AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #1 Skrevet 14. juni 2021 Jeg har lest at med blw så må du IKKE hjelpe baby med å spise, heller ikke gi mos på 14 dager før du begynner, av sikkerhets årsaker. Dette er vist KJEMPE viktig. Jeg prøvde alikevell i går å gi datteren min på 7 mnd hjemmelaget banan/egg «pannekaker» som jeg lagde til strimler sånn at hun kunne spise de selv. Før dette har hun blitt gitt forskjellig mos og grøt i tillegg til melk, men fått sånne ferdig grønnsaks «chips» som hun tygger på selv da hun klør så i tennene. Det gikk kjempe fint å gi henne disse pannekakene, de var jo myke og hun stor koste seg med å utforske med hånda og spise selv, ingen problemer der. Så jeg har veldig lyst å fortsette å lage disse til henne, så hun kan få jern fra egget og kose seg med å få spise selv, samtidig føler jeg meg ikke klar til å begynne å gi brødskive, pasta, kjøtt etc som hun kan spise selv, det føles utrolig skummelt, føler hun er så liten enda. Så da har jeg lyst å fortsette å lage hjemmelaget mat «most» i en, to mnd til tror jeg, til jeg føler meg trygg på det med å spise selv. Men! Er det farlig å blande? Gi henne disse pannekakene? Er det forvirrende for henne, større sjans for å sette i halsen? Burde jeg bare spare pannekakene til hun spiser alt selv? helsesøster på stasjonen sier det er ok å blande, men alle blw grupper sier noe annet. Takk hvis noen vil hjelpe, veldig forvirret mor her🙏 Anonymkode: adf72...940
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #2 Skrevet 14. juni 2021 Min spiste brødskalker, frukt, brødskiver, middag med biter fra 5 måneder. La nå ungene prøve seg frem 🙂 Trur du skal gå inn for å tenke litt selvstendig og ikke høre på alle slags merkelig råd. Anonymkode: 6b6f0...61c 5
jaromei Skrevet 14. juni 2021 #3 Skrevet 14. juni 2021 Jeg kombinerte blw med mos. Det gikk helt fint. Tror det er mange som gjør det 😊 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #4 Skrevet 14. juni 2021 Hun stapper vel alt mulig annet inn i munnen og gnager på det? La ungen prøve seg frem. Anonymkode: 92be8...add
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #5 Skrevet 14. juni 2021 Det har vært masse tråder om akkurat det samme, og mange av oss som har svart har svart akkurat det samme -prøv litt forskjellig, kan godt kombinere. Anonymkode: 92be8...add 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #6 Skrevet 14. juni 2021 Det er selvfølgelig greit å kombinere mos og grøt med fingermat, det er det som er vanlig Da vår var 6-7 mnd spiste hun også brød og annen trygg fingermat selv, i tillegg til grøt og mos. Anonymkode: f02c8...049 4
Moi123 Skrevet 14. juni 2021 #7 Skrevet 14. juni 2021 Da passer nok tradisjonell mattilvenning for dere, altså både mos og biter. Det er ikke en kombo . 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #8 Skrevet 14. juni 2021 Hva er så kjempefarlig med å kombinere mos med mat babyen kan spise selv? Anonymkode: 2d926...3c8 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #9 Skrevet 14. juni 2021 Ts her - takk for svar, beklager at jeg ikke sjekket tråder først da det tydeligvis er fler som har spurt lignende. Det virker på dere som dette var litt dumt spørsmål, så beklager det i så fall, men alt jeg har lest og sett om BLW er altså at det er farlig å kombinere, for da lærer vist ikke babyen hvordan å spise biter (hvis de får mos). Men da fortsetter jeg med de pannekakene og evt flere fingermat, får ta det og prøve meg fram etter magefølelse Anonymkode: adf72...940
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #10 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her - takk for svar, beklager at jeg ikke sjekket tråder først da det tydeligvis er fler som har spurt lignende. Det virker på dere som dette var litt dumt spørsmål, så beklager det i så fall, men alt jeg har lest og sett om BLW er altså at det er farlig å kombinere, for da lærer vist ikke babyen hvordan å spise biter (hvis de får mos). Men da fortsetter jeg med de pannekakene og evt flere fingermat, får ta det og prøve meg fram etter magefølelse Anonymkode: adf72...940 Dette er noe stort TULL, de lærer å spise uansett! Bare kombiner du 😊 Anonymkode: 5ff40...de2 2
Snurrepurre Skrevet 14. juni 2021 #11 Skrevet 14. juni 2021 Vi hadde kombo 🙂 både Mos og brød/pannekaker/småbiter med frukt etc
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #12 Skrevet 14. juni 2021 Lurer veldig på hvor du har lest? Høres ut som om du bare har vært på ekstremistsider hvor BLW blir som en religiøs sekt. Desto særere, desto bedre. De må jo lære, det blir som å si at de ikke får prøve å gå før de kan det.. er vanskelig å spare pannekaker til hun spiser alt selv, hvis hun aldri får trene på å spise selv! Litt host og hark er spisingens knall og fall. Gi forskjellig mat, og la henne kose seg. Min startet dagen i dag med å få grøt på skje innimellom hans gnaging på et eple, og det gikk bare bra. Han har jo sansene sine, så han kjenner hvilken konsistens det er på maten før han svelger den. Anonymkode: 92be8...add 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #13 Skrevet 14. juni 2021 Husk at BLW ikke er basert på forskning, kun meningene og erfaringene til proponentene. Så ta alt sånn som man "må" gjøre med en stor klype salt. Det går kjempefint å både gi most mat og la baby utforske fingermat selv samtidig, det er vel det de fleste gjør. Ingen grunn til å gjøre barnemat til ideologi. Jenta mi hadde veldig sterk brekningsrefleks og taklet ikke mat med noe som helst konsistens før hun var 9-10 måneder (altså hun kastet opp ordentlig det som var i magen, ikke bare harket opp det hun hadde i munnen, om hun fikk mat med biter). Grøt, grønnsaksmos osv. gikk derimot ned på høykant. Om jeg skulle insistert på at hun kun skulle få mat hun kunne spise selv, hadde hun sultet. Anonymkode: 3a41b...584 2
Moi123 Skrevet 14. juni 2021 #14 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ts her - takk for svar, beklager at jeg ikke sjekket tråder først da det tydeligvis er fler som har spurt lignende. Det virker på dere som dette var litt dumt spørsmål, så beklager det i så fall, men alt jeg har lest og sett om BLW er altså at det er farlig å kombinere, for da lærer vist ikke babyen hvordan å spise biter (hvis de får mos). Men da fortsetter jeg med de pannekakene og evt flere fingermat, får ta det og prøve meg fram etter magefølelse Anonymkode: adf72...940 Det bunner i at om man gir mos i 2 mnd så plutselig vil prøve blw og bytter på dagen vil baby mest sannsynlig svelge unna biter på samme måte som baby ville gjort med mos, og dermed risikert å sette fast i halsen. Med blw lærer de å tygge og bruke musklene på annen måte fra starten av. Tradisjonell mattilvenning er jo gjerne slik at man tilpasser 'mosen' slik at det blir fastere og mer og mer biter etterhvert, slik at barnet får gradvis tilvenning biter.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #15 Skrevet 14. juni 2021 Jeg prøvde å bare gi mat barnet kunne spise selv, men oppdaget etterhvert at til mitt glupske barn var det lurt å mose fast mat. Barnet lærte seg å knipe av golrotbiter som var akkurat små nok til å svelges. Dette var tidlig i tilvenningen, så tarmene var ikke helt vant til biter. Det ble noen dager med forstoppelse, før en gulrotbit skjøt ut i bleien med stor kraft. Siden ble det fyrstikktynne biter eller mos, frem til hen lærte å "tygge" maten. Anonymkode: 0c17d...39b
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #16 Skrevet 14. juni 2021 Det er to aspekter de som bruker BLW-boka "etter boka" følger om dette: - Dersom babyen har fått mos og er vant til den konsistensen, så har de lært å svelge før de lærer å tygge. Begynner man rent med BLW fra 6 mnd vil det være motsatt, man lærer å tygge før man lærer å svelge. Teorien er derfor at et barn som er vant med mos fra typ 4-5 mnd og det å bare svelge maten rett ned, vil ha en høyere sannsynlighet for å sette biter fast i halsen når de plutselig går over til biter ved så ung alder som 6 mnd. I BLW skal jo ikke babyen bare få myke ting de kan spise selv, men alle konsistenser. Så vidt jeg kan lese meg frem til er dette først og fremst en teori, og ikke noe som er forskningsbasert eller underbygget av statistikk. Det er kanskje ikke noe som er så lett å forske på, men det er hvertfall ikke så skråsikkert som de påstår. - I tillegg handler det om selvregulering. Et barn som blir matet (feks med puré på skje) vil ikke selv kunne bestemme når hen er mett, eller kjenne ordentlig etter på hvor mye eller hva de ønsker å spise av det som blir servert. Dette er linket opp mot forskning som antyder at mangel på selvregulering i matinntaket kan være en faktor som bidrar til fedme i voksen alder. Har selv latt mitt barn styre mattilvenningen selv, men har ikke vært så rigid som enkelte er i disse gruppene. Tror på at man kan finne en middelvei, uten at det er livsfarlig for ungen. New Ways Nutrition på instagram har mange fine innlegg om dette, også på bloggen sin 🙂 Anonymkode: 308c7...ec1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå