AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #1 Skrevet 14. juni 2021 Sommerferien skal tilbringes rundt omkring i Norge, og tenker da å høre om det passer med ett par netter hos ulik familie (les tanter/onkler/søskenbarn). Vi kommer naturligvis til å stille ett veldig åpent spørsmål om det passer, og er noen jeg regner med gjerne ønsker det, dersom det passer på det tidspunktet. Men etter tråder jeg har lest her tidligere så er det mange som føler at de blir "utnyttet". Tror ikke min familie vil føle det, men man vet jo aldri. Det er de vi har ett godt forhold til og men mindre kontakt de siste årene da det ikke har passet med andre ferieplaner. Vi vil jo spare godt på å slippe hotell, og får i tillegg hyggelig tid sammen med familie vi ikke ser så veldig ofte på en annen måte enn man får på noen timers besøk. Vil naturligvis ha med en gave av noe slag, men jeg her helt tom for idees. Noen forslag til hva man kan gi? Direkte penger syns jeg blir feil og vil antakelig ikke bli mottatt. Alder på disse vil være fra 30-60. Anonymkode: 97f22...247
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #2 Skrevet 14. juni 2021 Når dere spør om dere kan komme på besøk, tilby dere alltid å ta med eget utstyr som sengeklær og håndklær. Tilby dere også å bidra til handling av matvarer. Å bidra i huset under besøk er viktigere enn å ha med en gave. Anonymkode: abca4...b30 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #3 Skrevet 14. juni 2021 Personlig hater jeg overnattingsgjester, og hater å bo hos andre. Selv når vi besøker søsken tar vi inn på hotell. Det handler ikke om økonomi, eller sengetøy/matlaging. Men at man blir gående litt for tett på hverandre. Men alle er jo ulike, du kjenner dine best. Anonymkode: cf4a8...d51 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #4 Skrevet 14. juni 2021 Vær forbredt på at mange nok sier ja, men tenker 'å nei". Du utnytter dem jo, for er ikke å møte dem som er hoved grunnen til besøk, men å spare penger på hotell. Anonymkode: 77825...611 5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #5 Skrevet 14. juni 2021 Her er nok mange forskjellige. Dersom min familie hadde kommet i området rundt oss og lagt seg inn på hotell ville jeg bekymret meg for hvorfor de ikke ville overnatte hos oss. Ja, man kn besøke men mister mye god tid som man får sammen ved overnatting. Har kanskje litt med hva man er vant til fra barndommen. Anonymkode: 97f22...247 1
Kristin70 Skrevet 14. juni 2021 #6 Skrevet 14. juni 2021 Jeg synes det er hyggelig med besøk og er alltid glad for at en gammel venninne overnatter her hver gang hun drar nordover på familiebesøk. Selv om hun sparer penger på hotell og besøket her ikke er hovedformålet med turen synes begge det er veldig hyggelig å møtes. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #7 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Her er nok mange forskjellige. Dersom min familie hadde kommet i området rundt oss og lagt seg inn på hotell ville jeg bekymret meg for hvorfor de ikke ville overnatte hos oss. Ja, man kn besøke men mister mye god tid som man får sammen ved overnatting. Har kanskje litt med hva man er vant til fra barndommen. Anonymkode: 97f22...247 Jeg er faktisk vant med å reise rundt til familie. Alle barna inn på ett rom, madrasser på gulvet, med mer. Som voksen har jeg aldri likt å bo tett på andre, dele bad, og så videre. Men først og fremst - vi har veldig begrenset med fritid, så når vi først har fri liker vi hotell, hotellfrokost, og å kunne kose oss uten å bekymre oss for hvor lytt det er. Vi er a-mennesker, og liker å utnytte tiden tidlig på morgenen til trening og aktiviteter, eller leve som normalt hjemme hos oss selv uten gjester som sover. Vi liker å spise "dyrt og sært" på ferie, spiser blant annet ikke brødmat, noe jeg ikke ønsker å trykke på andre. Gjestesenger er generelt små (1,50), og ubehagelige å sove i. Jeg ser rett og slett ikke vitsen med å bo på ferie for å bo og leve mer ukomfortabelt enn jeg gjør hjemme hos meg selv. Anonymkode: cf4a8...d51 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #8 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vær forbredt på at mange nok sier ja, men tenker 'å nei". Du utnytter dem jo, for er ikke å møte dem som er hoved grunnen til besøk, men å spare penger på hotell. Anonymkode: 77825...611 Jeg hadde nok sagt ja, men tenkt «ånei!»😂 Syns det er ufattelig slitsomt å ha folk på overnatting, og like slitsomt å bo hos andre. Begge deler tapper meg for krefter. Syns du skal være rimelig sikker på at de du spør om å besøke genuint ønsker besøk, før du inviterer deg selv og familien din på besøk. Noen syns jo det er kjempehyggelig også. Anonymkode: abca4...b30 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #9 Skrevet 14. juni 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Her er nok mange forskjellige. Dersom min familie hadde kommet i området rundt oss og lagt seg inn på hotell ville jeg bekymret meg for hvorfor de ikke ville overnatte hos oss. Ja, man kn besøke men mister mye god tid som man får sammen ved overnatting. Har kanskje litt med hva man er vant til fra barndommen. Anonymkode: 97f22...247 Jeg også! Når det blir så perifert som tanter, onkler og søskenbarn, så blir det litt slitsomt også, men fortsatt hyggelig og verdt det. Helst ikke mer enn 3 dager da. Foreldre og søsken kan gjerne bli opp til 2 uker for min del. Men så har vi også sagt til familie og venner at det er bare å si fra hvis de skal til området vi bor i og trenger overnatting, at det hadde vært hyggelig å få besøk osv. Så man vet vel som regel sånn ca hvordan det blir mottatt? Anonymkode: 57dce...edf 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #10 Skrevet 14. juni 2021 Jeg fikk også en forespørsel om dette i fjor sommer - en familie (søskenbarn av meg med kone og barn) som lurte på om jeg var hjemme en uke i juli, om de kunne overnatte. Det ble veldig mye stress for meg, og jeg klarte heldigvis å si at det faktisk ikke passet så veldig godt. Sommer er høysesong for meg i jobben, jeg må jobbe overtid nesten hver dag i juli pga at jeg jobber med opptak av nye studenter til universitetet. Når jeg kommer hjem utslitt om kvelden vil jeg bare slenge meg i sofaen og se netflix med et glass vin og en sjokolade. Ikke ha høflig small-talk med familie jeg aldri snakker med ellers, eller rydde etter andres barn, sette på oppvaskmaskin, passe på at det er nok mat til frokost i kjøleskapet osv osv. Selv tar jeg også alltid inn på hotell hvis jeg er i en by der det bor slekt. Bortsett fra min nærmeste familie (foreldrene mine og søsknene mine). Hvis det er folk som du VET er sosiale og ikke bor på et sted der de blir nedlesset av overnattingsforespørsler, f.eks. på Sørlandet om sommeren, kan du bare spørre, TS. Men det er mange som ennå ikke har planlagt ferien sin, og det kan være vanskelig å svare på nå om det passer at noen besøker dem om en mnd eller to. Mange liker å ha det litt fritt om sommeren, kunne dra til hytta på impuls el.l. Den gaven jeg helst ville mottatt av overnattingsgjester, var mat og vin. Ta med noen flasker vin, en lekker kake fra et bakeri, og noen spekepølse-snabber, for eksempel. Anonymkode: ad298...2ea 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #11 Skrevet 14. juni 2021 Synes egentlig at det er en uting å spørre andre enn nærmeste familie eller andre man er veldig tett på, da det er veldig vanskelig å svare nei.. Jeg ville heller sagt at vi skal være i området den og den datoen, og spurt om de har tid til å treffes. Da kan de tilby overnatting hvis de vil. Anonymkode: 1bd93...868 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #12 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Synes egentlig at det er en uting å spørre andre enn nærmeste familie eller andre man er veldig tett på, da det er veldig vanskelig å svare nei.. Jeg ville heller sagt at vi skal være i området den og den datoen, og spurt om de har tid til å treffes. Da kan de tilby overnatting hvis de vil. Anonymkode: 1bd93...868 Det var ett veldig godt forslag. Takk for tips 😄 Anonymkode: 97f22...247
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå