Gå til innhold

Bonusdatter på snart 12 som har begynt å tisse seg ut om natten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren til min kjæreste har begynt å tisse seg ut om natten av og til, og dette begynte i fjor høst.

Hun tisser alltid om kvelden før hun legger seg, men så våkner hun av at det er klissvått i sengen, og hun sier alltid at hun drømmer at hun sitter på do og tisser, så det er sikkert da det skjer.

Jeg har ikke barn selv men synes det er rart at en jente på 11-12 år plutselig begynner å tisse seg ut om natten, når hun ikke har vært sengevæter tidligere, og heller ikke har urinveisinfeksjon?

Min kjæreste, altså moren, tenker at dette ikke er unormalt og tar veldig lett på det, men jeg tenker at det må jo være veldig flaut for jenten og at det må være en grunn til det?

Hun har også tisset seg ut når hun har vært på besøk og sovet over hos venninner, og det må være fryktelig ydmykende.

Anonymkode: f4ffc...a2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke normalt å begynne å sengevæte når man har vært nattetørr i mange år. Hun bør absolutt sjekkes av lege.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (1 minutt siden):

Det er ikke normalt å begynne å sengevæte når man har vært nattetørr i mange år. Hun bør absolutt sjekkes av lege.

Jenta sier at hun drømmer at hun tisser, og moren sier at det er sånn som kan skje når drømmer påvirker kroppen...

Hadde det vært urinveisinfeksjon hadde jeg på en måte tenkt at det kunne vært årsaken, men når hun tisser før hun legger seg og ikke har drukket noe mer om kvelden enn hva hun vanligvis gjør, så er det merkelig.

Hun har begynt å komme litt i puberteten så jeg har tenkt at kanskje det kan være en grunn? Jeg har ikke peiling men jeg synes dette er trasig.

Ts

Skrevet

Det er ikke så unormalt. Men overlat det til foreldrene😊

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (2 minutter siden):

Det er ikke så unormalt. Men overlat det til foreldrene😊

Jeg er jo hennes bonusfar og er med henne 80% av tiden, og er bekymret siden hennes mor tar det ganske avslappende og hennes far tror jeg ikke er klar over det i hele tatt.

Ts

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er jo hennes bonusfar og er med henne 80% av tiden, og er bekymret siden hennes mor tar det ganske avslappende og hennes far tror jeg ikke er klar over det i hele tatt.

Ts

Åja, beklager. Men jeg synes heller ikke det er så mye å bekymre seg for.

Det er muligens forbigående hormonforstyrrelse pga pubertet e.l. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (1 minutt siden):

Åja, beklager. Men jeg synes heller ikke det er så mye å bekymre seg for.

Det er muligens forbigående hormonforstyrrelse pga pubertet e.l. 

Hormonforstyrrelse?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hormonforstyrrelse?

Altså det hormoner som stopper oss fra å tisse på oss om natten. Man kan være lav på det under oppveksten. Antidiurese e.l. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette skjedde med meg en gang da jeg var i den alderen. Jeg drømte også at jeg var på do og tisset ut hele sengen. Fryktelig ubehagelig og var veldig redd for å sove hos andre også dette. Til og med var jeg redd for dette da jeg ble 16år og fikk min første kjæreste. Grudde meg litt hver gang jeg skulle sove med han fordi jeg var redd for å drømme samme drømmen igjen og tisse på meg 😅 det skjedde aldri igjen. Men i og med at dette skjed hyppig tenker jeg nok at et legebesøk er lurt!

Anonymkode: 3b637...a49

AnonymBruker
Skrevet

Hei, først og fremat syns jeg det er veldig fint og bra at du bryr deg om jenta deres! Jeg har muligens noen tips og råd 🙂

Tisser hun mye eller er det små flekker? Sover hun igjennom at hun tisser, eller våkner hun underveis/etter?

