Gå til innhold

Flere som er redd for pariet «Alliansen» sin målrettede påvirkning mot barn?

Anbefalte innlegg

Gjest In absentia
Skrevet

Alliansen, opprettet i 2016, er vel det nærmeste vi kommer et faktisk nynazistisk parti i Norge.

De har satt i gang en valgkamp som særlig retter seg mot de yngste velgerne. De er aktive i sosiale medier, herunder Tiktok, og har et ungdomsparti sombenytter seg av memes og høyreorientert retorikk for å treffe andre unge, særlig ensomme menn. Nå får de til og med invitasjoner til skoledebatter! 

For ref så benekter leder og grunnlegger Hans Jørgen Lysglimt Johansen holocaust, er dedikert Donald Trump-tilhenger og er i mot det han kaller «neger-kulturens påvirkning på norsk ungdom», for å nevne noe. Man kan tenke seg til en del verre tankegods også, uten at jeg kan bevise det.

Noen fler som er skeptiske? Hva skjer med norsk politisk diskurs om han kommer seg inn i varmen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Å fy, skeptisk er bare forbokstaven.  Vi får håpe at den galskapen aldri kommer til makten.

jeg søkte litt for å finne opplysninger, for jeg har aldri hørt om dem før, og fant dette:

Kontroversielt parti

Alliansen er et høyreradikalt parti, ledet av Hans Jørgen Lysglimt Johansen. Han er kjent for rasistiske, antisemittiske og raseideologiske utsagn, slik blant annet Filter Nyheter har dokumentert. I 2018 skrev han for eksempel «horder av negere vil rive Europa i filler» på Twitter.

Skrevet

Jeg håper og tror det store flertallet er såpass "vaksinert" mot ytre høyre at rekrutteringen ytre høyre selv vil klare å gjøre bør være veldig liten. 

Samtidig er jeg litt bekymret for effekten av såkalt "redpilling", der en ser kraften i å avsløre myter. Eksempelvis tror jeg mange fikk en vekker da mytene om lønnsforskjeller mellom kjønn i stor grad ble "rullet opp" for noen år siden, og jeg er redd denne typen "åpenbaringer" kan bidra til å drive folk ut i mer alternative kretser. 

• Liker 1
Skrevet

Har ikke hørt så mye om de før, har blitt nevnt men har aldri hengt meg oppi de. Tenker at det er et parti som samler en viss gruppe som er mer "utafor" enn andre og forhåpentligvis så tiltrekker det seg ikke så mange uansett hvor mange tiktok videoer de lager. Hele alliansen kan drite og dra for min del, men er bekymringsverdig om de skulle lokke til seg forstyrra individer. Kan ikke helt se for meg at de kan få så voldsomt stort innpass i Norge, vi er liksom ikke helt der. De blir et parti for de som er helt der "ute" og de er det ikke så mange av.

• Liker 2
Skrevet

Det er noen ekstremistiske partier som tiltrekker seg unge, uerfarne personer som er lettere å manipulere inn i en eller annen ekstrem ideologi. Denne ''Alliansen'' er ett av dem på lik linje med MDG og i stor grad Rødt. 

Det er skummelt hvis de unge som kommer til å ''arve'' Norge og sørge for våre pensjoner og levestandard går til slike partier. 

• Liker 4
Skrevet
In absentia skrev (21 timer siden):

Alliansen, opprettet i 2016, er vel det nærmeste vi kommer et faktisk nynazistisk parti i Norge.

De har satt i gang en valgkamp som særlig retter seg mot de yngste velgerne. De er aktive i sosiale medier, herunder Tiktok, og har et ungdomsparti sombenytter seg av memes og høyreorientert retorikk for å treffe andre unge, særlig ensomme menn. Nå får de til og med invitasjoner til skoledebatter! 

For ref så benekter leder og grunnlegger Hans Jørgen Lysglimt Johansen holocaust, er dedikert Donald Trump-tilhenger og er i mot det han kaller «neger-kulturens påvirkning på norsk ungdom», for å nevne noe. Man kan tenke seg til en del verre tankegods også, uten at jeg kan bevise det.

Noen fler som er skeptiske? Hva skjer med norsk politisk diskurs om han kommer seg inn i varmen?

Overhodet ikke. Lysglimt sier innimellom mye rart og blir i overkant konspiratorisk, men er harmløs i det hele og store.

Langt mer bekymringsfullt er den såkalte "venstresiden" som strekker seg fra rødt til høyre (kanskje tom FrP). Kan jo bare nevne noen eksempler på alt kaoset de setter i stand: klimahysteri, fjerne CO2 fra atmosfæren og lage ny istid, covidhysteri, vaksinepass og nedstengning, påtvunget multikultur, lgbt-propaganda rettet mot barn osv osv.

Listen begynner å bli lang. 

• Liker 7
Skrevet

De yngste velgerne er ikke «barn», det er myndige personer.

