Gå til innhold

Takler du stress?

Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta

Jeg reagerer fysisk når jeg blir utsatt for stress, både i jobbsituasjonen og hjemme. Jeg hoster (teit tørrhoste), allergien min merker jeg mye mer til og av og til blir det tungt å puste.

Dette har jeg for så vidt lært meg til å leve med, men jeg lurer på om det er flere som opplever noe lignende som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg takler på sett og vis stress, men selvsagt ikke helt uten at det gjør seg utslag på kroppen. For tida er jeg inne i min verste stressperiode ever, men den er tidsbegrenset, så jeg overlever. Jeg merker at jeg blir veldig sliten og trøtt, men sover ikke mer enn normalt. Klør mye lettere på kroppen, og matlysten forsvinner.

Jeg vet at man skal slappe av og ta det med ro, men det er lettere sagt enn gjort når man har en tidsfrist hengende over seg, og som det kan få store konsekvenser hvis jeg ikke rekker. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Klart det, og noen ganger er stress ikke til å unngå. Men det er interessant synes jeg å se hvordan kroppen sier fra om ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen produserer jo masse hormoner når den blir utsatt for stress (kortison, adrenalin?), og det er ikke rart det gir fysiske utslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Nei det er sant, men på meg så virker det som enkelte har mye høyere terskel for hva som gir kroppslige utslag enn andre. Jeg er helt overbevist om at fordi jeg har vært gjennom en meget vanskelig periode tidligere i livet har jeg lavere terskel før kroppen sier fra enn jeg ellers hadde hatt. En del av mitt immunforsvar slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg; stress bryter jo ned immunforsvaret, og hvis man utsettes for stress i lengre tid, blir man lettere syk, for eksempel. Jeg husker en gang da jeg gikk på hovedfag; dagen etter eksamen fikk jeg den verste halsbetennelsen jeg noensinne har hatt.

Men mener du at stress du har hatt for en tid tilbake, fortsatt påvirker deg, eller er det rett og slett slik at du er mer vár for symptomene enn enkelte andre er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg takler vel stress relativt greit. Men i motsetning til mange andre blir jeg mere hyper enn trett. Sover lite, og greier meg forsåvidt greit. Blir voldsomt rastløs og til dels ukonsentrert, alt går på høygir.

Kløe på kroppen opplever jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler stress jeg selv kan være med å regulere. Men jeg har erfart at stress jeg ikke kan kontrollere, ødelegger meg fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
Men mener du at stress du har hatt for en tid tilbake, fortsatt påvirker deg, eller er det rett og slett slik at du er mer vár for symptomene enn enkelte andre er?

Jeg mener at kroppen "sier fra" tidligere enn den ellers ville gjort, så jeg kan unngå den mengden stress igjen. Det er i hvert fall en teori jeg har, om det er noe i den vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler stress jeg selv kan være med å regulere. Men jeg har erfart at stress jeg ikke kan kontrollere, ødelegger meg fysisk.

Kjenner meg igjen der. Positivt stress kan være med på å gi energi, men negativt stress kan bryte deg ned.

Men skillene mellom positivt og negativt stress kan være hårfine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at kroppen "sier fra" tidligere enn den ellers ville gjort, så jeg kan unngå den mengden stress igjen. Det er i hvert fall en teori jeg har, om det er noe i den vet jeg ikke.

Hvis du føler at kroppen sier ifra, er vel dette en form for stressmestring. Som er positivt. Eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
Hvis du føler at kroppen sier ifra, er vel dette en form for stressmestring. Som er positivt. Eller??

Ja absolutt, jeg sier ikke at det er negativt. Bare litt plagsomt når det står på... :sur::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja absolutt, jeg sier ikke at det er negativt. Bare litt plagsomt når det står på... :sur:  :ler:

Skjønner. Men det er jo bra at du lytter til kroppen og er bevisst på dine egne grenser. Mange står bare på til de stuper om med hjerteinfarkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Violetta
Skjønner. Men det er jo bra at du lytter til kroppen og er bevisst på dine egne grenser. Mange står bare på til de stuper om med hjerteinfarkt.

Ja den er en fantastisk innretning, denne kroppen vår. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindelspev

Ja og nei. Jeg er blitt bedre til å takle stress når jeg får situasjoner slengt i fleisen -men f.eks stress ved lite søvn og dårlig tid om morgenen -det takler jeg ikke. Da sier hodet 'stopp'. Skulle ønske jeg var i stand til å strekke meg lengre sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er bra å ha nok å gjøre, og kan syns det er morsomt når det blir litt stressende..

Men i en periode på jobben var det for mye tror jeg.. jeg er kontorlærling, i en personalavdeling. en periode var en av de ansatte sykmeldt og jeg fikk nesten hele hennes arbeidsoppgaver skjøvet over på meg..

en dag på jobben ble jeg plutselig kvalm og skjalv veldig.. etter en stund bestemte jeg meg for å dra hjem.. halvtime senere spydde jeg.. tror jeg spydde en 2-3 ganger og så var det over igjen!

så kanskje det er den måten kroppen min reagerer på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å takle stress i det hele tatt. For to år siden var jeg utbrent, og mistet all form for motivasjon og lyst. Etter det har jeg fått panikk hver gang jeg blir litt stressa, og prioriterer alle andre ting enn det jeg egentlig burde gjøre. På meg slår det ut både psykisk og fysisk, mest psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Jeg takler stress jeg har "bestemt selv" og som bare eller mest involverer meg selv; eksamen, deadlines o.l. Greit nok at jeg blir sliten, men ikke heeeelt utpsyka, som jeg kan bli hvis det er stress i visse jobbsituasjoner (når en gruppe er veldig avhengig av dine prestasjoner o.l). Generelt har jeg funnet ut at jeg er en person som godt kan jobbe mye og hardt, men som egentlig ikke takler andres "store forventninger" særlig bra. Tror jeg...

Reaksjoner jeg kan få på stress: søvnproblemer - og tanker som bare surrer og surrer, problemer med å avslutte et arbeid før alt går i kryss, angstliknende symptomer, tørr hud, manglende matlyst (muligens pga dårlig døgnrytme)... blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...