Gå til innhold

Keto-nybegynner! Trenger forslag til diett

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vil spise lavkarbo og komme i ketose. Håpet er å ta av meg ca 50 kg. Jeg har viljestyrke og motivasjon, men mangler kunnskap! Kan noen gi meg et eksempel på hva man kan spise en helt vanlig dag? Andre tips og triks? 

Anonymkode: ef20c...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mitt største tips er å kjøpe/låne bøker for å lese mer om lavkarbo/ketogen diett. Alt for mange hiver seg utpå slikt kosthold uten å vite nok, og tror det bare er å mumse bacon hver dag når det ikke er sunt. 

Ellers er det ikke så komplisert. Bytt ut potet, pasta, ris, mel og korn med fett. Til middag for eksempel spiser jeg omtrent det samme som før bare at til kjøtt og fisk spiser jeg grønnsaker med lavt karbohydratinnhold. Til snack spiser jeg enkelte typer nøtter og da helst uten salt. Av og til ønsker jeg å spise pizza eller noe med tortilla og da lager jeg pizzabunn av blomkål og kjøper lavkarbolefser. Lavkarbolefser og slike erstatningsprodukter begrenser jeg til minimum da jeg tror på å lage mat fra bunnen av. 

Lykke til!

Anonymkode: 4f522...15f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da vil jeg anbefale Diet Doctor som har enormt mange oppskrifter og lettleste artikler og videoer, og er laget av leger som har peiling på kosthold.

Anonymkode: 73651...9ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å spise lite prossesert/ferdigmat blir det også mye enklere. (Kjøttstykker fremfor farseprodukter osv)

Alt av kjøtt

fisk, sjømat 

ost 

smør

nøtter

Oljer

fløte

annet «rent» fett

* meieriprodukter sjekker du på etiketten hvor mye karbo det er per 100g. Mener de fleste på keto unngår alt med 5 eller mer. 
* lag en liste over grønnsakene du kan spise så du ikke går på en smell der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grønne grønnsaker, de har mindre karbohydrater enn andre. 
sellerirot er unntaket fra regelen. Kan brukes til mye hvor du ellers bruker potet.

Vil anbefale deg og veie mat og logge i lifesum. Velg keto plan, så ser du hvor mye mengder og gram av fett, karbohydrater og protein du trenger. 

Anonymkode: ab9b5...d04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for gode råd. Har bestemt meg for å starte denne uken med å kutte de mest åpenbare kildene til for mye karbohydrater, slik som søtsaker og brød osv. Neste uke går jeg enda hardere ut, og uken etter kjører jeg full keto. Er så motivert nå! 
ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjapt spørsmål. Jeg er veldig glad i rødvin. Lar ketogent kosthold meg nyte ett glass eller to i helgene? Eller ødelegger jeg alt da? Er lett villig til å droppe det hvis det ødelegger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bloggen fett og forstand har enormt mange fantastiske oppskrifter hvor absolutt alt er keto vennlig. De har også en Facebook gruppe. Anbefales på det sterkeste.

Lykke til,  har selv tatt av snart 30 kg på 11 mnd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 hours ago, Lill3My said:

Oljer

Man kan bruke kaldpresset olivenolje, ellers er planteoljer som regel et ultraprosessert produkt og ikke det kan kalle "ren" mat.

Anonymkode: 73651...9ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kjapt spørsmål. Jeg er veldig glad i rødvin. Lar ketogent kosthold meg nyte ett glass eller to i helgene? Eller ødelegger jeg alt da? Er lett villig til å droppe det hvis det ødelegger 

En av mine favorittsider er https://www.ruled.me/ , de har en fin alkoholguide  https://www.ruled.me/ketogenic-diet-and-alcohol/:) 

Anonymkode: 42ef4...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...