Gå til innhold

Ferietrekk av feriepenger!??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Har ulønnet permisjon for tiden etter foreldrepermisjon. 

Har 20% fast stilling. Resterende jobber jeg på tilkallingsvakter. Forventet og få utbetalt feriepenger (lite - 7500kr) denne mnd, men på lønnsslippen står det at jeg er trekt 9800kr i ferietrekk!? 

Kan man trekke ferietrekk av feriepenger? Trodde bare det var lønn?

Jeg skal ikke ha noe ferie i det heletatt. Hva er det jeg ikke skjønner? 

Får ingen svar fra leder eller lønningskontoret 😤 

Anonymkode: 16229...4f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du sagt fra at du ikke skal ha ferie fra den faste stillingen din?

Anonymkode: fbb04...e42

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei. 

Har ulønnet permisjon for tiden etter foreldrepermisjon. 

Har 20% fast stilling. Resterende jobber jeg på tilkallingsvakter. Forventet og få utbetalt feriepenger (lite - 7500kr) denne mnd, men på lønnsslippen står det at jeg er trekt 9800kr i ferietrekk!? 

Kan man trekke ferietrekk av feriepenger? Trodde bare det var lønn?

Jeg skal ikke ha noe ferie i det heletatt. Hva er det jeg ikke skjønner? 

Får ingen svar fra leder eller lønningskontoret 😤 

De har nok trukket deg for 20% feriedager siden du har 20% stilling. 20% av 25 dager. Det er sikkert bare å varsle at du ikke skal ha ferie så korrigerer de det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vet ikke hvor du jobber, siden du kaller det vakter antar jeg at du jobber i helsevesenet. 

På min arbeidsplass så får man først 4ukers juni-LØNN, deretter trekkes for 5ukers ferieTREKK (siden man har fem ukers ferie ila året). EX Du får junilønn for 2000 i uka, så den er 8 tusen, så trekker de 10 tusen i trekk. Deretter legges det til feriepenger. 

På min arbeidsplass så skjer dette automatisk, så hvis vi ikke ønsker å ta mer ferie enn man har opparbeidet seg, så MÅ man si fra at de IKKE skal ta ferietrekk. 

Dog hender det stadig vekk, at noen nye ikke kjenner til denne regelen, og ender med noen få tusenlapper i lønn. Da har sjefen måtte søke og si fra til lønningskontoret som tar en ekstra lønnskjøring etter et par uker. Jobber i helseforetak? 

Kan dette ha skjedd i ditt tilfelle?

Endret av sonush
AnonymBruker
Skrevet
sonush skrev (10 minutter siden):

Vet ikke hvor du jobber, siden du kaller det vakter antar jeg at du jobber i helsevesenet. 

På min arbeidsplass så får man først 4ukers juni-LØNN, deretter trekkes for 5ukers ferieTREKK (siden man har fem ukers ferie ila året). EX Du får junilønn for 2000 i uka, så den er 8 tusen, så trekker de 10 tusen i trekk. Deretter legges det til feriepenger. 

På min arbeidsplass så skjer dette automatisk, så hvis vi ikke ønsker å ta mer ferie enn man har opparbeidet seg, så MÅ man si fra at de IKKE skal ta ferietrekk. 

Dog hender det stadig vekk, at noen nye ikke kjenner til denne regelen, og ender med noen få tusenlapper i lønn. Da har sjefen måtte søke og si fra til lønningskontoret som tar en ekstra lønnskjøring etter et par uker. Jobber i helseforetak? 

Kan dette ha skjedd i ditt tilfelle?

Jobber i helsevesen ja, kommune. 

jeg vet ikke, men siden jeg er i ulønnet perm har jeg naturligvis 0 kr utbetalt i lønn, så har jeg utbetalt 7500kr i feriepenger fra ifjor, men så har de trekt 9800kr FRA feriepengene jeg tjente ifjor. Jeg trodde kun ferietrekk kunne trekkes fra vanlig lønn og ikke feriepenger

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har du sagt fra at du ikke skal ha ferie fra den faste stillingen din?

Ja. 

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jobber i helsevesen ja, kommune. 

jeg vet ikke, men siden jeg er i ulønnet perm har jeg naturligvis 0 kr utbetalt i lønn, så har jeg utbetalt 7500kr i feriepenger fra ifjor, men så har de trekt 9800kr FRA feriepengene jeg tjente ifjor. Jeg trodde kun ferietrekk kunne trekkes fra vanlig lønn og ikke feriepenger

Hvorfor trodde du det? Du må si fra at du ikke skal ha ferie så får du ikke ferien trukket.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare hvis man ikke har opptjent feriepengegrunnlag man kan si at man ikke vil ha ferie. Hvis du har vært ansatt slik at du har fullt feriepengegrunnlagg(av din %vise stilling) så kan man i utgangspunktet ikke si i fra seg ferie. Det er det kun nyansatte uten grunnlag som kan.

Det er et sterk vern på at ansatte skal avvikle ferie.

Hvor lenge skal du være i ulønnet perm da?

Anonymkode: 02686...b7d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgivere som ikke sørger for at arbeidstakere gis ferie risikerer å bli erstatningspliktig overfor arbeidstaker. Arbeidstaker har også plikt til å ta ut ferie. All lovbestemt ferie som ikke er tatt ut i løpet av ferieåret, skal overføres til påfølgende ferieår

Anonymkode: 5c680...6da

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal være i perm ut september. 

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (9 minutter siden):

Hvorfor trodde du det? Du må si fra at du ikke skal ha ferie så får du ikke ferien trukket.

Fordi min fagorganisasjon sier man ikke kan trekkes av feriepenger. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ja. 

Har du sagt fra til lønningskontoret?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du er nok ikke teknisk sett trukket av feriepengene, men automatisk trukket av lønn, som i ditt tilfelle er 0 kr og dermed er du langt i minus før feriepengene plusses på.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg hadde forskjellige stilllingsbrøk ila   året så søkte jeg i god tid at jeg kun tar ferie jeg har opparbeidet meg. Da trekker de ikke ferietrekk. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Da tror jeg du har misforstått et eller annet. Eller dere har snakket forbi hverandre. Dette er regler, som ingen forening kan gå bort fra el love noe annet som ikke stemmer. 

AnonymBruker
Skrevet
sonush skrev (9 minutter siden):

Da jeg hadde forskjellige stilllingsbrøk ila   året så søkte jeg i god tid at jeg kun tar ferie jeg har opparbeidet meg. Da trekker de ikke ferietrekk. 

Da tror jeg du har misforstått et eller annet. Eller dere har snakket forbi hverandre. Dette er regler, som ingen forening kan gå bort fra el love noe annet som ikke stemmer. 

Så da bør jeg heller høre på deg her enn på min fagorg? Kan du linke til en plass der det står?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg skal være i perm ut september. 

Og da kan du ta ferien etter september.

Anonymkode: 85d8f...1a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så da bør jeg heller høre på deg her enn på min fagorg? Kan du linke til en plass der det står?

Det er jo sitater tidligere i tråden som viser at du har plikt til å ta ferie hvis du har opptjent feriepenger. Da blir du trukket i lønn for ferien. Det er bare en teknisk besparende løsning at trekket skjer i juni istedenfor når du faktisk tar ferie.  Og alle som har fem ukers ferie blir trukket i feriepengene, siden fem uker er mer enn en månedslønn. Det trekket som fagforeningen sier ikke kan gjøres må være en annen type trekk.

Anonymkode: 93e03...2dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn at det ikke er noe tvil. Du har overhodet ikke fått noe LØNN i juni???? Kun feriepenger, ikke lønn???

Trenger ikke høre på bare meg. Kan dog være greit å høre på når flere sier det samme. Fagforening er ikke feilfri. Det er fortsatt mennesker som jobber der, og de kan svare feil. Lover og regler er lik overalt. En foreningen kan ikke ha egne regler sammenlignet med andre foreninger. 

Hvis du kun fikk feriepenger i juni kan det dog stemme at du ikke burde bli trukket av dem. Altså ingen lønn, ingen trekk. Hvis man ikke spesifiserer så blir man trukket for fem uker, uavhengig av hvor mye du TROR du kommer til å ta ut i ferie. Derfor man må si fra om at man tar KUN opparbeidet ferie. 

Tok du kontakt med sjefen/lønningskontoret først el direkte med fagforbundet? 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og alle som har fem ukers ferie blir trukket i feriepengene, siden fem uker er mer enn en månedslønn. Det trekket som fagforeningen sier ikke kan gjøres må være en annen type trekk.

Det ene året jeg ikke fikk lønn i juni, fikk jeg full feriepenger for. Ingen lønn ingen lønntrekk. Konsekvensen ble at jeg året etter fikk skattesmell. Av flere grunner enn akkurat dette med feriepenger. 

AnonymBruker
Skrevet
sonush skrev (2 minutter siden):

Sånn at det ikke er noe tvil. Du har overhodet ikke fått noe LØNN i juni???? Kun feriepenger, ikke lønn???

Trenger ikke høre på bare meg. Kan dog være greit å høre på når flere sier det samme. Fagforening er ikke feilfri. Det er fortsatt mennesker som jobber der, og de kan svare feil. Lover og regler er lik overalt. En foreningen kan ikke ha egne regler sammenlignet med andre foreninger. 

Hvis du kun fikk feriepenger i juni kan det dog stemme at du ikke burde bli trukket av dem. Altså ingen lønn, ingen trekk. Hvis man ikke spesifiserer så blir man trukket for fem uker, uavhengig av hvor mye du TROR du kommer til å ta ut i ferie. Derfor man må si fra om at man tar KUN opparbeidet ferie. 

Tok du kontakt med sjefen/lønningskontoret først el direkte med fagforbundet? 

Det ene året jeg ikke fikk lønn i juni, fikk jeg full feriepenger for. Ingen lønn ingen lønntrekk. Konsekvensen ble at jeg året etter fikk skattesmell. Av flere grunner enn akkurat dette med feriepenger. 

Ingen lønn i juni! Kun feriepenger ja

AnonymBruker
Skrevet

Men nå som du er trukket for ferien kan du senere ta ferie med lønn. Hvis du ikke hadde blitt trukket nå ville du blitt trukket når du tok ferien. Og som flere tidligere har sagt, når du har opptjent feriepenger kan du ikke velge bort ferien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...