Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en 18 år gammel jente uten noe særlig jobberfaring, utenom fra da jeg har vært ute i praksis og sittet barnevakt.  

Jeg har søkt over 200 stillinger det siste halv året og har ikke fått svar fra noen. Hva kan være grunnen til dette? Slenger ved jobbsøknaden jeg pleier å sende i håp om at jeg får noen tips på hva jeg gjør feil eller kan gjøre bedre. 

Jeg har vært innom dere på xxxx ved gjentatte anledninger tidligere, og sitter igjen med et veldig godt inntrykk av dere som arbeidsplass. Jeg søker derfor stillingen som medarbeider hos dere. Jeg ønsker å gi de menneskene jeg møter en så god opplevelse som mulig og den hjelpen de behøver, og jeg er svært motivert til å gi alt.

Jeg er sikker på at jeg kan gjøre en god jobb hos dere. Dette mener jeg fordi jeg er svært opptatt at alt jeg gjør for andre skal være av god standard, slik jeg selv ville ønsket å bli behandlet i en slik sammenheng. Jeg vet at både kundehåndteringen, lagarbeid, renslighet og liknende oppgaver er viktig hos dere. Jeg vil si jeg løser slike oppgaver effektivt med et smil på munnen og samtidig er nøye med å holde orden og ikke slurve med oppgavene mine.

Jeg tar ofte initiativ i gruppearbeid, og jobber godt både sammen med andre og alene. Andre sier at jeg jeg klarer å holde hodet kaldt under press, og jeg mener derfor at jeg fint vil takle mange kunder samtidig. Jeg er heller ikke redd for en utfordring.

Til nå har jeg brukt det meste av tiden min til å gå på skole, men jeg har likevel fått mye erfaring fra arbeidslivet. I løpet av skoletiden har jeg tidligere jobbet i frisørsalong og hudpleiesalong i forbindelse med praksis på skolen. Der har jeg lært å takle et hektisk arbeidsmiljø, fått innblikk i ulike arbeidsoppgaver og lært mye om kundehåndtering. Jeg har også vært utplassert i barnehage hvor jeg fikk erfare å ta ansvar for barna og å samarbeide med andre mennesker. På skolen har vi kundedag hver fredag, noe som har lært meg hvordan god kommunikasjon med kundene skal være.

Anonymkode: 17749...3e5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis bare at du er ung og mangler erfaring i den grad som ønskes .Søknaden din er fin, den. 

Anonymkode: 9d6ec...337

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er gjerne lite muligheter for unge mennesker jobbmessig, med mindre du bor i en litt større by. Mine første jobber var å male hus, gå med avisen, slakteri og kundeservice. Etter dette fikk jeg jobb i butikk. Hvis du bor i en større by kan du ta kontakt med Manpower eller lignenede. De trenger ofte folk på kort varsel, og da kan du få erfaring. 

Anonymkode: 7994d...74b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er en 18 år gammel jente uten noe særlig jobberfaring, utenom fra da jeg har vært ute i praksis og sittet barnevakt.  

Jeg har søkt over 200 stillinger det siste halv året og har ikke fått svar fra noen. Hva kan være grunnen til dette? Slenger ved jobbsøknaden jeg pleier å sende i håp om at jeg får noen tips på hva jeg gjør feil eller kan gjøre bedre. 

det er et spørsmål du skal stille dem som avviser deg. Det er kun de som vet.

Anonymkode: 3e374...8f2

Skrevet (endret)

Høres rart ut. Men jeg har lest noen søknader og styrer unna de som skryter mye uten grunnlag, på en måte.. også må man skille seg litt ut. 

Jeg ville kanskje fokusert mer på hvordan erfaringer kan knyttes opp mot jobben du søker. Også ville jeg vært forsiktig med hva som kommer frem i sosiale medier. Hva dukker opp når de søker deg opp? For det gjør de.

Noen eksempler på endring-

«Jeg har vært innom dere på xxxx ved gjentatte anledninger tidligere, og sitter igjen med et veldig godt inntrykk av dere som arbeidsplass. Jeg søker derfor stillingen som medarbeider hos dere. Jeg ønsker å gi de menneskene jeg møter en så god opplevelse som mulig og den hjelpen de behøver, og jeg er svært motivert til å gi alt.»

Først skriver du kort om deg selv - navn, alder og bosted. 
Jeg har ved flere anledninger vært innom dere, og sitter igjen med et veldig godt inntrykk. Jeg synes arbeidet hos dere virker lærerikt og interessant, og ønsker derfor å søke på stillingen som *****.

Så kan du putte inn erfaringene dine- hva du har gjort tidligere og hvorfor det evt er relevant for stillingen. 

Også for å roe ned den skråsikre tonen ville jeg kanskje endret feks dette avsnittet:

«Jeg er sikker på at jeg kan gjøre en god jobb hos dere. Dette mener jeg fordi jeg er svært opptatt at alt jeg gjør for andre skal være av god standard, slik jeg selv ville ønsket å bli behandlet i en slik sammenheng. Jeg vet at både kundehåndteringen, lagarbeid, renslighet og liknende oppgaver er viktig hos dere. Jeg vil si jeg løser slike oppgaver effektivt med et smil på munnen og samtidig er nøye med å holde orden og ikke slurve med oppgavene mine.»

til

Jeg opplever kundehåndtering, lagerarbeid og renslighet (evt det som passer jobben du søker) som viktig for dere og mener jeg kan løse disse oppgaver effektivt og med et smil om munnen. Jeg er nøye på å holde orden og slurver ikke med oppgaver. Ønsker at alt jeg gjør for andre skal være av god standard.

Altså kanskje litt mer ydmyk fremtoning i og med du er ung og «uerfaren» i manges øyne. 

Skriv gjerne på hva som er planen din videre i livet også. Om du feks ønsker videreutdanning innen noe som har med jobben å gjøre.

Lykke til:) 

Endret av Lija
AnonymBruker
Skrevet

Søknaden er neppe problemet; sannsynligvis blir du sortert vekk før den i det hele tatt er lest. Arbeidsgivere får så vanvittig mange søkere på ufaglærte stillinger at over halvparten går i søpla før de begynner, og så hives en halvpart til når de skummer over CVene.

...og likevel er det folk som får seg til å påstå at problemet er at arbeidsledige er late.

Anonymkode: 89f84...09b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slenger ved jobbsøknaden jeg pleier å sende i håp om at jeg får noen tips på hva jeg gjør feil eller kan gjøre bedre. 

Jobbsøknaden du pleier å sende? Der er feilen. Du må jo ikke sende en standardisert jobbsøknad. Du må tilpasse den opp mot arbeidsgiver du søker hos. Utifra stillingsutlysningen. 

Dessuten var det veldig mye subjektiv selvskryt i søknaden din. Det ser kanskje fint og flott ut for deg, men for en arbeidsgiver så er det tomme ord ettersom ordene ikke kan verifiseres på noen måter. Arbeidsgiver vet ikke engang om det er sant det som står der. Ofte er det ikke helt sant heller, men tillaget for å se bra ut. 

Du kan med fordel formalisere søknaden mer. "Jeg har...", "Jeg tar...", "Jeg mener...", "Jeg er...", "Jeg vet..." ..... altså, her er det mye "jeg". Prøv å unngå bruken av "jeg" så mye. Det ble veldig mye av det. Det var det første jeg så når jeg leste innlegget ditt. 

Anonymkode: cb609...12f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det ble veeeeeldig mye jeg, jeg, jeg, jeg i den søknaden, og du må tilpasse den til hvor du søker jobb. Ville også droppet "vært innom dere ved gjentakende anledninger tidligere", det høres veldig anklagende ut. Skriv heller hvorfor du ønsker å jobbe der og hvilken erfaring du har som kan være nyttig. Det er forresten selvmotsigende å først skrive ta du har mye erfaring fra arbeidslivet, og så viser det seg at du kun har noe praksiserfaring fra skolen. Da hadde hvertfall jeg tenkt at du mangler selvinnsikt. Hvis du har gjort det greit de stedene du har hatt praksis kan du kanskje forhøre deg om jobb der?

Anonymkode: 61adb...a1b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes søknaden var grei, jeg :) Det er imidlertid rom for forbedring, ved at du stokker litt om på hvor du skriver hva.

Første avsnitt: skriv hva du heter, hvor gammel du er og hvilken jobb du søker på. 

Andre avsnitt: fortell om erfaringene dine, og knytt egenskapene dine opp mot det. For eksempel: «Da jeg jobbet i hudpleiesalong og frisørsalong lærte jeg å bli rask og effektiv, og jeg fikk god erfaring i å arbeide i en stressende situasjon. Jeg tror det vil komme godt med i stillingen hos dere, fordi *sett inn hvordan denne egenskapen blir nyttig i den aktuelle stillingen*.». Dette kan du gjøre for flere av erfaringene du har hatt. 

Tredje avsnitt: fortell litt om motivasjonen din for å søke, og hvordan du tror du vil passe inn på grunn av f.eks. personlige egenskaper. 

Med vennlig hilsen,

Navn Navnesen

Anonymkode: 4a01a...713

AnonymBruker
Skrevet
Lija skrev (På 14.6.2021 den 10.26):

Høres rart ut. Men jeg har lest noen søknader og styrer unna de som skryter mye uten grunnlag, på en måte.. også må man skille seg litt ut. 

Jeg ville kanskje fokusert mer på hvordan erfaringer kan knyttes opp mot jobben du søker. Også ville jeg vært forsiktig med hva som kommer frem i sosiale medier. Hva dukker opp når de søker deg opp? For det gjør de.

Noen eksempler på endring-

«Jeg har vært innom dere på xxxx ved gjentatte anledninger tidligere, og sitter igjen med et veldig godt inntrykk av dere som arbeidsplass. Jeg søker derfor stillingen som medarbeider hos dere. Jeg ønsker å gi de menneskene jeg møter en så god opplevelse som mulig og den hjelpen de behøver, og jeg er svært motivert til å gi alt.»

Først skriver du kort om deg selv - navn, alder og bosted. 
Jeg har ved flere anledninger vært innom dere, og sitter igjen med et veldig godt inntrykk. Jeg synes arbeidet hos dere virker lærerikt og interessant, og ønsker derfor å søke på stillingen som *****.

Så kan du putte inn erfaringene dine- hva du har gjort tidligere og hvorfor det evt er relevant for stillingen. 

Også for å roe ned den skråsikre tonen ville jeg kanskje endret feks dette avsnittet:

«Jeg er sikker på at jeg kan gjøre en god jobb hos dere. Dette mener jeg fordi jeg er svært opptatt at alt jeg gjør for andre skal være av god standard, slik jeg selv ville ønsket å bli behandlet i en slik sammenheng. Jeg vet at både kundehåndteringen, lagarbeid, renslighet og liknende oppgaver er viktig hos dere. Jeg vil si jeg løser slike oppgaver effektivt med et smil på munnen og samtidig er nøye med å holde orden og ikke slurve med oppgavene mine.»

til

Jeg opplever kundehåndtering, lagerarbeid og renslighet (evt det som passer jobben du søker) som viktig for dere og mener jeg kan løse disse oppgaver effektivt og med et smil om munnen. Jeg er nøye på å holde orden og slurver ikke med oppgaver. Ønsker at alt jeg gjør for andre skal være av god standard.

Altså kanskje litt mer ydmyk fremtoning i og med du er ung og «uerfaren» i manges øyne. 

Skriv gjerne på hva som er planen din videre i livet også. Om du feks ønsker videreutdanning innen noe som har med jobben å gjøre.

Lykke til:) 

Ts her. 

Tusen takk. dette var til stoor hjelp!☺️

AnonymBruker
Skrevet

Bare et nedkortet eksempel til deg:

Hei! Mitt navn er xxx. 

Vi har vært i kontakt tidligere, og jeg sitter igjen med et veldig godt inntrykk av dere som arbeidsplass. Jeg søker derfor stillingen som medarbeider hos dere. Jeg går på skole og har hatt fagene (xxx skriv fag som er relevant for type arbeid) Dessuten interesserer meg for salg og jeg er derfor svært motivert!  

Jeg vet at både kundehåndteringen, lagarbeid, hygiene har høy standard i deres bedrift, og jeg ønsker å bidra til å opprettholde denne. Som person er jeg et ordensmenneske, og jeg trives med å arbeide i team.

Til nå har jeg brukt det meste av tiden min til å gå på skole, men jeg har likevel fått mye erfaring fra arbeidslivet. Jeg har gode erfaringer med kundehåndtering fra mitt arbeid i frisør og hudpleiesalong. I tillegg har jeg arbeidet i barnehage, og har lært hvordan jeg kan opparbeide meg rutiner som gjør at jeg kan håndtere stress på en god måte.  På skolen har vi kundedag hver fredag, noe som har lært meg hvordan god kommunikasjon med kundene skal være.

Til ts: søknaden er fin, men litt mer kortere og konsist er nøkkelen, fordi du gjentar mye av de samme poengene i teksten din flere ganger. Alt du har av erfaring lister du på CV, også dine hobbyer! Hobbyer er også erfaringer og kan plasseres i CV sammen med frivillig arbeid osv. Skryte ydmykt kan du gjøre på intervju. Fortsett å søke, søke søke. og gjør det bare enkelt. Til slutt får du kanskje napp🙂 Lykke til 

Anonymkode: a9208...91d

AnonymBruker
Skrevet

HVis det er noe trøst er jeg 15 år eldre enn deg og får heller ikke noe særlig svar på søknader. Selv med bachelor og relevant erfaring. 

Ikke gi deg💪

Anonymkode: 201d8...861

AnonymBruker
Skrevet

Får du ikke svar, eller får du ikke jobb?

Jeg har stort sett alltid fått svar når jeg har søkt jobber, selv om det er avslag. Så det høres rart ut at du ikke får svar i det hele tatt, med mindre det er åpne søknader da. Da har jeg inntrykk av at det bare havner i en bunke i fall det blir behov for folk senere. På åpne søknader føler jeg ikke at bedriften har noe ansvar for å svare heller - siden de tross alt ikke har bedt noen om å søke. 

Uansett, så tror jeg første feil her er å sende den samme søknaden til alle. Det lyser gjerne gjennom at vedkommende bare har sendt ut en masse identiske søknader, og selv om du skriver at du gjerne vil jobbe akkurat der - så er det lite troverdig. Du kan heller ikke si at du har mye erfaring fra arbeidslivet dersom det tross alt ikke er tilfelle. Det vil jo CV-en din avsløre. Ellers synes jeg du har fått mange tips til hvordan du kan forbedre søknaden din her!

Anonymkode: bfe6e...69c

AnonymBruker
Skrevet
On 6/14/2021 at 9:48 AM, AnonymBruker said:

Jeg har vært innom dere på xxxx ved gjentatte anledninger tidligere, og sitter igjen med et veldig godt inntrykk av dere som arbeidsplass. Jeg søker derfor stillingen som medarbeider hos dere. Jeg ønsker å gi de menneskene jeg møter en så god opplevelse som mulig og den hjelpen de behøver, og jeg er svært motivert til å gi alt.

Jeg er sikker på at jeg kan gjøre en god jobb hos dere. Dette mener jeg fordi jeg er svært opptatt at alt jeg gjør for andre skal være av god standard, slik jeg selv ville ønsket å bli behandlet i en slik sammenheng. Jeg vet at både kundehåndteringen, lagarbeid, renslighet og liknende oppgaver er viktig hos dere. Jeg vil si jeg løser slike oppgaver effektivt med et smil på munnen og samtidig er nøye med å holde orden og ikke slurve med oppgavene mine.

Jeg tar ofte initiativ i gruppearbeid, og jobber godt både sammen med andre og alene. Andre sier at jeg jeg klarer å holde hodet kaldt under press, og jeg mener derfor at jeg fint vil takle mange kunder samtidig. Jeg er heller ikke redd for en utfordring.

