AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #1 Skrevet 13. juni 2021 Mensen er fremdeles knyttet til tabu. Jeg kan starte. Har noen få ganger måtte ringe inn syk på jobb pga. store blødninger. Slik at jeg har måtte løpe på wc. Har rent nedover lårene. Tåler dårlig tampong og får fort sopp. Brukt de største bindene, men ikke holdt. Har løyet om grunn fordi jeg vet sjefen klager over ansatte som bruker mensen som "unnskyldning" for fri. Da jeg gikk på skolen sa gymlæreren (mann) at alle jentene måtte bade uansett mensen. Han mente at tampong ville fungere for alle. Anonymkode: bec83...2f0
Rotemor Skrevet 14. juni 2021 #2 Skrevet 14. juni 2021 Det er ikke helt stuerent enda,nei. Det er et ord man egentlig burde bruke oftere for å normalisere det. Det regnes vel fortsatt som en ganske privat ting. 2
Hannah80 Skrevet 14. juni 2021 #3 Skrevet 14. juni 2021 Mensen er da ikke tabu. https://snl.no/tabu 1
Silva Pluvialis Skrevet 14. juni 2021 #4 Skrevet 14. juni 2021 Rotemor skrev (1 time siden): Det er ikke helt stuerent enda,nei. Det er et ord man egentlig burde bruke oftere for å normalisere det. Det regnes vel fortsatt som en ganske privat ting. Privat er det vel? Ikke tabubelagt, men det er jo privat. Det er ikke noe man snakker med hvem som helst om. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #5 Skrevet 14. juni 2021 Hannah80 skrev (19 minutter siden): Mensen er da ikke tabu. https://snl.no/tabu Herregud Anonymkode: a64c0...827 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #6 Skrevet 14. juni 2021 Gjenferdet skrev (Akkurat nå): Privat er det vel? Ikke tabubelagt, men det er jo privat. Det er ikke noe man snakker med hvem som helst om. Mensen er noe dritt, la oss nå nok en gang la tråden handle om noe helt annet. Anonymkode: a64c0...827 2
Hannah80 Skrevet 14. juni 2021 #8 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Herregud Anonymkode: Syns du det er et tabu, kanskje?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #9 Skrevet 14. juni 2021 Hannah80 skrev (Akkurat nå): Syns du det er et tabu, kanskje? Jeg husker min mor ikke ville jeg skulle bruke tamponger for det kunne sprekke jomfruhinna mi. Anonymkode: a64c0...827
Rotemor Skrevet 14. juni 2021 #10 Skrevet 14. juni 2021 Gjenferdet skrev (23 minutter siden): Privat er det vel? Ikke tabubelagt, men det er jo privat. Det er ikke noe man snakker med hvem som helst om. Det er vel poenget her; at man skal kunne snakke naturlig om mensen. Det skal ikke behøve å være så privat. Men skinnhellige du skal pirke på semantikken.. 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #11 Skrevet 14. juni 2021 Jeg har aldri opplevd tabu rundt mensen bortsett fra at jeg var sjenert og flau da jeg fikk mensen som 15 åring. Jeg var glad jeg fikk den så sent, for jeg grudde meg til det. Syns det er slitsomt, men har jo fått gode rutiner opp gjennom årene. Har blitt mindre sjenert og flau over mensen med årene, men har ellers aldri opplevd tabu. Da jeg var mellom 15-20 år kunne jeg ikke pratet åpent om mensen pga min sjenanse og flauhet, men iløpet av 20-årene fikk jeg et mer avslappet forhold til det. Idag kan jeg fint si at jeg er dårlig pga mensen. Anonymkode: 08f49...4e4 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #12 Skrevet 14. juni 2021 Fikk mensen når var 11 blødde ned senga nesten. Anonymkode: a64c0...827
Rotemor Skrevet 14. juni 2021 #13 Skrevet 14. juni 2021 (endret) Jeg blødde så det var vått på stolen på et kurs engang. Det var kjempeflaut. Det burde det ikke være. Men slet med opplevelsen en liten stund i etterkant. Endret 14. juni 2021 av Rotemor 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #14 Skrevet 14. juni 2021 Jeg opplever egentlig ikke noe sånt. Jeg tror gymlærere var vant med at jenter brukte mensen som unnskyldning for å slippe gym/svømming, så der var det jo noen usympatiske kommentarer. Jeg har heldigvis normalt sett ikke så store blødninger eller smerter, men av og til er det så vondt at jeg må ta sterke smertestillende. Man vet det ikke før man har kjent på det selv, og da er det ikke rart at man får lite forståelse av andre som aldri har opplevd det, da spesielt menn. Det er jo ikke greit, men det er en forklaring og da er det like greit å ikke oppgi det som grunn (som du heller ikke gjør). Anonymkode: 3bb2b...f66
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #15 Skrevet 14. juni 2021 Nei, jeg har ikke opplevd det. Men jeg er en privat person av natur og ville aldri nevnt at jeg har mensen for noen, like lite som jeg ville annonsert at jeg skal gå å bæsje feks. Så jeg har aldri havnet i en situasjon hvor jeg har kunnet opplevd at noen reagerte negativt på at jeg har mensen. Anonymkode: 478e7...61c
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #16 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mensen er fremdeles knyttet til tabu. Jeg kan starte. Har noen få ganger måtte ringe inn syk på jobb pga. store blødninger. Slik at jeg har måtte løpe på wc. Har rent nedover lårene. Tåler dårlig tampong og får fort sopp. Brukt de største bindene, men ikke holdt. Har løyet om grunn fordi jeg vet sjefen klager over ansatte som bruker mensen som "unnskyldning" for fri. Da jeg gikk på skolen sa gymlæreren (mann) at alle jentene måtte bade uansett mensen. Han mente at tampong ville fungere for alle. Anonymkode: bec83...2f0 Hvis du blør så mye bør du ta ansvar for egen helse og gå til en gynekolog som kan gi deg medisiner som reduserer blødningene. Jeg syns faktisk det er helt vilt at folk ringer seg syk fordi de har store blødninger når det er noe som er lett å gjøre noe med. Utnytting av velferdssystemet vil jeg kalle det. Anonymkode: e150f...fc6 1
Gudny69 Skrevet 14. juni 2021 #17 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Herregud Anonymkode: a64c0...827 Men det er jo helt sant. Greit å holde orden på begrepene. Ingen skam i å gjøre feil, men man må tåle at andre retter på feilene.
Gudny69 Skrevet 14. juni 2021 #18 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg husker min mor ikke ville jeg skulle bruke tamponger for det kunne sprekke jomfruhinna mi. Anonymkode: a64c0...827 Hihi. Den hadde jeg tatt lenge før jeg trengte tamponger.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #19 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du blør så mye bør du ta ansvar for egen helse og gå til en gynekolog som kan gi deg medisiner som reduserer blødningene. Jeg syns faktisk det er helt vilt at folk ringer seg syk fordi de har store blødninger når det er noe som er lett å gjøre noe med. Utnytting av velferdssystemet vil jeg kalle det. Anonymkode: e150f...fc6 Tror du på det der selv? Anonymkode: c39df...d33 13
Lafamiglia Skrevet 14. juni 2021 #20 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror du på det der selv? Anonymkode: c39df...d33 Ikke meg du siterer, men det er som regel lett å gjøre noe med det. Jeg gikk til gynekolog med store blødninger og fikk resept på Cyklokapron. Problem solved, og jeg fikk mer normale blødningsmengder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå