Gå til innhold

Hjemme med baby hva gjør dere med eldre barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Dere som er hjemme i permisjon med baby, og har et eldre barn også. Er barnet i bhg eller hjemme? Hvordan greier dere å gjøre dagen innholdsrik og stimulerende nok for en på fire år de dagene barnet er hjemme? Og i tillegg fylle babyens behov for ro? 

Jeg sliter så med å sende eldste til barnehagen 9 til 15 hver dag. Hun stortrives og hun er glad, heldigvis, men føler jeg "stuer henne bort". Hjemme ser jeg at hun ikke liker når jeg gir baby oppmerksomhet, og jeg er ikke like fleksibel som før enda, så hverdagen en stor omveltning for henne. Det blir derfor bedre for henne og mer lettvint for meg med barnehage, men samtidig letter det ikke veldig på samvittigheten nei. 

Så.. Supermødre, hva gjør dere? ❤️ 

Anonymkode: 28e0d...d31

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en 3 åring som er i barnehage hver dag. Ikke aktuelt at han skal være hjemme med meg og baby. Han har det mye bedre i barnehagen. Så her er det ingen dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 6af10...7cc

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Sendte i bhg med god samvittighet. Han var der 5/6 timer. 

Anonymkode: d97aa...760

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sender i bhg, 8-16 hver dag. Null dårlig samvittighet. 

Anonymkode: d9d96...80d

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ingen av storesøsknene her har hatt hjemmedager selv om jeg har vært i permisjon. Tilbudet er bedre i barnehagen, og det er jo der vennene er! Men jeg har hatt lavere terskel for å holde hjemme hvis de er litt slitne eller jeg vet at barnehagen har mye vikarer. Og så har de stort sett bare vært der i barnehagens kjernetid. :) null dårlig samvittighet! 

Endret av atropos
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Oj, visste ikke det var vanlig, nå følte jeg meg egentlig litt bedre 😅 barnehagen er flott, hun trives godt. Kjernetiden er fra ni til to, men hun er der til tre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal føde snart og kommer nok til å sende 4 åringen stort sett fra 09 til 15. Han elsker barnehagen og har gode venner. Kommer selvsagt til å få fri innimellom og kansje vi tar noen utflukter sammen etter hvert. Men tenker det vil bli kjedelig å gå hjemme med meg og baby hver dag hele tiden. 

Anonymkode: 77b17...404

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 åringen i bhg fra 08.30-14.30. Hun koser seg der og trenger sine rutiner. Når baby blir litt større (bikker 6 mnd tenker jeg) så kommer jeg til å ta henne fri mer og kanskje litt lenger dager. Håper det blir enklere å ha begge hjemme litt etterhvert, hadde sett for meg det inni mellom.

Anonymkode: 3babd...610

Skrevet

Dette er barn nummer to sin tid. Hen får ALDRI de årene som enebarn som eldste fikk. Den yngste fortjener de timene med udelt oppmerksomhet på dagtid. En 3 åring vil kreve MYE av din tid og energi som skulle gått til babyen. Send i barnehagen med god samvittighet!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok 3åringen et friår fra barnehagen så hun fikk masse kvalitetstid sammen med meg og lillebror. Det var mer styr og stress for meg å pakke/ordne/kjøre til og fra barnehagen med en skrikende baby på slep - enn å ha storesøster hjemme sammen med oss ❤

Anonymkode: 0b1c1...5a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Send henne I barnehagen, det er fint for henne å beholde det hun er vant med og hun får masse god sosial kompetanse av å leke med de andre barna. Så kan dere heller ta en fridag av og til når det passer og være sammen. Hadde selv eldste i barnehagen med litt kortere dager og noen dager fri, samme gjorde absolutt alle andre jeg så var i permisjon med baby. For min del handlet det om å beholde hverdagen normal for storebror og for å kunne være der for babyen slik jeg var med eldste da han var baby. 

Anonymkode: 2a0b8...616

• Liker 4
Skrevet
Puny skrev (57 minutter siden):

Dette er barn nummer to sin tid. Hen får ALDRI de årene som enebarn som eldste fikk. Den yngste fortjener de timene med udelt oppmerksomhet på dagtid. En 3 åring vil kreve MYE av din tid og energi som skulle gått til babyen. Send i barnehagen med god samvittighet!

