AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #1 Skrevet 14. juni 2021 Hei er det vanlig at blodtrykket måles som en del av rutinen på første ordinære ultralyd? jeg er i klassen fedme, kategori 1. ligger rett over der med en bmi på ca 31 nå, og er i 16. uke. Jeg har en fin tone med fastlegen ang dette, og føler meg trygg hos henne. Gruer meg til første time hos jordmor, da mange her inne forteller om kjeft de har fått av jordmor grunnet overvekt. Er det vanlig at dette blir et tema også på første ultralyd? hilsen nervøs fedmeguri Anonymkode: 960ed...9a5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #2 Skrevet 14. juni 2021 Alt som tilfører risiko i svangerskapet er samtalevne, ja. Jeg tror ikke det er spesielt vanlig å få kjeft, jeg har ikke møtt en eneste jordmor som ikke har vært super koselig. Så for min del så tror jeg ikke på det, for av de jeg har møtt klarer jeg ikke å forstå at det finnes sinne i de. Men ikke hver redd, er bare å si det til jordmor at du er redd for å få kjeft osv. Hver åpen om det og du kan nevne det selv først, om det hjelper. Anonymkode: 61b3f...b78 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #3 Skrevet 14. juni 2021 Blodtrykk måles på alle vanlige svangerskapskontroller hos fastlege eller kommunejordmor på helsestasjonen, men på rutineultralyden i uke 18-21 på sykehuset er det ikke vanlig nei. Der gjøres kun en ultralydundersøkelse, ingen urinprøve eller noe annet. Du skriver «første ultralyd», men det er vanlig å bare ha en ordinær ultralyd. Hvis du får ekstra oppfølging og skal ha flere så vet jeg ikke hvordan rutinen er, men da er jo uansett poenget å følge deg godt opp, så du trenger ikke å grue deg. Jeg har aldri hørt om noen som får kjeft av jordmor pga overvekt. Overvekten kan jo sikkert nevnes i forbindelse med undersøkelsen, men det kan jo alle andre relevante kroppslige forhold også. Det er jo helsepersonell og de vil deg vel. Anonymkode: 274f9...763 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #4 Skrevet 14. juni 2021 Takk for svar. Har kunn godt til fastlegen så langt i svangerskapet, og hun har ikke målt blodtrykk. min far har høyt blodtrykk. Jeg fikk høyt blodtrykk (litt høyt undertrykk) hos legen en gang for en del år siden. Jeg ble livredd (ble redd med en gang han sa ordet blodtrykk), og det endte med at legen gikk ut av rommet mens jeg målte meg selv, fordi han trodde at jeg ville klare å roe meg om jeg var alene. Trykket ble høyere og høyere. Etterpå reiste jeg hjem til min far, roet meg ned, og målte i ro og mak med hans apparat. Hadde da normalt trykk etter at jeg klarte å roe meg selv ned. Men etter dette har jeg sånn angst for blodtrykk, og jeg er sikker på at jeg har det. Tør ikke måle meg igjen. Jeg bare later som at blodtrykk ikke er noe som finnes. Min far spør ofte om jeg vil måle meg når jeg er hos han. Kommer ikke på tale! Hjertet løper total galopp bare ordet nevnes. Og kaldsvetten kommer med en gang. Blir kjempeuvel. jeg har hengt meg opp i at jeg har høy hvilepuls i svangerskapet også . Mellom 75 og 80 når jeg måler. Klarer ikke slappe av når jeg skal måle. Engster meg veldig for dette, og at det er sammenheng mellom høy puls og blodtrykk. Pulsklokke er ikke noe for meg, for da hadde jeg ikke klart å konsentrert meg om annet enn pulsen min. Denne hadde sikkert vert skyhøy held dagen siden jeg kaver meg sånn opp over dette. huff, langt innlegg med mas, men måtte bare få det ut et sted. Jeg vil jo selvsagt at det skal bli oppdaget dersom jeg har høyt blodtrykk, slik at jeg kan få hjelp, men samtidig oppleves det for som å få «dødsdommen» og at livet aldri blir det samme igjen. Min store frykt blir liksom en realitet, og jeg vil nok bekymre meg konstant for dette. høres utrolig dumt ut, men sov nesten ikke natten før kontroll, for visste jo at blodtrykket skulle måles. Da legen ikke gjorde dette føltes det som om jeg hadde vunnet i Lotto. J noen som vil fortelle litt om hva som skjedde dersom du har fått påvist høyt blodtrykk? Hvordan prosessen er, og hva som blir gjort? Anonymkode: 960ed...9a5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #5 Skrevet 14. juni 2021 Hvilepulsen min lå på 65 før graviditet og nå 85 uten at jeg har noe problemer med blodtrykk. Er 33 uker på vei nå. Det er helt normalt at hvilepulsen øker. Du produserer en liter mer med blod og transporten i kroppen øker = raskere puls. Det undrer meg allikevel at du aldri har målt blodtrykk i forbindelse med svangerskapskontroll. Dette er et av feltene som skal fylles ut hver gang du har kontroll i likhet med vekt, form, uke du er i, resultat av urinprøve osv. Det er viktig at dette sjekkes og fylles ut i skjema. Jeg skjønner det er ubehagelig. Jeg er selv ikke veldig glad i å ta blodtrykk, men prøv å puste normalt og tenk at det er veldig fort overstått. Kanskje det også hjelper å tenke at alle disse testene er for baby sin helse og ikke deg? jeg prøver å tenke det selv når det er noe ubehagelig jeg må gjennom eller at jeg faktisk har en lavere terskel ved å komme meg til legen enn ellers. Anonymkode: 6a7f7...d5d 5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #6 Skrevet 14. juni 2021 Hadde også forhøyet hvilepuls under graviditeten. Gikk tilbake til normalen noen uker etter fødsel Jeg har blodtrykksapparat hjemme som jeg måler med i ny og ne. Hvis jeg hadde en måling hos lege/jordmor som var litt høy så målte jeg alltid igjen hjemme etterpå og da var det normalt eller lavt. Det roet meg ned. Anonymkode: e0357...cdb 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #7 Skrevet 14. juni 2021 Det er veldig rart at ikke fastlegen har målt blodtrykk. Det skal de absolutt gjøre. Jeg var ofte hos legen i starten av svangerskapet pga behov for sykemelding og blodprøver og annet dill og dall, men fastlegen tok alltid blodtrykk hver gang. Å ta blodtrykk er jo ikke ubehagelig, vondt eller farlig i seg selv, men jeg skjønner at du har fått en slags angst for dette. Jeg har også slitt med angst, og selv om det er ubehagelig må man ikke la den ta overhånd. Det er viktig at man ikke stresser i forbindelse med blodtrykkmåling, så vær helt ærlig om at dette er noe du sliter med. Det vanlige er å ta blodtrykk etter at man har sittet en stund, pratet om løst og fast og er avslappet, for at ikke målingen skal påvirkes av at man er stressa. Høy hvilepuls hos gravide er forøvrig helt vanlig, jeg har vanligvis hvilepuls på 60, men som gravid har den ligget på 75-85. Jeg har pulsmåler på klokka så ser pulsen hele tiden og den er mye høyere når gravid enn til vanlig. Jeg har hatt akkurat passe lavt blodtrykk og vært helt frisk begge svangerskap. Anonymkode: 274f9...763 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #8 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar. Har kunn godt til fastlegen så langt i svangerskapet, og hun har ikke målt blodtrykk. min far har høyt blodtrykk. Jeg fikk høyt blodtrykk (litt høyt undertrykk) hos legen en gang for en del år siden. Jeg ble livredd (ble redd med en gang han sa ordet blodtrykk), og det endte med at legen gikk ut av rommet mens jeg målte meg selv, fordi han trodde at jeg ville klare å roe meg om jeg var alene. Trykket ble høyere og høyere. Etterpå reiste jeg hjem til min far, roet meg ned, og målte i ro og mak med hans apparat. Hadde da normalt trykk etter at jeg klarte å roe meg selv ned. Men etter dette har jeg sånn angst for blodtrykk, og jeg er sikker på at jeg har det. Tør ikke måle meg igjen. Jeg bare later som at blodtrykk ikke er noe som finnes. Min far spør ofte om jeg vil måle meg når jeg er hos han. Kommer ikke på tale! Hjertet løper total galopp bare ordet nevnes. Og kaldsvetten kommer med en gang. Blir kjempeuvel. jeg har hengt meg opp i at jeg har høy hvilepuls i svangerskapet også . Mellom 75 og 80 når jeg måler. Klarer ikke slappe av når jeg skal måle. Engster meg veldig for dette, og at det er sammenheng mellom høy puls og blodtrykk. Pulsklokke er ikke noe for meg, for da hadde jeg ikke klart å konsentrert meg om annet enn pulsen min. Denne hadde sikkert vert