Gå til innhold

Når slutta dere å ta med store (voksne) barn på familieferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi har 4 barn mellom 10-18 og jeg lurer på når barna er så store at de ikke lenger er med på familieferie hver sommer?

Jeg tenker at det må være likt for alle, og dermed må settes en grense🤔. Vi gjerne høre erfaringer, tanker og innspill til dette. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uhm, aldri hvis de ønsker å bli med? De slutter jo ikke å være i familie? Altså, de må være med å betale når de får seg jobb selvfølgelig.

Anonymkode: b58b7...139

• Liker 49
AnonymBruker
Skrevet

I alle dager. Slutter de å være barna dine (og ønsket i familiesammenheng) når de passerer en aldersgrense?

Anonymkode: 352a3...707

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Spør dem? Jeg gadd ikke være med mamma og pappa og småsøsken på ferie etter fylte 18. Tror dette regulerer seg selv

Anonymkode: d6eea...900

• Liker 16
Skrevet (endret)

Vi har bare ett barn som blir 18 nå i år. Vi har tenkt at hun må være med frem til hun blir 18. Etter det, så velger hun selv. Hvis hun har lyst til å være med syns vi bare det er koselig og vi betaler selvsagt for henne. Men hvis hun ønsker å gjøre andre ting i ferien sin så er det også helt greit.

Samtidig kan vi også nå ta andre turer bare som par som hun ikke blir med på.

Endret av Wit
  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

MIne foreldre satt ingen aldersgrense, og vi var med så lenge vi ønsket det selv (en selvfølge spør du meg). Nå har det aldri vært standard med sydenferie eller utenlandsferie i min oppvekst, men det som var av hytteturer og andre ting var vi alltid invitert til/med på. På et tidspunkt begynte mine foreldre å reise litt på egenhånd bare de to, det var selvfølgelig noe annet. Men det har aldri vært noe tema at eldste ikke fikk være med på grunn av alder, når søsken skulle være med. 

Anonymkode: ee44b...498

• Liker 21
Skrevet

Jeg slutter å kreve at de med på ferie når de er voksne nok til å kunne være hjemme alene, men så lenge de ønsker å være med så skal de selvfølgelig få være med. 

Dette gjør det også veldig enkelt i forhold til å "ikke gjøre forskjell" - de bestemmer selv! 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Våre barn fikk ikke være med på ferie etter fylte 16. Isåfall måtte de betale for ferien selv og finne overnatting selv.

Anonymkode: ec412...d6c

• Liker 1
Skrevet

Ja, så klart blir de ikke med om de ikke vil. Men her er utfordringen at jeg antar de ikke vil velge det bort selv. Og ja, jeg syns det er unaturlig betale ferien for barn oppi 20 årene hvert år. Tenker en gang i blant, feks hvert 3. år kan det være hyggelig med familietur, og da kan vi gjerne betale for alle.

Tenker at det må være likt, yngste må få være med til hun er like gammel som eldste fikk lov. Og jeg er faktisk ikke interessert i en 30 år lang økt på dette😅

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Våre barn fikk ikke være med på ferie etter fylte 16. Isåfall måtte de betale for ferien selv og finne overnatting selv.

Anonymkode: ec412...d6c

Er det spart om penger fra konfirmasjon eller bursdag penger som gikk til det da eller? 

Anonymkode: a0199...378

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

I alle dager for noen regler dere har for deres barn.

Da jeg vokste opp var det ikke noen regler for når vi ikke skulle være med på fellesferie, heller ikke hvem som skulle betale.

Jeg har aldri blitt krevd for penger av mine foreldre, og jeg har aldri tenkt på at min sønn som nå er 19 år ikke skal få være med hvis han vil. Reiser han med oss på tur så skal han iallfall ikke betale noe selv.

Anonymkode: a8691...a20

• Liker 33
  • Nyttig 1
Skrevet
Teatrica skrev (3 minutter siden):

Jeg slutter å kreve at de med på ferie når de er voksne nok til å kunne være hjemme alene, men så lenge de ønsker å være med så skal de selvfølgelig få være med. 

Dette gjør det også veldig enkelt i forhold til å "ikke gjøre forskjell" - de bestemmer selv! 

Da slutter de nok aldri å være med😬

Er her snakk om type utenlandsreiser, ofte fine og dyre ferier. Vi er mye på hyttetur i helgene og da er de selvsagt alltid velkomne. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min eldste er kun 15 enda, men tenker de kan være med så lenge de vil. Det løser seg vel selv med alder og start på studier. Uansett vil jeg ikke nekte de å være med så lenge de bor hjemme. Men når de har egen inntekt må de iallfall betale selv.

Anonymkode: ca52f...d9d

AnonymBruker
Skrevet
Pedagogen skrev (1 minutt siden):

Ja, så klart blir de ikke med om de ikke vil. Men her er utfordringen at jeg antar de ikke vil velge det bort selv. Og ja, jeg syns det er unaturlig betale ferien for barn oppi 20 årene hvert år. Tenker en gang i blant, feks hvert 3. år kan det være hyggelig med familietur, og da kan vi gjerne betale for alle.

Tenker at det må være likt, yngste må få være med til hun er like gammel som eldste fikk lov. Og jeg er faktisk ikke interessert i en 30 år lang økt på dette😅

Her har vi fått lov til å bestemme selv fra vi var 16-17 år tror jeg. 

Siste gang jeg var med på en ferie var da jeg var 26 år. Men jeg var ikke med i det hele tatt fra jeg var 16 år til 20 år. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte være med frem til det året jeg var 15. Fra jeg var 16 fikk jeg heldigvis lov til å være hjemme. Broren min fikk også lov til å være hjemme fra han var 16, da var jeg 12, så jeg maste om å få slippe i fire år, for jeg ville heller være med vennene mine. 

Anonymkode: c8f42...685

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Spør dem? Jeg gadd ikke være med mamma og pappa og småsøsken på ferie etter fylte 18. Tror dette regulerer seg selv

Anonymkode: d6eea...900

Håper du har rett i det. Men føler barna er ulik fra meg der, jeg slutta selv å bli med når jeg var 19. 

Skrevet
Pedagogen skrev (1 minutt siden):

Er her snakk om type utenlandsreiser, ofte fine og dyre ferier. Vi er mye på hyttetur i helgene og da er de selvsagt alltid velkomne. 

Vi kan jo fint gi beskjed om at denne turen er bare for oss foreldre - men det var vel snakk om familieferien i hovedinnlegget? Vi har normalt sett en familieferie om sommeren, men ellers reiser både vi foreldre og barna hver for seg på forskjellige turer.

• Liker 5
Skrevet

Jeg har aldri hørt om at barn ikke får lov til å være med på ferie lenger. Det høres jo helt herlig ut at de fremdeles har lyst selv om de har blitt voksne, det må jo bety at dere har gode forhold. Jeg har passert 30 og reiser fremdeles på ferie med min mor. Det har jeg gjort hele veien (med noen unntak), og det har alltid vært finansiert av mine foreldre, selv om jeg på et tidspunkt begynte å føle at det var naturlig å tilby meg å bidra. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Pedagogen skrev (2 minutter siden):

Så da skal du la 18 årigen være hjemme hvis han ikke har penger og reise med 12, 14 og 16 åringen (vet ikkw hvor gamle de er så bare putta på noen tall)? 

Du synes ikke selv er litt ekskluderende? 

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk være med på ferie så lenge vi gikk på skole/bodde hjemme. Når vi begynte å jobbe/studere og flyttet ut fikk vi være med om vi betalte vår andel. Ingen av foreldrene våre har særlig god råd så det er veldig forståelig. Mamma tar oss allikevel med på ting som hun betaler for innimellom

Anonymkode: 08c7a...926

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...