Til nå har jeg brukt det meste av tiden min til å gå på skole, men jeg har likevel fått mye erfaring fra arbeidslivet. I løpet av skoletiden har jeg tidligere jobbet i frisørsalong og hudpleiesalong i forbindelse med praksis på skolen. Der har jeg lært å takle et hektisk arbeidsmiljø, fått innblikk i ulike arbeidsoppgaver og lært mye om kundehåndtering. Jeg har også vært utplassert i barnehage hvor jeg fikk erfare å ta ansvar for barna og å samarbeide med andre mennesker. På skolen har vi kundedag hver fredag, noe som har lært meg hvordan god kommunikasjon med kundene skal være.

200 uten svar? Sjekk spamboxen/søplebøtta i eposten din eller se om noen stjeler fra postkassa. At flertallet ikke svarer er kanskje å forvente, når ingen svarer er det rart.

Din tekst er stort sett god, jeg har som tidligere sjef sett mange jobbsøknader som er dårligere. Noen steder er teksten litt tung og kan forenkles,  jeg ville endret:

• bytt "sitter igjen med et veldig godt inntrykk" med "har fått et godt inntrykk av dere som arbeidsplass" (du vil ikke at de skal se for seg en person som sitter mye...)
  • dropp "som medarbeider" (hva ellers?)
  • "ved gjentatte anledninger tidligere" høres mer ut som en klage, skriv bare "flere ganger" eller "ofte"
  • "god opplevelse som mulig" og "svært motivert til å gi alt" virker som du ville ofret livet...dropp "som mulig" og bytt "til å gi alt" til "til det"
  • "Jeg er sikker på at jeg kan gjøre en god jobb" .... det kan være bra å vise selvsikkerhet, særlig i salgsjobber, men det kan også bikke over for noen lesere og bli i overkant...jeg ville bare skrevet "jeg mener" eller "tror"....ikke "jeg er sikker på"
  • "smil på munnen" heter "smil om munnen"
  • "ansvar for barn med mange slags behov"
  • ord som "svært", "veldig" og "mye" mister kraft og blir unødvendige hvis de brukes for ofte
  • legg inn en cliffhanger i teksten, feks en episode i barnehagen eller frisørsalongen som du taklet bra og som bedriften kan bli nysgjerrig på å høre mer om, sånt kan være nok til at du får en telefon eller et jobbintervju hvis det er mange søkere
  • bør siste avsnitt stå først? starte med det beste avsnittet

Anonymkode: cc5d5...333

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser endel søknader og synes denne var fin, men hos oss ville du blitt en av veldig mange som skriver en sånn søknad, standard ryddig søknad. Det er jo egentlig ikke noe galt med det, men da blir du bare en av de veldig, veldig mange som søker hos oss. Så kommer er som skriver eksepsjonelle søknader og virkelig har satt seg inn i akkurat vår arbeidsplass og da er det også de som kommer til intervju og ikke alle de 150 som skriver en helt vanlig, ryddig søknad.

Anonymkode: ed85c...efc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leser endel søknader og synes denne var fin, men hos oss ville du blitt en av veldig mange som skriver en sånn søknad, standard ryddig søknad. Det er jo egentlig ikke noe galt med det, men da blir du bare en av de veldig, veldig mange som søker hos oss. Så kommer er som skriver eksepsjonelle søknader og virkelig har satt seg inn i akkurat vår arbeidsplass og da er det også de som kommer til intervju og ikke alle de 150 som skriver en helt vanlig, ryddig søknad.

Anonymkode: ed85c...efc

Kan du gi noen eksempler? Jeg prøver å vise at jeg har satt meg inn i bedriften og arbeidsplassen, men opplever ikke så mye bedre respons allikevel. Jeg kommer av og til til intervju altså, men ikke så ofte som jeg skulle ønske.

Anonymkode: 76dee...775

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.6.2021 den 9.48):

Synes søknaden var helt grei. Men synes du har fått en del gode tips til omformulering som kan heve søknadsteksten enda mer. 

Har du noen venner som har jobb? I så tilfelle kan du jo høre om de har en ledig stilling der de jobber? Det er ofte enklere å få jobb om man kjenner noen fra før. 

Anonymkode: 76dee...775

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...