skyhøy held dagen siden jeg kaver meg sånn opp over dette. huff, langt innlegg med mas, men måtte bare få det ut et sted. Jeg vil jo selvsagt at det skal bli oppdaget dersom jeg har høyt blodtrykk, slik at jeg kan få hjelp, men samtidig oppleves det for som å få «dødsdommen» og at livet aldri blir det samme igjen. Min store frykt blir liksom en realitet, og jeg vil nok bekymre meg konstant for dette. høres utrolig dumt ut, men sov nesten ikke natten før kontroll, for visste jo at blodtrykket skulle måles. Da legen ikke gjorde dette føltes det som om jeg hadde vunnet i Lotto. J noen som vil fortelle litt om hva som skjedde dersom du har fått påvist høyt blodtrykk? Hvordan prosessen er, og hva som blir gjort? Anonymkode: 960ed...9a5 Jeg fikk påvist høyt blodtrykk allerede i uke 8. Har derfor vært sykmeldt hele svangerskapet. Jeg måler hjemme, og hos legen. Hjemme i ro så holder det seg under grensen, og har derfor fått beskjed om å gjøre kun det nødvendige i hverdagen. Jeg går på faste kontroller på fødepoliklinikken. Blir det for mange målinger hjemme med målinger over grensen, så blir det behandling. Etterhvert så har jeg lært meg hva jeg kan gjøre, og hva som sender det til værs. Jeg ville ha kontrollert det, for høyt blodtrykk er absolutt ikke bra for verken deg eller barnet. Hvilepulsen stiger gjerne i svangerskapet. Anonymkode: 6b121...ba7 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #9 Skrevet 14. juni 2021 Hva mener du første ultralyd? Du har bare én ultralyd, det er ordinær ultralyd. Da ser man bare på barnet? Anonymkode: eeea6...277 1
Gåsemor Skrevet 14. juni 2021 #10 Skrevet 14. juni 2021 Jeg hadde bmi på 32 før svangerskapet, og det har ikke vært et spesielt tema hos fastlegen eller jordmor. De veier hver kontroll, men det er uavhengig av bmi. Dette går så fint! Spis vanlig / sunt, og gjerne litt aktivitet om du orker 😊 på vårt sykehus fikk jeg beskjed at fedme var ikke risiko før det var over bmi på 35, og jeg fikk derfor ingen ekstra oppfølging/ultralyd pga. Dette.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #11 Skrevet 14. juni 2021 Gåsemor skrev (55 minutter siden): Jeg hadde bmi på 32 før svangerskapet, og det har ikke vært et spesielt tema hos fastlegen eller jordmor. De veier hver kontroll, men det er uavhengig av bmi. Dette går så fint! Spis vanlig / sunt, og gjerne litt aktivitet om du orker 😊 på vårt sykehus fikk jeg beskjed at fedme var ikke risiko før det var over bmi på 35, og jeg fikk derfor ingen ekstra oppfølging/ultralyd pga. Dette. Takk for svar 😍 Over 35 i bmi før svangerskap, eller over 35 med det man evt går opp i løpet av svangerskapet? Anonymkode: 960ed...9a5
Gåsemor Skrevet 15. juni 2021 #12 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for svar 😍 Over 35 i bmi før svangerskap, eller over 35 med det man evt går opp i løpet av svangerskapet? Anonymkode: 960ed...9a5 Før svangerskapet 😊 men har du en dårlig magefølelse eller er bekymret så bare be om en ekstra kontroll underveis! Spesielt etter uke 24.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #13 Skrevet 15. juni 2021 Bmi på 35 før svangerskapet gir grunnlag for ekstra oppfølgning pga fedme. Da får du jevnlige vekstkontroller, og helsepersonell er generelt mer oppmerksomme på vekta di og andre plager som kan være vektrelaterte. Du har en bmi på 31, og får da ikke ekstra oppfølgning pga vekt men blodtrykk skal egentlig måles på hver kontroll, uavhengig av startvekt, så veldig rart at fastlegen din ikke har gjort dette. Det er ikke vanlig å måle det før ultralyd. Jeg hadde en bmi på 33 før mitt første svangerskap, og jordmoren min sa ingenting om vekta mi, men vi snakket litt generelt om kosthold og hva som må unngåes. Jeg hadde en bmi på 37 under mitt siste svangerskap, og da pratet hun heller ikke så mye om vekta mi, så de som har opplevd å få kjeft av jordmor pga vekt, har nok vært uheldig. Det eneste som var forskjellen da, var at jeg fikk jevnlige ultralyder på sykehuset for å følge med på vekst og utvikling. Anonymkode: e0d66...09a 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #14 Skrevet 15. juni 2021 Du bør jo absolutt få målt blodtrykket siden du har økt risiko med høy bmi og høy blodtrykk i familien. Det er rart at fastlegen ikke gjorde det. Hos meg har det blitt gjort på kontroller allerede fra uke 8. Hadde ingen risikofaktorer fra før. Jeg slet som deg veldig med white coat syndrome / kontortrykk i første svangerskap. Jeg kjøpte blodtrykksapparat slik at jeg fikk målt hjemme, men siden blodtrykket mitt alltid var fullstendig på bærtur på kontroll hos lege/jordmor måtte jeg gå med 24-timers måling flere ganger i graviditeten. Jeg fikk reelt høyt blodtrykk rundt uke 30, måtte starte med blodtrykksmedisin og var innlagt på føden flere ganger for blodtrykksmåling og medisinregulering. Det endte med alvorlig svangerskapsforgiftning og prematur fødsel i uke 35. Etter fødselen måtte jeg måle blodtrykk hver uke hos lege i ca en måned i forbindelse med seponering av blodtrykksmedisinen. I neste svangerskap hadde kroppen kommet over skrekken for blodtrykksmåling og blodtrykket var fint både hos lege og jordmor helt frem til slutten av svangerskapet, da det steg litt, men var fortsatt innenfor normalen. Anonymkode: f40ba...5aa 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #15 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Du bør jo absolutt få målt blodtrykket siden du har økt risiko med høy bmi og høy blodtrykk i familien. Det er rart at fastlegen ikke gjorde det. Hos meg har det blitt gjort på kontroller allerede fra uke 8. Hadde ingen risikofaktorer fra før. Jeg slet som deg veldig med white coat syndrome / kontortrykk i første svangerskap. Jeg kjøpte blodtrykksapparat slik at jeg fikk målt hjemme, men siden blodtrykket mitt alltid var fullstendig på bærtur på kontroll hos lege/jordmor måtte jeg gå med 24-timers måling flere ganger i graviditeten. Jeg fikk reelt høyt blodtrykk rundt uke 30, måtte starte med blodtrykksmedisin og var innlagt på føden flere ganger for blodtrykksmåling og medisinregulering. Det endte med alvorlig svangerskapsforgiftning og prematur fødsel i uke 35. Etter fødselen måtte jeg måle blodtrykk hver uke hos lege i ca en måned i forbindelse med seponering av blodtrykksmedisinen. I neste svangerskap hadde kroppen kommet over skrekken for blodtrykksmåling og blodtrykket var fint både hos lege og jordmor helt frem til slutten av svangerskapet, da det steg litt, men var fortsatt innenfor normalen. Anonymkode: f40ba...5aa Hadde du normale målinger når du målte hjemme, før uke 30? Hvor høyt var det hos leger? Jeg får også høye verdier hver gang jeg er på kontroller hos leger. Men aldri vært snakk om 24-timers måling. Kanskje jeg bør høre om det å. Anonymkode: 6b121...ba7
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #16 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde du normale målinger når du målte hjemme, før uke 30? Hvor høyt var det hos leger? Jeg får også høye verdier hver gang jeg er på kontroller hos leger. Men aldri vært snakk om 24-timers måling. Kanskje jeg bør høre om det å. Anonymkode: 6b121...ba7 Hos lege jordmor var det over 140/90 som er grensen for høyt blodtrykk i svangerskap. Helt fine målinger hjemme frem til det begynte å stige og jeg fikk gradvis høyere målinger hjemme. Anonymkode: f40ba...5aa
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #17 Skrevet 15. juni 2021 23 hours ago, AnonymBruker said: Hei er det vanlig at blodtrykket måles som en del av rutinen på første ordinære ultralyd? jeg er i klassen fedme, kategori 1. ligger rett over der med en bmi på ca 31 nå, og er i 16. uke. Jeg har en fin tone med fastlegen ang dette, og føler meg trygg hos henne. Gruer meg til første time hos jordmor, da mange her inne forteller om kjeft de har fått av jordmor grunnet overvekt. Er det vanlig at dette blir et tema også på første ultralyd? hilsen nervøs fedmeguri Anonymkode: 960ed...9a5 Ikke opplevd at de har gjort noe annet en ul. Anonymkode: 61052...4e4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #18 Skrevet 15. juni 2021 Du har opprettet en tråd tidligere om akkurat dette, der du ikke tør å si hva du veier til legen og kaller svangerskapskontroller for ultralyd. Vær glad du får god oppfølging! Anonymkode: eeea6...277
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #19 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hos lege jordmor var det over 140/90 som er grensen for høyt blodtrykk i svangerskap. Helt fine målinger hjemme frem til det begynte å stige og jeg fikk gradvis høyere målinger hjemme. Anonymkode: f40ba...5aa Takk for svar. Jeg har å helt fine målinger i ro hjemme. Hos legen er det alltid mellom 150-160/100. Men så lenge det er fint hjemme, så er det"godkjent". Får høre neste gang om det burde registreres bedre. Anonymkode: 6b121...ba7
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #20 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 14.6.2021 den 13.08): Takk for svar. Har kunn godt til fastlegen så langt i svangerskapet, og hun har ikke målt blodtrykk. min far har høyt blodtrykk. Jeg fikk høyt blodtrykk (litt høyt undertrykk) hos legen en gang for en del år siden. Jeg ble livredd (ble redd med en gang han sa ordet blodtrykk), og det endte med at legen gikk ut av rommet mens jeg målte meg selv, fordi han trodde at jeg ville klare å roe meg om jeg var alene. Trykket ble høyere og høyere. Etterpå reiste jeg hjem til min far, roet meg ned, og målte i ro og mak med hans apparat. Hadde da normalt trykk etter at jeg klarte å roe meg selv ned. Men etter dette har jeg sånn angst for blodtrykk, og jeg er sikker på at jeg har det. Tør ikke måle meg igjen. Jeg bare later som at blodtrykk ikke er noe som finnes. Min far spør ofte om jeg vil måle meg når jeg er hos han. Kommer ikke på tale! Hjertet løper total galopp bare ordet nevnes. Og kaldsvetten kommer med en gang. Blir kjempeuvel. jeg har hengt meg opp i at jeg har høy hvilepuls i svangerskapet også . Mellom 75 og 80 når jeg måler. Klarer ikke slappe av når jeg skal måle. Engster meg veldig for dette, og at det er sammenheng mellom høy puls og blodtrykk. Pulsklokke er ikke noe for meg, for da hadde jeg ikke klart å konsentrert meg om annet enn pulsen min. Denne hadde sikkert vert skyhøy held dagen siden jeg kaver meg sånn opp over dette. huff, langt innlegg med mas, men måtte bare få det ut et sted. Jeg vil jo selvsagt at det skal bli oppdaget dersom jeg har høyt blodtrykk, slik at jeg kan få hjelp, men samtidig oppleves det for som å få «dødsdommen» og at livet aldri blir det samme igjen. Min store frykt blir liksom en realitet, og jeg vil nok bekymre meg konstant for dette. høres utrolig dumt ut, men sov nesten ikke natten før kontroll, for visste jo at blodtrykket skulle måles. Da legen ikke gjorde dette føltes det som om jeg hadde vunnet i Lotto. J noen som vil fortelle litt om hva som skjedde dersom du har fått påvist høyt blodtrykk? Hvordan prosessen er, og hva som blir gjort? Anonymkode: 960ed...9a5 Jeg får skyhøyt blodtrykk i hvert svangerskap. Har aldri fått kjeft eller noe, det er jo på ingen måte min feil. Har fått ukentlige kontroller i startfasen av svangerskapet hos jordmor. I tillegg har jeg levert urinprøver. Etterhvert som blodtrykket har økt har jeg blitt henvist til sykehuset for videre oppfølgning der. Har fått blodtrykksenkende medisiner. I tillegg har de utstyrt meg med "døgnmålere" for å kartlegge blodtrykket igjennom hele døgnet. Mot slutten av svangerskapet, mellom uke 32-34, har jeg utviklet svangerskapsforgiftning og blitt innlagt til observasjon på sykehuset. Igangsatt i uke 36-37 med alle tre barna. For å unngå høyt blodtrykk: -ligg eller sitt stille min. 30 min før måling - ikke prat under måling - ikke drikk kaffi 1 time før måling - unngå lakris - ikke kryss bena under måling Blodtrykksmålingene er bare standard og ingenting å grue seg for. Jeg har aldri opplevd noe form for kjeft eller pekefinger ifbm alle målingene jeg har tatt. Anonymkode: 6defd...75d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå