Gå til innhold

Vask og vedlikehold av dusj/do

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

jeg har nettopp kjøpt min første bolig, et nybygg. Jeg har tidligere bodd i gamle, slitte hus og har ikke lært så mye om riktig vask og vedlikehold på badet. Det har og vært vanskelig å se om det er reint før, men nå som det er helt nytt ser man jo alt skitt som bygger seg opp. 

Mine spørsmål:

-dusjen er jo som sagt helt ny, glassdører. det gikk 1 mnd før vi fikk vaska første gangen pga mye å gjøre i innflytningsfasen. Det er noe hvitt belegg på innsiden av dørene som jeg ikke lyktes å vaske bort selv om jeg skrubbet lenge med klut i sirkelbevegelser. Det ser ut som små «dråper». Fikk ikke vasket det helt bort. Brukte salmiakkvann. Må man bruke spesielle midler for å få bort kalken?

- jeg er redd for at det skal bli skittent/misfarger ned i doen. Har det noe for seg å bruke slike dotabletter som slipper løs såpe/klorin hver gang man skyller ned, eller er det unødvendig?

- vi er to voksne og to barn. Hvor ofte bør man vaske skikkelig på badet?

- har dere andre gode råd for vedlikehold av badet?

Anonymkode: b3e9e...344

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei, 

jeg har nettopp kjøpt min første bolig, et nybygg. Jeg har tidligere bodd i gamle, slitte hus og har ikke lært så mye om riktig vask og vedlikehold på badet. Det har og vært vanskelig å se om det er reint før, men nå som det er helt nytt ser man jo alt skitt som bygger seg opp. 

Mine spørsmål:

-dusjen er jo som sagt helt ny, glassdører. det gikk 1 mnd før vi fikk vaska første gangen pga mye å gjøre i innflytningsfasen. Det er noe hvitt belegg på innsiden av dørene som jeg ikke lyktes å vaske bort selv om jeg skrubbet lenge med klut i sirkelbevegelser. Det ser ut som små «dråper». Fikk ikke vasket det helt bort. Brukte salmiakkvann. Må man bruke spesielle midler for å få bort kalken?

Kalk fjernes med sure midler, dvs midler med ph mellom 1 og 7 . Blanding av zalo , eddik og litt vann på ei sprayflaske er en enkel måte å fjerne kalk på dusjdører. Ellers er det lurt å ha en nal på badet og bruke den på dusjdører etter dusjing. Da holder du kalk mer vekk. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

- jeg er redd for at det skal bli skittent/misfarger ned i doen. Har det noe for seg å bruke slike dotabletter som slipper løs såpe/klorin hver gang man skyller ned, eller er det unødvendig?

- vi er to voksne og to barn. Hvor ofte bør man vaske skikkelig på badet?

- har dere andre gode råd for vedlikehold av badet?

Anonymkode: b3e9e...344

Hvis du vasker med dovask når du vasker resten av badet vil også doen holde seg fin. Men fall ikke for fristelsen å bruke midler med skuremidler i do, da skurer du vekk emaljen og det er da misfarging kommer. 

Jeg bor alene og vasker badet en gang i uka og det holder mener jeg. Er man fler kan man jo ta en ekstra gang hvis det er behov. Å vaske etter behov er lurt, ikke vask bare for å vaske hvis det ikke er skittent. Og så ; å drive å pøse på med klor er ikke nødvendig med mindre noen i fam. har omgangssjuke eller annet veldig smittsomt. 

Anonymkode: 4c923...711

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er noe hvitt belegg på innsiden av dørene som jeg ikke lyktes å vaske bort selv om jeg skrubbet lenge med klut i sirkelbevegelser. Det ser ut som små «dråper». Fikk ikke vasket det helt bort. Brukte salmiakkvann. Må man bruke spesielle midler for å få bort kalken?

Skrubbe med hva? Svamper med skureside bør man være forsiktig med så glasset ikke blir matt. 

Ikke bruke Jif Skurekrem av samme grunn

Vær forsiktig med skrubbing og kjemikalier på fuger mellom fliser. Overdreven skrubbing på dem ødelegges overflaten på fugen og den suger raskere til seg møkk og dritt. 

Det hvite er antagelig kalk. Fjernes med noe surt som eddik, sitron. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...