Kan dere kjøpe inn ett tisselaken som hun kan ha under ett vanlig laken? Da blir det hvertfall en enklere prosess å skifte på senga uten å måtte vaske madrassen. 

Hvor mye salt får hun i seg? Kanskje salte maten litt(!) så vannet binder seg. 

Slanker hun seg? Da det er vanlig at vannet ikke har noe sted å lagres dersom hun kutter i karbohydrater. 

Mor kan spørre om hun vil sove med nattbind. Det tar også imot urinen om det bare skvetter litt. 

Når på natten tisser hun? Kan hun ha på en vekkeklokke kl 2 feks dersom hun tisser i 3 tiden? For å gå på do. 

Det er normalt å begynne å skvette litt ila livet. Også for en 12 åring. Det er hormoner og prosesser i kroppen som endres, og da har ikke hjernen alltid kapasitet til å håndtere ting den allerede kan i perioder. Som å ikke tisse om natten. Det går seg som regel til, men jeg støtter at mor kan være hennes støtteperson i denne tiden. For det er som du sier, flaut og ubehagelig å ikke ha kontroll. 

Det kan også stamme fra traumer, men med mindre noe annet skal tilsie at noe har skjedd kan dere legge den tanken på hylla for nå. 

Kroppen hennes må mest sannsynlig få lært alle de nye greiene som puberteten kommer med, og så husker hjernen når hun sover at hun må våkne før hun går på do. 

Siste og beste tips, ikke gjør en stor greie utav det. Da kan det bli skambelagt og rett og slett hindre at hun kommer seg utav det. 

Anonymkode: 1860f...942

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være et tegn på at noe ikke er helt der det bør være psykisk, sengevæting er vanlig blant eldre barn som har dårlig psykisk helse. 

Anonymkode: f1a16...e67

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min fetter begynnte med det i den alderen, men det var etter et tilfelle av overgrep fra en nabo.

Anonymkode: 16e0f...4c4

• Liker 5
Skrevet

På Kg bunner alle problemer i overgrep og man må leve etter prinsippet om at alle menn tenker på sex i enhver sammenheng. 
:ironi:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du evt kan bestille time hos fastlege til deg selv. Og når du er der så kan du fortelle at det du trenger er råd for noe helt annet og så ta opp denne problemstillingen og høre hva legen mener? Legen har taushetsplikt. Men klart at det vil jo være å gå bak ryggen på moren... Jeg vet ikke jeg altså, men jeg ville ha hørt med legen. Kan hende det er normalt men er jo greit å høre..

Anonymkode: bf51c...a0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan hun eventuelt være kraftig forstoppet? Datteren til en venninne var så forstoppet at det klemte over urinlederne eller noe sånt, så hun slet en periode med at hun tisset på seg. Gikk seg til etter tarmtømming men det var naturligvis i samråd med fastlege.

Anonymkode: bf51c...a0c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle gode tips her inne😇

Jeg viste faktisk innlegget mitt her inne til min samboer, altså jentas mor, og hun begynte nå å tenke på at det kanskje er en grunn til at hun tisser på seg. Enten hormonell forstyrrelse i forbindelse med pubertet eller at hun er forstoppet...

Fortsetter dette så tar vi kontakt med fastlegen.

Ts

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Som barn som tisset på seg, må jeg si at forstoppelseshypotesen var interessant. Alle andre teorier og tiltak er bare tull. 

Anonymkode: facc3...995

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette skjedde meg meg da jeg var på samme alder. Noen ganger hjemme, noen ganger på overnattingsbesøk. Drømte at jeg gikk på do, og våknet i våt seng. Har nesten angst for det fremdeles (pga episodene ved overnattingsbesøk) 20 år senere. Var ikke noe galt med meg så vidt jeg vet om 🤷‍♀️ Men jeg ville unngått overnatting hos venner så lenge det pågår. 

Anonymkode: 29ac4...ec9

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjon,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...