AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #1 Skrevet 14. juni 2021 Jeg er for tiden sykemeldt, helt utbrent av mengde jobb og ufyselige kollegaer. Har fått sykemelding to uker om gangen, men når dagen for å komme tilbake i jobb nærmer seg så låser kroppen seg... Problemet er nå at jeg holdt på med et prosjekt før jeg ble sykemeldt og glemte å "sjekke inn" noen filer til prosjektet. Det betyr de kun ligger lokalt på min jobb PC og ikke i skyen. Nå krever sjefen å få tilgang til min PC slik at disse filene kan sjekkes inn og benyttes av andre. Jeg synes det er fryktelig ubehagelig at noen skal inn på min PC... Kan han gjøre dette? Anonymkode: 955b3...e30
punkyB Skrevet 14. juni 2021 #2 Skrevet 14. juni 2021 Hvis det ligger på c:\ så kan vel han logge seg på din pc med sin ident og deretter lagre filen(e) på et felles sted. jeg tror vel ikke han skal logge seg på din pc med din ident.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #3 Skrevet 14. juni 2021 Sjefen har ikke lov til å gå inn på din private konto. Anonymkode: e0368...bf9
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #4 Skrevet 14. juni 2021 Det er ikke din pc, det er jobben sin Anonymkode: 30a03...359 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #5 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er for tiden sykemeldt, helt utbrent av mengde jobb og ufyselige kollegaer. Har fått sykemelding to uker om gangen, men når dagen for å komme tilbake i jobb nærmer seg så låser kroppen seg... Problemet er nå at jeg holdt på med et prosjekt før jeg ble sykemeldt og glemte å "sjekke inn" noen filer til prosjektet. Det betyr de kun ligger lokalt på min jobb PC og ikke i skyen. Nå krever sjefen å få tilgang til min PC slik at disse filene kan sjekkes inn og benyttes av andre. Jeg synes det er fryktelig ubehagelig at noen skal inn på min PC... Kan han gjøre dette? Anonymkode: 955b3...e30 Kan ikke sjefen ta med pcen hjem til deg, slik at du kan få logget deg på og sendt over filene? Evt at du stikker innom jobben og fikser det selv, du kan jo dra dit i helga eller på kvelden om du ikke vil treffe kolleger. Anonymkode: eed2d...2b7 4
Tuba Skrevet 14. juni 2021 #6 Skrevet 14. juni 2021 Er det ikke noen annen mulighet her? Kan du feks logge det på hjemmefra og få sendt over filene? Eller kan du ta deg en tur innom en kveld for å ordne det?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #7 Skrevet 14. juni 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke din pc, det er jobben sin Anonymkode: 30a03...359 Ja PCen er jobben, men har man en privat bruker, så kan man ikke gå inn på den. Anonymkode: e0368...bf9
Baktusen Skrevet 14. juni 2021 #8 Skrevet 14. juni 2021 Det er et godt spørsmål, og svaret er juridisk og moralsk sett ikke helt lett å svare på. Men, det som faktisk er helt sikkert, er at han har rett på de filene. Jobben eier arbeidet som du har utført, og det kan de kreve tilgang til. Så blir bare spørsmålet hvordan løse det greiest mulig. Et alternativ er jo at leder henter det, et annet som flere har foreslått er at du selv gir han filene. 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #9 Skrevet 14. juni 2021 Har du ikke passord? Anonymkode: 60331...afd
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 14. juni 2021 #10 Skrevet 14. juni 2021 https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/personvern-pa-arbeidsplassen/innsyn-epost-filer/
stan Skrevet 14. juni 2021 #11 Skrevet 14. juni 2021 Det beste må vel være at pc og bruker havner på samme sted. Enten oppsøk arbeidsplassen, eller få en kollega eller noentil å ta den med til deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå