Gå til innhold

Splitte oss for å beholde BHG-plass?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Vi har havnet i en vanskelig situasjon. Vi kjøpte oss et hus i annen kommune, og søkte derfor barnehage etter fristen. Den nye kommunen sier at de ikke har barnehageplass til oss høsten 2021, og at i verste fall må barnet vente helt til høsten 2022 med mindre noen sier opp..Det er flere barn på listen, og vi er ikke prioritert, så selv om noen sier opp er det ikke vår tur først. 

Jenta vår er 4 år, og skal bli storesøster nå i juli, det ville vært veldig synd for henne å måtte gå hjemme et år med meg og baby. Hun er ei jente som trenger sosial stimuli og har godt av å være med andre barn da hun er sjenert og forsiktig av seg. Jeg har heller ikke kapasitet til å underholde og stimulere henne godt nok med en nyfødt baby... 

Vi ser ingen gode løsninger annet enn å eventuelt flytte fra hverandre for å beholde plassen i vår gamle kommune. Er det noen som har gjort dette? Hva er konsekvensene? Vi tenker da at jeg og ny baby blir boende her, og at pappaen og 4-åringen eventuelt leier et sted i den gamle kommunen. De vil jo selvfølgelig være her sammen med oss, men offisielt bosted vil jo da bli BHG-kommunen. Far må jo da skatte til den kommunen, og det vil kanskje ha noe å si for oss med tanke på felles huslån osv? Noen som vet? Er dette ulovlig/straffbart? Teknisk sett vil de jo da ha bostedsadresse i BHG-kommunen.... 

Anonymkode: 59b83...f26

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det der er ihvertfall ingen god løsning, heller ikke lov, når far faktisk ikke skal bo der. Har dere hørt med gamlekommunen om hun kan beholde plassen til dere får en ny? 

Anonymkode: 2b3b1...7a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å leie ut det huset dere har et år og så leie sammen i den gamle kommunen?

Eller evt. få lov til å beholde plassen dere har i bhg nå fram til dere får bhg plass på nye stedet?

Anonymkode: d85d0...7a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det kun en barnehage der? Søk privat barnehage? 

Anonymkode: 7c8a5...5e2

AnonymBruker
Skrevet

Har barnehagen sagt at dere må si opp plassen? Kjenner da til flere med barnehage i annen kommune enn bosted, f eks den kommunen de jobber i eller passerer på vei til jobb

Anonymkode: 70c45...fa1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det der er ihvertfall ingen god løsning, heller ikke lov, når far faktisk ikke skal bo der. Har dere hørt med gamlekommunen om hun kan beholde plassen til dere får en ny? 

Anonymkode: 2b3b1...7a0

I aller verste fall så må de jo faktisk bo litt der da.. Vi ønsker ikke å gjøre noe ulovlig. Vi får ikke beholde den gamle plassen til vi får ny.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva med å leie ut det huset dere har et år og så leie sammen i den gamle kommunen?

Eller evt. få lov til å beholde plassen dere har i bhg nå fram til dere får bhg plass på nye stedet?

Anonymkode: d85d0...7a1

Nei, det er ingen god løsning (det heller dessverre)...Vi får ikke beholde plassen.. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Finnes det kun en barnehage der? Søk privat barnehage? 

Anonymkode: 7c8a5...5e2

Vi har søkt alle barnehagene i kommunen gjennom felles opptak på kommunal og privat. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har barnehagen sagt at dere må si opp plassen? Kjenner da til flere med barnehage i annen kommune enn bosted, f eks den kommunen de jobber i eller passerer på vei til jobb

Anonymkode: 70c45...fa1

Ja, det har de sagt. Det står barn i kø der også. 

Den kommunen jeg passerer til vei på jobb er den kommunen jeg ønsker å beholde plassen i. Det får vi altså ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det smått og kun en eneste bhg?
Hvis ikke, hva med å bo sammen og daglig henge på telefonen til noen styrere i ulike barnehager for å høre hvordan ståa er? Har hørt flere som har fått plass overraskende raskt på den måten. Masete foreldre er trolig ikke et kriterie, meeeen...kan se litt slik ut allikevel syns jeg. Så ville prøvd det før jeg splittet familien.

Og dessuten - du skal ha permisjon, jeg tror heller 4 åringen vil være hjemme med dere enn å bo annet sted med pappa. Om du tenker på barnas beste her er det utvilsomt å holde familien samlet. Og siden du får lang tid hjemme... spsm er om det er du som tenker at det ikke passer deg så godt egentlig. Og det kan jeg forstå. men alle vet at risikoen med å kjøpe først og få bhg plass etter er tilstede, den tanken må dere vel ha tenkt. Ville skjønt det om begge var i jobb og ulønnet permisjon var eneste mulighet feks, men med kommende permisjon ville jeg iaf avventet ut den for så så se om det virkelig ikke har lyktes å oppdrive en plass i samme kommune i løpet av den tiden.

Ikke veldig uvanlig å ha storesøsken hjemme når man har permisjon, se til andre land så er det veldig vanlig. Så det går nok :)  Finnes ofte endel sosiale tilbud for de som er i permisjon der man kan ha med søsken. Åpen barnehage eller liknende tilbud. 

Anonymkode: 304ab...ce1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gjort som du planlegger - behold bostedsadresse på pappa og barnet slik at hun kan beholde barnehageplass. Eneste kjipe er om dere slår opp og skal fordele barna ila det neste året- da stiller vel du svakt ift hovedomsorgen for fireåringen. 

Er ikke sikker på om jeg hadde giddet å bruke penger på å faktisk leie noe heller. Det er jo å kaste penger ut av vinduet. Barnehageplassen betaler dere jo for via at far skatter til denne kommunen. Bare pass på ift skoleopptak at hun kommer deg over i riktig kommune før det. 😅

Anonymkode: d59e9...bee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis ikke, hva med å bo sammen og daglig henge på telefonen til noen styrere i ulike barnehager for å høre hvordan ståa er? Har hørt flere som har fått plass overraskende raskt på den måten. Masete foreldre er trolig ikke et kriterie, meeeen...kan se litt slik ut allikevel syns jeg. Så ville prøvd det før jeg splittet familien.

Og dessuten - du skal ha permisjon, jeg tror heller 4 åringen vil være hjemme med dere enn å bo annet sted med pappa. Om du tenker på barnas beste her er det utvilsomt å holde familien samlet. Og siden du får lang tid hjemme... spsm er om det er du som tenker at det ikke passer deg så godt egentlig. Og det kan jeg forstå. men alle vet at risikoen med å kjøpe først og få bhg plass etter er tilstede, den tanken må dere vel ha tenkt. Ville skjønt det om begge var i jobb og ulønnet permisjon var eneste mulighet feks, men med kommende permisjon ville jeg iaf avventet ut den for så så se om det virkelig ikke har lyktes å oppdrive en plass i samme kommune i løpet av den tiden.

Ikke veldig uvanlig å ha storesøsken hjemme når man har permisjon, se til andre land så er det veldig vanlig. Så det går nok :)  Finnes ofte endel sosiale tilbud for de som er i permisjon der man kan ha med søsken. Åpen barnehage eller liknende tilbud. 

Jeg kan informere om at de fleste slike tilbud fremdeles er stengt pga korona. Det er også MINIMALT med større barn slike plasser (aldri opplevd), så å henge med babyer på 7 mnd er vel relativt uinteressant. Hvem er det som gir slike råd? 😅

Anonymkode: d59e9...bee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, har skjønt at "masing" kan funke, men det sitter liksom litt inne... 

Jeg visste det spørsmålet ville komme; og tro meg - det er ingenting annet jeg tenker på en 4-åringens ve og vel.. Jeg tror oppriktig at et år (i verste fall) hjemme, er negativt for henne. Selvfølgelig vil hun jo få korte og fine dager, og mye fri, når jeg har permisjon, men jeg tror ikke jeg og baby kan dekke opp for det tilbudet barnehagen gir sosialt og pedagogisk. 

Vi visste at vi ikke hadde krav på å velge plass når vi søkte etter 1.mars, og at vi måtte ta det vi fikk, men jeg trodde dessverre at nyinnflyttere til kommunen hadde krav på en eller annen plass, det hadde vi altså ikke. Hjelper uansett ikke å dvele ved det nå... Nå må vi bare finne en god løsning for henne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...