Helt enig med dette! Her var treåringen i barnehagen, men vi nøt å bedre tid om morgenen og å hente rundt 15 og får rolige ettermiddagene. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Puny skrev (41 minutter siden):

Du sier noe. De begge trenger meg og jeg må jo bare gjøre så godt jeg kan.. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tok 3åringen et friår fra barnehagen så hun fikk masse kvalitetstid sammen med meg og lillebror. Det var mer styr og stress for meg å pakke/ordne/kjøre til og fra barnehagen med en skrikende baby på slep - enn å ha storesøster hjemme sammen med oss ❤

Anonymkode: 0b1c1...5a7

Jeg skulle ønske jeg klarte det samme. Alt er virkelig ikke bare fryd om dagen. Fireåringen er ekstremt sjalu og går igjennom en fase som krever mye tålmodighet fra meg. Jeg tror det blir lettere når babyen blir litt mer mobil 😊 jeg vil så gjerne ha tid sammen, men det krever mer av meg som mor slik ting er nå..trodde aldri det skulle bli slik 😢

• Liker 2
Skrevet

Det viktigste er å gjøre et valg som passer din familie og dine barn, og ikke hva alle andre tenker eller føler om det. Det vil alltid være noen som er uenig eller tror de vet bedre basert på egen situasjon, som nødvendigvis er annerledes enn din, men du kjenner deg selv og dine grenser. Dette presset om å være en supermor, det kan man bare bekjempe ved å ta avgjørelser man står stødig i. (Dessuten har jeg til gode å møte en mor eller en far for den saks skyld som ikke også er menneskelig, og konstant en superhelt av en forelder.) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fiffig skrev (4 minutter siden):

Det viktigste er å gjøre et valg som passer din familie og dine barn, og ikke hva alle andre tenker eller føler om det. Det vil alltid være noen som er uenig eller tror de vet bedre basert på egen situasjon, som nødvendigvis er annerledes enn din, men du kjenner deg selv og dine grenser. Dette presset om å være en supermor, det kan man bare bekjempe ved å ta avgjørelser man står stødig i. (Dessuten har jeg til gode å møte en mor eller en far for den saks skyld som ikke også er menneskelig, og konstant en superhelt av en forelder.) 

Godt svar 😊 jeg likte dette. 

Her må jeg bare ta valg og avgjørelser som ikke alltid er helt "etter boka", men det er for at barna skal ha det bra. Jeg kunne tatt henne ut av barnehagen og kjørt et opplegg her hjemme, men det hadde ikke gått i lengden, for jeg er ikke sånn type person. Alle andre barn er jo i barnehagen.. Hvem skulle hun lekt med da liksom 😕 hun var hjemme til hun var 2,5,og da begynte hun å få glede av å leke med andre.. 

Heldigvis har pappaen noen ganger fri i ukedager, så jeg kan ta med eldste på cafe eller andre moro ting. Da skulker vi litt og koser oss❤️ 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Reduserte barnehageplassen til 60 % mens jeg var i permisjon (+1 år ulønna permisjon) - gull verdt å få tilbringe tid sammen. Hun hadde da fri hver tirsdag og fredag.

Endret av Sykepleierinnen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sykepleierinnen skrev (7 minutter siden):

Reduserte barnehageplassen til 60 % mens jeg var i permisjon (+1 år ulønna permisjon) - gull verdt å få tilbringe tid sammen. Hun hadde da fri hver tirsdag og fredag.

Hva gjorde dere hjemme på dagtid 😊?

Jeg synes det er vanskelig å prioritere riktig, eldste har behov for utelek og sosialisering, mens babyen har behov for ro når han sover, han sover skikkelig dårlig i vogn. Da blir han bare liggende våken å stirre opp i taket liksom.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva gjorde dere hjemme på dagtid 😊?

Jeg synes det er vanskelig å prioritere riktig, eldste har behov for utelek og sosialisering, mens babyen har behov for ro når han sover, han sover skikkelig dårlig i vogn. Da blir han bare liggende våken å stirre opp i taket liksom.. 

Besøkte oldeforeldre og venner, gikk turer, var på lekeland og museum, osv. Minstemann har vært med på mye rart, og sov heldigvis godt både i vogn, bil, bæresele, bæremeis og sykkeltralle.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er barn nummer to sin tid. Hun fortjener også en-til-en og rolig tilknytning som førstefødte fikk. Leverer i barnehagen 09-14 uten dårlig samvittighet. 

Anonymkode: f6500...612

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her var eldste akkurat 2 år da vi fikk andremann, og jeg sendte han i barnehagen hver dag de første månedene. Da fikk han beholde de kjente hverdagene, og fikk lekt og aktivisert seg. Å sitte hjemme og se på at mor ammer babyen og hysjer fordi babyen endelig har sovnet på armen er jo ikke akkurat noe særlig stas. Da babyen var rundt 6-7 måneder, og hverdagene ble litt mer forutsigbare, så begynte jeg å ha eldste hjemme med oss 1-2 dager i uka. Hentet selvsagt tidlig i barnehagen slik at dagene ikke ble for lange. 

Anonymkode: ebfd6...20b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...