Auf er vel det partiet som har lengst tradisjon og mest omfattende tiltak for målrettet å hanke inn de unge.

Jeg tenker at det er et gode med politisk engasjert ungdom, uten at jeg kan uttale meg om dette partiets kampanjer.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er åpenbart noe psykiatri inne i bildet her ja. Men, i likhet med Jaquesson og flat earthere har han ingen reell innflytelse, i motsetning til politikere på Stortinget som vil avskaffe infrastruktur, forby bensinbiler, tillate abort av friske, levedyktige fostre, åpne opp for massiv utskifting av befolkningen, påtvinge barn lgbt-propaganda osv osv.

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Gjest In absentia
Skrevet
Madame Butterfly skrev (På 16.6.2021 den 7.46):

De yngste velgerne er ikke «barn», det er myndige personer.

Auf er vel det partiet som har lengst tradisjon og mest omfattende tiltak for målrettet å hanke inn de unge.

Jeg tenker at det er et gode med politisk engasjert ungdom, uten at jeg kan uttale meg om dette partiets kampanjer.

De henvender seg til unge som ikke er stemmeberettiget så de er ferdig inndoktrinert ved neste valg.

Starter man med dagens 14-åringer så får man avkastning om 4 år. Brukerne på tiktok er som regel 12-22 år.

Skrevet
10 hours ago, In absentia said:

De henvender seg til unge som ikke er stemmeberettiget så de er ferdig inndoktrinert ved neste valg.

Starter man med dagens 14-åringer så får man avkastning om 4 år. Brukerne på tiktok er som regel 12-22 år.

Har unger som bruker tiktok selv 🤔

Det er nok ikke denne fyrens propaganda de er indoktrinerte med. Vi foreldre har et ansvar for å være en motvekt til alt der bizzarre de drukner i. Sette i gang refleksjon og egen tenkning.

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg av utestengt bruker og innhold KG ikke ønsker å assosieres med. 

Perelandra, mod.

Skrevet

Helt greit å være uenig med synspunktene til Alliensen som sant skal sies er drøyt, men ikke lat som at alle politske partier er populistiske av natur. Venstresiden har massiv innflytelse på barn og unge gjennom media, presse, popkukultur, etc. Så lenge ingen lover brytes er det bare sunt med litt motvekt til ekstremvenstre samt meningsMANGFOLD.

• Liker 3
Skrevet
Jegern Puahate skrev (2 minutter siden):

Helt greit å være uenig med synspunktene til Alliensen som sant skal sies er drøyt, men ikke lat som at alle politske partier er populistiske av natur. Venstresiden har massiv innflytelse på barn og unge gjennom media, presse, popkukultur, etc. Så lenge ingen lover brytes er det bare sunt med litt motvekt til ekstremvenstre samt meningsMANGFOLD.

Synes det er rart at det reageres på at Alliansen liksom er farlige, det betyr jo at venstresiden egentlig vet hva de holder på med. Har alltid trodd at de ikke skjønner noe av sin egen oppførsel.

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Gjest rampenissen72
Skrevet

Personlig tror jeg det bare er fjas fra Lysglimts side. Det er jo jobben hans. Han får betalt (av våre skattekroner) for å drive dette partiet. Tror ikke han egentlig vil inn på stortinget. 

Gjest rampenissen72
Skrevet

Kjenner noen som møtte han på Gran Canaria i fjor. Han bor der halve året +, å samler underskrifter fra drita pensjonister for å holde partiet sitt i live. 

Skrevet

Har såvidt hørt om dem og nei, jeg tror ikke det er noen fare for at barn skal bli påvirket.

Er mye mer redd for at de blir påvirket fra ytre Venstre/Mdg. Og denne kjønnsidentitet bevegelsen. For disse er jo allerede inne i lærebøkene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke barn men jeg tenker mitt om at det kanskje sitter noens barn nå og skriver i lysglimts discord-chat. der de lærer å skrive at de skal utrydde minioriteter, "tøyse" med gasskammer og massedrap, lage memes om folkegrupper og skrive helt sinnssykt stygge ting og få ros av lysglimt for det. det dukker vel opp igjen om noen år når nrk lager en doku om fremtidens terrorist, som akkurat nå sitter på barnerommet sitt. 

Gjest In absentia
Skrevet
Kamilla25 skrev (6 timer siden):

Personlig tror jeg det bare er fjas fra Lysglimts side. Det er jo jobben hans. Han får betalt (av våre skattekroner) for å drive dette partiet. Tror ikke han egentlig vil inn på stortinget. 

Dette skjønte jeg ikke helt. Hvordan får han betalt?

Skrevet

Det partiet kommer aldri til og styre Norge uansett så slapp helt av.

• Liker 1
Skrevet

Ja - det er jeg. Og jeg har ikke barn selv engang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...