Gå til innhold

NAV tiltak og barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Skal snart ut i tiltak gjennom nav for å konkludere restarbeidsevne, og idiotisk nok er det oppstart når barnehagen er stengt. Noen som har noen erfaringer? Er NAV «grei» og kan tilpasse litt? Tar de fra deg pengene og tiltaket hvis du sier at det blir vanskelig å sjonglere?

Har samboer, men han har ikke ferie og jobber sikkert langt over 100% stilling i sommer. Har ikke familie i nærheten, og barnevakt blir nok alt for dyrt.

Anonymkode: b32e1...a83

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er oppstart av tiltak midt på sommeren i den mnd de fleste har ferie? 

Anonymkode: c4831...983

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er oppstart av tiltak midt på sommeren i den mnd de fleste har ferie? 

Ja..

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig. Er det Nav som har bestemt når du skal starte på tiltak, eller stedet du skal ha tiltak? Jeg har ingen erfaring med tiltak, men synes det er merkelig og legge opp til oppstart av tiltak midt i ferien. Ja, jeg vet at når man går på Nav, så skal man alltid være beredt og ha barnepass klart, men noen ganger virker det som at Nav bare er vrange.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Merkelig. Er det Nav som har bestemt når du skal starte på tiltak, eller stedet du skal ha tiltak? Jeg har ingen erfaring med tiltak, men synes det er merkelig og legge opp til oppstart av tiltak midt i ferien. Ja, jeg vet at når man går på Nav, så skal man alltid være beredt og ha barnepass klart, men noen ganger virker det som at Nav bare er vrange.

Tror det er stedet som har bestemt. Har ikke vært på oppstartssamtale enda, men har ventet på å komme inn i over et halvt år, så jeg er rimelig irritert over at det settes opp midt i fellesferien.

Nav er tross alt nav, så blir jo å gå rundt å bekymre meg med dette nå.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det sånn at Nav ikke kan ta hensyn til at du har barn. Det er ditt ansvar å skaffe barnevakt. Skjønner at de valgte en idiotisk tid å starte et tiltak på, men det er som regel i juli at bedrifter trenger hjelp siden mange tar ferie.

Anonymkode: 184ad...9e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er det sånn at Nav ikke kan ta hensyn til at du har barn. Det er ditt ansvar å skaffe barnevakt. Skjønner at de valgte en idiotisk tid å starte et tiltak på, men det er som regel i juli at bedrifter trenger hjelp siden mange tar ferie.

Da burde de ihvertfall ikke satse på en der skal teste ut restarbeidsevne. Kan hende ts har 0 restarbeidsevne, eller 20-30%. Hun er da ingen ressurs for tiltaksplassen. Det er ikke en gang sikkert hun klarer å møte opp en gang. I tillegg så må hun ha opplæring og oppfølging, så jeg vil tro at hun blir mer en belastning i ferietiden enn en ressurs. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

1. Jeg har aldri sagt Nav har ansvaret for å fikse barnevakt, men de må være rimelig tette i topplokket når de er fullt klar over at jeg har etterspurt et tiltak og de ikke setter meg på det før akkurat i ferien. De er fullt klar over min situasjon.

2. Jeg skal ikke være en hjelp for bedriften, det er ikke en sommerjobb jeg skal ut i. Jeg skal finne ut restarbeidsevne, med både opplæring og oppfølging. Dette krever mye av en bedrift.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nav er veldig greie sånn sett. Mest sannsynlig kommer det ikke til å bli noe problem i utgangspunktet, bare si fra at det er midt i ferien og barnehagen de stengt. 

Går selv på aap, og saksbehandleren min utsatte ting på eget initiativ når hun fikk vite at vi var midt i utredningen av ene ungen. Hun passer også på å legge alt av eventuelt møter til tiden hvor barn er i barnehage/skole, og å unngå alt av tider hvor det er stengt eller ungene har andre avtaler, som jeg må være med på. Trenger bare å si fra

Anonymkode: 699aa...64b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Bare tull. Har aldri hatt problemer med å kombinere tiltak og det å ha barn (hvor barnehagen er stengt og ungen er stadig vekk syk). At man ikke kan ansette barnevakt stadig vekk på lav AAP-"lønn" er rimelig selvsagt, har aldri vært et spørsmål engang. Ikke alle har øvrig nettverk som kan stille opp stadig vekk, det kan være for stor avstand, de har jobb/forpliktelser selv osv. 

Nå skal ikke jeg begynne på tiltak med oppstart i sommerferien, men har nettopp gitt beskjed om at jeg må ta en pause i utredningen vi holder på med siden barnehagen er stengt hele juli. Null problem. 

Anonymkode: 42c3c...71d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

1. Jeg har aldri sagt Nav har ansvaret for å fikse barnevakt, men de må være rimelig tette i topplokket når de er fullt klar over at jeg har etterspurt et tiltak og de ikke setter meg på det før akkurat i ferien. De er fullt klar over min situasjon.

2. Jeg skal ikke være en hjelp for bedriften, det er ikke en sommerjobb jeg skal ut i. Jeg skal finne ut restarbeidsevne, med både opplæring og oppfølging. Dette krever mye av en bedrift.

Du er veldig godtroende... mange bedrifter utnytter oss som er under NAV ekstremt og driter i at vi er der for å finne restarbeidsevne, de vil ha gratis arbeidskraft!

Men ring saksbehandleren din i NAV og snakk om muligheten for å utsette dette til f.eks august pga stengt barnehage😊

Anonymkode: a7cb4...53b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nav er veldig greie sånn sett. Mest sannsynlig kommer det ikke til å bli noe problem i utgangspunktet, bare si fra at det er midt i ferien og barnehagen de stengt. 

Går selv på aap, og saksbehandleren min utsatte ting på eget initiativ når hun fikk vite at vi var midt i utredningen av ene ungen. Hun passer også på å legge alt av eventuelt møter til tiden hvor barn er i barnehage/skole, og å unngå alt av tider hvor det er stengt eller ungene har andre avtaler, som jeg må være med på. Trenger bare å si fra

Anonymkode: 699aa...64b

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare tull. Har aldri hatt problemer med å kombinere tiltak og det å ha barn (hvor barnehagen er stengt og ungen er stadig vekk syk). At man ikke kan ansette barnevakt stadig vekk på lav AAP-"lønn" er rimelig selvsagt, har aldri vært et spørsmål engang. Ikke alle har øvrig nettverk som kan stille opp stadig vekk, det kan være for stor avstand, de har jobb/forpliktelser selv osv. 

Nå skal ikke jeg begynne på tiltak med oppstart i sommerferien, men har nettopp gitt beskjed om at jeg må ta en pause i utredningen vi holder på med siden barnehagen er stengt hele juli. Null problem. 

Anonymkode: 42c3c...71d

Har sendt en melding til veileder om dette nå, så håper det blir en løsning på det.

Er ikke lenge siden jeg fikk ny veileder, så blir alltid så usikker på om jeg i dete hele tatt har noe å si på det som skal foregå. Oppstartsmøte ble tross alt bare slengt fram med en melding om at hun håpet det passet for meg, ikke noe spørsmål OM. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å gå i dialog med den som har ansvar, nav ønsker ikke stikke kjepper i julene for deg når du har legitim grunn. Fellesferie og barn er legitim grunn, syk barnepasser er legitim grunn og at barnehagen er feriestengt eller du trenger noen dager til tilvenning i ny barnehager et legitim grunn. Bare send en melding via dine sider på nav.no så ordner det seg. Mange tiltaksplasser har også stengt i juli. Min person på Frisk spurte bedriften jeg var hos om de hadde sommerstengt. Det hadde de hvorpå hun sa "ja for hvis ikke så har jeg ferie og mine klienter kan ikke være i bedrifter når jeg ikke er tilgjengelig". Hun var flink til å sørge for at vi på aap fikk lovlig ferie.

Anonymkode: b029f...184

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har sendt en melding til veileder om dette nå, så håper det blir en løsning på det.

Er ikke lenge siden jeg fikk ny veileder, så blir alltid så usikker på om jeg i dete hele tatt har noe å si på det som skal foregå. Oppstartsmøte ble tross alt bare slengt fram med en melding om at hun håpet det passet for meg, ikke noe spørsmål OM. 

om det passer eller håper det passer er det samme. ikke  kveruler på valg av ord, da får du bare problemer.

Anonymkode: b029f...184

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nå er jo ikke ts en sommehjelp, da. 

Men det er desverre ikke uvanlig at enkelte bedrifter tar inn gratis arbeidskraft når de trenger avlastning, og kvitter seg med folk igjen i det øyeblikket de må begynne å betale for arbeidskraften..

Anonymkode: 8de25...872

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

1. Dette er selvmotsigende. Du skriver at NAV ikke har ansvar for barnevakt, men kritiserer NAV for at de ikke tar hensyn til at du har barn. Altså skal NAV la deg ha ferie med barnet..

«Din situasjon» er at du har barn og samboer. De betaler ikke deg for å passe barnet ditt.

2. At det er krevende for bedriften har vel ikke så mye med salen å gjøre.

Jeg skjønner at det passer dårlig, men sånn er jo livet iblant. Hadde du vært alenemor hadde du fått sympati av meg. At samboeren din skal jobbe masse overtid er ikke akkurat i favør av deres situasjon som familie.

Og: Spør NAV!

Endret av Rotemor
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (3 minutter siden):

1. Dette er selvmotsigende. Du skriver at NAV ikke har ansvar for barnevakt, men kritiserer NAV for at de ikke tar hensyn til at du har barn. Altså skal NAV la deg ha ferie med barnet..

«Din situasjon» er at du har barn og samboer. De betaler ikke deg for å passe barnet ditt.

2. At det er krevende for bedriften har vel ikke så mye med salen å gjøre.

Jeg skjønner at det passer dårlig, men sånn er jo livet iblant. Hadde du vært alenemor hadde du fått sympati av meg. At samboeren din skal jobbe masse overtid er ikke akkurat i favør av deres situasjon som familie.

Og: Spør NAV!

1. Altså hæ? Hvor sier jeg at jeg skal ha betalt for å passe mitt eget barn? Og hvor sier jeg at jeg skal ha ferie? Og hvor har jeg sagt at Nav skal ordne barnevakt? Man må få lov å si det er idiotisk av NAV å ikke søke inn når man har hatt over et halvt år på seg, og så søke rett før ferien når de er klar over at man har barnehagebarn. 🙄

2. Jeg svarte på innlegget som ble sitert.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

1. Altså hæ? Hvor sier jeg at jeg skal ha betalt for å passe mitt eget barn? Og hvor sier jeg at jeg skal ha ferie? Og hvor har jeg sagt at Nav skal ordne barnevakt? Man må få lov å si det er idiotisk av NAV å ikke søke inn når man har hatt over et halvt år på seg, og så søke rett før ferien når de er klar over at man har barnehagebarn. 🙄

2. Jeg svarte på innlegget som ble sitert.

Indirekte så blir det jo det når du kritiserer NAV for å være tette og ikke ta hensyn til din situasjon (som er barn). 
Synes du virkelig det er bedriften og MAV som skal snakke sammen om dette passer for deg? Eller synes du det er ditt ansvar å kommunisere med dem? 

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (Akkurat nå):

Indirekte så blir det jo det når du kritiserer NAV for å være tette og ikke ta hensyn til din situasjon (som er barn). 
Synes du virkelig det er bedriften og MAV som skal snakke sammen om dette passer for deg? Eller synes du det er ditt ansvar å kommunisere med dem? 

Heisann du, som kronisk fysisk syk, så er det lite som kan planlegges. Men jeg har ikke energi til det her, virkelig. 

Har snakket med Nav nå, så vi finner vel en løsning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nå er jo ikke ts en sommehjelp, da. 

Men det er desverre ikke uvanlig at enkelte bedrifter tar inn gratis arbeidskraft når de trenger avlastning, og kvitter seg med folk igjen i det øyeblikket de må begynne å betale for arbeidskraften..

Anonymkode: 8de25...872

Det er vel ikke så mye å utnytte en som skal ha arbeidsevne vurdering. Kan jo hende at den personen ikke klarer å jobbe noe, eller bare noen få %. I tillegg så skal den personen følges opp og vurderes - noe som krever ressurser på arbeidsplassen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...