans og foreldrene hatt krav på å arve halvparten av boligens verdi. Og skulle jeg da betalt ut dem hadde jeg jo vært like langt, og vært i en situasjon der jeg ikke ville fått høyt nok lån alene, og heller ikke hadde klart å betale det om jeg så hadde fått. Nå er jeg skilt og har ingen ny partner. Hadde jeg inngått samboerskap i dag, ville jeg selvsagt valgt klokere og skrevet testamente (gjensidig) fra starten av. Endret 15. juni 2021 av Million
SPOCA Skrevet 15. juni 2021 #11 Skrevet 15. juni 2021 Ja, både testamente og samboerkontrakt. Fikk advokat til å hjelpe med begge deler (siden vi allerede var i gang med testamentet). Vi har gjensidig testamente. Har også forsikringer som begunstiger den ene om den andre skulle falle fra.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #12 Skrevet 15. juni 2021 Vi er gift uten barn (ingen felles og ingen hver for oss), og da er det også veldig viktig å skrive gjensidig testamente, bare så det er sagt. Har man ikke testamente så arver man ikke hverandre selv om man er gift. Vi har også gode forsikringer, livsforsikring siden vi eier bolig, og har ektepakt. Greit å ha alt i orden rett og slett om noe skulle oppstå. Anonymkode: 8d7eb...028
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #13 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er gift uten barn (ingen felles og ingen hver for oss), og da er det også veldig viktig å skrive gjensidig testamente, bare så det er sagt. Har man ikke testamente så arver man ikke hverandre selv om man er gift. Vi har også gode forsikringer, livsforsikring siden vi eier bolig, og har ektepakt. Greit å ha alt i orden rett og slett om noe skulle oppstå. Anonymkode: 8d7eb...028 Man får halvparten av arven dersom man er gift og ikke har barn. Anonymkode: b321a...e67
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #14 Skrevet 15. juni 2021 Vi hadde testamente før, hvor vi arvet hverandre. Men det er ikke lenger gyldig etter at vi fikk barn. Vi har ikke laget noe nytt, men det er heller ikke nødvendig slik jeg ser det. Vi har såpass gode livsforsikringer at den som blir igjen får nok til å kjøpe ut barnet vårt av boligen og betale ned over halvparten av boliglånet. Vi har heller ikke samboerkontrakt for vi eier alt 50/50. Så vet et evt brudd er det lett å avgjøre hvor mye hver enkelt skal ha. Anonymkode: bdac9...8c4 1
Knirke Skrevet 16. juni 2021 #15 Skrevet 16. juni 2021 Vi har hverken kontrakt eller testamente, fordi vi ikke har noen felles eiendeler annet enn et par møbler. Men vi burde sikkert hatt det.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #16 Skrevet 16. juni 2021 Million skrev (17 timer siden): Den gangen jeg var samboer, før vi giftet oss, hadde vi ikke gjensidig testamente. Levde litt farlig der. Men vi hadde gjeldsforsikring på boliglånet, sånn at hvis den ene falt fra, ville dennes halvpart av boliggjelden bli strøket. Den gjenlevende ville da bare sitte igjen med sin halvpart av boliglånet. Men det hadde jo ikke hjulpet stort om samboeren min hadde dødd, for da ville jo broren hans og foreldrene hatt krav på å arve halvparten av boligens verdi. Og skulle jeg da betalt ut dem hadde jeg jo vært like langt, og vært i en situasjon der jeg ikke ville fått høyt nok lån alene, og heller ikke hadde klart å betale det om jeg så hadde fått. Nå er jeg skilt og har ingen ny partner. Hadde jeg inngått samboerskap i dag, ville jeg selvsagt valgt klokere og skrevet testamente (gjensidig) fra starten av. Ja, gjeldsforsikring er bare tull i den situasjonen. Hvis man ønsker å hjelpe partner må man ha livsforsikring med partner som begunstiget og /eller testamente. En gjeldsforsikring inngår i boet og går til arvingene. Anonymkode: 6fc4c...147
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #17 Skrevet 22. juni 2021 Vi har skrevet hvert vårt testamente der vi for det meste tilgodeser hverandre.. Vi har ingen felles eiendeler av verdi. Anonymkode: 2aeea...db2
byh1 Skrevet 22. juni 2021 #18 Skrevet 22. juni 2021 1.Skrevet dere testamente selv eller ved advokat hjelp? 2.Må være hånd skrift? 3.Hvor mange vitner må ha?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå