AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #1 Skrevet 14. juni 2021 Alternativ 1: Jeg skal søke læreplass og har funnet en bedrift som virker veldig interessant. Ulempen da er at det tar en time å kjøre tid. Ikke mulighet for tog. Jeg har førerkort og bil. Grunnen til at nettopp denne bedriften er så interessant er fordi den har et veldig godt opplegg for lærlinger, og er kjent for å være faglig sterk. Her ville jeg fått et godt grunnlag til når jeg etter hvert skal søke jobb som faglært. Dette er forresten et yrke som har arbeidstid dag og kveld (mellom kl 10-20, og noen lørdager). Alternativ 2: Jeg har vært utplassert i ligger 5 minutter unna her jeg bor. Denne bedriften er ikke like ressurssterk som den andre. Her var jeg utplassert i praksis. Absolutt en koselig arbeidsplass, men jeg følte ikke at jeg fikk så stort faglig utbytte av å være der. Eller så kan jeg søke læreplass i andre bedrifter i området og som ligger nærmere enn 1 time, men det er mindre bedrifter som jeg ikke kjenner til. Jeg har hatt 25 minutter kjøring hver vei i to år da jeg gikk på skole. Det var ingen problem. Jeg likte å ha tid alene om morgenen og høre på radio i bilen. Men 1 time er jo en god del lenger. Det er i så fall snakk om i to år, og så heller søke jobb i området. Dere som pendler med bil: Hvor langt har dere å kjøre? Hvordan fungerer det for dere? Jeg har samboer men ikke barn (enda). Vurderer å kjøpe ny bil, lønner det seg med feks elbil? Er det "verdt det" å legge penger i en bil med god komfort? Den kommer sikkert til å tape seg fort i verdi med mye pendling. Anonymkode: 9d0a9...61e
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #2 Skrevet 14. juni 2021 Jeg har 50 min til jobb, men 20 av de er på ferge. Hadde ikke orket å kjøre en time hver vei. Kjøpte elbil da jeg begynte i jobben. Veldig lønnsomt, men det er mye pga. fergeutgifter som halveres. Anonymkode: dd95d...86a
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #3 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alternativ 1: Jeg skal søke læreplass og har funnet en bedrift som virker veldig interessant. Ulempen da er at det tar en time å kjøre tid. Ikke mulighet for tog. Jeg har førerkort og bil. Grunnen til at nettopp denne bedriften er så interessant er fordi den har et veldig godt opplegg for lærlinger, og er kjent for å være faglig sterk. Her ville jeg fått et godt grunnlag til når jeg etter hvert skal søke jobb som faglært. Dette er forresten et yrke som har arbeidstid dag og kveld (mellom kl 10-20, og noen lørdager). Alternativ 2: Jeg har vært utplassert i ligger 5 minutter unna her jeg bor. Denne bedriften er ikke like ressurssterk som den andre. Her var jeg utplassert i praksis. Absolutt en koselig arbeidsplass, men jeg følte ikke at jeg fikk så stort faglig utbytte av å være der. Eller så kan jeg søke læreplass i andre bedrifter i området og som ligger nærmere enn 1 time, men det er mindre bedrifter som jeg ikke kjenner til. Jeg har hatt 25 minutter kjøring hver vei i to år da jeg gikk på skole. Det var ingen problem. Jeg likte å ha tid alene om morgenen og høre på radio i bilen. Men 1 time er jo en god del lenger. Det er i så fall snakk om i to år, og så heller søke jobb i området. Dere som pendler med bil: Hvor langt har dere å kjøre? Hvordan fungerer det for dere? Jeg har samboer men ikke barn (enda). Vurderer å kjøpe ny bil, lønner det seg med feks elbil? Er det "verdt det" å legge penger i en bil med god komfort? Den kommer sikkert til å tape seg fort i verdi med mye pendling. Anonymkode: 9d0a9...61e Læreplass, betyr det at det da er en sluttdato? Er det stor sannsynlighet for å få fast jobb? Om dette kun blir en læreplass, en bestemt tid, og så er du ferdig, da ville jeg ikke tenkt like mye over distansen, men heller hvor du får best kompetanse for videre å søke på jobb. 1 time pendling er mye. Jeg hadde 40 min men har flyttet og har fått 25 min. Men 1 time er overkommelig, gjerne om du ser frem til å gå på jobb hver dag. Anonymkode: d981b...12d
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #4 Skrevet 14. juni 2021 Jeg bor i Oslo og jobber i Oslo. Bruker 1,5 t fra jeg går hjemmefra til jeg kommer på jobb. Det er helt sykt å tenke på. Med bil hadde jeg brukt 30 min uten kø. Anonymkode: ce8c3...0d8
Ullvott Skrevet 14. juni 2021 #5 Skrevet 14. juni 2021 Jeg har to forskjellige kollegaer som er småbarnsforeldre, men som likevel har 1 time i bil hver veg til og fra jobb. De har jobbet slik i flere år. Dermed tenker jeg at det burde fungere for et par år for en ung lærling uten familieforpliktelser. Jeg ville valgt den bedriften som har best omdømme og gir størst faglig utbytte. 4
Rotemor Skrevet 14. juni 2021 #6 Skrevet 14. juni 2021 (endret) Jeg kjørte en time til jobb i årevis og syntes det var helt greit. Brukte tiden til å spise frokost, høre podcast, skravle i tlf, høre på musikk etc. Men jeg vil helst slippe å gjøre det igjen. Nå reiser jeg kollektivt og synes det er mer behagelig og mindre risikofylt. Så om det er for et år eller to så ville jeg satset på det som var mest gunstig for karrieren min. Endret 14. juni 2021 av Rotemor Skrivefeil 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #7 Skrevet 14. juni 2021 Jeg ville sittet i 1 t hver vei for å komme til den beste lærlingplassen. 1 t går fort og det er hyggelig å sitte i bil, høre på musikk og kose seg. Anonymkode: ce8c3...0d8
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #8 Skrevet 14. juni 2021 Jeg pendlet 50 minutter med buss hver dag i 2 år når jeg var lærling. Klart du blir lei noen dager, men ville definitivt valgt den lærlingplassen som er mest attraktiv for deg - ikke den som er mest beleilig. Anonymkode: dde69...01d 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #9 Skrevet 14. juni 2021 Det er litt kjipt å pendle 1 time eller mer uansett om det er bil eller kollektivt, men ut fra at dette er i en begrenset læretid, så vill jeg nok gjort det. Man bør godta enkelte ting som ikke er optimalt tidlig i arbeidslivet hvis det fører til en bedre opplæring og at man er mer kvalifisert når man er ferdig. Ville sagt: Kjør på, to år går fortere enn man tror, og plutselig står du der med ferdig læretid og fagbrev, og så kan du heller velge om du kanskje vil flytte nærmere jobben hvis du får jobb i samme bedrift da, eller få en annen jobb som er nærmere der du bor. Anonymkode: 4f149...de5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #10 Skrevet 14. juni 2021 Pendler 45 min hver vei (1,5 t kollektivt), og har gjort det i 15 år. Det har vært mange jobbmuligheter nærmere hjemmet mitt i løpet av disse årene, men jeg trives så godt der jeg arbeider at det er verdt det. Jeg hadde glatt kjørt en time hver vei også. Det var selvsagt litt hektisk innimellom i perioden med små barn, eller når man skulle rekke å følge til fritidsaktiviteter rett etter jobb, men det gikk greit det også, det var jo bare en fase. Anonymkode: 17e49...dc8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #11 Skrevet 17. juni 2021 Takk for alle innspill! Det er snakk om to år ja. Hvis jeg får læreplass der er det mulighet for fast jobb etter læretid også, men det kan jeg ta der og da Det mange i yrket gjør her i området er å flytte til større byer for å gå på skole og være lærling. For å så flytte tilbake igjen og jobbe her. Jeg har ikke mulighet til å flytte, så mitt alternativ er å pendle mens jeg har læretid. De få læreplassene i området som tar inn lærling er visst ikke kjent for å være gode læreplasser, dessverre.. Så jeg går nok for pendle-alternativet Anonymkode: 9d0a9...61e 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #12 Skrevet 17. juni 2021 1 time er helt ok, ts ☺️ Anonymkode: 7c369...11b
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #13 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 14.6.2021 den 16.58): Jeg bor i Oslo og jobber i Oslo. Bruker 1,5 t fra jeg går hjemmefra til jeg kommer på jobb. Det er helt sykt å tenke på. Med bil hadde jeg brukt 30 min uten kø. Anonymkode: ce8c3...0d8 1,5 time én vei når du bor og jobber i Oslo? 🤨 Anonymkode: 7c369...11b
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #14 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 14.6.2021 den 16.54): Jeg har 50 min til jobb, men 20 av de er på ferge. Hadde ikke orket å kjøre en time hver vei. Kjøpte elbil da jeg begynte i jobben. Veldig lønnsomt, men det er mye pga. fergeutgifter som halveres. Anonymkode: dd95d...86a Lønnsomt er det neppe. Anonymkode: af47d...29b
PM75 Skrevet 17. juni 2021 #15 Skrevet 17. juni 2021 Velg den som gir best faglig utbytte, det gir deg et godt grunnlag for arbeidslivet videre. Jeg har pendlet 2-3 timer daglig i noen år, og det går helt fint. Jeg brukte tiden til å kose meg med musikk og synge høyt (synger ikke så vakkert, så kjekt å være alene😂), prate med venner og ta jobbtelefoner.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #16 Skrevet 17. juni 2021 PM75 skrev (3 timer siden): Velg den som gir best faglig utbytte, det gir deg et godt grunnlag for arbeidslivet videre. Jeg har pendlet 2-3 timer daglig i noen år, og det går helt fint. Jeg brukte tiden til å kose meg med musikk og synge høyt (synger ikke så vakkert, så kjekt å være alene😂), prate med venner og ta jobbtelefoner. Samme her. Fungerte kjempefint 😊 Anonymkode: 42598...e43
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #17 Skrevet 17. juni 2021 Ja, det irriterer meg. Bruker 2t i transport, 8t på jobb. Så må man jo stå opp kl 6. Så totalt 11t på jobb hver dag. Sorry, drittlei. Har sagt opp. Anonymkode: b57c9...62b
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #18 Skrevet 17. juni 2021 Hei! Har akkurat drøftet meg gjennom samme dilemma! Valgte å gå for pendle-alternativet. Står opp 5, tog halv seks, på jobb fra halv syv til tre, hjem rundt halv fem, så 11.5t dedikert til jobb. Har rundt 4 timer på å dusje, handle, lage middag, spise middag, trene, slappe av og henge med venner på, noe som er litt knapt, men jeg vil mye heller ofre noen få år for å få best utbytte for lærlingetiden min Setter mye større pris på den tiden jeg har på fritiden da. Hører musikk og kobler av på toget, noe som kanskje blir litt vanskelig for deg eller? Hvis du trives bak rattet og greier å bruke den tiden på noe som gagner deg og dine interesser (feks prate med venner, høre musikk eller lydbok) så synes jeg det er verdt et forsøk! Lykke til ❤️ Anonymkode: 7240b...8fb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå