Gå til innhold

Database for katalogisering av bøker

Anbefalte innlegg

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

Er det noen som kjenner til dataprogrammer for katalogisering av bøker som ikke koster all verden? Gjerne ett som og gjør det mulig å registrere utlån av bøker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes hundrevis på freshmeat.net. Søk der.

Skrevet

Finner du noe som ser bra ut - gi oss et hint da.

Skrevet

Eller du kan lage din egen i Access (jeg har f.eks. laget min egen oppskriftsdatabase og har planer om å katalogisere bøkene mine også).

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for tips. Det er biblioteket på en barneskole som skal ha et slikt program for å få oversikt over bøkene deres. Jeg vet det er mulig å lage i Access, men siden det er et rimelig høyt antall bøker som skal katalogiseres så hadde mye tid vært spart om det fantes et ferdig program. Er det noen som vet navnet på programmer som blir brukt av bibliotek?

Skrevet

Jeg er bibliotekar :)

Er det et skolebibliotek som skal ha dette så bør dere gå for et "ordentelig" program ja, de som brukes mest i Norge er vel MikroMarc og Biblofil til slik bruk. Jeg vil absolutt anbefale MikroMarc til et skolebibliotek på en barneskole, ta kontakt med Bibits for å få informasjon og priser.

Fordelen med et slikt program er at her har man muligheten til å kun skrive inn ISBN-nr og så importere alle opplysninger om boka, lager du noe i Access selv sparer du penger på selve programmet men må bruke så uendelig mye mer tid på å få registrert bøkene.

Skrevet

Forresten... Ta gjerne kontakt med folkebiblioteket på stedet også, kanskje er det en fordel å bruke samme system som dem for å få litt hjelp osv derfra. Det er litt av en jobb å registrere en boksamling skikkelig, er ikke så lett å få det godt nok gjort hvis man ikke er bibliotekar. Kanskje blir det akutelt nå (eller senere) å få hjelp fra dem, forhåpentligvis får skolen mulighet til å ha en ørliten stillingsandel til en bibliotekar med tiden og da er det kjekt om det er en fra folkebiblioteket som tar seg av dette.

Skrevet

Vet ikke hvordan BookCAT eller andre slike programmer er, men de norske programmene som er laget for (skole)bibliotek er ganske enkle og selvinstruerende, feks med tanke på selvbetjent utlån og slike ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...