Gå til innhold

Hvordan stoppe en som alltid lager kvalme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en relasjon som jeg er nødt til å forholde meg til. Å kutte henne ut er ikke en mulighet selv om det hadde vært å foretrekke. Jeg trenger desperat råd til hvordan jeg kan håndtere henne.

Hun tyraniserer både meg og svært mange andre med å komme med konstante stikk. Hun har aldri noe positivt å si. Hun kritiserer og plukker fra hverandre enhver positiv nyhet og tilfører intet annet enn kvalme i enhver dialog. 

Hun anser seg selv som en som sitter med fasiten på det meste og gjør at mennesker trekker seg unna. Det er svært vanskelig å forklare uten å bli gjenkjent, men dette er ille. Skikkelig ille, og det er umulig å unngå å forholde seg til henne av grunner jeg ikke kan forklare.

Hvordan håndterer man et menneske som er en selverklært ekspert, som tråkker på mennesker rundt seg og aldri tar en beskjed? 

Jeg har konfrontert henne flere ganger og sagt at atferden hennes skader andre mennesker. Hun vifter det bort med at folk bare er lettkrenka. 

Jeg orker ikke mer og må gjøre noe. Hvordan kan jeg stoppe henne. Tvinge henne til å holde kjeft uten å synke til hennes nivå?

Anonymkode: b432e...cca

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å fortelle henne at du kommer til å ta avstand til det negative hun sier, overse stikkene og gi henne null respons på det...? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Forundret.. skrev (15 minutter siden):

Hva med å fortelle henne at du kommer til å ta avstand til det negative hun sier, overse stikkene og gi henne null respons på det...? 

Jeg gir henne null respons og jeg er nok blant dem som håndterer henne best. Det er også derfor jeg har gitt henne klar beskjed gjentatte ganger.

Problemet er at hun er så ufyselig at hun faktisk ødelegger for andre mennesker. Både i form av at de trekker seg unna og blir redd og lei seg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Det er som sagt mye jeg ikke kan si, men å kutte kontakt er ikke et alternativ. Hun trenger å bli satt på plass og jeg er tom for ideer. Hva gjør man når hint, diplomati og klinkende klar tale ikke fungerer?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Huff , kjenner meg veldig godt igjen.. dette høres ut som svigerfar!! Har han langt oppi halsen… 

skulle gjerne hatt noen tips selv :) 

Anonymkode: 9f7b5...8d8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gir henne null respons og jeg er nok blant dem som håndterer henne best. Det er også derfor jeg har gitt henne klar beskjed gjentatte ganger.

Problemet er at hun er så ufyselig at hun faktisk ødelegger for andre mennesker. Både i form av at de trekker seg unna og blir redd og lei seg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Det er som sagt mye jeg ikke kan si, men å kutte kontakt er ikke et alternativ. Hun trenger å bli satt på plass og jeg er tom for ideer. Hva gjør man når hint, diplomati og klinkende klar tale ikke fungerer?

Overser du henne når hun begynner? At du rett og slett begynner å gjøre andre ting og behandler henne som luft?  Begynner å prate om noe annet til dem andre som er til stede og lignende? 

Jeg tenker at hvis du gjør dette hver eneste gang over tid så vil hun nok endre adferd ved din tilstedeværelse. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke sikkert hun har selvinnsikt så er ikke sikkert hun forstår at det er henne du skriver om er. Og om hun så kjenner seg igjen? Da kan hun kanskje få en vekker., 

Neste gang hun oppfører seg sånn ville ropt til henne "NÅ ORKER JEG IKKE MER!!!!" 

Anonymkode: b53e7...e72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare ha ignorert det. Se bort, begynn med noe annet, si "mhm" og nikk uinteressert til alt hun sier, snu samtaleemnet.

Anonymkode: 5623a...fd4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen når det gjelder ett søskenbarn. Hun er flink med å gi andre beskjeder,men når andre gir beskjeder så liker hun ikke dette og blokkere folk,skriker og ignorer. 

Skulle ha vært flink med å ignore henne for mange år siden. Du må nok prøve å ignore henne. 

Anonymkode: b2318...f45

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ignorerer i en lang periode. Kommer ingen vei med dialog, så tar meg litt tid uten kontakt. Man må passe seg for slike mennesker! de er skadelige.

Anonymkode: 1a8d8...6bb

• Liker 5
Skrevet

Finn hennes svakheter, stikk dypt og ofte i disse svakhetene. Dette høres sikkert fælt ut men smerte er en god motivator for endring. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ville bare ha ignorert det. Se bort, begynn med noe annet, si "mhm" og nikk uinteressert til alt hun sier, snu samtaleemnet.

Anonymkode: 5623a...fd4

Eller vær hun fra "Parterapi" og hvisk Oh My gooood for deg selv ...

image.png.cf5170665ba2154e37323c0b8a700b0f.png

Anonymkode: 1c3ac...fba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste slike personer skjønner er knallhardt maktspill og at du aldri viser følelser. Å forsøke å appellere til deres fornuft og følelser er nytteløst da de enten a) er ute av stand til å sette seg inn i andres følelser/tanker, og/eller B) er overbevist om at de vet best i alle situasjoner. Du må aldri vise at du blir sint/såret/lei, men være knallhard og like overkjørende tilbake. Eks: hun kommer med et stikk mot noen, du sier høyt og tydelig uten en eneste følelse: «for noe tull, det er jeg helt uenig i» og går videre til neste tema. Eks 2: hun sier at noe skal gjøres på en bestemt måte, du sier høyt og tydelig og bestemt og følelsesløst « nei, dette skal gjøres slik». Hvis hun protesterer, bare trekker du på skuldre og går videre til et annet tema uten å la deg Rikke. Vis tydelig at du ALDRI skylder henne hverken noen forklaring eller å lytte til hennes meninger om ting du bestemmer

Anonymkode: 8bef4...426

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Voksenmann said:

Finn hennes svakheter, stikk dypt og ofte i disse svakhetene. Dette høres sikkert fælt ut men smerte er en god motivator for endring. 

Min erfaring med slike folk(som det ts forteller om), er at sånne stikk bare gir dem påskudd til å ville ta igjen, de blir gjerne verre og verre for de mener de har rett, og andre har feil.

Eneste løsningen jeg selv har funnet med slike er å holde meg lengst mulig unna, selv om det også har vært vanskelig å gjøre. Men når ts skriver at det er umulig å kutte kontakt vet jeg ikke hva man kan gjøre, annet enn å stenge ørene så godt man kan.

Anonymkode: 35e33...60e

• Liker 4
Skrevet

Virker som et dødfødt prosjekt å skulle prøve å endre henne. Det er vel heller ikke ditt ansvar, selv ikke om hun er nær familie.

Jeg pleier å være teflon over slike mennesker. Later som jeg ikke forstår stikkene, gir null respons, snakker bare akkurat så mye som skal til for å unngå å være uhøflig, og kun om helt ufarlige tema. Har masse "ærend" når de er i nærheten, sitter sjelden lenge i nærheten av dem og er minst mulig tilgjengelig. Er høflig så man ikke kan ta meg på noe, men ikke hyggelig og ikke imøtekommende slik at de føler seg trygge nok til å sette inn stikkene sine. 

Tungt å oppføre seg sånn når det egentlig er milevis unna den personen man egentlig er. Men man må skjerme seg selv og gjøre seg mindre utsatt for angrep. 

Det får være mitt råd til deg. Lykke til, vet hvordan dette kan være ❤️

• Liker 6
Skrevet
Voksenmann skrev (20 minutter siden):

Ja, man kan gjøre det sånn. Men da må man huske at dette vil eskalere en allerede vanskelig situasjon. Konflikter er enormt ressurskrevende å stå i. For min del så går jeg sjelden i konflikt med mindre jeg ser at jeg har noe å vinne på det - at nytten langt overstiger kostnaden. Her virker det jo som at man ikke kan påregne at det oppstår noen nytte, men at det til gjengjeld kan bli veldig mye trøbbel og bråk. Ville vurdert dette som en alt for høy risiko sett opp mot den potensielle gevinsten. 

• Liker 2
Skrevet

Vurdert å snakke med en relasjonsterapeut? Da kan du fortelle saken i sin helhet og få faglige innspill. Hun høres ikke mentalt frisk ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er to måter å håndtere dette på, litt avhengig av hva som er prøvd før, og hva slags type hun er.

1. Dersom hun er en sånn som alltid blander seg inn, snakker lenge, tar plass o.l.: bare overse totalt. Når du snakker med noen, og hun kaster seg inn, sitt stille, og når du kommer til igjen fortsetter du samtalen du var i. La henne bare snakke, men ikke gi henne noe respons, ikke tillat henne å ta over samtalen, ikke ta hennes påstander/tilskudd med i samtalen, bare sitt rolig til det er en ny åpning, og fortsett der dere slapp. 

2. Dersom hun bare konstant kommer med stikk og ubehageligheter, ta henne på det der og da, med direkte, men passende svar. Ikke start noen krangel, bare si klart fra hva du mener. "Det var ikke noe hyggelig sagt, Hilde", "er du nødt til å påpeke det negative, Hilde?", "jeg synes ikke det er så svart som du maler det, Hilde", "sånne kommentarer kan du spare deg for, Hilde". Du kan også rette dette mot de hun kritiserer / stikker mot, dersom det ikke er deg. "Ikke hør på henne, Marie", "jeg er helt uenig i det hun sier, Marie". På denne måten starter du ingen diskusjon med henne, men du får sagt fra at du ikke synes noe om oppførselen hennes.

Anonymkode: 1a25c...226

• Liker 5
Skrevet (endret)

Syns du TS har fått mange gode innspill som jeg også syns var nyttige 👍

Mitt råd er å stoppe konfronteringen med håp om at hun skal endre seg. Heller ignorer, snakk om noe annet, vent til du kan fortsette samtalen der du slapp, påpek at det ikke var hyggelig sagt osv. Sistnevnte er vel konfrontering, men tenker lurest å gjøre dette på en måte som ikke legger opp til diskusjon…hvis mulig. Bare nevn det og snakk om noe annet eller fortsett på opprinnelig tema. 

Endret av Sensi
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det er rett og slett umulig å SNAKKE sånne skapninger til fornuft...          

Anonymkode: 0a345...862

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør henne: Hvem spurte om din mening? Og se strengt på henne. Du kan også bli sint på henne og skrik: PASS DINE EGNE SAKER.

Enkelte tar ikke ikke en beskjed og må ha det inn med hammer.

Anonymkode: d6c00...22c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...