Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør folk det med legging? Går dere fra babyen våken men søvnig og så sovner den selv, eller sitter dere der inne i timesvis helt til babyen sover tungt?

Babyen vår er drøyt 3mnd. Vi har så mange "bomstarter" når hun skal legges om kvelden. Hun liker å ligge på siden og det virker som hun sovner, men så bråvåkner hun når hun vipper tilbake på ryggen, eller bare fordi hun har spytta ut smokken. Dette kan ta alt fra 5 minutter til 30 minutter. Da er det noen ganger nok å få smokken, mens andre ganger må hun roes ned på nytt. Derfor tar leggingen mange timer hver kveld. Er dette vanlig?

Så lurer jeg på hvordan man skal oppføre seg ved oppvåkning på natta. Noen ganger kan babyen være sprudlende og pratsom i opptil 2 timer. Skal man være passiv, så kanskje babyen oppmuntres til å roe seg fortere? Så blir jo bare sittende der i mørket mens jeg henter smokken igjen og igjen. Hun kan også ha sånne bomstarter på natta, her en natt var jeg oppe sånn hvert kvarter i 3 timer fordi hun aldri sovna tungt. Så slitsomt! For bare et par uker siden hadde hun flere netter hvor hun sov i lange strekk kun avbrutt av amming x 2, lengter tilbake😆

Hun sover forresten bare 30min-dupper så jeg får ikke sovet stort på dagtid. Så i sum blir det for lite søvn på både henne og meg 😕

PS: Vi samsover ikke og det er heller ikke aktuelt å begynne med det.

Anonymkode: 4fe24...ade

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror egentlig dette er veldig individuelt, og at foreldre må finne sin måte som passer seg og sin baby. Og så er det vanlig at det går i perioder, så når det er strevsomt, vil det etter all sannsynligvis bli bedre (og så verre igjen).

Lillesøster her i huset har vært så veldig lett å legge. Det har ofte var slik at hun sovnet i løpet av fem minutter med litt sang og stryking på ryggen, og så kunne vi gå ut. Og vi kunne ganske tidlig synge, si natta og gå ut av rommet. Jeg har også ofte ammet henne i søvn. Men det var absolutt ikke slik med storesøsteren. Hun har vi både bysset og båret og ligget i evigheter (timer) inne på soverommet med mens hun har sprellet og bablet og tunet og i hvert fall ikke sovet. Det var flere perioder hvor leggingen tok flere timer. Og rundt tre mnd. la jeg henne fortsatt samtidig som jeg la meg selv, i stedet for å fly inn og ut av soverommet hele kvelden. 

Hun eldste hadde en del sånne lange veldig våkne perioder på natten, hun yngste har hatt det noen få ganger. Da har jeg vært rolig, sagt at det er natta, og gitt rolig respons og ventet (og hørt på podcast på det ene øret). Men det er nok ingen fasit. Jeg husker med eldstejenta at det hjalp å stå opp, amme et annet sted i huset og så gå på rommet og starte på nytt på en måte, i hvert fall da hun var under et halvt år.  

Anonymkode: fc68f...7cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min er ett år nå. Vi har vært innom alt fra amme i søvn og liste seg bort fra sovende baby i voksenseng, til legge i egen seng og gå, til bysse i timesvis. Forskjellige faser, forskjellige behov... 

Anonymkode: cd1b4...200

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting rett eller galt her, man må bare prøve seg frem :)

Vi har gjort litt forskjellig hele tiden, fremdeles lå som vår er 3 år. Eneste vi har vært konsekvente på er at nå det er natt så skal det være mørkt og rolig. Så selv når hun våkner og er superblid og har full fest på kveld eller natt i noen timer så har vi vært rolige og bare sagt at nå er det natta. Vi ha variert om vi sitter med barnet eller går ut, men vi har aldri gått fra trist barn. Også var og er vi nøye med at begge foreldrene sitter med henne ved behov. 

Anonymkode: ad79d...87f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en 3 mnd gammel baby, det er fullstendig normalt å bruke tid på å sovne og å våkne på natta og tro det er dag - også etter døgnrytmen tilsynelatende har satt seg nogenlunde. 

Anonymkode: 523e0...8a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er individuelt hva barnet trenger, men jeg kan uansett si hvordan vi gjør det med vår baby.

Vi legger henne våken i sengen og går ut. Vi har hatt samme rutine for natten siden hun var noen få dager gammel. Når lyset går av snakker vi ikke til henne og tar henne ikke opp av sengen.

Hun sovner som regel i løpet av maks 15 min, da ligger hun enten å plunder eller vipper fra side til rygg. Om hun gråter går vi selvsagt inn, gir smokk. Noen kvelder trenger hun selskap til hun sovner, så da har jeg hånden i sengen hennes, enten så holder hun den eller så har jeg den på brystet hennes. Når jeg merker hun har roet seg, går jeg ut.

Når hun våkner på natten snakker jeg ikke til henne. Gir smokk én gang, om den spyttes ut, får hun mat. Bleie og mating foregår i vår seng i mørket.

Når hun våkner på morgen så gjør jeg stas ut av det, så hun skal skjønne at nå er det dag.

Så kort fortalt; det skal være innmari kjedelig å være våken på natten, men stor stas å være våken på dag!

Hun er nå 4,5mnd og sover første strekket på 8-10timer, deretter 2-4 timer før det er morgen, så det vi har gjort funker for vår baby.

Anonymkode: aba28...124

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er en 3 mnd gammel baby, det er fullstendig normalt å bruke tid på å sovne og å våkne på natta og tro det er dag - også etter døgnrytmen tilsynelatende har satt seg nogenlunde. 

Anonymkode: 523e0...8a2

Jeg skjønner det, lurer bare på om det er noe jeg gjør som jeg ikke burde gjøre eller omvendt. Om det er noe som kan hjelpe henne å finne søvnen fortere, gode vaner. Synes ikke det jeg gjør nå funker så veldig bra.

Anonymkode: 4fe24...ade

AnonymBruker
Skrevet

Min er straks 2 mnd og her sovner han som regel i vogna på kvelden og ligger der til vi skal legge oss. Da skifter jeg bleie og ammer før vi går i seng. Da er han som regel våken en stund, har på litt svakt lys også ligger han å kikker på meg og sutter fram til han sovner av seg selv. 

Han er altså foreløpig en utrolig enkel baby som foretrekker å ligge alene når han skal sove. Når han våkner på natt så får han pupp også rett I seng igjen, sovner som regel da. 

Jeg har også hatt unger i den andre skalaen som vi har bysset og ammet og gjort alt vi kan får å få de til å sove, det er veldig slitsomt og man må liksom bare finne ut hva som passer best for dere. 

Babyen din er fortsatt liten og vaner og rutiner forandres på jevnlig en stund til. Jeg har ingen illusjon på at min enkle baby kommer til å være like enkel bestandig, plutselig snur det 😜 

Anonymkode: e5376...4f5

AnonymBruker
Skrevet

Min jente sovnet kun i bæresele i den alderen, så det sparte meg for lange legginger. De kom først senere;) jeg går aldri fra henne våken, men hun finner søvnen (stort sett) selv. Når hun var 3 måneder gikk jeg ikke fra henne når hun sov heller, men det må man godt altså. Det hele høres normalt ut, og det høres ikke som du gjør noe feil. Jeg fikk god hjelp av en app som het Huckleberry forresten. 

Min jente var og 30 minutters baby. Men så lærte jeg å klare meg uten dagsøvn. Praktisk når man er tilbake på jobb;)

Anonymkode: c00ce...1e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...